Är det besvärligt att ha tik?

Silver Girl

Trådstartare
Nu när det är mindre än ett år till min planerade hund känns det mer verkligt och fler frågor dyker upp. Jag har hela tiden tänkt mig en hanhund, men då jag måste köpa hund vid en viss tid (då jag måste planera för längre ledighet långt i förväg), så inser jag att jag nog måste vara flexibel och kanske ta en tik för att få från en bra uppfödare.
Det som gör att jag tvekar kring en tik är såklart hur det är kring löpperioder. Det kanske är lite fåniga frågor, men ändå vad jag funderar över:

- Brukar löptikar få gå kurser på brukshundsklubben? Skulle inte vara så roligt att ha planerat och betalat för en kurs på t ex 10 gånger och så missa flera pga löp.

- Finns det risk att man som ovan hundägare missar att tiken löper? Vill inte lämna på hunddagis eller släppa ihop med hanhund och få en dräktighet av misstag.

- Brukar löptikar få vara på hunddagis? (Ska förstås fråga det tänkta dagiset i samband med att jag kollar upp det närmare i vinter, men undrar om det finns någon generell regel. Har inte möjlighet att vara hemma eller med säkerhet kunna ordna annan passning flera veckor vid löp.)

- Hur mycket droppar det på golvet? Måste man plocka undan mattor under löpet?

- Kan hunden sova i sängen utan att det blir fläckar (det är tänkt att den ska få det), eller bör man lära en tik att sova någon annanstans?

Jag tänker också att om man får problem med könsdriften hos en hane så är kastrering ett betydligt mindre ingrepp hos en hanhund, och med mindre risk för biverkningar (tänker främst på inkontinens hos tikar). Har inga planer på att kastrera "bara för att" men om det skulle behövas.

Jag tänker mig en mittelspitz ifall rasen spelar någon roll.
 
Nu när det är mindre än ett år till min planerade hund känns det mer verkligt och fler frågor dyker upp. Jag har hela tiden tänkt mig en hanhund, men då jag måste köpa hund vid en viss tid (då jag måste planera för längre ledighet långt i förväg), så inser jag att jag nog måste vara flexibel och kanske ta en tik för att få från en bra uppfödare.
Det som gör att jag tvekar kring en tik är såklart hur det är kring löpperioder. Det kanske är lite fåniga frågor, men ändå vad jag funderar över:

- Brukar löptikar få gå kurser på brukshundsklubben? Skulle inte vara så roligt att ha planerat och betalat för en kurs på t ex 10 gånger och så missa flera pga löp.
Ja
- Finns det risk att man som ovan hundägare missar att tiken löper? Vill inte lämna på hunddagis eller släppa ihop med hanhund och få en dräktighet av misstag. Det kan bli tysta löp men då märker man det på hanhunden.

- Brukar löptikar få vara på hunddagis? (Ska förstås fråga det tänkta dagiset i samband med att jag kollar upp det närmare i vinter, men undrar om det finns någon generell regel. Har inte möjlighet att vara hemma eller med säkerhet kunna ordna annan passning flera veckor vid löp.) där vi har hundarna är det ok.

- Hur mycket droppar det på golvet? Måste man plocka undan mattor under löpet? Olika på olika hundar, jag skulle ta bort mattorna och använda löpskydd.

- Kan hunden sova i sängen utan att det blir fläckar (det är tänkt att den ska få det), eller bör man lära en tik att sova någon annanstans? Löpskydd.

Jag tänker också att om man får problem med könsdriften hos en hane så är kastrering ett betydligt mindre ingrepp hos en hanhund, och med mindre risk för biverkningar (tänker främst på inkontinens hos tikar). Har inga planer på att kastrera "bara för att" men om det skulle behövas.

Jag tänker mig en mittelspitz ifall rasen spelar någon roll.
Jag svarade direkt under frågorna
 
Mycket av det där beror helt på. På min klubb finns det en stor plan som löptikar få vara på så att gå kurs brukar inte vara några problem om inte tiken blir väldigt påverkad av sitt löp. Av respekt för hanhundsägarna så är det dock uppskattat om man inte går under höglöpet. Men så finns det klubbar där löptikar inte är välkomna alls. Kan tänka mig att detsamma gäller på hunddagis, vissa tillåter medans andra inte gör det.

Hur mycket det droppar varierar från tik till tik. Vissa behöver precis som vi kvinnor ha trosa och binda typ medan andra kan gå utan och blodar väldigt lite. Gör de det sistnämnda så kan det hända att man missar att de löper och det förekommer även sk tysta löp. Om den kan sova i sängen eller inte vid löp avgör ni ju helt själva, jag har tur att ha en som löper väldigt sparsamt och dessutom bara en gång om året så hon får vara i sängen hur mycket eller lite hon vill jämt. Jag brukar bara vara lite mer noggrann med att ha ett överkast på när hon löper, sover med mig i sängen gör hon knappt.
 
På vissa klubbar får löptikar gå kurs, andra inte. Beror nog även på vilka kurser det är och på vilken nivå. Bäst är att fråga de ansvariga på klubben där man tänkt träna :)

Risken finns, men den är INTE stor.
Finns vissa hunddagis som tillåter löptikar, andra gör det inte. Min uppfattning är att det blir vanligare och vanligare att löptikar är tillåtna.

Vissa tikar ordnar blodbad när de löper, andra droppar det bara lite från ibland. Vissa är duktiga på att städa efter sig, andra städar inte alls. Sådant är dock delvis ärftligt, så kolla med uppfödaren hur hundmamman är kring löp! Själv har jag tur nog att bara haft tikar som blöder lite och som städar bra efter sig. I sängen har jag "ful-lakan" vid löp som tvättas lite oftare än vanligt och ska vi till folk som inte vill ha blodfläckar i hemmet så får de ha på sig något som liknar ett par byxor/trosor för att det inte ska droppa.

För egen del spelar löp osv ingen stor roll. Det som för mig spelar roll är att jag upplever de flesta hanhundar som tråkiga och tikar som roliga, därför lever jag med tikar :p
 
Nu när det är mindre än ett år till min planerade hund känns det mer verkligt och fler frågor dyker upp. Jag har hela tiden tänkt mig en hanhund, men då jag måste köpa hund vid en viss tid (då jag måste planera för längre ledighet långt i förväg), så inser jag att jag nog måste vara flexibel och kanske ta en tik för att få från en bra uppfödare.
Det som gör att jag tvekar kring en tik är såklart hur det är kring löpperioder. Det kanske är lite fåniga frågor, men ändå vad jag funderar över:

- Brukar löptikar få gå kurser på brukshundsklubben? Skulle inte vara så roligt att ha planerat och betalat för en kurs på t ex 10 gånger och så missa flera pga löp.
Olika brukshundklubbar har olika regler. Men den kursdagen som infaller under höglöp måste den kanske stanna hemma. Sedan fungerar olika tikar olika under löp.

- Finns det risk att man som ovan hundägare missar att tiken löper? Vill inte lämna på hunddagis eller släppa ihop med hanhund och få en dräktighet av misstag.
Olika där också. Jag lät kastrera en tik pga oklarhet när löpet började även om jag är en van hundägare.

- Hur mycket droppar det på golvet? Måste man plocka undan mattor under löpet?
Jag har varit med om allt från blodbad i 3 veckor och några enstaka stänk. Kan skilja från tik till tik.

- Kan hunden sova i sängen utan att det blir fläckar (det är tänkt att den ska få det), eller bör man lära en tik att sova någon annanstans?
Jag har aldrig stängt ute mina. Tikskydd med dambindor har fungerat hyfsat.

Jag tänker också att om man får problem med könsdriften hos en hane så är kastrering ett betydligt mindre ingrepp hos en hanhund, och med mindre risk för biverkningar (tänker främst på inkontinens hos tikar). Har inga planer på att kastrera "bara för att" men om det skulle behövas.

Jag tänker mig en mittelspitz ifall rasen spelar någon roll.
 
Jag använder inte tikskydd utan våttorkar golvet oftare bara och lägger en filt i soffan. Med hund i sängen och mycket mattor är tikskydd ("trosor") en bra idé.
Jag har aldrig tyckt det är krångligt, min dagmatte har inga fertila hanar så där är det ok. Tror dock att standard på dagis är att inte tillåta löptik? Osäker där.
Olika klubbar har olika regler. Jag har för mig att det inte är ok som standard på vår klubb, dock får de vara på planen om det inte är tävling. När jag gick kurs där var det bara tikar så då var det ok. Annars får man pengarna tillbaka antar jag. Andra kurser har deltagarna fått bestämma.

Enda problemet jag har haft är nu när jag fått stryka från en planerad tävling, men det händer så sällan så det känns rätt lugnt.
 
- Brukar löptikar få gå kurser på brukshundsklubben? Skulle inte vara så roligt att ha planerat och betalat för en kurs på t ex 10 gånger och så missa flera pga löp. Ibland funkar det, ibland inte. Kolla med kursdragaren först. Sen vet man ju ungefär när löpen är.

- Finns det risk att man som ovan hundägare missar att tiken löper? Vill inte lämna på hunddagis eller släppa ihop med hanhund och få en dräktighet av misstag. Beror på. Min blödde jättemycket i början och var allmänt konstig, så ingen risk att jag hade missat. Vissa blöder ju dock knappt alls.

- Brukar löptikar få vara på hunddagis? (Ska förstås fråga det tänkta dagiset i samband med att jag kollar upp det närmare i vinter, men undrar om det finns någon generell regel. Har inte möjlighet att vara hemma eller med säkerhet kunna ordna annan passning flera veckor vid löp.) Beror på dagis. Finns nog ingen generell regel, men de brukar vilja veta om allt på förhand, och vissa tar ut extra avgift för löptik

- Hur mycket droppar det på golvet? Måste man plocka undan mattor under löpet? Vissa blöder så att det rinner längs med väggarna, och vissa blöder så lite att de hinner slicka upp allt innan det droppar. Beror helt på. Vissa godkänner löpskydd, vissa inte.

- Kan hunden sova i sängen utan att det blir fläckar (det är tänkt att den ska få det), eller bör man lära en tik att sova någon annanstans? Under löp? Beror på. Min sover aldrig i sängen så jag har inte funderat på saken. Använd löpskydd? Sätt ett lakan/filt i sängen.

Jag tänker också att om man får problem med könsdriften hos en hane så är kastrering ett betydligt mindre ingrepp hos en hanhund, och med mindre risk för biverkningar (tänker främst på inkontinens hos tikar). Har inga planer på att kastrera "bara för att" men om det skulle behövas. Jag hade nog inte valt kön baserat på det. Sen är kastrering nog aldrig helt riskfritt.
 
På en del tävlingar är löptikar inte tillåtna, tex lydnad, medan de är välkommna på rallylydnadstävlingar men måste starta sist.

Det har aldrig varit något problem att få anmälningsavgiften tillbaka när jag har haft tik som löper. Vissa klubbar vill ha ett intyg, för andra räcker det med att bara säga till.

Rent generellt tycker jag att tikar är enklare och mer följsamma och inte lika upptagna med annat (människor, hundar, lukter) som hanhundar ofta är. Har haft både hanhund och tik (av samma ras så kan jämföra rättvist).

En del hunddagis tar bara emot kastrerade hanar, så det är ju också något man bör kolla upp!
 
Nu när det är mindre än ett år till min planerade hund känns det mer verkligt och fler frågor dyker upp. Jag har hela tiden tänkt mig en hanhund, men då jag måste köpa hund vid en viss tid (då jag måste planera för längre ledighet långt i förväg), så inser jag att jag nog måste vara flexibel och kanske ta en tik för att få från en bra uppfödare.
Det som gör att jag tvekar kring en tik är såklart hur det är kring löpperioder. Det kanske är lite fåniga frågor, men ändå vad jag funderar över:

- Brukar löptikar få gå kurser på brukshundsklubben? Skulle inte vara så roligt att ha planerat och betalat för en kurs på t ex 10 gånger och så missa flera pga löp.

- Finns det risk att man som ovan hundägare missar att tiken löper? Vill inte lämna på hunddagis eller släppa ihop med hanhund och få en dräktighet av misstag.

- Brukar löptikar få vara på hunddagis? (Ska förstås fråga det tänkta dagiset i samband med att jag kollar upp det närmare i vinter, men undrar om det finns någon generell regel. Har inte möjlighet att vara hemma eller med säkerhet kunna ordna annan passning flera veckor vid löp.)

- Hur mycket droppar det på golvet? Måste man plocka undan mattor under löpet?

- Kan hunden sova i sängen utan att det blir fläckar (det är tänkt att den ska få det), eller bör man lära en tik att sova någon annanstans?

Jag tänker också att om man får problem med könsdriften hos en hane så är kastrering ett betydligt mindre ingrepp hos en hanhund, och med mindre risk för biverkningar (tänker främst på inkontinens hos tikar). Har inga planer på att kastrera "bara för att" men om det skulle behövas.

Jag tänker mig en mittelspitz ifall rasen spelar någon roll.
Min hund löper just nu, och hon får inte vara på dagis under tiden, även om enda hanen i hennes dagisgrupp är kastrerad. Det innebär att jag har 3-4 veckor av limbo där hunden får alla möjliga mindre bra lösningar för att få det att gå ihop. Hade jag kunnat resa tillbaka i tiden hade jag inte valt en annan valp, däremot hade jag kastrerat henne när det konstaterades att hon inte var avelsduglig. Inkontinens verkar vara behandlingsbart, löpperiod och skendräktighet verkar inte vara det.

Kastrering av hanhund medför väl ökad risk för prostatacancer? (Och andra cancerformer?). Kastrerade hundar får väl inte heller ställas ut (och kanske andra tävlingsformer?) från och med nästa år, eller något.
 
En sak till att kolla med dagis - om hanar måste vara kastrerade. Tack för upplysningen.

Jag är inte intresserad av utställning, men ev agility och lydnad på lägre nivå. Kommer kastrerad hane inte få tävla framöver? Varför?

Vad gäller inkontinens har jag läst att risken att tiken drabbas någon gång under sin livstid efter kastrering är ca 20 procent, ev lite lägre för mindre raser, varav kanske 5 procent ej behandlingsbart. Det tycker jag är en ganska hög siffra. Skulle själv inte göra ett ingrepp med så stora risker om inte vinsten är klart större. Om jag har fel och någon har annan statistik tar jag gärna emot länk eller lästips.
 
Senast ändrad:
Undrar förresten också om kastrering ökar risken för benskörhet hos hundar? Hos människor med könshormonbrist är det så.

Denna fråga mest av ren nyfikenhet.
 
Jag tycker inte att det är jobbigt med tik, har dock inte hundarna på dagis så det vet jag inget om..

På min klubb är löptikar välkomna. På nybörjarkurser brukar man vilja att man hoppar över just det tillfället när det är höglöp men inga problem i övrigt. På mer avancerade kurser har jag aldrig varit med om att löptikar nekas.

Min tik blöder lite och tvättar noga så det är inga problem med mattor osv. Vita mattor kanske de inte ska ligga på dick. Har henne i sängen även vid löp.

Om tilen städar noga och blöder lite kanske man missar första dropparna men man ser det garanterat inomngr dagar så ingen risk för parning där.

Jag hade inte valt bort visst kön av liknande anledningar.
 
Vi tar emot löptikar på vårat hundpensionat. Sen hur andra pensionat och dagis bestämt kan jag inte svara på. Det är väldigt olika. Oftast tar vi löptikarna sist vid promenader för att inte riskera tjuv betäckning eller nosande och grymtande hanhundar (nylagda spår är ju absoluta favoriten har vi märkt). ;)
 
Jag har haft mest tikar och tycker inte att det är det minsta besvärligt och det trots att jag haft en del slabbiga töser:D
Jag torkar golv där det blir blodfläckar och mattor behöver jag inte ta bort - skulle det bli blod på dom, så infaller det ändå vid samma veva som jag brukar tvätta mattor. Men det är sällan det blir något på just dom. Nattetid får nuvarande hundar ha tikskydd på eftersom dom sover i sängen hos mig, men jag brukar ändå lägga en tjock handduk under lakanet på den sidan som jag inte ligger på. Min ena tik ligger nämligen gärna under täcket och lyckas ibland att åla sig ur tikskyddet....jag vill helst inte ha blod på madrasskyddet...
Mina tikar brukar dessutom löpa ungefär samtidigt, så perioderna blir inte så långa.

Det med tik i så fall, är nog mer att dom kan skifta lite mer i humör än vad hanar gör. Förelöp-humör, underlöp-humör, efterlöp-humör och sen perioderna däremellan :);) Mina får mer jakt instinkt (eller mest den ena) ju närmare löpet hon kommer och samtidigt får dom mycket mer matlust. Efter löpet lugnar dom ner sig rätt bra i två månader (den ungefärliga dräktighetstiden) för att sedan bli lite keligare och vill gärna bädda runt lite (lite skendräktiga, fast utan mjölk mm). Kan va bra mycket mer sura mot andra hundar denna perioden. Men allting hänger på hundens egna personlighet osv. Vissa tikar ändrar sig inte alls mycket och andra mycket.
 
Jag använder tikskydd på min tjej när hon löper, det är inga problem.

De flesta försäkringsbolag erbjuder rabatt om man kastrerar sin tik pga att man undviker risk för livmodercancer då. En väns tik har det ganska jobbigt med skendräktighet vid sina löp, å andra sidan har en annan kompis problem med en matvägrande hane så fort det finns löptik inom luktavstånd. De bor mitt i stan så det är rätt ofta.

Om man missar löpet beror väl på hur tydlig tiken är. Jag har mitt livs första tik nu, men hon blöder en del och könet blir väldigt svullet så det är inget jag missar.

Jag tycker nog inte det är något större bekymmer. Jag har en kastrerad hanhund också så det är ju inga problem med att behöva hålla dom isär eller så.
 
Min tik var väldigt duktig vid sitt första (och enda löp). Hon blödde inte speciellt mycket och städade väldigt fint efter sig. Själva blödandet var nemas problemas. Hon hade dock väldigt jobbigt med sig själv vid löpet och blev sen väldigt skendräktig. Hon var orolig till den grad att hon knappt åt och inte kunde sova. Eftersom jag aldrig skulle få för mig att avla på henne så valde jag att kastrera. Hon förändrades varken mentalt eller fysiskt av kastreringen (förutom att löpen och livmodern försvann ;) ) och har inte haft några problem med inkontinens.
Jag tycker personligen att det är väldigt skönt att ha en kastrerad tik, då jag gick i samma tankar som du när jag skaffade henne. Men det finns ju en del eventuella nackdelar/biverkningar med kastrering.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
6 750
Senast: Migo
·
Hundhälsa Hejsan Har en mellan pudel kille på 11 månader som har en otrolig stress nivå. Han har sen han var liten valp följt med mig till mitt...
Svar
14
· Visningar
639
Senast: Tonto
·
Hundhälsa Min tik på ett och ett halvt år har precis haft sitt andra löp och är nu även skendräktig för andra gången. Vi hade från början inte...
Svar
17
· Visningar
2 389
Senast: attheedge
·
Hundhälsa Hej alla fantastiska, nu är det Sveriges oroligaste hundhönsmamma här igen. På måndag ska vi operera bort två små juvertumörer på vår 9...
Svar
10
· Visningar
652

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kaninskrik
  • Kön kattungar
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp