Är det fel?

vinkelina

Trådstartare
Till råga på allt elände har hästen nu fått fång. Hade ut dejurerande vet i går kväll som rekommenderade tredubbla dos metacam. Hon kommer tas bort på måndag. Orsaken är att jag vill att hon tas med bult och det kunde inte dejurerande göra. Hon är hopplös med spruta.

Är det fel att göra så?
 
:( Tråkigt. Fast var det ORDFÖRANDE som beställde avlivning?! Hade hon ditt tillstånd eller tog hon eget initiativ?:nailbiting:
 
Tydligen. Ordförande rör föreningen ringde och sa att de beställt avlivning ikväll
Men kan ordföranden besluta om att avliva någon annans häst? Du har ju i samråd med veterinär (förmodar jag) beslutat att hästen ska tas bort på måndag, om det inte var ett alternativ att vänta skulle väl veterinären ha sagt det?

Beklagar iallafall.
 
:( Tråkigt. Fast var det ORDFÖRANDE som beställde avlivning?! Hade hon ditt tillstånd eller tog hon eget initiativ?:nailbiting:
Eget initiativ. Eller jag fick "välja" ringa själv eller att hon ringer. Ringde själv och vägrar att någon i stallet är där. Kommer 22:30 idag
 
Men herregud, vad är det för ordförande egentligen?
Har veterinären gett sitt medryckande att det är ok att avliva på måndag så måste man ju lita på att det går bra, och att hästen inte lider utav det.
Jag förstår precisvarför du helst valt bultning, spruta är ett nödalternativ förmiddag, av flera anledningar.

Hoppas det, trots allt att det går smärtfritt o fort med din häst, och jag hoppas du lipper ha mer med ordföranden att göra i framtiden.
 
Men herregud, vad är det för ordförande egentligen?
Har veterinären gett sitt medryckande att det är ok att avliva på måndag så måste man ju lita på att det går bra, och att hästen inte lider utav det.
Jag förstår precisvarför du helst valt bultning, spruta är ett nödalternativ förmiddag, av flera anledningar.

Hoppas det, trots allt att det går smärtfritt o fort med din häst, och jag hoppas du lipper ha mer med ordföranden att göra i framtiden.

Hon står på två ben vid vaccinering. Hur det skall gå nu med fång och senskada och ny veterinär vete tusan. Ringde en kompis som lova komma och hålla
 
?? Var det konstigaste jag hört, sålänge inte ordföranden äger hästen kan det inte finnas någon rättighet att göra så?

Om inte så borde det väl finnas någon form av nödslakt som kan komma?
 
Men herre jisses! Vad håller ni på med egentligen! Vinkelina måste tragiskt a bort sin häst och ni tjafsar om någon ordförande har "rätt" att göra si eller så! Skärp er för tusan! Vinkelina har det tillräckligt jäkligt ändå!

Vinkelina, det är helt rätt att du låter hästen vandra vidare. Det känns fruktansvärt nu, men efteråt kommer du känna att du gjorde rätt (oavsett vem som ringde och bokade tid). Fång är fruktansvärt och i och med att hästen inte svarar på smärtlindringen så är det helt rätt att avliva så fort som möjligt.

Stor styrkeram till dig!
 
Till råga på allt elände har hästen nu fått fång. Hade ut dejurerande vet i går kväll som rekommenderade tredubbla dos metacam. Hon kommer tas bort på måndag. Orsaken är att jag vill att hon tas med bult och det kunde inte dejurerande göra. Hon är hopplös med spruta.

Är det fel att göra så?

Jag beklagar!
Om vet inte anser hästen lider och bör tas bort direkt förstår jag inte hur det skulle vara lagligt för någon annan än ägaren att besluta kring avlivning.

Igen: beklagar!
 
Men herre jisses! Vad håller ni på med egentligen! Vinkelina måste tragiskt a bort sin häst och ni tjafsar om någon ordförande har "rätt" att göra si eller så! Skärp er för tusan! Vinkelina har det tillräckligt jäkligt ändå!
Just för att det är såpass känsligt och överjävligt så är det inte ett dugg konstigt folk reagerar på att en annan än ägaren bestämmer när det ska ske och bara går över huvet på ägaren. Detta är nåt mellan ägaren och veterinären. Konstigt tycker jag att inte reagera på ett sådant beteende i en sån här situation. Tycker det är ganska rejält upprörande faktiskt. Nästan så jag känner själv att ringa ordförande och fråga vad sjutton den håller på med, blir bara mer och mer upprörd ju mer jag tänker på det.

Självklart är det rätt beslut dock att ta bort hästen, men hur när och var är upp till ägare och veterinär.
 
Senast ändrad:
Trist att det skulle behöva sluta så här. Kolla med veterinären som ska ta bort henne om ni kan ge henne en stor dos lugnande innan hon får sprutan, så att hon får somna i lugn och ro. Jag håller tummarna för att ni ändå får ett fint avslut. Jag vet att du älskar din häst väldigt mycket och tänker på er i kväll.
 
Jag instämmer fullt med @Grazing . Det är ett vidrigt agerande och jag skulle själv gärna klippa till vederbörande - så gör man bara inte!
Och tycker att förslaget som @svea kom med låter bra, om det fungerar att göra så.

Jag tänker på er, och hoppas att det får gå så lugnt och stilla till som det är möjligt. Ta hand om dig, @vinkelina .
 
Men herre jisses! Vad håller ni på med egentligen! Vinkelina måste tragiskt a bort sin häst och ni tjafsar om någon ordförande har "rätt" att göra si eller så! Skärp er för tusan! Vinkelina har det tillräckligt jäkligt ändå!

Vinkelina, det är helt rätt att du låter hästen vandra vidare. Det känns fruktansvärt nu, men efteråt kommer du känna att du gjorde rätt (oavsett vem som ringde och bokade tid). Fång är fruktansvärt och i och med att hästen inte svarar på smärtlindringen så är det helt rätt att avliva så fort som möjligt.

Stor styrkeram till dig!
Självklart blir man förfärad över att vinkelina blir överkörd på detta vis.
 

Liknande trådar

Hästvård En häst grundvaccinerades fel med influensa + stelkramp, Prequenza Te (fick även botulismvaccin men där är intervallet korrekt)...
Svar
5
· Visningar
799
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 712
Hästvård Hej! Jag kommer att behöva ta bort min ett åring och ska göra det hemma med veterinär som bultar. Kommer att gräva ner , svärson har...
Svar
18
· Visningar
3 176
Senast: Unafraid
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 490
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp