Är det nu eller aldrig, eller..

AnonymKonfunderad

Trådstartare
Anonymt konto för att beskriva min situation.

Jag är gravid. Otroligt nog, jag borde inte kunna bli det. Haft dubbelsidig svår infektion för ett par år sen och då är det IVF som gäller. Praktiskt taget steril.
Var ihop med en yngre kille, själv är jag äldre. Vi hade inget skydd och låg friskt i 1 års tid ( har tidigare blivit gravid väldigt lätt), inget hände. Jag gjorde slut då jag kände att jag inte kunde satsa på en kille som fortfarande bor hemma och inte tar tag i sig själv. Hans familj är bra, men jag blir irriterad på att det daltas med honom, när vi sågs skrev hans mor hela tiden för att se hur han ska ta sig hem, om han behöver skjuts och om en massa andra saker. Han behövde inte betala för sig hemma, sa upp sig från sitt förra jobb utan att ordna ett nytt. Sen arbetslös till jag krävde att han skaffade ett jobb om vi ens skulle fundera på någon seriös framtid.Han gjorde det. Tyvärr tog det slut ändå.
Jag har själv blivit sjukskriven sen ngn månad för utmattningssyndrom och har hållit mig undan, har fullt upp med mig själv och hur jag ska komma tillbaka. Har ägnat mig åt rehab och att ta mig till min unghäst jag rider in, varit där 3 gånger i veckan, inget avancerat men så att jag har någon rutin.

Ja,sen uteblev mens och jag tog test. Gravid mitt i allt detta. Han vill behålla, jag vet inte vad jag ska göra.
Jag vet inte varför han tror att han ska klara att vara förälder när han inte ens kan ta hand om sig själv? Förhållandet tog slut för att jag tog mitt förnuft till fånga. Han är sjukskriven för depression innan han ens kommit ut i vuxenlivet, betalat sina egna räkningar och försörjt sig.

Anledningen till att jag tänker på vad han är kapabel till, är att jag själv är ett maskrosbarn från väldigt dåliga uppväxtförhållanden, utan annan vuxen förebild än en missbrukande, gravt psykisk sjuk förälder som både tog livet av husdjur och ägnade sig åt fysisk/psykisk misshandel, lät oss svälta och på det hela taget en väldigt olämplig start. Jag har gått många år i terapi och äter medicin sen många år.
Det känns som att jag tvivlar på mig själv för mycket för att kunna lita på att någon i hans situation vet vad den pratar om (det kan bli jag som får stå själv med allting medan han gnäller om förkylningar och huvudvärk och depressioner och allt..)

Det är stormigt i huvudet just nu. Dels för att jag vet att detta kan vara sista gången jag är gravid, både pga alla ärrbildningar och pga min ålder, har bara några fertila år kvar. Han verkade inte ha planer på att bjuda in mig på jul till sin familj, utan låta mig sitta hemma själv, gravid och förvirrad. Ja, tills jag sa att det kändes orimligt, då hade han ju tänkt det. Är ofta så.
Igår skrev han att han var lite förkyld, och sen hade han kollat på film. Jag vill skrika.

Utifrån sett verkar det som att det kommer bli jag som ska vara drivande, ta ansvaret själv i slutändan och ge upp mitt eget liv. Jag vet inte vad jag klarar av, på min sida finns ingen släkt eller familj att vända sig till.

Igår var jag övertygad om abort. Har ångest o det svänger fram och tillbaka. Ska jag avsluta detta, och inte veta om jag kan bli förälder igen, kanske ångra mig? Eller genomföra det och ta det gradvis? Tänk om det är ett barn med handikapp?

Hjälp
 
Frågan först och främst, hur gärna vill du ha barn? Eftersom du trodde att du var steril, har du helt lagt tankarna om barn på hyllan, eller det finns i baktankarna att du vill ha barn?

Prio är väl egentligen att skaffa barn med en partner som känns rätt och som man tror på.
Men om man jättegärna vill ha barn och med dem förutsättningarna du har för att kunna bli gravid och blir det ändå, tja, då hade jag behållt. Är du även beredd på att du antagligen kommer få ta störst ansvar och vara drivande, men att det känns ok.
Sedan kan det ju vara så att din kille kommer ”mogna och växa upp” väldigt fort nu om han vet att han ska bli pappa..
 
Men du har ju gjort slut? Det du behöver komma till klarhet om är väl om du är beredd att bli ensamstående förälder eller inte.
Men utsätt inte ett barn för att komma till en familj där de vuxna avskyr varann/går varann på nerverna.
 
Frågan först och främst, hur gärna vill du ha barn? Eftersom du trodde att du var steril, har du helt lagt tankarna om barn på hyllan, eller det finns i baktankarna att du vill ha barn?

Prio är väl egentligen att skaffa barn med en partner som känns rätt och som man tror på.
Men om man jättegärna vill ha barn och med dem förutsättningarna du har för att kunna bli gravid och blir det ändå, tja, då hade jag behållt. Är du även beredd på att du antagligen kommer få ta störst ansvar och vara drivande, men att det känns ok.
Sedan kan det ju vara så att din kille kommer ”mogna och växa upp” väldigt fort nu om han vet att han ska bli pappa..

Jag har inte känt innan något i stil med att "nu vet jag", jag har blivit bekvämare med tanken på att eventuellt skaffa, men jag brinner inte för det. Känns som att jag kommer komma på att jag vill när jag är 45..
Det som skrämmer också, är hur låst man blir-jag bor på en plats jag inte vill bo på, egentligen, och blir isåfall fast här. Jag vägrar ge upp min häst.
Allt talar väl emot..det är rädslan för att ångra sig, åt båda håll.

Är mkt tacksam för svar :( Hoppas ni inte dömer mig, det är mycket rädslor just nu
 
Men du har ju gjort slut? Det du behöver komma till klarhet om är väl om du är beredd att bli ensamstående förälder eller inte.
Men utsätt inte ett barn för att komma till en familj där de vuxna avskyr varann/går varann på nerverna.
Ja, men isåfall skulle vi skaffa gemensamt boende för att lösa allt praktiskt. Han vill inte bo på varsitt håll utan göra det gemensamt.
Just nu känner jag mig inte beredd på att bli ensamstående.
 
Med de förutsättningarna du har, med de förutsättningar ditt ex har, med de förhållandet ni har haft och som du faktiskt avslutade av en anledning, tycker du att det är en bra idé att bo tillsammans då? Ska du ta hand om både honom och barnet? Vill du det?
Jag förstår att abortfrågan blir svårare när det här inte ens skulle kunna hända om du någonstans vill ha barn men jag tror att du får räkna ut honom och vad han vill för risken är så stor att han ändå inte kommer finnas för dig och barnet utan du får ta hand om allt. Det du istället bör fråga dig är vad du kan och vad du är kapabel till. Vad vill du? Är du okej med att ta allt ansvar själv?
 
Vilken jobbig situation!

Viktigt att reda ut:
1. Vill du ha barn?
2. Vill du ha det här barnet, med den här pappan?

Ni hade gjort slut och du stör dig rätt mycket på honom vad jag förstår. Bara för att något känns som "sista chansen" behöver det inte vara rätt för dig, eller rätt för honom, just nu.
 
Med de förutsättningarna du har, med de förutsättningar ditt ex har, med de förhållandet ni har haft och som du faktiskt avslutade av en anledning, tycker du att det är en bra idé att bo tillsammans då? Ska du ta hand om både honom och barnet? Vill du det?
Jag förstår att abortfrågan blir svårare när det här inte ens skulle kunna hända om du någonstans vill ha barn men jag tror att du får räkna ut honom och vad han vill för risken är så stor att han ändå inte kommer finnas för dig och barnet utan du får ta hand om allt. Det du istället bör fråga dig är vad du kan och vad du är kapabel till. Vad vill du? Är du okej med att ta allt ansvar själv?

Tack för ditt svar. Nej, att bo ihop är inte bestämt. Jag tänker på alternativ. Vi bråkar inte när vi ses, det är när jag sitter med detta själv och får panik över att det är ett så tungt beslut som jag börjar reta mig på saker, just för att jag vet att det kan bli jag som blir själv med allt.
 
Vilken jobbig situation!

Viktigt att reda ut:
1. Vill du ha barn?
2. Vill du ha det här barnet, med den här pappan?

Ni hade gjort slut och du stör dig rätt mycket på honom vad jag förstår. Bara för att något känns som "sista chansen" behöver det inte vara rätt för dig, eller rätt för honom, just nu.

Du har rätt i det sista, verkligen
 
Det som väl är det stora bekymret för TS är ju att i hennes fall är frågorna troligen en och samma. Som yngre och med "normala" möjligheter att bli gravid kan man ju ställa dem en och en och tänka igenom från fler aspekter, i TS sits är ju allt på sin spets. Ingen rolig situation. Lycka till TS vad du än väljer!!!
 
Det som väl är det stora bekymret för TS är ju att i hennes fall är frågorna troligen en och samma. Som yngre och med "normala" möjligheter att bli gravid kan man ju ställa dem en och en och tänka igenom från fler aspekter, i TS sits är ju allt på sin spets. Ingen rolig situation. Lycka till TS vad du än väljer!!!

Tack för att du förstår, det är ju just det. Jag känner mig inte redo, och det är så definitivt i detta fall. Jag skulle ha lättare att bestämma mig om det inte handlade om "för all framtid"..tänker på de som verkligen försöker få barn. Skuldkänslorna är tunga..
 
Min man och barnens pappa var i samma sits som "din". Bodde hemma, var ganska ung, mamman hans curlade honom väldigt mkt, etc etc. Han är världens bästa pappa, otroligt ansvarsfull och världen bästa pappa. Så bara för han är sån nu behöver de inte betyda nånting som förälder :-).
 
Min man och barnens pappa var i samma sits som "din". Bodde hemma, var ganska ung, mamman hans curlade honom väldigt mkt, etc etc. Han är världens bästa pappa, otroligt ansvarsfull och världen bästa pappa. Så bara för han är sån nu behöver de inte betyda nånting som förälder :-).
Tack!
Han är en fin människa, det är inte det. Bara sagt de rätta sakerna. Jag orkar bara inte stå med 2 st att ta hand om längre fram o känner mkt press.
Hur var det för dig, vad tänkte och kände du?
 
Min man och barnens pappa var i samma sits som "din". Bodde hemma, var ganska ung, mamman hans curlade honom väldigt mkt, etc etc. Han är världens bästa pappa, otroligt ansvarsfull och världen bästa pappa. Så bara för han är sån nu behöver de inte betyda nånting som förälder :-).
Tack!
Han är en fin människa, det är inte det. Bara sagt de rätta sakerna. Jag orkar bara inte stå med 2 st att ta hand om längre fram o känner mkt press.
Hur var det för dig, vad tänkte och kände du?
 
Tack för att du förstår, det är ju just det. Jag känner mig inte redo, och det är så definitivt i detta fall. Jag skulle ha lättare att bestämma mig om det inte handlade om "för all framtid"..tänker på de som verkligen försöker få barn. Skuldkänslorna är tunga..
Fast du kan inte tänka på andra som har svårt att få barn. Då skulle ju ingen någonsin få göra abort oavsett vilken situation de var i. Att det för din egen del känns tungt med att tänka "för all framtid" förstår jag däremot fullt ut. Kanske kan du prata med någon som håller på med fertilitetsutredningar som kanske kan hjälpa dig att reda i dina tankar? Iallafall här finns privata landstingsanslutna gynekologer som håller i barnlöshetsutredningar som har tider snabbt. Vet du mer om dina möjligheter att bli gravid igen om du vill det och då med bättre förutsättningar så kanske beslutet blir något enklare?
 
Min man och barnens pappa var i samma sits som "din". Bodde hemma, var ganska ung, mamman hans curlade honom väldigt mkt, etc etc. Han är världens bästa pappa, otroligt ansvarsfull och världen bästa pappa. Så bara för han är sån nu behöver de inte betyda nånting som förälder :-).
Och på en sådan går det hundra som inte växer upp utan fortsätter i gamla invanda vanor...
 
Fast du kan inte tänka på andra som har svårt att få barn. Då skulle ju ingen någonsin få göra abort oavsett vilken situation de var i. Att det för din egen del känns tungt med att tänka "för all framtid" förstår jag däremot fullt ut. Kanske kan du prata med någon som håller på med fertilitetsutredningar som kanske kan hjälpa dig att reda i dina tankar? Iallafall här finns privata landstingsanslutna gynekologer som håller i barnlöshetsutredningar som har tider snabbt. Vet du mer om dina möjligheter att bli gravid igen om du vill det och då med bättre förutsättningar så kanske beslutet blir något enklare?
Det var en väldigt bra ide. Hade ringt på studs, fick veta 2 dagar före jul, bara väntar på att helgen ska gå.
Väldigt bra svar, hade inte tänkt på det
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 725
Senast: gulakatten
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 659
Senast: Sel
·
  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 484
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Dagbok Så känns det... Startar en ny depptråd på dagboksforumet. Behöver ventilera mig. Jag blev sjukskriven. Men jag är dålig på det. Blev...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 186
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp