Är detta normalt eller djurplågeri?

Harbor

Trådstartare
Vår f.d häst, som vi sålde för avel, är just nu tillbaka på stallet vi står på. Hon har äntligen blivit dräktig, men hon får tillsammans med andra hästar vara ute i hage dygnet runt. Hon har inget täcke på och det finns inget tak över huvudet eller / skjul. Jag tycker det känns jättetråkigt att se henne stå därute i regnet, nu när temperaturen går ner mot några plusgrader speciellt. Jag kanske inte förstår mig på allt det här med hästhållning, men är det tillåtet att ha hästar så?
 
Vår f.d häst, som vi sålde för avel, är just nu tillbaka på stallet vi står på. Hon har äntligen blivit dräktig, men hon får tillsammans med andra hästar vara ute i hage dygnet runt. Hon har inget täcke på och det finns inget tak över huvudet eller / skjul. Jag tycker det känns jättetråkigt att se henne stå därute i regnet, nu när temperaturen går ner mot några plusgrader speciellt. Jag kanske inte förstår mig på allt det här med hästhållning, men är det tillåtet att ha hästar så?

Det beror på var i landet. Så länge det är betestillväxt och hästarna inte mår dåligt av det behövs enligt lagen inga vindskydd.

Vill du behåll kontrollen över hästen så sälj den inte, om den far illa anmäl. Om du nu inte bor i norrland eller hästen mår dåligt ( objektivt) så ser jag inget fel på att ha hästen dygnet runt
 
ts bor i Finland, så det är lite tokigt att fråga ett svenskt forum...
http://www.hippos.fi/files/6485/hyvahevosenpito_web_130326ik.pdf

Pidettäessä hevosia ympärivuotisesti ulkona, tulee
tällaisessa hevospihatossa olla ns. makuuhalli, jos
-
sa on vähintään kolme seinää ja esimerkiksi liuku
-
ovella suljettavissa oleva neljäs seinä.
Eläinsuojeluasetus 7 §
Ulkotarhan varustus
Ulkotarhassa olevilla eläimillä on oltava riittävä
suoja epäsuotuisia sääoloja vastaan. Säänsuojassa
on oltava sopivat makuupaikat kaikille eläimille.
Ulkotarhassa olevien eläinten eristämistä ja hoitoa
varten tulee olla asianmukaiset tilat.
Valtioneuvoston asetus hevosten suojelusta 6§
Tarvittaessa ulkotarhassa ja laitumella on oltava
hevoselle suojaa epäsuotuisia sääoloja vastaan.
Mikäli tarhaus on kokopäiväistä tai useita tunteja
kestävää, eikä hevosia ole mahdollista ottaa sisään
sääolojen niin vaatiessa, tulee tarhassa olla sään
-
suoja. Sama sääntö koskee tarhausta yöllä, yöaikaan
tosin säänsuojan olemassaolo on erittäin suositel
-
tavaa kaikissa tilanteissa.


Jag hade talat med stallägaren och sedan flyttat. En stallägare som inte har koll på eller bryr sig om reglerna vill inte jag stå hos. Gör de ingen ändring måste man ju anmäla.
 
Senast ändrad:
ts bor i Finland, så det är lite tokigt att fråga ett svenskt forum...
http://www.hippos.fi/files/6485/hyvahevosenpito_web_130326ik.pdf





Jag hade talat med stallägaren och sedan flyttat. En stallägare som inte har koll på eller bryr sig om reglerna vill inte jag stå hos. Gör de ingen ändring måste man ju anmäla.
Tack, ska läsa det där. Ja, vi flyttar ju vid månadskiftet nu å vi behöver ju inte titta på det sen mer.....
Har ju förstås inte behov av att ha kontroll på förra hästen mer men vi tycker ju om den och vill att den ska ha det bra.
Den stod på annat ställe förut och då såg vi ju inte den varje dag. Jag tror iochförsig att den snart ska flyttas tillbaka till andra stället igen, och där har jag för mig att de tas in till natten.
 
@monster1
Du har inte svarat på den springande punkten, var hästen befinner sig och hur den mår. Massor av hästar går ute dygnet runt och kvar på betet utan vindskydd så här års och mår bra av det. Generellt är det bättre för hästens mående och hälsa att gå ute även om det finns undantag.
 
Vår f.d häst, som vi sålde för avel, är just nu tillbaka på stallet vi står på. Hon har äntligen blivit dräktig, men hon får tillsammans med andra hästar vara ute i hage dygnet runt. Hon har inget täcke på och det finns inget tak över huvudet eller / skjul. Jag tycker det känns jättetråkigt att se henne stå därute i regnet, nu när temperaturen går ner mot några plusgrader speciellt. Jag kanske inte förstår mig på allt det här med hästhållning, men är det tillåtet att ha hästar så?
Sålänge betestillväxt sker behöver de ingen ligghall enl lag och det gör det fortfarande, iaf här i uppland.

Personligen ser jag inte varför hästen skulle må dåligt. Även en dräktig häst behöver vara ute dygnet runt och tar absolut inte skada av det. Såkänge hon går utan täcke sätter hon också päls naturligt och kommer att klara sig hela vintern utan täcke med stor sannolikhet. Våra hästar har hall och de använder den juni-augusti. Övrig tid gapar den tom. Hästar är inte människor och det är inte naturligt för dem att ha tak över huvudet.
 
Hästar mår bra av att gå ute så länge vädret tillåter och, som många skrivit, gräset växer.
De hinner stå inne tillräckligt under den långa vinterperioden .
 
Nå inte farligt, men det ser inte trevligt ut, när den står naken i ösregn ute, dag och natt. Antar att den blivit van. När vi hade den så var den frusen av sig och stod alltid vid grinden och ville in, när det regnade.
 
Nå inte farligt, men det ser inte trevligt ut, när den står naken i ösregn ute, dag och natt. Antar att den blivit van. När vi hade den så var den frusen av sig och stod alltid vid grinden och ville in, när det regnade.

tänk på att hästar är vanedjur med. En häst som inte tas in och ut varje dag väntar inte på det heller. Har sett många hästar som står ute i gassande sol på sommaren, sen vid 4-5-6 tiden (eller när de ska in) när det börjar bli behagligt ute, står de och hänger vid grinden.

Sen kan jag hålla med om att det inte kan vara så kul för en frusen häst att stå utan täcke i hällregn, men man kan ju hoppas att den satt såpass mycket päls nu att den håller sig varm.
 
Nå inte farligt, men det ser inte trevligt ut, när den står naken i ösregn ute, dag och natt. Antar att den blivit van. När vi hade den så var den frusen av sig och stod alltid vid grinden och ville in, när det regnade.

Naken? Har de rakat av all päls också? Hästar är skapta för att klara vårt klimat men det är klart

Var bor hästen geografiskt och har du sett den må dåligt? Nödvändiga uppgifter för att kunna ge ett vettigt svar. Vad är det för ras? också betydelsefullt för hur hästen kan tänkas klara förhållandena.
 
Naken? Har de rakat av all päls också? Hästar är skapta för att klara vårt klimat men det är klart

Var bor hästen geografiskt och har du sett den må dåligt? Nödvändiga uppgifter för att kunna ge ett vettigt svar. Vad är det för ras? också betydelsefullt för hur hästen kan tänkas klara förhållandena.

Antar att TS menar naken=otäckad.
Jag har själv en häst som skakar som ett asplöv om det är hällregn och hon inte har täcke. Även om det är sommar och 20+
 
Vår f.d häst, som vi sålde för avel, är just nu tillbaka på stallet vi står på. Hon har äntligen blivit dräktig, men hon får tillsammans med andra hästar vara ute i hage dygnet runt. Hon har inget täcke på och det finns inget tak över huvudet eller / skjul. Jag tycker det känns jättetråkigt att se henne stå därute i regnet, nu när temperaturen går ner mot några plusgrader speciellt. Jag kanske inte förstår mig på allt det här med hästhållning, men är det tillåtet att ha hästar så?

Man får ju enl svensk lag ha djuren helt utan vindskydd under den tiden som betestillväxt sker.

Vintertid är det reglerat..Dock tycker jag det blir en knivig fråga ibland:
-Varför måste hästar frysa just på vintern?
-Varför måste hästar ha vindskydd vintertid trots att de ofta nattetid isf går in till en box även om de går ute längre än 16 tim? Är vädret gynnsamt känns behovet minimalt då iom att de erbjuds vila i box flera timmar per dygn ändå
-Betestillväxt kan ske hela året, det är temperaturstyrt till stor del

Själv tycker jag att långvarigt el kraftig nederbörd som gör hästens päls mycket blöt är det värsta och det som gör att de allra flesta hästarna tillslut fryser, inte miniusgrader i sig faktiskt. Så för mig blir det lite luddigt i vad som är reglerat idag.


Jag personligen tycker att det borde beskrivas så att man måste att kunna erbjuda något slags väderskydd året om vid behov i stället..Det behöver liksom inte vara ett vindskydd som man byggt utan det kan vara täcke, skog eller boxen i stallet bara hästen erbjuds det alternativet sas någon gång under dygnet.
 
Antar att TS menar naken=otäckad.
Jag har själv en häst som skakar som ett asplöv om det är hällregn och hon inte har täcke. Även om det är sommar och 20+

Jag med. Min står med otroligt fåniga 300g vintertäcke då..han skakar som ett asplöv, blir orolig och visar tydligt att han inte trivs. Vi har öppen sommarhage så att erbjuda skydd då bara för "att man inte måste" känns uteslutet. De flesta andra hästarna i hagen bryr sig varken mer eller mindre även otäckat.

Jag tycker man får anpassa sig individuellt mer än att bara tänka på att temperatur och väder är något som gäller alla hästar i samma ram.

Tycker därför att frågan är svår..men att man bör sträva efter att man alltid bör ha tillgång till något skydd ifall det behovet finns.

Jag avskyr faktiskt att se hästar som skakar av köld i spöregn i helt öppna hagar faktiskt utan det minsta skydd. Ingen ser vidare road ut.
 
Jag har haft häst på lösdrift i 10 år, på olika ställen, flockar med allt från eng fullblod och nyimporterade pre-hästar till nsv och islänningar. Aldrig sett en enda stå och skaka av köld, inte en enda gång.
 
  • Gilla
Reactions: CK
Jag har haft häst på lösdrift i 10 år, på olika ställen, flockar med allt från eng fullblod och nyimporterade pre-hästar till nsv och islänningar. Aldrig sett en enda stå och skaka av köld, inte en enda gång.

Men de har haft ett vindskydd då eller motsvarande?

Det är där jag tycker skillnaden är för hur hästarnas komfort blir sas. En helt öppen/kal hage utan minsta skydd, inget täcke alls året om, dygnet runt i alla väder så tror jag de flesta hästar någon gång fryser eller hade önskat att de hade någonstans att dra sig undan.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 028
Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 054
Senast: Meggan
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 364
Senast: Luleå
·
Hästvård Nu står jag och kliar mig i huvudet. Jag har en äldre ponny som tidigare har tränat hårt och därför alltid varit helklippt, får lätt...
Svar
1
· Visningar
843
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp