Ännu en fodertråd ;)

_husmusen_

Trådstartare
Jag har för 2 veckor sedan hämtat hem en 2årig liten hona från det lokala katthemmet.
Hon äter i dagsläget RC men jag planerar att gå över till Orijen så fort hon känner sig mer hemma.
Men, lilla fröken gillar också blötmat så det får hon 2 gånger om dagen. Hon äter dock väldigt lite och verkar inte gilla när maten stått öppen i kylen några dagar (bozita tetra). Så då är frågan, blötmat i mindre förpackningar t.ex. friskies och dylikt är det bra mat eller är det massa spannmål/socker/skit gömda i dem? Och vad ska man undvika om det står i innehållsförteckningen? Min förra katt vägrade allt vad blötmat heter och när jag var liten hade vi 2 katter som inte brydde sig om mjaumaten stod i kylen så detta är lite nytt område för mig :)
 
Funkar det om du delar mängden i paketet och fryser in hälften. Sen har jag hört att en del katter inte vill ha kylskåpskall mat rumstempererad (eftersom det mer efterliknad det de äter i det vilda).
 
Eftersom kissen är lite småskygg ännu (men hon kommer gärna fram när jag sitter stilla och vill bli klappad) så tror jag hon låter maten ligga tills den blir rumstempererad (dvs jag ska antingen gått till jobbet eller ligga och sova) så jag tror inte det är att den är kall som är problemet utan smaken verkar ändras. Det gör mig inget att köpa mindre förpackningar som blir dyrare, bara det är bra mat. Men så insåg jag att jag vet inte riktigt vad som är bra och inte i blötmatsdjungeln. Men då ska jag testa det och se om det kan gå hem :)
 
Det finns katter som inte vill äta mat som varit i kylen, oavsett temperatur. Om du vill säkerställa att det inte handlar om temperaturen, så kan du prova att micra maten i några sekunder när den kommer från kylen - bara så att den inte är kall vid servering.
 
Äter gör hon, men inte lika mycket som när den är nyöppnad. Och det blir mindre om den fått stå 2 nätter i kylen också. Därför tror jag hon tycker smaken/lukten ändras snarare än att det är temperaturen hon reagerar på. Och ofta står maten framme någon timme innan hon äter så då borde den blivit varm (häller upp kanske 2 matskedar åt gången).
 
Bozita finns i småtetror också. Lite dyrare än de stora, men klart billigare än påsfoder och lyxiga småburkar.
 
Åh vad bra, då får jag leta efter det, kan ha missat det när jag shoppade sist. Ska också testa att frysa in och se om det kan falla fröken i smaken (hon äter alltså inte ens en liten burk a 70 gr på en gång utan även så lite får ligga i några timmar framme).
 
Hon har inte varit dålig i magen så jag antar att den inte legat länge nog för att bli dålig iaf så hon får väl äta den torra äckliga maten helt enkelt om hon nu är nöjd med det ;)

Och tack alla för hjälpen :)
 
Mina damer vill verkligen inte äta mat som är kall eller har legat framme för länge... så jag kör Sheba, IAMS och Gourmet Gold när det är extrapris. De tycker bäst om bitar i sås, de i gelé är inte lika goda :p
 
Hon verkar föredra bitar i sås framför pate men hon verkar också tycka att Bozitas bitar är lite stora för Sheba åt hon upp fortare, men då är det inte gömda spannmål i blötmaten? Eller någon ingrediens man bör kolla efter och undvika? Måste företagen skriva ner allt i innehållsförteckningen som de måste i vår mat?
 
@_husmusen_ Och jag tipsar om Bilanx blötfoder :) Jag ger min katt fri tillgång till applaws torrfoder och sedan en halv portionspåse bilanx blötfoder en gång varje dag. De finns i gelé eller sås, jag tar oftast sås, inbillar mig att hon får i sig mera vätska på det viset :angel: Den är i multipack i små portionspåsar, jag gillar att de är så små att de håller sig ganska färskt i påsen även i 24h. Först hade jag dem i kylskåpet under den dagen då jag hade öppnat en ny, men då hann såsen stelna lite så det blev nästan lite som gelé. Så nu har jag dem i skåpet med resten av paketen, det verkar duga jättebra så det tror jag skulle passa dig och katten. De finns på ICA!
 
Senast ändrad:
Jag har för 2 veckor sedan hämtat hem en 2årig liten hona från det lokala katthemmet.
Hon äter i dagsläget RC men jag planerar att gå över till Orijen så fort hon känner sig mer hemma.
Men, lilla fröken gillar också blötmat så det får hon 2 gånger om dagen. Hon äter dock väldigt lite och verkar inte gilla när maten stått öppen i kylen några dagar (bozita tetra). Så då är frågan, blötmat i mindre förpackningar t.ex. friskies och dylikt är det bra mat eller är det massa spannmål/socker/skit gömda i dem? Och vad ska man undvika om det står i innehållsförteckningen? Min förra katt vägrade allt vad blötmat heter och när jag var liten hade vi 2 katter som inte brydde sig om mjaumaten stod i kylen så detta är lite nytt område för mig :)

Varför inte sluta helt med torrfodret och bara ge blötmaten? :) Då lär hon ju dessutom äta upp den tillräckligt fort för att den inte ska hinna bli torr och tråkig.
 
För att det känns tryggt att veta att om hon äter upp blötmaten så har hon alltid lite torrisar att knapra på, hon äter ju inte mängder av torrfoder heller, runt 4 dl i veckan. Och för att jag ibland oplanerat är borta ganska många timmar (får saker att göra efter jobbet) och är rädd att hon då ska gå utan mat (ja jag har lite problem med tanken på att katten inte har mat dygnet runt). Men jag har funderat på det. Och det blir kanske så att jag går över till bara blötmaten så småningom.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Jag ger idag RC Veterinary Urinary S/O Moderate Calorie till mina två katter. Min svarta katt har haft urinsten för flera år sen...
Svar
0
· Visningar
607
Senast: Nikan
·
Katthälsa Hej! Söker lite tips om kattmat. Familjen har två 11 åriga syskon blandraskatter. Vi har haft de sedan de var kattungar och har ätit...
Svar
15
· Visningar
1 289
Senast: Tiffany
·
Katthälsa För att göra en lång historia kort blev jag jourhem åt en honkatt akut. Den hade levt ett hårt liv. Jag frågade flera gånger om det...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 618
Senast: Emine
·
Katthälsa Har en katt hemma som jag tycker är för tunn. Det är en fertil hona 2 år som är tänkt för avel. Veterinär tyckte i våras att hon var...
Svar
7
· Visningar
1 273
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp