Ansvar för inackordering?

Ridinglady

Trådstartare
Om en person som har sin häst inackorderad hos mig rider på grannens vall utan att jag vet om det - är det då min uppgift att 'läxa upp' inackorderingen när grannen ( fullt begripligt) blir arg? Inackorderingen är vuxen och hen känner oxå grannen.
 
Om en person som har sin häst inackorderad hos mig rider på grannens vall utan att jag vet om det - är det då min uppgift att 'läxa upp' inackorderingen när grannen ( fullt begripligt) blir arg? Inackorderingen är vuxen och hen känner oxå grannen.

Det är i alla fall din uppgift att informera hyresgästen vid inflyttandet i stallet om tillåtna och otillåtna ridvägar i anslutning till ditt stall, gärna med en tydlig karta (gula kartan tycker jag ger bäst översikt över när området) uppslagen på väggen där otillåten mark är rödmarkerad.
 
Det är din uppgift fast inte enligt lag att informera inackar om vad som gäller ang ridvägar.

Om ryttare bryter mot detta drabbar det dem men oftast än mer övriga på lång sikt. Drabbar övriga ang begränsning av ridvägar . Därför blir alla såna här scenarion väldigt tråkiga .
 
Det är i alla fall din uppgift att informera hyresgästen vid inflyttandet i stallet om tillåtna och otillåtna ridvägar i anslutning till ditt stall, gärna med en tydlig karta (gula kartan tycker jag ger bäst översikt över när området) uppslagen på väggen där otillåten mark är rödmarkerad.
Här finns inga otillåtna vägar utan ridning sker utifrån allemansrättens utrymme och utifrån ryttarens goda omdöme...I det här fallet borde ju ryttaren ha bett om lov eller åtminstone hållt sig till kanten av vallen. Men där jag är ( bara lite) oense med grannen är om det verkligen är mitt ansvar att tydliggöra detta f ryttaren f att hen är inackorderad hos mig
 
Här finns inga otillåtna vägar utan ridning sker utifrån allemansrättens utrymme och utifrån ryttarens goda omdöme...I det här fallet borde ju ryttaren ha bett om lov eller åtminstone hållt sig till kanten av vallen. Men där jag är ( bara lite) oense med grannen är om det verkligen är mitt ansvar att tydliggöra detta f ryttaren f att hen är inackorderad hos mig

Om markägaren vänder sig till dig och inte till hyresgästen har du ett självklart ansvar att vidare förmedla hans synspunkter. Att hyresgästen är "vuxen" innebär inte automatiskt att denne har något att tänka med (titta bara på all högskole utbildade ingenjörer mmf där logiken i tex väg- och husbyggen fullständigt försvunnit till förmån för tabeller)...
 
Om en person som har sin häst inackorderad hos mig rider på grannens vall utan att jag vet om det - är det då min uppgift att 'läxa upp' inackorderingen när grannen ( fullt begripligt) blir arg? Inackorderingen är vuxen och hen känner oxå grannen.

Hade jag varit du hade jag nog i alla fall vidarebefordrat vad grannen sagt, och kanske berättat för inackorderingen var det är lämpligt att rida.
 
Att markägaren vänder sig till dig är ju inget konstigt, istället för att informera var och en i ett inackorderingasstall så vänder man sig självklart till den ansvariga för stallet. Så kan denne informera vad som gäller, sen behöver du ju inte läxa upp vuxna människor utan informera om vad som hänt.
 
Om en person som har sin häst inackorderad hos mig rider på grannens vall utan att jag vet om det - är det då min uppgift att 'läxa upp' inackorderingen när grannen ( fullt begripligt) blir arg? Inackorderingen är vuxen och hen känner oxå grannen.

Läxa upp vet jag inte, men klart är att du har ansvar för att meddela din inackordering om vad som gäller. Bäst är att göra det skriftligen redan vid inflyttning, så är det klart att du fyllt din del.
 
Ansvar för att informera, men inte "läxa upp", tycker jag.

Hade jag varit i ditt ställe hade jag vänt mig till inackorderingen och sagt: "Granne X har vänt sig till mig och klagat på att du ridit på dennes vall. Du vet väl att det inte är tillåtet enligt allemansrätten?"

Och till grannen hade jag sagt: "Nu har jag pratat med inackordering Y om att det inte är tillåtet att rida på din vall, vill du diskutera frågan ytterligare får du ta det direkt med Y."
 
Ansvar för att informera, men inte "läxa upp", tycker jag.

Hade jag varit i ditt ställe hade jag vänt mig till inackorderingen och sagt: "Granne X har vänt sig till mig och klagat på att du ridit på dennes vall. Du vet väl att det inte är tillåtet enligt allemansrätten?"

Och till grannen hade jag sagt: "Nu har jag pratat med inackordering Y om att det inte är tillåtet att rida på din vall, vill du diskutera frågan ytterligare får du ta det direkt med Y."
Ung så har jag svarat och hanterar det. Min fråga här kom av att grannen vidhöll att jag har ansvarar f 'mina' inackorderingar ..Jag menar att varje vuxen människa i grunden ansvarar för sina handlingar och att jag självfallet ska göra vad jag kan för att 'hjälpa' till, men inte vill 'ta över' ansvaret. Jag menar att jag ansvarar f hästarna om de t ex rymmer ut på vallen från min hage - men inte f vad deras ägare kan hitta på när de rider utanförmin mark. Speciellt inte eftersom de inblandade dessutom känner varandra.
 
Du har ansvar för din relation med grannarna. Har du en inackordering som inte kan bete sig på rimligt vis så är det inte konstigt att grannarna ser dig som ansvarig, inte i juridik mening dock men i moraliskt.

Jag hade varnat inackordering och påtalat om att denne inte följer allemansrätten får denne leta efter en annan stallplats och så hade jag givit alla i stallet information, action om allemansrätten.
 
Du har ansvar för din relation med grannarna. Har du en inackordering som inte kan bete sig på rimligt vis så är det inte konstigt att grannarna ser dig som ansvarig, inte i juridik mening dock men i moraliskt.

Jag hade varnat inackordering och påtalat om att denne inte följer allemansrätten får denne leta efter en annan stallplats och så hade jag givit alla i stallet information, action om allemansrätten.
Varför ska inte grannen själv ta upp problemet med ryttaren utan gå via stallägaren?
 
Det är väl inte orimligt att vända sig till en näringsidkare när man drabbas av störningar som kan ses som ett resultat av verksamheten? Stallägaren behöver rimligtvis också info om någon missköter sig, och det borde väl räcka att den som blivit drabbad kontaktar en person. Har en börjat rida på en olämplig plats följer gärna flera efter så stallägeren behöver troligen informera alla i stallet.

Flera av de stall jag stått i har haft parqagrafer i kontraktet som innebär att om jag (eller någon annan som har tillgång till min häst) rider på förbjuden mark är det grund för omedelbar uppsägning av boxplatsen.
 
Fast som jag ser det så försämrar grannen vår relation genom att dra in mig i en konflikt. I det här fallet känner granne och ryttare varandra ganska väl. Grannen tycker helt enkelt - som jag ser det - det är bekvämare att låta mig uppfostra ryttaren och slippa det obehagliga. Det är lättare att tala om ngn än till någon.
 
Fast som jag ser det så försämrar grannen vår relation genom att dra in mig i en konflikt. I det här fallet känner granne och ryttare varandra ganska väl. Grannen tycker helt enkelt - som jag ser det - det är bekvämare att låta mig uppfostra ryttaren och slippa det obehagliga. Det är lättare att tala om ngn än till någon.
Jag hade snarare sett det som att markägaren såg att det potentiellt kunde bli ett problem att dina inackorderingar rider där och vill göra dig uppmärksam på att det redan hänt en gång. Jag hade tagit kritiken och informerat mina hyresgäster både muntligt och satt upp en tydlig lapp i stallet med information om var man får och inte får rida samt vilka konsekvenser det kan få för både bonden (minskad/förstörd skörd) och hyresgästen (uppsägning t.ex) om det ändå sker. Du har ju tagit på dig ett , om inte annat, moraliskt ansvar genom att ta in hyresgäster med hästar och då är det upp till dig att informera dessa om vad som gäller och även se till att det blir konsekvenser om de inte sköter sig.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 484
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 431
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 273
Senast: Snurrfian
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 942
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp