Är det nu man får bryta ihop lite?

Gabbi

Trådstartare
Sambon och jag har letat hus i minst två år. De som läser på Hem&Hobby vet det nog mycket väl. Jag överdriver inte om jag säger att vi har tittat på 50 hus. Min dröm om rött hus med vita knutar verkar omöjlig här där vi bor, jag hittar bara sådana hus med en timmes pendlingsväg och vi har tittat på dem också, blivit förälskade, övervägt pendling och varenda gång kommit fram till att det inte är värt det. Nu har vi äntligen bestämt oss för Mälaröarna. Det är där vi vill bo, men även på Mälaröarna verkar husen med stor tomt och ekonomibyggnader hamna långt bort från ära och redbarhet. Vi övervägde det också, men fann att vi prioriterar affärer, grannar, kommunalt vatten och avlopp och riktiga vägar framför den där tiotusenkvadratstomten, så vi hamnade närmare samhällena och vips låg det där, vårt hus. Vi flyttade in direkt i tanken, läste på om huset, gick på visning, räknade på luftvärmepump, räknade på solfångare, lärde oss om platta tak, diskuterade dålig isolering med en byggare, förlängde lånelöftet som hade hunnit gå ut, förhandlade ner räntan ytterligare med banken och så la vi acceptpriset igår och höll tummarna.

Man borde ju inte, men i tankarna visste jag redan vad jag skulle göra med tomten, sambon kollade på grillar och trädgårdsredskap på Blocket och så ringer mäklaren och säger att säljaren har blivit av med jobbet och inte längre kan köpa det hus de ville flytta till, så hela försäljningen är avblåst.

:(

:cry:

Vårt hus!
Det är ju omöjligt att förutse hur lång tid det tar för personen att hitta ett nytt jobb också.
 
Martha, ja vi har funderat på det också men det är så himla mycket att sätta sig in i känner jag, och jag vet inte var jag ska börja riktigt. Det finns inga bygglov, det är osäkert om det får anläggas avlopp, alla husmodeller har "luddiga" pris där det är väldigt osäkert vad som kommer att tillkomma med grund, arbete, byggstäd osv.
 
Kan du inte vänta ut huset? Säljaren borde väl få ett nytt jobb så småningom och då vill han väl flytta igen? Eller så kan du övertyga honom om att han bor billigare i (din) lägenhet :devil:
 
Jo, om jag inte hittar något annat, bättre blir det ju automatiskt så att vi väntar, och de ska ringa oss om/när hon hittar ett jobb eftersom de vet att vi är villiga att betala hela summan de vill ha. Känns bara så trist att inte veta när och om det blir? Det kan ju bli så att hon får ett mycket sämre betalt jobb än innan och så dör deras planer på ett finare hus.

Tänkte på det också, men vi har tyvärr en hyresrätt som vi inte kan överlåta på någon annan.
 
Då så var det inte meningen.
Och det finns ett annat och bättre hus som väntar på er därute.

Kolla med mäklaren vad det var för hus som säljaren inte kan köpa nu.
Det är säkert bättre.
Annars så hade ju inte säljare velat flytta.
 
Fast bättre för dom behöver ju inte vara bättre för oss. Alla har olika behov och preferenser. Det här passade våra behov.
 
Jag har en ganska stark anledning till att misstänka att min värd inte vill att folk byter lägenheter med varandra. I det här fallet går det inte praktiskt heller eftersom vi bor i en tvåa och det är en familj på 4 som flyttar.
 
Sambon och jag har letat hus i minst två år. De som läser på Hem&Hobby vet det nog mycket väl. Jag överdriver inte om jag säger att vi har tittat på 50 hus. Min dröm om rött hus med vita knutar verkar omöjlig här där vi bor, jag hittar bara sådana hus med en timmes pendlingsväg och vi har tittat på dem också, blivit förälskade, övervägt pendling och varenda gång kommit fram till att det inte är värt det. Nu har vi äntligen bestämt oss för Mälaröarna. Det är där vi vill bo, men även på Mälaröarna verkar husen med stor tomt och ekonomibyggnader hamna långt bort från ära och redbarhet. Vi övervägde det också, men fann att vi prioriterar affärer, grannar, kommunalt vatten och avlopp och riktiga vägar framför den där tiotusenkvadratstomten, så vi hamnade närmare samhällena och vips låg det där, vårt hus. Vi flyttade in direkt i tanken, läste på om huset, gick på visning, räknade på luftvärmepump, räknade på solfångare, lärde oss om platta tak, diskuterade dålig isolering med en byggare, förlängde lånelöftet som hade hunnit gå ut, förhandlade ner räntan ytterligare med banken och så la vi acceptpriset igår och höll tummarna.

Man borde ju inte, men i tankarna visste jag redan vad jag skulle göra med tomten, sambon kollade på grillar och trädgårdsredskap på Blocket och så ringer mäklaren och säger att säljaren har blivit av med jobbet och inte längre kan köpa det hus de ville flytta till, så hela försäljningen är avblåst.

:(

:cry:

Vårt hus!
Det är ju omöjligt att förutse hur lång tid det tar för personen att hitta ett nytt jobb också.


NÄÄÄÄ :down: Fy så trist!!
Det är bara att bryta ihop och komma igen ;)
Det var inte meningen att ni skulle ha detta hus heller! Så brukar jag tänka när det inte går som planerat, att det inte är meningen...
 
Vad värden vill hör faktiskt inte dit.
Hyresnämnden kan bestämma åt värden på ett sätt som den inte gillar.
Har den T-shirten.
Storleken på lägenheten kan de däremot inte påverka.
 
annars får du väl skramla fram lite till kulor och köpa bukefalistens hus ändå ;)
(det är ett underbart hus, om man vill ha så mkt utrymme... :love: )
 
annars får du väl skramla fram lite till kulor och köpa bukefalistens hus ändå ;)
(det är ett underbart hus, om man vill ha så mkt utrymme... :love: )

Ja, det är ett väldigt fint hus. Men jag har tvingats inse att det är för dyrt för mig. Det grämer mig en del.
 
Det tog 7 år för mig och min X-make att hitta den gård som jag har i dag.
På vägen så köpte och sålde vi ett hus och hyrde ett annat med tillhörande del av stall.
Och huset var bebisbajsbrunt.
Det går att måla hus så det är numera rött med vita knutar.
 

Kan du inte åka hem till säljaren med lite nybakade tröstbullar, beklaga sorgen över det förlorade jobbet och drömkåken samt lämna ditt namn och nummer i egenskap av brinnande intressent den dagen hussäljarens situation löser sig?
 
Haha, jo det vet jag, men "rött med vita knutar" är mer av ett begrepp för mig. Jag tror inte det går att måla ett teglat atriumhus med platt tak så att man direkt tänker "rött hus med vita knutar".
 
Kan du inte åka hem till säljaren med lite nybakade tröstbullar, beklaga sorgen över det förlorade jobbet och drömkåken samt lämna ditt namn och nummer i egenskap av brinnande intressent den dagen hussäljarens situation löser sig?

Det har jag redan gjort, minus bullarna då. Mäklaren och säljarna vet att vi är mest intresserade köparna i och med budet, men jag undrar också, räcker det för henne att bara få ett jobb, eller vill hon vänta sex månader så att hon får tillsvidare mm. Sådant går ju inte att spekulera i.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp