Ansvar för annan hästs skada

RPK

Trådstartare
Alltså jag vet inte vad jag ska göra, jag skäms så mycket över det här. Grejen är att jag var ut till betet där min häst går, jag hade bråkat hemma, var mycket upprörd och behövde komma iväg till min häst. Klockan var runt 23 på natten och det var relativt mörkt ute. Jag hälsade på min häst i hagen, bar på två hästtäcken och en flaska flugspray. Alltså famnen full med saker i halvmörkret.
Eftersom jag var trött och inte ville gå hem så bestämde jag mig för att sätta mig vid ett träd, ev sova. Men så när jag går in till den lilla skogsdungen så är det en häst där vid namn R, jag hälsar och pratar med honom, han kikar på mig och jag sträcker fram handen så han får lukta (jag förstår ju att han tyckte det var konstigt att jag var där så sent, när det var mörkt, och hade famnen full med saker). Han luktar och jag fortsätter prata. Sen går jag framåt för att komma in i skogen och förbi hästen, och då ballar hästen ur. Blev livrädd, snubblar, ramlar ner på sidan, sprattlar runt och försöker komma upp. Jag vet inte vad skjutton jag ska göra, liksom hur klumpig är hästen om den ramlar omkull när den blir rädd och varför reagerade den sådär?!
Hur som helst, hästen kommer upp, springer tillbaka in till skogen bort från mig, frustar och har sig. Jag blev som sagt chockad och lite ställd men hoppades att det inte var någon fara.

Två dagar senare skriver ägaren i stallchatten på fb att hästen inte är riktigt ren och ska få laserbehandlingar. Hon vet inte varför han är halt... men jag har ju mina misstankar. Nu några veckor senare är han fortfarande inte ren och jag har fortfarande inte sagt vad som hände. Jag skäms så himla mycket. Bör jag berätta? Eller spelar det någon roll? Är det mitt fel och bör jag ta ansvar för det? :(
 
Hur som helst, hästen kommer upp, springer tillbaka in till skogen bort från mig, frustar och har sig. Jag blev som sagt chockad och lite ställd men hoppades att det inte var någon fara.

Två dagar senare skriver ägaren i stallchatten på fb att hästen inte är riktigt ren och ska få laserbehandlingar. Hon vet inte varför han är halt... men jag har ju mina misstankar. Nu några veckor senare är han fortfarande inte ren och jag har fortfarande inte sagt vad som hände. Jag skäms så himla mycket. Bör jag berätta? Eller spelar det någon roll? Är det mitt fel och bör jag ta ansvar för det? :(
Att det är ditt fel att en lös häst i en hage går omkull, behöver du nog inte fundera över. I alla fall inte juridiskt om du inte med vett vilja har skrämt den. Den kunde ju ha blivit rädd för vad som helst nu var det när du var i närheten och så här i efterhand kan man inte vara säker på att det var som skrämde den. Kan ha varit något annat som du inte märkte.

Men rent moraliskt tror jag att det hade varit bra både för dig och för hästägaren att de berättar att du har sett att den gått omkull i hagen. Vill du inte berätta att du var där ute p g a bråk hemma, kan du ju bara berätta att för någon vecka sedan såg du att den föll i hagen. Det kan hjälpa till att hitta felet på hästen om vet hur den föll.
 
liksom hur klumpig är hästen om den ramlar omkull när den blir rädd och varför reagerade den sådär?!

Två dagar senare skriver ägaren i stallchatten på fb att hästen inte är riktigt ren och ska få laserbehandlingar. Hon vet inte varför han är halt... men jag har ju mina misstankar. Nu några veckor senare är han fortfarande inte ren och jag har fortfarande inte sagt vad som hände. Jag skäms så himla mycket. Bör jag berätta? Eller spelar det någon roll? Är det mitt fel och bör jag ta ansvar för det? :(

Hästen behöver inte vara klumpig, det är sånt som händer. Underlaget, otur, obalanserad vändning...osv.
Min drog omkull med mig en gång: blev riktigt skrämd (vi mötte ett par crossar som var väldigt nära att inte få stopp i tid) och tvärvände men kom inte mer än något språng innan han gick omkull. Min förra stod plötsligt på näsan under en ridtur, utan synbar anledning där och då: travade lugnt och stilla i ena sekunden, låg på backen i nästa - troligen var det halt på just den gräsplätten.
Sorry, hakade upp mig lite...

Hade det varit min ("mörkrädda" och väldigt reaktiva) häst hade jag inte hållit dig ansvarig för något i det du beskriver. Han hade absolut kunnat bli skrämd. Och oavsett så behöver det inte ha varit dig som hästen blev rädd för. Men du vet att hästen dragit omkull i hagen och när det hände, så jag tycker nog att du bör berätta det för hästens ägare. Det är bra att veta vad som hänt om hästen ska utredas/behandlas.
 
Vill inte strö salt i såret, men finns det någon anledning att utgå från att hästen R:s ägare eller någon anhörig eller vän inte läser den här tråden?
 
Berätta du.. herregud inte är du ansvarig för att hennes häst snubblade i hagen. hur många gånger har man inte gått in i hagen dagtid för å hämta sin häst och andra hästar inte sett en när de stått och sovit och börja springa omkring??
Bara säga att du åkte ut för att kolla till din häst och hennes häst vart rädd och spring till lite och snubblade..
Nu när du tänker på de kanske de kan vara just denna snubbling han gjorde i hagen då vara orsaken till att han är halt?
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 907
Senast: Stereo
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 962
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 508
Senast: CaisaCax
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
5 976
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp