Ansöka om svenskt medborgarskap - erfarenheter

Som sagt passet måste in i original för att säkerställa personen är den hen utger sig för att vara, att passet är äkta och för att läggas in i systemen mm. Men det går fint att få tillbaka det innan ansökan är klar (och ibland måste man lämna in igen, ibland går det bra ändå, beror på om det hunnits göra det man ska med det eller ej).
 
Som sagt passet måste in i original för att säkerställa personen är den hen utger sig för att vara, att passet är äkta och för att läggas in i systemen mm.
Jamen det är jag ju med på såklart. Att passet ska in är i sig ingenting jag vänder mig mot.
Men det går fint att få tillbaka det innan ansökan är klar (och ibland måste man lämna in igen, ibland går det bra ändå, beror på om det hunnits göra det man ska med det eller ej).
Det är ju super! Så hur länge tippar du på att man faktiskt blir utan pass? Mellan tummen och pekfingret alltså.

Och vet du om EU-medborgare med uppehållsrätt faller under de som måste utredas?
 
Jamen det är jag ju med på såklart. Att passet ska in är i sig ingenting jag vänder mig mot.

Det är ju super! Så hur länge tippar du på att man faktiskt blir utan pass? Mellan tummen och pekfingret alltså.

Och vet du om EU-medborgare med uppehållsrätt faller under de som måste utredas?

Jag jobbar tyvärr inte med de där frågorna så jättedålig på tidsaspekter mm. Bättre du frågar en handläggare som jobbar med just medborgarskap :) (när jag omhändertar pass är det för att kunna verkställa personer till hemlandet och då får man inte tillbaka det...)
 
@Alexandra_W Ja, jag får lov att ringa nån dag när jag känner att telefonköer känns extra kul :D.

Tänkte bara höra om du visste eftersom du sa det går bra att få tillbaka det innan det är klart etc, så lät som att du kanske hade lite koll på det.

Tack för att du tog dig tid att svara :).
 
@Alexandra_W Ja, jag får lov att ringa nån dag när jag känner att telefonköer känns extra kul :D.

Tänkte bara höra om du visste eftersom du sa det går bra att få tillbaka det innan det är klart etc, så lät som att du kanske hade lite koll på det.

Tack för att du tog dig tid att svara :).

Nej tyvärr inte mer koll än så. Och att det inte är jätteovanligt att passen begärs ut innan processen är klar. Just pga att det kan ta tid och folk kan vilja resa, legitimera sig (för att få annat id) osv.
 
Jag kan kolla med en kompis i morgon som nyss har skaffat sig svenskt medborgarskap/dubbelt medborgarskap. Hen har jobbat många år i Sverige och kommer från EU land och nu gift med en svensk medborgare. Jag har svårt att tro att hen lämnade in sitt pass en längre tid eftersom hen flyger inom Europa i sitt arbete och för deras höga nöjes skull.
 
Jag kan kolla med en kompis i morgon som nyss har skaffat sig svenskt medborgarskap/dubbelt medborgarskap. Hen har jobbat många år i Sverige och kommer från EU land och nu gift med en svensk medborgare. Jag har svårt att tro att hen lämnade in sitt pass en längre tid eftersom hen flyger inom Europa i sitt arbete och för deras höga nöjes skull.
Tack, det vore snällt! Fråga gärna om din kompis hade PUT eller uppehållsrätt när hen ansökte (om du har möjlighet :)).
 
Mitt ex gjorde det för typ 2 år sedan. Han ringde och sa att han behövde det för en resa och fick det typ en vecka senare - inga problem. Dock tig hela processen runt ett år vill jag minnas.. icke EU-medborgare dock.
 
Mitt ex gjorde det för typ 2 år sedan. Han ringde och sa att han behövde det för en resa och fick det typ en vecka senare - inga problem. Dock tig hela processen runt ett år vill jag minnas.. icke EU-medborgare dock.
Och fick han ha kvar passet efter resan eller skulle det tillbaka snabbt igen?
 
@niphredil Nu kom jag ihåg att jag skulle uppdatera dig! :D Hen hade uppehållstillstånd, och hen lämnade in sitt pass för ett år sedan, sen begärde hen tillbaka det efter ett par veckor, fick tillbaka det med meddelandet att de inte behövde ha in det igen, allt såg ut som det skulle. Men hen har fortfarande inte fått något svenskt medlemskap. ;) När jag frågade om det så kom hen på att hen nog skulle ringa och kolla hur det gick med det egentligen. :D
 
@niphredil Nu kom jag ihåg att jag skulle uppdatera dig! :D Hen hade uppehållstillstånd, och hen lämnade in sitt pass för ett år sedan, sen begärde hen tillbaka det efter ett par veckor, fick tillbaka det med meddelandet att de inte behövde ha in det igen, allt såg ut som det skulle. Men hen har fortfarande inte fått något svenskt medlemskap. ;) När jag frågade om det så kom hen på att hen nog skulle ringa och kolla hur det gick med det egentligen. :D
Oj vad länge! Särskilt med tanke på att hen har uppehållstillstånd.

Tack för uppdateringen :).
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 134
Senast: Korven
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 503
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp