Är hon snål?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hade stor baluns när jag fyllde fyrtio, en del blev riktigt sura för att jag inte meddelat att jag fyllde år.
 
Exakt. Det handlar inte om att "men ni sa ju det ordnar sig" utan om normalt hyfs att inte vara den som bara tar emot och aldrig bjuder igen.


Jag tycker å ena sidan ni sagt att hon inte behöver betala.
Men jag hade själv å andra sidan inte kunnat med att låta andra betala för mig under varje jäkla middag som alltid är hos dem och sen en hel vecka.

Jag hade själv kommit med förslag om att jag betalar nästa gång och gör det, tagit chansen när småsaker ska betalas och jag är med och då tagit dem etc.
Det hade mina vänner också gjort.

Det bästa är väl att prata om saker och umgås med såna som funkar liknande en själv om man blir störd då andra inte gör som man själv hade gjort.
 
Har du läst tråden? Hon frågade två gånger.

Och hon har inte vett att ens köpa jordgubbar vid vägen? Äter middag hos TS en gång i veckan osv. Det handlar ju inte bara om just dessa dagar.

Dessutom inte bara en utan tre (minst va) personer.

Och har jag läst tråden? 22 sidor... Nej verkligen inte, det räckte med ursprungsinlägget.
 
Och hon har inte vett att ens köpa jordgubbar vid vägen? Äter middag hos TS en gång i veckan osv. Det handlar ju inte bara om just dessa dagar.

Dessutom inte bara en utan tre (minst va) personer.

Och har jag läst tråden? 22 sidor... Nej verkligen inte, det räckte med ursprungsinlägget.
Skulle inte falla mig in att köpa jordgubbar vid vägen, eller för den delen sörjan som säljs av glassbilen.
 
Skulle inte falla mig in att köpa jordgubbar vid vägen, eller för den delen sörjan som säljs av glassbilen.

Men du skulle gladeligen åka och bo gratis med dina ungar hos någon i en vecka samt äta gratis middag hos dem 50 ggr per år och aldrig bjuds tillbaka....?
 
Citera mig gärna men påstå inte saker om mig som du inte har en susning om.

Du missade kanske frågetecknet?

För det är så situation beskrivs av TS i ursprungsinlägget. Jag svarar utifrån ursprungsinlägget.
Så igen, ja vännen är snål, ouppfostrad och utnyttjar situationen.
 
Exakt. Det handlar inte om att "men ni sa ju det ordnar sig" utan om normalt hyfs att inte vara den som bara tar emot och aldrig bjuder igen.

Och hon har inte vett att ens köpa jordgubbar vid vägen? Äter middag hos TS en gång i veckan osv. Det handlar ju inte bara om just dessa dagar.

Dessutom inte bara en utan tre (minst va) personer.

Och har jag läst tråden? 22 sidor... Nej verkligen inte, det räckte med ursprungsinlägget.

Vi skulle aldrig kunna bli goda vanner. I min varld lyssnar man pa vad sina vanner sager och litar pa att man ar tillrackligt goda vanner for att vara arliga och raka mot varandra.
 
Citera ursprungsinlägget o inte mig i så fall.:turd:

Det gjorde jag inte, det var ett frågetecken efter. Och det var en rimlig fråga eftersom du uppenbarligen inte höll med om min analys av TS vän.
Men tack för att du påminde mig om varför jag numera undviker buke.

En skithög..... Jesus....
 
Vi skulle aldrig kunna bli goda vanner. I min varld lyssnar man pa vad sina vanner sager och litar pa att man ar tillrackligt goda vanner for att vara arliga och raka mot varandra.

Uppenbarligen är TS inte som du....

Fö behöver jag och mina vänner inte "lyssna" på varandra för det är ett spontant och självklart givande och tagande, inget som behöver snackas om.
 
Senast ändrad:
Uppenbarligen är TS inte som du....

Fö behöver jag och mina vänner inte "lyssna" på varandra för det är ett spontant och självklart givande och tagande, inget som behöver snackas om.

Om mina vanner sager att jag inte ska ta med nagot, eller att det ordnar sig nar jag undrar hur vi ska dela nagot, sager jag formodligen, "Ar du saker?" Sedan slapper jag det.
Jag har vanner som kommer och stannar hos mig lange. Sedan stannar eller lanar jag lagenheter i Stockholm lange. Ibland kan jag ha vanner har flera ganger i rad ... och sager att "det ordnar sig", nar de undrar hur vi ska gora med bensin pengar och mat. Sedan kommer jag nerdimpande med hundar och stannar lange.
Och, det ordnar sig verkligen i slutandan om man ar goda vanner om man tors vara rak och saga som det ar.
Jag skulle helt klart vara radd att trampa TS pa tarna om jag insisterade, sjalv gillar jag ju inte alls att inte bli tagen pa allvar och hora tjat och trugande.
 
Jag har lärt mig nästan samma sak. Om någon tar med vin så bör man dela det med den som kom med det. Samma med choklad å andra sidan.

Men, numer är etikett inte lika hårt så jag frågar alltid om vinet är något de vill dela med oss eller om det är något de vill att vi ska dricka själva.

Jag har också lärt mig att om man tar med sig eget dricka och det blir över lämnar man det hos värden. Dock fungerar inte heller det lika längre och vissa tar med sig det de kom med och jag kan inte känna att jag tycker det är "fördjävligt" eller blir sur. De har inte lärt sig samma gamla etikett som jag har. Om mina ens är rätt?

Jag vidhåller att det är bäst att fråga och svara som man vill ha det.

Om man ska vara petig så ska presentvin till värden inte drickas på aktuell middag. Värden har valt vin som passar till maten.
Detta tycker jag är rimligt.
Att däremot säga att "ta med ett vin som passar till ditt eller datt" är ju en annan sak.
 
Om mina vanner sager att jag inte ska ta med nagot, eller att det ordnar sig nar jag undrar hur vi ska dela nagot, sager jag formodligen, "Ar du saker?" Sedan slapper jag det.
Jag har vanner som kommer och stannar hos mig lange. Sedan stannar eller lanar jag lagenheter i Stockholm lange. Ibland kan jag ha vanner har flera ganger i rad ... och sager att "det ordnar sig", nar de undrar hur vi ska gora med bensin pengar och mat. Sedan kommer jag nerdimpande med hundar och stannar lange.
Och, det ordnar sig verkligen i slutandan om man ar goda vanner om man tors vara rak och saga som det ar.
Jag skulle helt klart vara radd att trampa TS pa tarna om jag insisterade, sjalv gillar jag ju inte alls att inte bli tagen pa allvar och hora tjat och trugande.

Det jämnar alltså ut sig. Det gör det ju uppenbarligen inte i TS fall.
 
För att man äter inte middag 50 ggr om året och bor gratis på semestern hos någon utan att bjuda igen eller bidra om man har nåt hyfs.

Nar den personen sager att det ar sa den vill ha det?
Om jag bjuder nagon pa middag sa bjuder jag pa middag och skulle bli sur om nagon ville betala eller kom med en ratt som inte passar min middag (jag kom just nu ihag att det hant, jag stod dar med ett fat av nagot som inte alls passade ihop. Jatte knepigt)
Annars kanske jag foreslar en BBQ och mer ett knytkalas om jag tycker att det blir for mycket for mig. Men BJUDER jag, sa bjuder jag och da forvantar jag mig ingenting av gasten.
 
Nar den personen sager att det ar sa den vill ha det?
Om jag bjuder nagon pa middag sa bjuder jag pa middag och skulle bli sur om nagon ville betala eller kom med en ratt som inte passar min middag (jag kom just nu ihag att det hant, jag stod dar med ett fat av nagot som inte alls passade ihop. Jatte knepigt)
Annars kanske jag foreslar en BBQ och mer ett knytkalas om jag tycker att det blir for mycket for mig. Men BJUDER jag, sa bjuder jag och da forvantar jag mig ingenting av gasten.

Jag lägger inte mer energi på detta ämne och alla if och when och but.
Det är inte rimligt med en jämställd relation där ena parten bjuder och bjuder och den andre bara tar emot, det är min åsikt.
Som tur är väljer man sina vänner.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 171
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 497
Senast: Unafraid
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 838
Juridik & Ekonomi Tidigt i våras startade jag en tråd (med mitt andranamn Hanna) där beskrev jag mitt juridiska läge med mitt ex som försökte snuva mig på...
Svar
1
· Visningar
1 738
Senast: Josseliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp