Är det ok att sälja en häst under igångsättning?

Det jag menar är att om du har hästen försäkrad f 75 000 men tänker sälja den f 50 000 på grund av att den är under igångsättning från en skada, så kan du själv sänka till 50 000 före försäljningen.

Din livförsäkring kan vara noll eller 500000 kr. Din livförsäkring spelar ingen roll för köparen. Det som avgör vad köparen kan försäkra i är alltid inköpssumman. Om hästen anses mer värd efter ett tag så kan hen försäkras upp av köparen till den summan som fb godkänner.
 
Din livförsäkring kan vara noll eller 500000 kr. Din livförsäkring spelar ingen roll för köparen. Det som avgör vad köparen kan försäkra i är alltid inköpssumman. Om hästen anses mer värd efter ett tag så kan hen försäkras upp av köparen till den summan som fb godkänner.
Det finns ingen regel om köparen bryr sig om livförsäkringen eller int eller inte.
 
Men vem bjuder 30 för en häst som är ute för 70? Så jävla oförskämt
Nu var det ju inte riktigt så det gick till. :meh:

Hästen var ute för 70 (i några månader), blev skadad, sattes igång, var inte helt 100 osv. Men istället för att då inse "ah, hästen är inte värd 70 i nuläget, jag borde nog gå ner i pris" envisades de med att försöka få 70 för hästen. Även fast den inte var helt 100, samt var lite knepig i hanteringen. Sen ville de verkligen bli av med hästen, de försökte desperat dumpa av den på folk omkring sig. När de då fick svaret "Jag tar gärna henne, men hon är inte värd 70 000 kronor." backade de.

Hästen var till salu länge (säkert tre år totalt), så de förlorade ju pengar på det. I slutändan avlivades hästen eftersom de inte fick henne såld och verkligen inte ville ha kvar henne. Trots att de hade flera som var intresserade av henne, för ett vettigt pris.
 
Nu förstår jag inte vad du menar.
Du skrev att livförsäkringen inte spelar någon roll för köparen, jag menar att det varierar, för en del är den säkert viktig. Att om det går åt skogen med rehabilitering så får man ersättning för utläggen är säkert mångas tanke.
 
Du skrev att livförsäkringen inte spelar någon roll för köparen, jag menar att det varierar, för en del är den säkert viktig. Att om det går åt skogen med rehabilitering så får man ersättning för utläggen är säkert mångas tanke.

Vissa kan säkert tro att den är viktig. De som inte vet att de bara kan livförsäkra för inköpspriset kan säkert tro att den är viktig. Köper man en häst för 10000 kr så får man livförsäkra den för 10000 kr max. Skulle sedan hästens värde höjas, i det här fallet om den blir frisk, så kan livförsäkringen höjas men det är inte så att man kan köpa en häst för 10000 kr och ha kvar livförsäkringen på 50000 kr bara för att förra ägaren hade hästen livförsäkrad i den summan.

En livförsäkring kan man inte ta över. Det är enbart veterinärvårdsdelen man kan ta över. Skulle någon sätta en högre summa på livförsäkringen än inköpssumman så är det bedrägeri om hen får ut det och risken är väldigt stor att fb kräver bevis på att inköpssumman inte är lägre än livförsäkringssumman. Har man inget bevis för det, vilket man ju inte har om man har livförsäkrat högre än inköpssumman, så står man där och har betalat för en försäkring som man aldrig kan utnyttja.

Livförsäkringen är just en försäkring för hästens värde. Har du köpt hästen för 10000 kr så är hästen värd 10000 kr i dagsläget. Livförsäkringssumman kan därför inte bli högre än inköpspriset om inte hästen höjs i värde senare.

Du kan alltså inte tänka så att du köper en konvalescent billigt och kan få ut för utlägg från livförsäkringen om om det går åt skogen utan det du kan få ut som mest är hästens inköpspris.
 
Vissa kan säkert tro att den är viktig. De som inte vet att de bara kan livförsäkra för inköpspriset kan säkert tro att den är viktig. Köper man en häst för 10000 kr så får man livförsäkra den för 10000 kr max. Skulle sedan hästens värde höjas, i det här fallet om den blir frisk, så kan livförsäkringen höjas men det är inte så att man kan köpa en häst för 10000 kr och ha kvar livförsäkringen på 50000 kr bara för att förra ägaren hade hästen livförsäkrad i den summan.

En livförsäkring kan man inte ta över. Det är enbart veterinärvårdsdelen man kan ta över. Skulle någon sätta en högre summa på livförsäkringen än inköpssumman så är det bedrägeri om hen får ut det och risken är väldigt stor att fb kräver bevis på att inköpssumman inte är lägre än livförsäkringssumman. Har man inget bevis för det, vilket man ju inte har om man har livförsäkrat högre än inköpssumman, så står man där och har betalat för en försäkring som man aldrig kan utnyttja.

Livförsäkringen är just en försäkring för hästens värde. Har du köpt hästen för 10000 kr så är hästen värd 10000 kr i dagsläget. Livförsäkringssumman kan därför inte bli högre än inköpspriset om inte hästen höjs i värde senare.

Du kan alltså inte tänka så att du köper en konvalescent billigt och kan få ut för utlägg från livförsäkringen om om det går åt skogen utan det du kan få ut som mest är hästens inköpspris.
Man kan bara försäkra för inköpspriset, men här gäller det att ta över en försäkring. Jag vet flera som tagit över försäkringen, även livförsäkringen.
 
Man kan bara försäkra för inköpspriset, men här gäller det att ta över en försäkring. Jag vet flera som tagit över försäkringen, även livförsäkringen.

Ja och då kommer de en dag antingen begå bedrägeri eller stå där utan det skydd det trodde att de hade för så kan man helt enkelt inte göra. Man kan inte ta över en livförsäkring. Den nytecknas alltid.
 
Vissa kan säkert tro att den är viktig. De som inte vet att de bara kan livförsäkra för inköpspriset kan säkert tro att den är viktig. Köper man en häst för 10000 kr så får man livförsäkra den för 10000 kr max. Skulle sedan hästens värde höjas, i det här fallet om den blir frisk, så kan livförsäkringen höjas men det är inte så att man kan köpa en häst för 10000 kr och ha kvar livförsäkringen på 50000 kr bara för att förra ägaren hade hästen livförsäkrad i den summan.

En livförsäkring kan man inte ta över. Det är enbart veterinärvårdsdelen man kan ta över. Skulle någon sätta en högre summa på livförsäkringen än inköpssumman så är det bedrägeri om hen får ut det och risken är väldigt stor att fb kräver bevis på att inköpssumman inte är lägre än livförsäkringssumman. Har man inget bevis för det, vilket man ju inte har om man har livförsäkrat högre än inköpssumman, så står man där och har betalat för en försäkring som man aldrig kan utnyttja.

Livförsäkringen är just en försäkring för hästens värde. Har du köpt hästen för 10000 kr så är hästen värd 10000 kr i dagsläget. Livförsäkringssumman kan därför inte bli högre än inköpspriset om inte hästen höjs i värde senare.

Du kan alltså inte tänka så att du köper en konvalescent billigt och kan få ut för utlägg från livförsäkringen om om det går åt skogen utan det du kan få ut som mest är hästens inköpspris.
Jag har samma erfarenhet som @Lobelia, dvs att man har kunnat ta över en livförsäkring som varit högre än köpesumman, men det var ett antal år sedan. Har försäkringsbolagen fått upp ögonen för detta är det ju bara bra! Då kan ju det jag ville flaggs upp för som ett problem inte längre inträffa!
 
Så de sa att köparen kunde försäkra över inköpssumman? Eller köpte hen för samma pris som du hade livförsäkrat för och de sa att hen kunde ta över försäkringen?
Köpte en häst för 30 000 och försäkrade i agria för 50 000. Det som krävdes var en vet besiktning. Värdet har väl inte alltid att göra med vad köparen betalt ?
Det var oxå rätt länge sen så det kanske inte fungerar så längre men.
 
Jag har samma erfarenhet som @Lobelia, dvs att man har kunnat ta över en livförsäkring som varit högre än köpesumman, men det var ett antal år sedan. Har försäkringsbolagen fått upp ögonen för detta är det ju bara bra! Då kan ju det jag ville flaggs upp för som ett problem inte längre inträffa!

Hur längesedan är ett antal år sedan? För 12 år sedan vet jag att det inte gick att göra så iallafall. Jag vet att många försöker överförsäkra och betalar en massa i premier som de sedan inte får något för. Jag vet också att fb kräver in bevis på hästens värde ibland och att bli skyldig till bedrägeri för att man inte har läst försäkringsvillkoren vad som gäller tycker jag är dumt.
 
Jag har samma erfarenhet som @Lobelia, dvs att man har kunnat ta över en livförsäkring som varit högre än köpesumman, men det var ett antal år sedan. Har försäkringsbolagen fått upp ögonen för detta är det ju bara bra! Då kan ju det jag ville flaggs upp för som ett problem inte längre inträffa!
Det handlar lite om affärsetik, om ett försäkringsbolag accepterat att hästen är värld exempelvis 100.000 så är det rimligt att denna summa även går att överföra om hästen är skadad till den nya ägaren. Det borde inte spela någon större roll vem som äger hästen, risken är att ägaren annars försöker få den utdömd vilket kostar bolaget mer pengar.
 
Hur längesedan är ett antal år sedan? För 12 år sedan vet jag att det inte gick att göra så iallafall. Jag vet att många försöker överförsäkra och betalar en massa i premier som de sedan inte får något för. Jag vet också att fb kräver in bevis på hästens värde ibland och att bli skyldig till bedrägeri för att man inte har läst försäkringsvillkoren vad som gäller tycker jag är dumt.
Måste ha varit 2003. Köparen begärde 75 000, hästen var försäkrad i 50 000 och jag betalade 45 000 och tog över försäkringen. Inget fel på hästen. Jag minns inte om de ens frågade om köpesumman, Om jag agerade bedrägligt så har jag i alls fall varit i god tro i 14 år! Hästen dog förövrigt i tarmvred när jag haft den i 7 år. Fick ut försäkringen utan diskussion.
 
@TinyWiny Jag har köpt hästar och tagit över livförsäkring på högre summa.

Senaste hästen köpt för 5 000,- liv 50 000,- (2012)
Inga diskussioner från FB. De tog info och en enkel vet. besiktning.
Min mor köpte häst för 20,- liv för 35 som övertogs av förra ägaren och när det var tvunget att tas bort så vart det heller inget krångel från FB

Om jag köper hästen jag har nu från min vän kommer jag inte få betala hästens fulla värde om det skulle bli aktuellt med köp ska jag då inte kunna försäkra hästen till dess fulla värde?

Drog iväg ett mail till en vän som jobbar på FB efter att ha läst detta för det låter inte vettigt alls.
 
@TinyWiny Jag har köpt hästar och tagit över livförsäkring på högre summa.

Senaste hästen köpt för 5 000,- liv 50 000,- (2012)
Inga diskussioner från FB. De tog info och en enkel vet. besiktning.
Min mor köpte häst för 20,- liv för 35 som övertogs av förra ägaren och när det var tvunget att tas bort så vart det heller inget krångel från FB

Om jag köper hästen jag har nu från min vän kommer jag inte få betala hästens fulla värde om det skulle bli aktuellt med köp ska jag då inte kunna försäkra hästen till dess fulla värde?

Drog iväg ett mail till en vän som jobbar på FB efter att ha läst detta för det låter inte vettigt alls.

Det tycker jag låter väldigt märkligt. Okej om man köper en häst för kompispris och att man då kan försäkra upp hästen men inte att man skulle kunna ta över en livförsäkring. Det är inte de besked jag har fått. För mig låter det jättemärkligt om man skulle kunna livförsäkra till ett högre värde. Det är som att be om att mindre nogräknade människor ska försöka få sin häst utdömd och då få ut mer pengar istället för att sälja och få ut mindre, dvs. det hästen är värd. Man ska ju inte kunna tjäna på en försäkring. En försäkring är ju just en försäkran om att man inte ska stå barskrapad om något skulle hända. Inget man ska kunna göra sig pengar på.
 
Din livförsäkring kan vara noll eller 500000 kr. Din livförsäkring spelar ingen roll för köparen. Det som avgör vad köparen kan försäkra i är alltid inköpssumman. Om hästen anses mer värd efter ett tag så kan hen försäkras upp av köparen till den summan som fb godkänner.

Min häst prutades ner 15 000 (säljaren prutade själv 10 och jag ytterligare 5) men hon är fortfarande försäkrad till ursprungspriset, dvs 15 000 kr mer än vad jag köpte henne för.
 
När jag köpte min första häst (swb) 2002 kom en kille från Folksam ut och tittade när jag longerade honom. Han ifrågasatte varför jag bara ville försäkra till inköpspriset och sa att jag kunde gott livförsäkra det dubbla om jag ville.
 
Det tycker jag låter väldigt märkligt. Okej om man köper en häst för kompispris och att man då kan försäkra upp hästen men inte att man skulle kunna ta över en livförsäkring. Det är inte de besked jag har fått. För mig låter det jättemärkligt om man skulle kunna livförsäkra till ett högre värde. Det är som att be om att mindre nogräknade människor ska försöka få sin häst utdömd och då få ut mer pengar istället för att sälja och få ut mindre, dvs. det hästen är värd. Man ska ju inte kunna tjäna på en försäkring. En försäkring är ju just en försäkran om att man inte ska stå barskrapad om något skulle hända. Inget man ska kunna göra sig pengar på.

Tänk ett varv till. Livförsäkringen är till för att säkra värdet på hästen för ägaren, om man inte kan överföra försäkringen till ny ägare vid försäljning så är försäkringen betydligt mindre värd. Trots man betalar dyra pengar för den så är den ingenting värd om hästen förlorar värde för en själv men inte dör. Man måste själv löpa hela linan ut och rehabilitera hästen även om man inte har förmågan, kunskapen eller engagemanget och man kan inte överlåta det till någon annan som är villig att ta risken.

Det handlar inte om försäkra hästen för högre värde utan för det värde den bedömdes ha innan sjukdom/olycka.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 092
Senast: Karminnie
·
C
Ekonomi & Juridik Luddig rubrik kanske, men jag skulle vilja ha lite input och åsikter. Har en 10 årig häst som inte presterat ngt, och som även har en...
2
Svar
26
· Visningar
4 057
Senast: Ramona
·
G
Hästmänniskan Nu har årets chock slagit mig. Jag sålde min häst för 1 ½ år sedan. En häst som jag haft sedan hon var två år, hon är 15 idag...
2
Svar
22
· Visningar
2 916
Senast: Gnistra
·
N
Hästmänniskan Hej! Jag håller efter mycket vånda på att sälja min 8-åriga Newforestvallack som jag ägt sedan han var föl. Han har aldrig tidigare...
Svar
3
· Visningar
770
Senast: Nenttanlu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp