Är det okej?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Nappson

Trådstartare
Här och där i forumet diskuteras träningsmetoder och utrustning i olika trådar. Vad som är bra och vad som år dåligt. Vad som fungerar och inte fungerar, och alla har olika åsikter. Den frågan som sällan ställs, men som jag berört i nästa varje inlägg : Vad är okej? Det är mycket skrämmande tycker jag.

Försök inte slingra er nu, utan svara rakt och kort på frågan. Det är inte så svårt och den behöver inte missförstås om man inte tvunget vill.


Är det okej att träna hästen på ett sätt och ev. med en utrustning som gör att den då och då eller hela tiden far illa, för att ni ska nå era mål?


/Nappson
 
NEJ!! En häst är ett levande djur som ska tycka det är roligt att jobba och vara med oss människor! Det är som att fråga om det är okej att spänna fast dig i en spikkedja när du sitter på kontoret för att chefen tycker att folk får mer gjort då!
 
Här och där i forumet diskuteras träningsmetoder och utrustning i olika trådar. Vad som är bra och vad som år dåligt. Vad som fungerar och inte fungerar, och alla har olika åsikter. Den frågan som sällan ställs, men som jag berört i nästa varje inlägg : Vad är okej? Det är mycket skrämmande tycker jag.

Försök inte slingra er nu, utan svara rakt och kort på frågan. Det är inte så svårt och den behöver inte missförstås om man inte tvunget vill.


Är det okej att träna hästen på ett sätt och ev. med en utrustning som gör att den då och då eller hela tiden far illa, för att ni ska nå era mål?


/Nappson
Nej, tycker nog ingen?
 
Det beror på hur du definierar "far illa"? Om jag måste piska på min häst för att den i någon situation blir istadig (inte vill gå dit jag vill, inte tar skänkeln framåt eller liknande) så anser jag att ändamålet helgar medlen. Sen kommer min häst gå förbi och min häst kommer svara snabbare på skänkeln. Naturligtvis måste ett obehag snabbt följas av beröm när hästen gör rätt.

Även i en uppbyggande fas kräver en ibland sånt som tar emot för hästen och troligen skapar obehag (precis som i vår träning). Det anser jag också nödvändigt.

Men när det ska trixas med specialutrustning och allehanda bett osv då är jag lovligt skeptisk.
 
Nej, det är inte ok att träna hästen med tillbehör eller utan så att den far illa, är inte detta självklart???
Sen att vara konsekvent, skänkel = fram så kan jag gärna förstärka med spö! nu menar jag inte rapp men en liten reminder att här är det jag som styr.
Personligen som nybliven häst ägare har jag tagit bort alla hjälp tyglar min häst gått på innan och vi har tillsammans åstadkommit massor på kort tid.
Och detta var en häst som absolut behövde både martingal och gummisnoddar runt nacken ( vet inte vad det heter)

Men när jag tog bort allt och började rida honom i skogen, på banan och ridhuset på hans villkor har hans dåliga beteenden slutat mer och mer.
Så jag är inne på att en häst som känner obehag under riding inte hjälps av inspänningar av olika slag.
Samarbete där båda mår bra är ingen o uppnåelig dröm utan något man jobbar för att uppnå....
Mvh matten som åker av minst en gång i veckan.....
 
Nej absolut inte! Min häst är min vän och jag jobbar för att hon ska vilja göra det som jag vill för att hon själv vill och för att hon tycker att det är roligt. Att på olika sätt tvinga sin häst att utföra saker är helt fel väg att gå. Där uppstår aldrig harmoni och det är harmoni varje ryttare bör sträva efter.
 
Undrar oxå vad far illa menas i inlägget.
Psykisk översitteri pysslar jag aldrig med och har låg tröskel för vad det är,

fysisk smärta har jag högre tröskel på som exempel om hästen biter, sparkar, anfaller och liknande mot folk eller andra hästar när folk är i närheten men även som en gången jag i frustration sparkade och slog en häst som började sjunka i ett kärr och hästen inte ville kämpa mer eller om hästen sticker så struntar jag fullkomligt i hur ont i truten på hästen får bara jag får stop, men står men till lydnad nej aldrig.
 
Är det okej att träna hästen på ett sätt och ev. med en utrustning som gör att den då och då eller hela tiden far illa, för att ni ska nå era mål?


/Nappson

Kort svar: Nej, inte för mig.

Långt svar: Jag kan inte svara för gemene man.
Många som gör vad dom gör anser inte att dom gör något fel, så därmed far hästen inte illa. En del har genom avtrubbning/omställning ändrat sitt synsätt utan att vara medvetna om det.
Dom sitter idag och idkar "träning" dom aldrig skulle befattat sig med för 10 år sen, men som idag inte är något fel, pga att dom lärt sig "ett nytt sätt att tänka på".

Mer specifikt så du förstår hur jag tänker:
Inom våran inriktning sitter man och rider 3-åringen på skänkelbett, i en fyrtaktig kort galopp på volt, utan någon som helst böjning i has utan hästen m e m skovlar sig fram på raka bakben med en ryttare som "buppar" fram och tillbaka i sadeln. Men varesig, tränare (som många ggr gör samma sak själv), ryttare eller fä runt om, anser att det är fel.
Inte för att det dom gör är rätt, utan för att dom inte ser/anser/vet att det inte skall vara så.

Otroligt märkligt.

Därav (alla discipliner gör samma sak i någon mån) lyssnar jag aldrig till meningen "han/hon tävlar ju på SM-nivå, så han/hon borde ju veta vad han/hon pratar om".
 
Definiera far illa? Jag tävlar ju fälttävlan och det är ju djurplågeri enligt många. Jag tycker ju ren dressyr och hur dressyrhästar tränas är djurplågeri i väldigt många fall så far illa kan ju vara väldigt subjektivt.


Hästar far illa när de utsätts för fysisk eller psykisk kränkning och lidande.

När de tränas på ett sätt som inte utgår ifrån hästens egna förutsättningar och som därmed leder till fysiska eller psykiska problem för hästen.

När hästen får fysiska eller psykiska skador av metoderna eller utrustningen.


/Nappson
 
Undrar oxå vad far illa menas i inlägget.
Psykisk översitteri pysslar jag aldrig med och har låg tröskel för vad det är,

fysisk smärta har jag högre tröskel på som exempel om hästen biter, sparkar, anfaller och liknande mot folk eller andra hästar när folk är i närheten men även som en gången jag i frustration sparkade och slog en häst som började sjunka i ett kärr och hästen inte ville kämpa mer eller om hästen sticker så struntar jag fullkomligt i hur ont i truten på hästen får bara jag får stop, men står men till lydnad nej aldrig.

Du får läsa frågan igen. Det du tar upp har inte med frågan att göra. Och se även mitt svar till fio på "fara illa"

:) Nappson
 
Hästar far illa när de utsätts för fysisk eller psykisk kränkning och lidande.

När de tränas på ett sätt som inte utgår ifrån hästens egna förutsättningar och som därmed leder till fysiska eller psykiska problem för hästen.

När hästen får fysiska eller psykiska skador av metoderna eller utrustningen.


/Nappson
Men var som är psykisk kränkt är olika kan ta mej som exempel som inte träffat på någon variant av NH som jag inte tycker är psykisk misshandel, jag ser en mentalt avstängd häst medans den som är för NH ser en lugn och harmonisk häst.

Själv tycker jag om ridning där hästen får vara med och tänka och lösa uppgifter så igen konstigt att jag inte vurmar för dressyr dressyr.
 
Du får läsa frågan igen. Det du tar upp har inte med frågan att göra. Och se även mitt svar till fio på "fara illa"

:) Nappson
Den hästen i kärret som jag tog upp kan jag slå vad om mådde riktigt dåligt både psykiskt och fysiskt efter min behandling men kommer handla lika dant om jag hanar i liknande situation.

Även när en häst sticker och struntar i förhållande hjälper har jag orsakat hästen fysisk smärta och även det kommer jag använda mej av framöver oxå på hästar som sticker = jag struntar då i hur ont hästen får i truten.
 
Den hästen i kärret som jag tog upp kan jag slå vad om mådde riktigt dåligt både psykiskt och fysiskt efter min behandling men kommer handla lika dant om jag hanar i liknande situation.

Även när en häst sticker och struntar i förhållande hjälper har jag orsakat hästen fysisk smärta och även det kommer jag använda mej av framöver oxå på hästar som sticker = jag struntar då i hur ont hästen får i truten.

Jo, men försök förstå snälla, som jag skrev från början – ”den behöver inte missförstås om man inte tvunget vill.” Det blir så snurrigt annars, precis som det här håller på och bli nu.


Om din häst hamnar i ett kärr så måste den förstås upp till varje pris, men det är väl ändå inget du tränar på, eller? Så då är det ingen träningsmetod.

Och en häst som bits eller är på väg att göra dig riktigt illa på något annat sätt måste förstås också få lära sig att det inte är okej, så att du inte stryker med och får grävas ner, men det är väl inte heller en träningsmetod utan snarare självförsvar. Det kan man diskutera i en annan tråd, en annan gång om man vill.

/Nappson
 
Självklart inte ok..

Blir bestört om så vore fallet, och är det så så känns det snarare som okunskap (tex om utrustningen/metoden/konsekvenserna) än om en medveten handling. Men det är kanske naivt tänkt av mej. :confused:
 
Nej, det är inte ok. All träning ska ske i syfte att stärka hästen såväl fysiskt som metalt och ske med respekt för hästen som art dvs.med etologisk-och anatomisk/fysiologisk kunskap samt som individ. Sen är vi långt ifrån perfekta och alla gör vi misstag, men detta ska vara vår strävan, tycker jag.
 
Okej då var det ett missförstånd från min sida.

Tror inte någon håller på med något personen själv tycker är psykisk eller fysisk misshandel på sin häst dagligen utan personer tycker eller tror troligen det den pysslar med är en bra metod och häst vänlig.
 
Här och där i forumet diskuteras träningsmetoder och utrustning i olika trådar. Vad som är bra och vad som år dåligt. Vad som fungerar och inte fungerar, och alla har olika åsikter. Den frågan som sällan ställs, men som jag berört i nästa varje inlägg : Vad är okej? Det är mycket skrämmande tycker jag.

Försök inte slingra er nu, utan svara rakt och kort på frågan. Det är inte så svårt och den behöver inte missförstås om man inte tvunget vill.


Är det okej att träna hästen på ett sätt och ev. med en utrustning som gör att den då och då eller hela tiden far illa, för att ni ska nå era mål?


/Nappson

Jag tror de flesta inte vill skada sina hästar och använder sig av metoder de tror inte gör det.
De hästar som skadas tror jag oftast gör det för att man är för okunnig, inte för att man medvetet valt att skada dem.
Dock finns det proffs som medvetet väljer det. Där kan man inte skylla på okunnighet på samma vis. Men det är ju tack och lov inte så att de flesta medvetet väljer att vara skitar mot djuren.

Jag personligen ser att jag rider på hästen som en egoistisk handling. Det är för min skull och inte för hästarnas. Däremot vill jag göra det på ett sätt som är så trevligt som det går och som inte skadar hästen fysiskt.
Jag tror ridning kan stärka. Och det är mitt mål.
Däremot kommer jag absolut att medvetet ge hästen obehag om den blir farlig.
Jag gör ju en del problemlösningar tex. Och en del av de hästarna har lärt in beteenden som är rent livsfarliga. En sån häst måste man programmera om.
Men man måste vara noga med att belöna och omprogrammera dem till att tycka om arbetet. Däremot får de inte attackera oss.
Men det är en tillfällig fas man måste ta sig ur.
Korrigering ska inte vara något man fastnar i. Och ska man syssla med sånt måste man veta att hästen inte har ont. Man måste också veta att hästen förstår det man ber om och har möjlighet att utföra det. Dvs.. Man behöver ha rutin och ev bör hästen vetcheckas innan.

Jag är rätt så anti hjälptyglar, dra åt snokremmar, slänga på stänger etc..
Men jag tycker inte man helt ska romantisera allt till någon rosaskimmrande My Litle Pony-grej där man anser att hästarna alltid vet vad som är bäst för dem och aldrig skulle göra annat än vi ber om bara vi är snälla mot dem. Hästar kan bli rejält farliga. Och man kan behöva korrigera dem.
Det är inget konstigt eller hemskt i det om man gör det korrekt.
Däremot ska man se till att det just görs korrekt och att det kan lämnas.

Man behöver balans i såna här diskussioner. Det förekommer för mkt press, hets och våld mod hästar. För mycket bruk av stänger, inspänningar/hjälptyglar, sporrar som felbrukas, snokremmar som dras in absurdum etc..
Och de som brukar sånt kommer inte bättras av att lyssna på såna som drar för mycket åt det romantiserade..

Så att vara ärlig och rak i att man absolut någon gång sätter hästen i ett läge den inte är helt nöjd med fysiskt eller psykiskt är viktigt.
Sen måste man se till att som grundfilosofi rikta in sig på att både häst och ryttare ska ha trevligt och må bra. Men hästen får inte "ha trevligt" på bekostnad av ryttarens hälsa om det blir så att hästen anser sig behöva vara farlig för att må bra.
Ryttaren får heller inte ha trevligt på bekostnad av hästens hälsa om man då ser till att man ska nå resultat snabbt, forcera utbildning etc..
 
Hästar far illa när de utsätts för fysisk eller psykisk kränkning och lidande.

När de tränas på ett sätt som inte utgår ifrån hästens egna förutsättningar och som därmed leder till fysiska eller psykiska problem för hästen.

När hästen får fysiska eller psykiska skador av metoderna eller utrustningen.


/Nappson
Alltså det där är väldigt relativt. Det som jag tycker är fel tycker någon annan är helt okej.

Skall man hårdra det så är det ingen häst som är född med en ryttare på ryggen eller fastspänd framför en vagn. Faktum är att det är helt onaturligt för en häst att ha någon på ryggen. Det går helt emot hästens natur.

Så om man skall vara petig så kränker man en häst så fort den gör något annat än är helt lös utan någon som helst påverkan från människor.

När det kommer till fysisk skada så är det många hästar som kommer till skada vid ridning oavsett om det är mening eller ej.
 
Som alltid välformulerat och så klokt och tänkvärt @tuaphua och väl nyanserat @Tora. Jag håller med er i allt.
När jag läser era inlägg ser jag hur onyanserat mitt eget inlägg är, men det jag vill få fram är nog själva grundinställningen jag anser att "man" bör ha, oavsett vilken nivå man än befinner sig på. Om prestigelöshet, ödmjukhet och viljan/strävan att lära sig mer är ledorden så rimmar det illa med quick fix a la hjälptyglar m.m. ...Tänker jag i min anspråkslöshet...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
5 399
Senast: gul_zebra
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 217
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 383
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 226

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp