Anpassningsbar padd/Ogilvy

the_connemara

Trådstartare
För 3 månader sedan konstaterade även sadelutprovaren att hästens sadel inte längre låg bra. Något jag misstänkt en tid men inte kollat upp pga sporadisk ridning och ok rygg på hästen. Sadeln som provades ut då beställdes men den skulle dröja minst 2 månader så jag köpte en tillfällig sadel via en annan sadelutprovare. Den beställda sadeln har fortfarande inte kommit och nu ligger den tillfälliga sadeln inte så himla bra längre (kan även bero på att hästen minskat lite i vikt :o) utan används med padd under.

Lite trött på sadeltrixande vill jag nu skaffa en ny padd som är anpassningsbar. Tänkte direkt på Mattes correction eftersom padden vi använder är en vanlig Mattes (så gammal att jag knappt vet om det såldes correctionmodellen, inget jag kände till då iaf).

Men jag tycker fårskinn är lite bökigt att sadla med och att tvätta så jag kollade runt lite och upptäckte att Ogilvypaddarna tydligen går att ha inlägg i? Och har avtagbar överdrag :p Fler paddar som man kan lägga inlägg i? Vill alltså ha en till padd på lager/som komplement till Mattespadden, inte nödvändigtvis prova ut sadeln med en padd (vilket såklart är självklart om det är tänkt att rida med padd alltid).

Och ang Ogilvypadden, jag hittar enbart supernöjda kommentarer när jag googlar, är den så himla bra? Någon som använt den över en tid och vill lämna ett utlåtande? Hur är storlekarna i jumpermodellen, tänker mest på längden i ovankant? Hittade äldre trådar och tar mig friheten att tagga: @Harbor @tuaphua @skorpannorpan gick nog inte o tagga fler än tre?
 
Jag beställde vår från England, de hade i lager och den kom efter en vecka. Först tyckte vi den var tjock och hopplös, men sen har den liksom satt sig. Nu vill vi inte använda nåt annat. Den gör att sadeln ligger stilla. Den fyller upp där den ska och är platt där den ska. Och dottern säger att hon känner absolut att den stötdämpar för hennes rygg.
Storleken var regular och modellen jump, perfekt för 17" hoppsadel.
 
Jag har haft min i snart ett halvår tror jag och är helt frälst. Den ligger där den ska och jag har stor häst med stor gång som jag har känt av i ryggen en hel del pga av fel på en kota men efter köpet av padden har jag faktiskt aldrig ont längre och de hade jag inte förväntat mig! Värd varje krona:up:
 
För 3 månader sedan konstaterade även sadelutprovaren att hästens sadel inte längre låg bra. Något jag misstänkt en tid men inte kollat upp pga sporadisk ridning och ok rygg på hästen. Sadeln som provades ut då beställdes men den skulle dröja minst 2 månader så jag köpte en tillfällig sadel via en annan sadelutprovare. Den beställda sadeln har fortfarande inte kommit och nu ligger den tillfälliga sadeln inte så himla bra längre (kan även bero på att hästen minskat lite i vikt :o) utan används med padd under.

Lite trött på sadeltrixande vill jag nu skaffa en ny padd som är anpassningsbar. Tänkte direkt på Mattes correction eftersom padden vi använder är en vanlig Mattes (så gammal att jag knappt vet om det såldes correctionmodellen, inget jag kände till då iaf).

Men jag tycker fårskinn är lite bökigt att sadla med och att tvätta så jag kollade runt lite och upptäckte att Ogilvypaddarna tydligen går att ha inlägg i? Och har avtagbar överdrag :p Fler paddar som man kan lägga inlägg i? Vill alltså ha en till padd på lager/som komplement till Mattespadden, inte nödvändigtvis prova ut sadeln med en padd (vilket såklart är självklart om det är tänkt att rida med padd alltid).

Och ang Ogilvypadden, jag hittar enbart supernöjda kommentarer när jag googlar, är den så himla bra? Någon som använt den över en tid och vill lämna ett utlåtande? Hur är storlekarna i jumpermodellen, tänker mest på längden i ovankant? Hittade äldre trådar och tar mig friheten att tagga: @Harbor @tuaphua @skorpannorpan gick nog inte o tagga fler än tre?

På vilket sätt tycker du fårskinn är svårt att sadla med?

Jag visste inte att man kunde ha ilägg på Ogilvy. Är det så på alla modeller eller en spec correction-sort?
Har inte kikat närmre på min och köpte den av en elev begagnat. Så jag har inte kollat upp så mycket produktinfo.

Jag tycker min är bra. Men har kanske tappat stunsen lite väl mycket tycker jag. Blivit lite formlös och väl platt kanske. Jag vet inte riktigt..
Eleven som sålde den(billigt) sålde den just för att hon inte tyckte den var så himla bra längre. Plattats till något utöver att hon hellre vill ha fårskinn.
Hon köpte just en mattes correction iom att hon ville ha möjlighet till ilägg även om hon använder den utan såna.

Jag använder min vanliga Mattes hellre än min Ogilvy.
Men ska nog byta och testa bara för att nu snart. Blev lite nyfiken av tråden..
 
Jag vill att fårskinnet ligger mer still. Ju sämre sadeln passar desto mer verkar schabrak vilja glida bak, spec i nederkanten. Med padden måste jag alltså först trixa på den o sedan spänna fast schabraket ganska noga för att det inte ska kännas som att alltihopa åker olika vägar typ. När sadeln passar bättre så behöver jag inte ens spänna fast de flesta schabraken alls.

Dessutom gillar jag inte kanten där framme, det går ju att beställa utan men jag inbillar mig att då är det ännu större risk att allt bara glider till svansen om man inte spänner fast ordentligt.

Inbillar mig att skärningen på ogilvyn dessutom gör att den ligger mer still och "uppe" i kanalen än en mattes, och mindre risk att den hamnar snett. Jag håller alltid på o bökar för o se till att det är lika mycket padd nedanför sadeln både framme o bak under sadeln. Hatar sådant klydd vareviga dag o rider alltså hellre barbacka när jag måste ha padden under som nu :o

Jag har inte sett olika paddar (som mattes har särskild correction) utan har bara läst att man lägger i inläggen ovanifrån. Vet dock inte hur man får dem att ligga still. Men memoryskummet kanske "klibbar ihop" så det inte är något problem när man lagt i en lapp? Det finns tre olika inlägg, fram hopp, fram dressyr och bak är båda likadana.
 
url]
http://aijaa.com/XFr3GG
Försökte igen infoga en bild men lyckas inte på nåt sätt, kan nån hjälpa? Här är ialllafall linken till bilden med pad, sadel och ryttare.
 
Senast ändrad:
Är det någon av ogilvy-paddarna som passar både under dressyr och hoppsadel? Jag blir så osäkernär det finns hoppmodell och dressyrmodell och jag skulle tyvärr omöjligt ha råd med båda direkt.
 
Är det någon av ogilvy-paddarna som passar både under dressyr och hoppsadel? Jag blir så osäkernär det finns hoppmodell och dressyrmodell och jag skulle tyvärr omöjligt ha råd med båda direkt.

Jag har inte en själv, men min vän (hoppryttare) har en och hon är supernöjd med sin. Hon fick låna en av våra dressyrsadlar och den funkade finfint med den också. :)

Osäker på storleken på padden vännen säger "full" men vet inte om det betyder S, M eller L ;)

060_542da928e087c31b50f25850.jpg
 
Jag har haft en som jag sålde. Märkte ingen skillnad överhuvudtaget jämfört med ett fårskinn. Trodde den skulle hjälpa lite mot min onda rygg men jag märkte som sagt ingen skillnad.

Dessutom tycker jag det är enklare att tvätta en fårskinnspadd. I ogilvyn måste du ju ta ur inläggen varje gång. Och sen få i dom igen..
 
För 3 månader sedan konstaterade även sadelutprovaren att hästens sadel inte längre låg bra. Något jag misstänkt en tid men inte kollat upp pga sporadisk ridning och ok rygg på hästen. Sadeln som provades ut då beställdes men den skulle dröja minst 2 månader så jag köpte en tillfällig sadel via en annan sadelutprovare. Den beställda sadeln har fortfarande inte kommit och nu ligger den tillfälliga sadeln inte så himla bra längre (kan även bero på att hästen minskat lite i vikt :o) utan används med padd under.

Lite trött på sadeltrixande vill jag nu skaffa en ny padd som är anpassningsbar. Tänkte direkt på Mattes correction eftersom padden vi använder är en vanlig Mattes (så gammal att jag knappt vet om det såldes correctionmodellen, inget jag kände till då iaf).

Men jag tycker fårskinn är lite bökigt att sadla med och att tvätta så jag kollade runt lite och upptäckte att Ogilvypaddarna tydligen går att ha inlägg i? Och har avtagbar överdrag :p Fler paddar som man kan lägga inlägg i? Vill alltså ha en till padd på lager/som komplement till Mattespadden, inte nödvändigtvis prova ut sadeln med en padd (vilket såklart är självklart om det är tänkt att rida med padd alltid).

Och ang Ogilvypadden, jag hittar enbart supernöjda kommentarer när jag googlar, är den så himla bra? Någon som använt den över en tid och vill lämna ett utlåtande? Hur är storlekarna i jumpermodellen, tänker mest på längden i ovankant? Hittade äldre trådar och tar mig friheten att tagga: @Harbor @tuaphua @skorpannorpan gick nog inte o tagga fler än tre?

Jag har faktiskt inte använt min på ett tag då rebeccajoli lagt beslag på den ;), kolla med henne, hon rider alltid med den.
 
Jag har en ogilvy och är helnöjd. Köpte för att ha under min bomlösa sensation sadel först. men bytte sadel i ungefär samma veva då jag inte tyckte det låg still.
Red länge med en annan lite fastare bomlös tills hästen musklat på sig lite. Då låg den och irriterade lite vi nedre "hörnet" av bossan vid manken. Testade med ogilvy padden och pålle blev mycket nöjd.:)

Nu har jag den under min bomsadel och har ilägg för att lyfta lite mitt under. Tyckte att ogilvys egna ilägg blev för tjocka och var bara för fram eller bak inte mitten. Mina ilägg har jag klippt till av French foam.

Hade ute en sadelprovare som använder trycksensorpadd och hon gillade padden. Trots att sadeln bryggade lite när hästen inte jobbade blev det inte för högt punktryck fram och bak.
 
Klämde på ett gäng paddar på Breeders men alla kändes ju helt blaskiga. Hittade ingen ogilvy.

Har innan blivit tipsad om hööks billiga absorb: http://www.hooks.se/product.aspx?productid=400005&deptid=104&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC. Den kändes väldigt stadig så tänkte faktiskt testa. Om den är tillräckligt stor under sadeln till o börja med :p Dock inte alls anpassningsbar så stor minus där.

den där padden har jag haft innan och den är ok för dom pengarna men va väldigt väldigt kort och synd att den inte är något utformad för manken
 
Någon som testat Acavallos pad med memory foam? Kostar ca 950kr här i Sverige och är förvillande lik Ogilvy, dock inte anpassningsbar med ilägg.
Känns som ett lite mer humant pris på den om den är lika bra som en ogilvy som jag tycker är okristligt dyr.
 
Klämde på ett gäng paddar på Breeders men alla kändes ju helt blaskiga. Hittade ingen ogilvy.

Har innan blivit tipsad om hööks billiga absorb: http://www.hooks.se/product.aspx?productid=400005&deptid=104&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC. Den kändes väldigt stadig så tänkte faktiskt testa. Om den är tillräckligt stor under sadeln till o börja med :p Dock inte alls anpassningsbar så stor minus där.
Kännde på den igår. Blev livrädd! Stenhård utan att ge efter ju

Acvallo har ju även en variant med gel oxå... Den känns intressant...
 
Senast ändrad:
Någon som testat Acavallos pad med memory foam? Kostar ca 950kr här i Sverige och är förvillande lik Ogilvy, dock inte anpassningsbar med ilägg.
Känns som ett lite mer humant pris på den om den är lika bra som en ogilvy som jag tycker är okristligt dyr.

Jag har Acavallos. Materialet är inte samma som i Oilvys (som känns tyngre) och jag törs inte säga om den ena är bättre än den andra.
 

Liknande trådar

Utrustning Hejsan Tänkte bara höra om era erfarenheter av acavallos memoryfoam paddar. Har nyligen köpt en mattes fårskinnspadd då min...
Svar
16
· Visningar
3 112
Senast: pilmen
·
P
Utrustning Hade sadelmakaren ute idag för att prova ut sadlar på nya hästen. Var lite tveksam på hur min hoppsadel låg, så jag lånade hem ett gäng...
Svar
5
· Visningar
1 637
Senast: axel
·
E
Islandshäst Hallå! (: Nu kommer alla som läst detta skriva "prata med en tränare" osv. Men kruxet är att jag nu behöver alla tips jag kan få, jag...
Svar
19
· Visningar
2 178
Senast: Naggur
·
Utrustning Just nu har jag världens sadelproblem... Min nuvarande sadel (Crown Jessica m luft) har blivit för trång (31) och jag letar efter en...
2
Svar
21
· Visningar
2 001
Senast: skogersson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp