Ansöka om svenskt medborgarskap - erfarenheter

R

Raderad medlem 6459

Jag kikade på Migrationsverkets hemsida idag angående att ansöka om svenskt medborgarskap och blev helt paff när jag såg att man förväntas skicka in sitt pass, såklart i original, när man gör sin ansökan och att man inte får tillbaka det förrän ansökan i klar. Vilket kan ta upp till 22 månader!

Vad är tanken här egentligen, att en person som ansöker om medborgarskap ska vara utan sitt pass, och därmed få otroligt begränsad rörelse(rese)frihet under två hela år? Vissa behöver ju ha sitt pass för att de reser mycket i arbetet exempelvis, eller bara för att kunna åka på semester om de vill. Eller är det långt mycket smidigare om man begär att få ha sitt pass under tiden som ansökan inte blir behandlad, gör det stor skillnad?

Är det någon har som har erfarenhet själv av att ansöka om svenskt medborgarskap eller har en partner/vän som gått igenom processen? Hur har det funkat? Har de begärt att få tillbaka passet under tiden som ansökan inte blivit behandlad och hur funkade det i sådana fall? Behövde Migrationsverket utreda er ansökan?

Hoppas på svar från bukefalister med egen erfarenhet eller bra koll :).
 
Har inget svar på din fråga, men Skatteverket godkänner vidimerad kopia på passet under hindersansökan. Kanske Migrationsverket kan godkänna det också? Men som sagt, det var väl inget svar på din fråga :p
 
Oj! Det verkar ju helt wierd!? Passet kan ju kanske vara personens enda legitimation och såldedes kan ju personen vara beroende av det! Borde det inte fungera med en kopia till Migrationsverket? Låter helt sjukt annars!
 
Har inget svar på din fråga, men Skatteverket godkänner vidimerad kopia på passet under hindersansökan. Kanske Migrationsverket kan godkänna det också? Men som sagt, det var väl inget svar på din fråga :p
Nej, det ska vara i original enligt hemsidan.
 
Jag kikade på Migrationsverkets hemsida idag angående att ansöka om svenskt medborgarskap och blev helt paff när jag såg att man förväntas skicka in sitt pass, såklart i original, när man gör sin ansökan och att man inte får tillbaka det förrän ansökan i klar. Vilket kan ta upp till 22 månader!

Vad är tanken här egentligen, att en person som ansöker om medborgarskap ska vara utan sitt pass, och därmed få otroligt begränsad rörelse(rese)frihet under två hela år? Vissa behöver ju ha sitt pass för att de reser mycket i arbetet exempelvis, eller bara för att kunna åka på semester om de vill. Eller är det långt mycket smidigare om man begär att få ha sitt pass under tiden som ansökan inte blir behandlad, gör det stor skillnad?

Är det någon har som har erfarenhet själv av att ansöka om svenskt medborgarskap eller har en partner/vän som gått igenom processen? Hur har det funkat? Har de begärt att få tillbaka passet under tiden som ansökan inte blivit behandlad och hur funkade det i sådana fall? Behövde Migrationsverket utreda er ansökan?

Hoppas på svar från bukefalister med egen erfarenhet eller bra koll :).

Står ju att man kan be om att få tillbaks originalhandlingar. Det får man väl göra om man ska åka på semester.

Annars kan man ha ett nationellt ID-kort, det kommer man långt med.

Jag ansökte 1997, minns överhuvudtaget inte hur det var, men antar att jag fick lämna in passet men jag har inga minnen av att det tog lång tid eller att jag hade problem.
 
Oj! Det verkar ju helt wierd!? Passet kan ju kanske vara personens enda legitimation och såldedes kan ju personen vara beroende av det! Borde det inte fungera med en kopia till Migrationsverket. Låter helt sjukt annars!

Det är ju så det är. Jag ska ansöka om brittiskt medborgarskap åt sonen, och även där ska dom ha mitt och hans pass i original, plus någon svarskupong som jag inte ens vet om den finns i Sverige, för att dom ska kunna skicka tillbaks dom :crazy:
 
Oj! Det verkar ju helt wierd!? Passet kan ju kanske vara personens enda legitimation och såldedes kan ju personen vara beroende av det! Borde det inte fungera med en kopia till Migrationsverket. Låter helt sjukt annars!
Ja men det är helt stört!

Såhär står det:

"Migrationsverket behöver passet i original för att behandla en ansökan om svenskt medborgarskap. När ärendet är avslutat skickar vi tillbaka passet samtidigt som du får ditt beslut."

Och sen står det såhär också:

"Om du har skickat in ditt pass men behöver få det tillbaka innan din ansökan blivit behandlad, kan du själv beställa tillbaka ditt pass. Då skickar vi det tillbaka till dig. Du ska inte skicka in passet igen förrän Migrationsverket begär det. Vi kommer kontakta dig per brev när vi börjar handlägga din ansökan och behöver ditt pass igen."

Och det är det ovanstående jag undrar över, gör det stor skillnad? Liksom hur länge är själva handläggningstiden jämfört med totala tiden. Hur länge ska man räkna med att vara utan passet?

Helt stört hela grejen.
 
Annars kan man ha ett nationellt ID-kort, det kommer man långt med.
Man kan resa inom Europa med det, ja. Behöver man resa utanför Europa så kommer man inte särskilt långt på det, ingenstans faktiskt.

Jag såg att man kan begära ut passet när de inte handlägger ansökan. Och det är det jag undrar över i min trådstart om någon har erfarenhet av.

Vill även tillägga att alla inte alls nödvändigtvis har ett nationellt ID-kort.
 
Man kan kanske skaffa ett extrapass, säkert inte i alla länder men alldeles ovanligt kan det inte vara. Det har jag själv haft under många år just för att inte vara vingklippt under tiden t ex någon ambassad behöver ens pass för visumhandläggning eller liknande.
 
Jag har många brittiska vänner som sökte medborgarskap i samband med Brexit-omröstningen, de flesta fick sina svenska medborgarskap riktigt snabbt, runt 1-1½ månad eller så. Maken fick det snabbare än så (också britt). Han funderade på att begära tillbaka passet men hann typ inte. På sommaren, medan Migrationsverket enligt medieuppgifter gick på knä. Misstänker att de långa handläggningstiderna framförallt berör de mer komplicerade ärendena.
Tillägg: I de fallen jag känner till så uppfyllde personerna minimikraven med råge så det var väldigt okomplicerade fall.
 
Senast ändrad:
Oj. Vad märkligt. Skiljer det sig åt beroende på land tro? Jag blev nämligen förvånad över att det inte var någon som brydde sig om mitt gamla pass när jag bytte :o Legitimerade mig med pass hos polisen vid ansökan men lämnade aldrig in passet vad jag minns. Och fick aldrig något krav på att förstöra det när jag fick mitt nya, fastän det var "giltigt" i ett par år efter. Processen tog inte mer än 2-3 månader heller om jag minns rätt, definitivt inte längre än 6 månader (det är 6-7 år sedan nu så minns inte exakt).
 
Legitimerade mig med pass hos polisen vid ansökan men lämnade aldrig in passet vad jag minns.
Varför gjorde du din ansökan om medborgarskap hos polisen? Eller är jag trög? Haha fattar inte riktigt.

Det är alltså Migrationsverket som vill ha in passet.
 
Det spelar ingen roll för handläggningstiden. Min man bad att få passet återskickat, processen tog bara ett par månader. EU-medborgare, okomplicerat ärende.
Vad spelar ingen roll för handläggningstiden? Vilken process tog två månader, själva handläggningen eller hela ansökan?
Man kan kanske skaffa ett extrapass, säkert inte i alla länder men alldeles ovanligt kan det inte vara.
Ja, det beror ju på varifrån man kommer.
Jag har många brittiska vänner som sökte medborgarskap i samband med Brexit-omröstningen, de flesta fick sina svenska medborgarskap riktigt snabbt, runt 1-1½ månad eller så. Maken fick det snabbare än så (också britt). Han funderade på att begära tillbaka passet men hann typ inte. På sommaren, medan Migrationsverket enligt medieuppgifter gick på knä. Misstänker att de långa handläggningstiderna framförallt berör de mer komplicerade ärendena.
Tack för ditt svar! Om jag får lov att fråga: behövde dina brittiska vänner (och din make) skicka in dokument för att bevisa uppehållsrätt eller hade de uppehållstillstånd/uppehållskort?
 
@niphredil De hade alla PUT sen flera år så inget annat behövde skickas in vad jag minns. Kan delvis vara förklaringen till att det gick så fort. Maken har ju trots allt fått två uppehållstillstånd (ett tidsbegränsat och ett permanent) tidigare och jag misstänker att de har kvar inhämtade uppgifter från de utredningarna.
 
Har man redan permanent uppehållstillstånd och etablerad tillvaro i Sverige så går det rätt fort.
Det gäller inte personer med PUT utan EU-medborgare med uppehållsrätt som ska bevisas vid ansökan om medborgarskap.
 
Det är ju så det är. Jag ska ansöka om brittiskt medborgarskap åt sonen, och även där ska dom ha mitt och hans pass i original, plus någon svarskupong som jag inte ens vet om den finns i Sverige, för att dom ska kunna skicka tillbaks dom :crazy:

Jag har precis fått Brittiskt medborgarskap och kom runt kravet att skicks in mitt pass till HO genom att utnyttja ’European Passport Return Service’ - kolla om det kan funka i ert fall också!
Kostar en service avgift, men väl värt de för att få behålla passet!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 134
Senast: Korven
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 503
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp