Är det ok att sälja en häst under igångsättning?

Tar denna diskussion separat från "annonsera mera" tråden.

Tycker ni det är ok att sälja en häst som är konvalescent eller under igångsättning? Dvs en häst som varit skadad (dvs inte bara som bara blivit stående)

Mitt svar vet du redan från en annan tråd...
Ja, jag tycker det är OK så länge man som säljare är ärlig med vad det är för skada.
 
Jag sålde häst som var friskförklarad men inte igångsatt efter skada. Min situation då gjorde att jag verkligen ville bli av med hästen, jag ville inte lägga månader på igångsättning. Inte för att jag ogillade hästen men för att jag hade tröttnat på ridningen och dessutom vantrivdes i stallet enormt.
Jag sänkte priset rejält (sålde för 10 000 kr) och var öppen med situationen. Fick bra känsla med en köpare och sålde.
Jag visste ju att det var en chansning. Köparen provade hästen i skritt men inte mer.
Har sett på internet att hästen avlivades sen, men jag vet inte varför eller hur länge köparen hade kvar den.

Jag älskade den där hästen så det kändes ju inte bra, men då kändes det som det bästa av flera dåliga val.
 
Ja och då kommer de en dag antingen begå bedrägeri eller stå där utan det skydd det trodde att de hade för så kan man helt enkelt inte göra. Man kan inte ta över en livförsäkring. Den nytecknas alltid.

Nja man kan ta över med. Dvs man slipper reservationer för tidigare kända skador. Det gör man ALDRIG vid en nyteckning.

Det är aldrig något bolag som frågat mig om bevis för inköpsvärdet faktiskt. Alltså när livförsäkringen betalats ut. Något bolag hade en rad på livskadeanlan om när hästen var köpt, av vem och för hur mycket. Övriga har inte haft det. Ingen har begärt bevis.

Däremot är det helt rätt att man inte får överförsäkra. Men kontrollen av det verkar obefintlig, åtminstone på normalt prissatta hästar.
 
Nja man kan ta över med. Dvs man slipper reservationer för tidigare kända skador. Det gör man ALDRIG vid en nyteckning.

Det är aldrig något bolag som frågat mig om bevis för inköpsvärdet faktiskt. Alltså när livförsäkringen betalats ut. Något bolag hade en rad på livskadeanlan om när hästen var köpt, av vem och för hur mycket. Övriga har inte haft det. Ingen har begärt bevis.

Däremot är det helt rätt att man inte får överförsäkra. Men kontrollen av det verkar obefintlig, åtminstone på normalt prissatta hästar.

Ja det slipper man men det har jag fått förklarat att det ligger på veterinärvårdsdelen, inte på livdelen. Jag har inte fått bevisa det själv men när jag höjde en hästs livdel så sa hon just det att de inte gör det i de fall då det är solklart att hästen är mer värd än inköpspriset efter utbildning men att det annars förekommer särskilt på de som är högt försäkrade.
 
Ja det slipper man men det har jag fått förklarat att det ligger på veterinärvårdsdelen, inte på livdelen. Jag har inte fått bevisa det själv men när jag höjde en hästs livdel så sa hon just det att de inte gör det i de fall då det är solklart att hästen är mer värd än inköpspriset efter utbildning men att det annars förekommer särskilt på de som är högt försäkrade.

Fast man kan ha reservationer på liv med. Det har jag haft. Ingen reservation på vetvården men reservation på livdelen.

Kan bero på att jag haft högst rimligt prissatta hästar då, där de nog i själva verket varit värda mer än de försäkrats för.

Mer konstigt de tycks acceptera nästan vilket inköpspris som helst kan jag tycka. Eg borde de redan där kräva "bevis"?
 
Fast man kan ha reservationer på liv med. Det har jag haft. Ingen reservation på vetvården men reservation på livdelen.

Kan bero på att jag haft högst rimligt prissatta hästar då, där de nog i själva verket varit värda mer än de försäkrats för.

Mer konstigt de tycks acceptera nästan vilket inköpspris som helst kan jag tycka. Eg borde de redan där kräva "bevis"?

Jaha? Hur fungerar det? Varför?

Ja det har jag med. Inga dyra hästar (i pengar räknat) här. Däremot är jag enormt vetgirig :angel:

Ja det tycker jag med!
 
Jaha? Hur fungerar det? Varför?

Ja det har jag med. Inga dyra hästar (i pengar räknat) här. Däremot är jag enormt vetgirig :angel:

Ja det tycker jag med!

Tja fungerar som att det finns reservationer på livförsäkringen? ;)

Ender kan man få det efter höjning, på höjda beloppet. Säg att Brunte är försäkrad i 10'. Brunte har behandlats för kotledsinflammation tidigare. Livbeloppet höjs till 20'. Då kan Brunte åka på en reservation för ledinflammation på den höjda delen. Dvs måste Brunte tas bort pga ledinflammation eller komplikationer till det löser livförsäkringen ut med 10'. Tas Brunte bort för kolik så 20' i liv.

Man kan även få det vid nyteckning. Då gäller inte livförsäkringen alls för ledinflammation för Brunte.

Det är därför det är så fint när man kan ta över en livförsäkring - vilket man kan utan problem i alla bolag jag vet? Däremot kommer det stå nyteckning på papprena av ngn anledning. Men du slipper ev reservationer du HADE fått vid en nyteckning.
 
Tja fungerar som att det finns reservationer på livförsäkringen? ;)

Ender kan man få det efter höjning, på höjda beloppet. Säg att Brunte är försäkrad i 10'. Brunte har behandlats för kotledsinflammation tidigare. Livbeloppet höjs till 20'. Då kan Brunte åka på en reservation för ledinflammation på den höjda delen. Dvs måste Brunte tas bort pga ledinflammation eller komplikationer till det löser livförsäkringen ut med 10'. Tas Brunte bort för kolik så 20' i liv.

Man kan även få det vid nyteckning. Då gäller inte livförsäkringen alls för ledinflammation för Brunte.

Det är därför det är så fint när man kan ta över en livförsäkring - vilket man kan utan problem i alla bolag jag vet? Däremot kommer det stå nyteckning på papprena av ngn anledning. Men du slipper ev reservationer du HADE fått vid en nyteckning.

Ja men då är jag med :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 060
Senast: Karminnie
·
C
Ekonomi & Juridik Luddig rubrik kanske, men jag skulle vilja ha lite input och åsikter. Har en 10 årig häst som inte presterat ngt, och som även har en...
2
Svar
26
· Visningar
4 056
Senast: Ramona
·
G
Hästmänniskan Nu har årets chock slagit mig. Jag sålde min häst för 1 ½ år sedan. En häst som jag haft sedan hon var två år, hon är 15 idag...
2
Svar
22
· Visningar
2 909
Senast: Gnistra
·
N
Hästmänniskan Hej! Jag håller efter mycket vånda på att sälja min 8-åriga Newforestvallack som jag ägt sedan han var föl. Han har aldrig tidigare...
Svar
3
· Visningar
767
Senast: Nenttanlu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp