Anställning i butik?

millen

Trådstartare
Ja hörrni, blir inte klok av att googla så testar här. Hur ser anställningar ut i butik, för de som är ordinarie (inte extrapersonal på tex 4-10 h i veckan)? Är det timanställning på 30-40h eller är det en deltids tillsvidareanställning eller vad ÄR det? Förstår att det kan vara olika men vad är vanligast egentligen? :confused::)
 
På mitt jobb är ingen heltidsanställd. De flesta har 60-75%. Jag har 50, jobbar resterande 50 på ett annat jobb. Just min är för tillfället en projektanställning, men mina kollegor är tillsvidareanställda.
 
Tillsvidare på typ 75% med timlön de jag har haft koll på.
Om man är tillsvidareanställd med timlön, hur blir det då semestermässigt och t.ex föräldraledighet? Försökte läsa mig till något på handelsavtalen men klurade inte ut det riktigt :o
 
Om man är tillsvidareanställd med timlön, hur blir det då semestermässigt och t.ex föräldraledighet? Försökte läsa mig till något på handelsavtalen men klurade inte ut det riktigt :o

Semester och föräldraledigt har du alltid rätt till. Ersättningen baseras på hur mycket du jobbat. Har företaget kollektivavtal så även 10% från AFA (vid föräldraledighet) om du jobbat ett tag. Jag (har inte jobbat inom handels dock men liknande anställning i hrf) fick lite problem med att Försäkringskassan hade svårt att räkna rätt på föräldrapenningen då min arbetstid varierade men det löste sig till slut.
 
Om man är tillsvidareanställd med timlön, hur blir det då semestermässigt och t.ex föräldraledighet? Försökte läsa mig till något på handelsavtalen men klurade inte ut det riktigt :o

Jag har jobbat i butik sen i halva oktober. Min chef är inte alltid killen med kollen, men efter att ha googlat, skapat en tråd här (:D) och pratat med en kollega som varit arbetsgivare en gång och därför har rätt mycket kunskap från den sidan kom vi fram till att jag hade rätt till typ två veckors semester i år. Mina kollegor som jobbat hela semesteråret har fullvärdig semester precis som vilken annan person som helst som jobbar heltid. Vi har en fast grundlön som delas på hälften för mig/min andra kollega då som jobbar halvtid, men timlönen står med eftersom det är den som gäller vid övertid eller för ob på helgerna.

På mitt kontrakt står det 25 semesterdagar, betalda, och typ 13 obetalda. Föräldraledighet vet jag inget om eftersom det inte är aktuellt för min del varken nu eller de kommande fem åren minst. De flesta av mina kollegor har större barn, så det är inget vi brukar prata om heller.
 
Jag har jobbat i butik sen i halva oktober. Min chef är inte alltid killen med kollen, men efter att ha googlat, skapat en tråd här (:D) och pratat med en kollega som varit arbetsgivare en gång och därför har rätt mycket kunskap från den sidan kom vi fram till att jag hade rätt till typ två veckors semester i år. Mina kollegor som jobbat hela semesteråret har fullvärdig semester precis som vilken annan person som helst som jobbar heltid. Vi har en fast grundlön som delas på hälften för mig/min andra kollega då som jobbar halvtid, men timlönen står med eftersom det är den som gäller vid övertid eller för ob på helgerna.

På mitt kontrakt står det 25 semesterdagar, betalda, och typ 13 obetalda. Föräldraledighet vet jag inget om eftersom det inte är aktuellt för min del varken nu eller de kommande fem åren minst. De flesta av mina kollegor har större barn, så det är inget vi brukar prata om heller.
Tack! :)
 
Jag jobbar 50% inom handels, timanställd alltså får betalt per timme.. Vi har 10veckorsperioder på schemat där timmarna till slut måste stämma med mitt kontrakt. Kan alltså jobba 45% en månad, och sen 55% nästa månad. Bara det under 10veckorsperioden stämmer. Tillsvidareanställd kan tilläggas :)
 
På nuvarande butik (livsmedel) har jag jobbat snart 8 år.
Och har nästan hela tiden haft Tillsvidareanställning (=fast anst) på 75% timlön, det är det vanligaste om man inte har chefsposition (då 100% och månadslön, det har jag nu).

Sen är procentsatsen olika, olika tjänster helt enkelt.

25 dagar betald semester (när du jobbat ett år) och föräldrapenning uträknat efter lönen.
 
Om man är tillsvidareanställd med timlön, hur blir det då semestermässigt och t.ex föräldraledighet? Försökte läsa mig till något på handelsavtalen men klurade inte ut det riktigt :o

Semesterdagarna är en sak, vilken semesterrätt man har. Sedan kommer frågan hur man har betalt under sina semesterdagar.

När man jobbar olika tider, med OB etc är det nog rätt vanligt att man under semesteråret tjänar in sin semesterlön (ofta 12 % av utbetald lön som är lagenligt) och sedan tar man den potten och delar på antalet betalda dagar man har rätt till. Och den dagslönen får man ut när man tar semester.

Hur mycket semester man har rätt till finns angivet i semesterlagen. Intjänandeåret går ofta från 1 april till 31 mars.
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 185
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Något konstig rubrik kanske... I mina arbetsuppgifter ingår en viss del där jag ska vara behjälplig till utomstående när dom är hos...
Svar
2
· Visningar
978
Senast: Avalbane
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 396
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej, Denna fråga har säkert varit uppe en massa ggr men ber gärna om er input givet mina förutsättningar. (Funderar i första hand på om...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
8 586
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp