Annonsera ut häst, hur formulera sig?

mollyphlox

Trådstartare
Jag kommer så småningom att lägga ut min häst på annons. Då han är min första egna häst så har jag av förklarliga skäl aldrig sålt häst tidigare. Ska fota bilder till annonsen imorgon har jag tänkt. Har bara fastnat lite på hur jag ska uttrycka mej i annonsen och tänkte kolla om nån här har några bra tips.

Valack, f. 2009 enligt tänderna. Mörkbrun, ca 165 hög, lite grövre halvblodsmodell. Importerad från Estland för dryga 2 år sedan men vet inte mer om hans bakgrund än så. Snäll, social och tycker om människor. Lite osäker med nya människor innan han lärt känna dem. Snäll med andra hästar, kan gå själv eller i grupp i hagen. Snäll att sköta, lite kittlig. Lite osäker vid lastning men går snällt på så länge människan är lugn och ger honom tid, står snällt still i transporten. Fungerat bra med veterinär, behöver i nuläget lugnas vid skoning men har blivit mycket bättre, troligtvis går det att träna bort med lugn och duktig hovslagare. Bra hovar. Har stått på både lösdrift & box, på lösdrift nu och trivs bra. Tycker om att hoppa men nästan bara dressyrriden hos mej. Fungerar bra att rida ut i grupp eller ensam, kan skygga eller hoppa till för bilar/mopeder o dyl om de dyker upp för fort men brukar inte hitta på något extra. Behöver rutinerad och lugn ryttare då han lätt blir stressad om han inte förstår vad ryttaren vill. Kan stegra om han blir riktigt uppstressad och ryttaren inte förstått hans signaler (beteende som trappas upp med fel ryttare och slutar till sist med att han reser sig om han inte lugnar sig). Fungerar däremot bra med duktig ryttare och har fina rörelser.

Och där tar det lite stopp.. Ingen slutgiltig version utan bara en kladd. Mest formuleringen gällande ridningen jag kör fast på. Han är inte omöjlig på något sätt utan bara känslig, det är därför jag säljer honom. För känslig för mej som bara är en "halvbra" hobbyryttare.

Funderar också på det där med video, om man ska fixa det eller inte.. Saken är den att han inte är så lättriden, men ser hur enkel ut som helst när rätt ryttare sitter på, och det varierar så mycket från person till person. Vill ju inte att nån ska få fel intryck.
 
Jag kommer så småningom att lägga ut min häst på annons. Då han är min första egna häst så har jag av förklarliga skäl aldrig sålt häst tidigare. Ska fota bilder till annonsen imorgon har jag tänkt. Har bara fastnat lite på hur jag ska uttrycka mej i annonsen och tänkte kolla om nån här har några bra tips.

Valack, f. 2009 enligt tänderna. Mörkbrun, ca 165 hög, lite grövre halvblodsmodell. Importerad från Estland för dryga 2 år sedan men vet inte mer om hans bakgrund än så. Snäll, social och tycker om människor. Lite osäker med nya människor innan han lärt känna dem. Snäll med andra hästar, kan gå själv eller i grupp i hagen. Snäll att sköta, lite kittlig. Lite osäker vid lastning men går snällt på så länge människan är lugn och ger honom tid, står snällt still i transporten. Fungerat bra med veterinär, behöver i nuläget lugnas vid skoning men har blivit mycket bättre, troligtvis går det att träna bort med lugn och duktig hovslagare. Bra hovar. Har stått på både lösdrift & box, på lösdrift nu och trivs bra. Tycker om att hoppa men nästan bara dressyrriden hos mej. Fungerar bra att rida ut i grupp eller ensam, kan skygga eller hoppa till för bilar/mopeder o dyl om de dyker upp för fort men brukar inte hitta på något extra. Behöver rutinerad och lugn ryttare då han lätt blir stressad om han inte förstår vad ryttaren vill. Kan stegra om han blir riktigt uppstressad och ryttaren inte förstått hans signaler (beteende som trappas upp med fel ryttare och slutar till sist med att han reser sig om han inte lugnar sig). Fungerar däremot bra med duktig ryttare och har fina rörelser.

Och där tar det lite stopp.. Ingen slutgiltig version utan bara en kladd. Mest formuleringen gällande ridningen jag kör fast på. Han är inte omöjlig på något sätt utan bara känslig, det är därför jag säljer honom. För känslig för mej som bara är en "halvbra" hobbyryttare.

Funderar också på det där med video, om man ska fixa det eller inte.. Saken är den att han inte är så lättriden, men ser hur enkel ut som helst när rätt ryttare sitter på, och det varierar så mycket från person till person. Vill ju inte att nån ska få fel intryck.
Tycker du ska skriva hur utbildad han är, på vilken nivå. Samt ev skador? Gör gärna en klinikbesikning och skriv med det i annonsen. Tycker du skriver lite väl detaljerat om hur han är i ridning. Skulle nog utryckt mig lite kortare ang ridninge och tempramentet och förklarar mer för intresserade personer. Många kan ju uppfatta olika hästar olika beroende på ryttare. Men film absolut.

Jag skulle nog skriva mer såhär:

Valack född 2009, 165 cm, import Estland, okänd härstamning. Grundutbildad (eller vilken nivå han är på) i dressyr och lite hoppad. Behöver en lugn och fast hand i ridningen, då han kan bli osäker och är känslig vid ffa uteritt och i hantering som lastning och skoning. Skadefri i min ägo.

Samt lite bra (dvs i rätt vinkel, ren, bra kvalité etc) exteriörbiler (så ser folk vilken typ han är), vilken färg ser man nog ändå :-) samt lite ridbilder och gärna film så man iallafall ser hur han rör sig.

:-)
 
Tycker du har en bra beskrivning av din häst. :) Kanske korta ner vissa formuleringar då det blir lite väl matigt att läsa. Fyll i att hästen är känslig för ryttarens hjälper och ha en film där "rätt" ryttare rider så du visar hästens goda kvalitéer. Samt utbildningsnivå och tävlingsresultat?

Jag skulle nog revidera texten ang att den stegrar till att hästen har tendens att stressa upp sig vid ridning och kräver därför en lugn och rutinerad ryttare. Gå vidare in på hur och varför den stressar upp sig per telefon, för annars kanske du går miste om rätt köpare. OM det nu inte är så att hästen stegrar sig dagligen, då skulle jag påpeka att det är ett problem att reda ut. Men det är ju upp till dig. Hoppas du hittar den perfekta köparen till din häst! :)
 
Ja inget av det där jag skrev ovanför är ju tänkt att hamna i annonsen i nuvarande form, mest bara en beskrivning hur han är. :) Så vitt jag vet är han bara tävlad på klubbnivå, inga resultat som går att hitta nånstans.

Absolut ingen häst som reser sig i tid och otid, utan det är värsta tänkbara scenario om det blir riktigt fel. Fungerar utan problem i ridningen med rätt ryttare! Men det är något som jag tycker att köparen behöver känna till, han har ju fler steg han går igenom innan han reser sig så att säga.

Har tänkt fota uppställningsbilder från bägge sidor, nån huvudbild och rörelsebilder löst imorgon. Ev något uppsuttet, det beror på om min tränare (som rider honom just nu) är på plats och har tid. Kan tyvärr inte filma med min systemkamera och mobilkvalitet på filmen vet jag inte om tilltalar så många.
 
@mollyphlox Även mobilfilm är mycket bättre än ingen film! Så filma med mobilen. I bra ljus.

Film är guld värt och kan vända en annons - iofs åt båda hållen. Jag såg en på annons, lät "sådär". Får film, och får av filmen sån bra känsla direkt! Den gick av filmen rakt upp på förstaplatsen på intresselistan. Åkte och Provred - och den var exakt vad jag sökte. Gick dock ej igenom bes. Utan film vet jag inte om jag ens åkt och provridit.

sett andra annonser som låtit bra, sett film och strukit den från listan då den inte varit vad jag sökt. Utan film hade jag åkt och provat och direkt insett jag slösat både min och säljarens tid.

Så film sparar alla tid! Och 9 av 10 filmer på normala hobbyhästar är mobilfilm.

Så filma - och gärna besiktiga iaf en gårdsbes, det är enormt argument för köparen att titta på din häst. Dessutom sparar du dig själv otrevliga överraskningar som att din "sålda häst som bara ska vetbesiktigas" förvandlas till din osäljbara häst som måste hältutredas..
 
Menar du att han är stressad vid skoning eller att han måste ges lugnande medel?

Av det du skrivit skulle jag som köpare redan i annonsen vilja ha reda på:

Utbildningsnivå?
Skador?
Blivit klippt?
Att det är en import från Estland
Orolig vid skoning och lastning
Snäll att rida ut men ej 100% trafiksäker
Behöver lugn och duktig ryttare, kan bli stressad

Formulera dig kort, det är jobbigt att läsa långa annonser. :)
 
Ett annat tips om du filmar med t ex mobilen, gör det liggande (dvs att du vänder på mobilen ett kvarts varv och håller den med båda händerna). Då kan man följa hästen bättre och filmer får en mer prossigt uttryck.
Dessutom om du håller med båda händerna, blir filmen mindre skakig, kanske inte vad man tänker på i första hand, men det lilla kan göra en hel del. Lycka till. :)
 
Kort och koncist i annonsen. Inte en massa extratext utan försök att hålla det torrt och tydligt. Bild uppställd från sidan, och gärna ridfilm i alla gångarter.

Novellen med info kan du maila dem som hör av sig och visar intresse sedan. :)
 
Man kan vara lite kortfattad i annonsen, men ändå ge de viktiga uppgifterna. En bra film är viktig, det skapar intresse.

Men sen när spekulanter hör av sig är det viktigt att vara ärlig om hästens alla sidor och ev skador. Om man mörkar något då - kommer det bara tillbaks och biter en i baken senare. Många konflikter runt hästaffärer skulle undvikas om köpare och säljare vore mer ärliga mot varandra.
 
Menar du att han är stressad vid skoning eller att han måste ges lugnande medel?

Av det du skrivit skulle jag som köpare redan i annonsen vilja ha reda på:

Utbildningsnivå?
Skador?
Blivit klippt?
Att det är en import från Estland
Orolig vid skoning och lastning
Snäll att rida ut men ej 100% trafiksäker
Behöver lugn och duktig ryttare, kan bli stressad

Formulera dig kort, det är jobbigt att läsa långa annonser. :)

Det är det där med att formulera sig kort men få med det mest relevanta, ja. :) Har tänkt skriva ner nån slags version, läsa och korta ner vartefter.

Ja han stressar upp sig vid skoning, vill inte stå med benet uppe, kan sparka och börjar stress-svettas. Troligtvis hade han inte blivit ordentligt skodd tidigare, han var barfota och hade rätt fula hovar när han kom. Vi har gett honom lugnande vid skoning så att han inte ska behöva stressa upp sig så, han har blivit lugnare för varje gång och förhoppningsvis kan vi snart sko utan lugnande då hästen förstår att det här med skoning inte är så farligt! :)
 
Jag hade skrivit något i stil med

Valack, f. 2009. Ca 165 cm, av lite grövre halvblodsmodell. Importerad från Estland för drygt 2 år sedan. Snäll och social, är dock lite osäker med nya människor innan han lärt känna dem. Osäker vid lastning och skoning, behöver i nuläget lugnande vid skoning men har blivit bättre genom träning med lugn och duktig hovslagare. Snäll med andra hästar, kan gå själv eller i grupp i hagen. Står för tillfället på lösdrift men kan även stå på box.
Tycker om att hoppa men mest dressyrriden (nivå?) hos mig.

Behöver en erfaren ryttare då det är en känslig häst som kan bli stressad.


Jag tycker att resten är sådant som man pratar om när man har en intresserad person i luren/på mailen. Det kommer säkert frågor om det här med stressad, och då beskriver du helt enkelt vad som händer.
Tycker absolut att du förutom tydliga bilder, ska ha film, och då en film som visar hur han går med rätt ryttare -och sedan är man mycket ärlig med de svårigheter som finns, så att man har med båda sidor; det är en känslig häst som han få stresspåslag men den är inte omöjlig utan funkar med rätt ryttare.

---
Jag hade en häst för försäljning och det var en häst som var väldigt fin att rida, med bra gångarter och enkelt för sig, man som ryttare hade kontroll på sig själv och var mjuk och tydlig -Men superkänslig och hade nära till att ta till flykt och stack om han blev skrämd, och var lättskrämd både för yttre saker och om ryttaren gjorde något obalanserat eller tex la till skänkeln för hårt/obetänksamt.

I min annons skrev jag något om att det var en " mycket känslig häst som passar en mjuk och erfaren ryttare". Sedan pratade jag väldigt noga med de som ringde och talade om precis hur han var att rida, och kunde sålla bort en del spekulanter som hade varit direkt olämpliga.
 
Jag kommer så småningom att lägga ut min häst på annons. Då han är min första egna häst så har jag av förklarliga skäl aldrig sålt häst tidigare. Ska fota bilder till annonsen imorgon har jag tänkt. Har bara fastnat lite på hur jag ska uttrycka mej i annonsen och tänkte kolla om nån här har några bra tips.

Valack, f. 2009 enligt tänderna. Mörkbrun, ca 165 hög, lite grövre halvblodsmodell. Importerad från Estland för dryga 2 år sedan men vet inte mer om hans bakgrund än så. Snäll, social och tycker om människor. Lite osäker med nya människor innan han lärt känna dem. Snäll med andra hästar, kan gå själv eller i grupp i hagen. Snäll att sköta, lite kittlig. Lite osäker vid lastning men går snällt på så länge människan är lugn och ger honom tid, står snällt still i transporten. Fungerat bra med veterinär, behöver i nuläget lugnas vid skoning men har blivit mycket bättre, troligtvis går det att träna bort med lugn och duktig hovslagare. Bra hovar. Har stått på både lösdrift & box, på lösdrift nu och trivs bra. Tycker om att hoppa men nästan bara dressyrriden hos mej. Fungerar bra att rida ut i grupp eller ensam, kan skygga eller hoppa till för bilar/mopeder o dyl om de dyker upp för fort men brukar inte hitta på något extra. Behöver rutinerad och lugn ryttare då han lätt blir stressad om han inte förstår vad ryttaren vill. Kan stegra om han blir riktigt uppstressad och ryttaren inte förstått hans signaler (beteende som trappas upp med fel ryttare och slutar till sist med att han reser sig om han inte lugnar sig). Fungerar däremot bra med duktig ryttare och har fina rörelser.

Och där tar det lite stopp.. Ingen slutgiltig version utan bara en kladd. Mest formuleringen gällande ridningen jag kör fast på. Han är inte omöjlig på något sätt utan bara känslig, det är därför jag säljer honom. För känslig för mej som bara är en "halvbra" hobbyryttare.

Funderar också på det där med video, om man ska fixa det eller inte.. Saken är den att han inte är så lättriden, men ser hur enkel ut som helst när rätt ryttare sitter på, och det varierar så mycket från person till person. Vill ju inte att nån ska få fel intryck.


Din text är för lång och innehåller för mycket onödigt innehåll.Skriv mer kortfattat och tydligt.

Dvs vad är viktigast? Hästens ålder, stam, mankhöjd, utbildning och lynne.
Bild och video i alla gångarter.
 
Din text är för lång och innehåller för mycket onödigt innehåll.Skriv mer kortfattat och tydligt.

Dvs vad är viktigast? Hästens ålder, stam, mankhöjd, utbildning och lynne.
Bild och video i alla gångarter.

Texten ska inte ut i den formen den är skriven i i första inlägget. Det är så att ni ska få en ide om vad det är för häst och för min egen skull så jag ska komma ihåg det. Den ska bearbetas och kortas ner mycket. Funderade mest på hur man ska formulera sig ang ridningen. Men det har jag fått bra tips på nu. Har tänkt att spekulanterna får ta kontakt via mejl först, jag har skiftesjobb och kan inte svara i telefon på jobbet. Då kan man ju sålla ut de som inte verkar passa redan i det skedet.
 
Jag hade skrivit något i stil med

Valack, f. 2009. Ca 165 cm, av lite grövre halvblodsmodell. Importerad från Estland för drygt 2 år sedan. Snäll och social, är dock lite osäker med nya människor innan han lärt känna dem. Osäker vid lastning och skoning, behöver i nuläget lugnande vid skoning men har blivit bättre genom träning med lugn och duktig hovslagare. Snäll med andra hästar, kan gå själv eller i grupp i hagen. Står för tillfället på lösdrift men kan även stå på box.
Tycker om att hoppa men mest dressyrriden (nivå?) hos mig.

Behöver en erfaren ryttare då det är en känslig häst som kan bli stressad.


Jag tycker att resten är sådant som man pratar om när man har en intresserad person i luren/på mailen. Det kommer säkert frågor om det här med stressad, och då beskriver du helt enkelt vad som händer.
Tycker absolut att du förutom tydliga bilder, ska ha film, och då en film som visar hur han går med rätt ryttare -och sedan är man mycket ärlig med de svårigheter som finns, så att man har med båda sidor; det är en känslig häst som han få stresspåslag men den är inte omöjlig utan funkar med rätt ryttare.

---
Jag hade en häst för försäljning och det var en häst som var väldigt fin att rida, med bra gångarter och enkelt för sig, man som ryttare hade kontroll på sig själv och var mjuk och tydlig -Men superkänslig och hade nära till att ta till flykt och stack om han blev skrämd, och var lättskrämd både för yttre saker och om ryttaren gjorde något obalanserat eller tex la till skänkeln för hårt/obetänksamt.

I min annons skrev jag något om att det var en " mycket känslig häst som passar en mjuk och erfaren ryttare". Sedan pratade jag väldigt noga med de som ringde och talade om precis hur han var att rida, och kunde sålla bort en del spekulanter som hade varit direkt olämpliga.

Hur gick det för dej med att få hästen såld sen? Hade du många intresserade? Var det nån som verkade totalt olämplig eller var det lätt att hitta rätt köpare?
 
:bump::bump:När jag sålde sist gick jag igenom alla köpesanonser svarade via mail på de som var relevanta ( ett tiotal) pratade sedan m 3 av dom varav 1 fick provrida och köpte sen honom :D allt var klart på 3 veckor och jag slapp annons själv m allt vad det innebär. Så mitt tips är kolla köpes annonser först och annonsera sen om du inte hittat ngt vettigt. Och då en kort informativ annons bra bilder gärna en film, och bara mail som första kontakt är inget problem, bara man är duktig på att kolla mailen kan kanske skrivas i annonsen med? " endast mail pga skiftjobb, kollar dock mailen ofta och svarar snabbt"

:bump:Lycka till
 
Texten ska inte ut i den formen den är skriven i i första inlägget. Det är så att ni ska få en ide om vad det är för häst och för min egen skull så jag ska komma ihåg det. Den ska bearbetas och kortas ner mycket. Funderade mest på hur man ska formulera sig ang ridningen. Men det har jag fått bra tips på nu. Har tänkt att spekulanterna får ta kontakt via mejl först, jag har skiftesjobb och kan inte svara i telefon på jobbet. Då kan man ju sålla ut de som inte verkar passa redan i det skedet.
Det låter bra. Skriv att det är en känslig häst som kräver en lugn och erfaren ryttare,samt utbildningsnivå och ev tävlingsresultat. Skriv om hästen är i kondition eller inte. Sedan får intresserade höra av sig vid fler frågor.
 
Hur gick det för dej med att få hästen såld sen? Hade du många intresserade? Var det nån som verkade totalt olämplig eller var det lätt att hitta rätt köpare?

Jag hade många intresserade, vissa kunde man ju redan i telefon säga till att jag tror inte detta är rätt häst. Jag hade en som kom för provridning och när hon är på plats kläcker ur sig att hon haft riduppehåll på 2 år och var ringrostig... Dessutom var hon för "stor" (lång och lite kraftigare), hästen var väldigt nätt, inget djup och mest ben. Där ringde jag uppfödaren (ägaren) och sa att hon får inte köpa honom, det kommer inte bli bra. Hade ett par spekulanter som provred där det gick jättefint, en som det gick bra för -tills hästen for iväg och hon åkte av.. Hästen blev såld och har varit ute och tävlat lite sen dess :)
 
Försökte fota lite bilder idag, förstås började det ösregna så vår plan att fota ute fungerade inte. Alltid knepigt att fota i ridhus, men fick ett par bilder som går att visa upp åtminstone. Får försöka fota fler och filma nån dag nästa vecka.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 788
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 709
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 149
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 828
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp