Är det fel att hoppa med en Nordsvensk?

F

fotojohanna

Hej. jag har ett problem med att alla på ridskolan inte tycker att jag ska hoppa med min Nordsvensk. Finns det något som tyder på att det är farligt?
Han hoppas en gång i veckan på höjder från 40 cm upp till 80 cm och det är max vad han klara att hoppa.
Vi har även tävlat en del på skojtävlingar och då ligger höjden på 40 cm - 50 cm.
Han är en bruksnordis av den grövre typen. Han är 147 cm i mankhöjd.
Hjälp mig är det fel eller farligt för min häst. :confused:
 
Sv: Är det fel att hoppa med en Nordsvensk?

Nä varför skulle det va farligt?
Om han nu inte har någon gammal skada som kan gå upp lättar eav hoppning.

Hoppa på du. På de höjderna han klarar av ... :banana:
 
Sv: Är det fel att hoppa med en Nordsvensk?

Ja vad är motiveringen till att folk avråder dig från att hoppa? Om det inte är några fel på hästen så är det där bara strunt. Om du och hästen har roligt och han inte har ont så fortsätt och var glada!
 
Sv: Är det fel att hoppa med en Nordsvensk?

Självklart skall du hoppa med din nordis! Min sambo var medryttare på en härlig bruksnordis som gick riktigt trevligt i dressyren och hoppade enstalka hinder på 110 cm. Själv red jag en nordis på ridskolans klubbmästerskap i hoppning när jag var 12 år. Det var en 90cm bana och det gick jättebra!
 
Sv: Är det fel att hoppa med en Nordsvensk?

Klart du kan hoppa med din nordis. Jag rider och tävlar en nordis. Han älskar att hoppa. Hoppar lätt en bana på 90 cm. Jag har hoppat enstaka hinder på 115 cm med honom. Så länge din häst är frisk och kry så hoppa på!
 
Sv: Är det fel att hoppa med en Nordsvensk?

Lindaslycka skrev:
Nä varför skulle det va farligt?
Om han nu inte har någon gammal skada som kan gå upp lättar eav hoppning.

Hoppa på du. På de höjderna han klarar av ... :banana:


Nej, han har ingen skada och har aldrig varit halt eller sjuk för övrigt heller. Han är tio år gammal och lite lätt rund om magen. Han har bara varit riden i fyra år. Problematiken ligger i att de tycker att han är för tjock och att det är farligt för hans ben.
 
Sv: Är det fel att hoppa med en Nordsvensk?

fotojohanna skrev:
Nej, han har ingen skada och har aldrig varit halt eller sjuk för övrigt heller. Han är tio år gammal och lite lätt rund om magen. Han har bara varit riden i fyra år. Problematiken ligger i att de tycker att han är för tjock och att det är farligt för hans ben.

jag tycker det låter som den svenska avundsjukan... så länge han e glad, bjuder på hinder och du inte hoppar för ofta och för högt, så skit i dom! Du låter ju som du redan gör allt rätt.!
 
Sv: Är det fel att hoppa med en Nordsvensk?

jaha ... ja hoppningen belastar ju frambenen en hel del i landningen...så det är ju inte bra om han e alldeles för tjock.

Rid mer eller ge lite mindre mat...

Men på så låga höjder som 50 cm är det nog ingen fara
 
Sv: Är det fel att hoppa med en Nordsvensk?

Lindaslycka skrev:
jaha ... ja hoppningen belastar ju frambenen en hel del i landningen...så det är ju inte bra om han e alldeles för tjock.

Rid mer eller ge lite mindre mat...

Men på så låga höjder som 50 cm är det nog ingen fara


Han är inte för tjock bara lite lätt rund om magen och har för övrigt bra fysik. Han är ju trots allt en bruksnordis.
 
Sv: Är det fel att hoppa med en Nordsvensk?

Självklart ska du hoppa med din nordis. Det är utvecklande och roligt för den och för dig!
 
Sv: Är det fel att hoppa med en Nordsvensk?

fotojohanna skrev:
Han är inte för tjock bara lite lätt rund om magen och har för övrigt bra fysik. Han är ju trots allt en bruksnordis.


Men dåså Kör på De andra kanske bara e avis på dej och din springare ;) :banana:
 
Sv: Är det fel att hoppa med en Nordsvensk?

Jag har en nordsvensk travare som jag tänkt prova hoppa med. Krävs ju en massa träning då. Han springer hellre igenom hindrena än över. Men det skulle va kul att "lära" han att hoppa. Inte alls så höga hinder utan bara för skojs skull. Nåt förslag på vad man ska börja träna på då? Nu kan han i alla fall trava över liggande bommar utan att det blir plockepinn=)
 
Sv: Är det fel att hoppa med en Nordsvensk?

Självklart ska du hoppa nordisen...omväxling förnöjer! Så länge man håller sig på en nivå som passar hästen är det nyttigt att variera sin ridning!
 
Sv: Är det fel att hoppa med en Nordsvensk?

va? nej klart att det inte är skadligt!
men det brukar alltid vara så på ridskolor. skitsnackare och besserwissrar. bry dig inte om dem. du märker ju bäst själv vad din häst mår bra av.
förutsatt att han fortfarande tycker att det är kul!?
 
Sv: Är det fel att hoppa med en Nordsvensk?

Nora skrev:
Jag har en nordsvensk travare som jag tänkt prova hoppa med. Krävs ju en massa träning då. Han springer hellre igenom hindrena än över. Men det skulle va kul att "lära" han att hoppa. Inte alls så höga hinder utan bara för skojs skull. Nåt förslag på vad man ska börja träna på då? Nu kan han i alla fall trava över liggande bommar utan att det blir plockepinn=)

Vi började med löshoppning och att trava över bommar. Efter det satte vi igång med hoppning i skogen över stockar och sådant. Det han har problem så är det avståndsbedömmningen. Men vi har hoppat mycket cavalettihinder som studs med olika avstånd så att han ska lära sig att länga respektive korta sig. Han tycker att det är jätteroligt att hoppa. Höjden är det inga problem med.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har varit med dottern och provridit en 10-årig fd galoppör som fick en gaffelbandsskada då han var 6 år och som var klar med rehab...
Svar
6
· Visningar
1 139
Senast: Fiorano
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 331
Senast: zarmino
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 985
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 294

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp