Bukefalos 28 år!

Annorlunda kaninunge?

M

Madame

Hejsvejs!
Min renrasiga kaninhona fick ungar. två som var mycket underutvecklade dog de första dygnet, vid 2-3 veckors ålder dog den ena, och sedan två kvar nu. De mår bra, men den ena är väldigt stor och har varit blind på ena ögat, vi tror det iallafall. Han är lite smått seg, men han funkar normalt men sin bror och sådant. De föddes den 2 oktober 2009.

Tror ni att han ska kollas med vetrinär eller om ni har något tips eller ja, något som kan hjälpa honom lite?:grin::rofl::bump::banana::idea::
 
Sv: Annorlunda kaninunge?

har du parat mamman med hane från samma släkt? om man parar kaniner som har nära släktband blir kaninbäbisarna ofta inte helt utvecklade som de ska!

jag skulle kolla med veterinär för att vara säker på att kaninen inte lider av sina "fel", har du bild på poppen?

uppdatera sen tack! :bump:
 
Sv: Annorlunda kaninunge?

Har du bild?

Vad är det för ras? Dvärgraser (främst dvärghare och hermelin, lejon och dvärgvädur förkommer det på men de ska inte ha det) har oftast dvärggen, som i enkel uppsättning ger små och rastypiska kaniner men i dubbel uppsättning är dödligt och de ungarna dör inom de första dygnen.
 
Sv: Annorlunda kaninunge?

har du parat mamman med hane från samma släkt? om man parar kaniner som har nära släktband blir kaninbäbisarna ofta inte helt utvecklade som de ska!

jag skulle kolla med veterinär för att vara säker på att kaninen inte lider av sina "fel", har du bild på poppen?

uppdatera sen tack! :bump:

Fast det där stämmer inte.
Inavel i sig är relativt ofarligt och inte helt ovanligt att en del uppfödare ägnar sig åt för att få reda på defekter odyl.
Kaniner är dessutom inte särskilt känsliga när det gäller inavel, som tex vi människor är.
Så länge det inte finns några defekter i linjen händer inget förrän efter flera generationer av hård inavel.
Men inavel har även sina fördelar.
Finns det defekter i linjen lär dessa dyka upp och man kan då ta kaninerna ur avel på en gång.
Händer ingenting är linjen med största sannorlikhet fri frå defekter och man kan då fortsätta använda dessa i avel med obesläktat.
Defekter kan även dyka upp mellan två helt obesläktade som bär på generna också.
Så det är alltså inte själva inaveln i sig, utan ev förekomst av gener för defekter.
 
Sv: Annorlunda kaninunge?

av mina erfarenheter så stämmer det, min morfar berättade om hur hans kaniner parade sig fast de typ var syskon och ungarna föddes utan armar och ben

har även en kompis som gjorde samma sak, eller typ mamma och barn eller nåt sånt och bara två ungar överlevde, båda mycket mindre (är även idag som fullvuxna små som 2 månaders kaninungar) och den ena föddes med två könsorgan

har även pratat med en kaninuppfödare som sagt detta

men jag vet ej hur pass nära kaninerna måste vara för att sånahär fel kan uppstå
 
Sv: Annorlunda kaninunge?

Med tanke på att jag vet uppfödare som parar mor+son eller far+dotter utan problem, så ska det till mer än så.
Det är som sagt inte inaveln i sig, utan förekomsten av defekter som orsakar detta.
Detta kan, som jag skrev, även dyka upp mellan helt obesläktade.

För att det ska bli såpass grava missbildningar som du skrev om krävs generationer av hård inavel.
 
Sv: Annorlunda kaninunge?

nej mamman och pappan är inte från samma släkt.
 

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 597
Senast: Lisa2014
·
G
Övr. Hund Har varit med om en händelse ikväll och är nu smått chockad pga tankar om hur det hade kunna gått. Nu gick det ju bra, men tankarna...
Svar
18
· Visningar
1 871
Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 187
Senast: paradiset
·
Avel Hade precis börjat släppa att min fölunge dog och accepterat läget , då veterinären ringde igår. För er som inte vet historien så var...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 569
Senast: mimus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp