Är jag elak som inte vill gå med mitt barn på cirkus?

SpanskaLoppan

Trådstartare
Av etiska skäl undviker jag traditionella djurparker och cirkusar sen många många år. Djur ska helt enkelt inte leva så.
Nu har jag barn och den andra föräldern samt släktingar på både hans och min sida vill längre fram gå på cirkus och djurpark med barnet.
Jag kan inte gärna hindra dem enbart pga mina principer, barnet tar ju inte skada av det, men jag tänker inte själv följa med utan hen får då gå med andra vuxna.
Men jag blir lite sur, ledsen och fundersam när det framhålls hur synd det skulle vara om barnet om hen inte får uppleva dessa saker och att jag skulle vara elak och försöka tvinga mina åsikter på barnet genom att inte följa med.
Är det verkligen så illa att växa upp utan att se kameler och zebror springa runt i en liten manege eller gnuer och lejon i en inhägnad där de bara ligger och glor ut i ingenting?
Att låta barnet växa upp med att man ska stå för vad man tycker och bry sig om välmåendet hos alla levande varelser, är det att tvinga på åsikter? Gör man isåfall inte det med all form av uppfostran?

Cirkus med djur saknar jag inte och kommer inte gå med barnet på.
Men djurparker kan absolut ha ett syfte i att barnen får se och lära sig om alla möjliga djur och miljöer och på ett roligt sätt kan bli medvetna om hur viktigt det är att vi tar hand om planeten osv. Vilken djurpark här i sverige är(sett till djurhållningen)"bäst"? Mitt senaste besök på djurpark var 2009 på Ölands djurpark och... mjaaa... jag är inte expert på exotiska djur men har rätt bra "djuröga" och var ledsen när jag gick därifrån...
 
@SpanskaLoppan: Du är inte ett dugg elak. Mina föräldrar tog med mig på både cirkus och djurparker men jag upptäckte rätt tidigt själv att det inte var ok för mig med tanke på djuren (jag var kanske 8-9 år). Det gjorde att de slutade göra sådant med mig.

Jag har visserligen inte barn men jag tycker det är jäkligt respektlöst av dina släktingar att skita i dina åsikter och att skita i att djuren alltför ofta inte mår bra på cirkus/i djurparker. För mig är det en grundläggande värdering att vi plågar inte djur för vårt nöjes skull. Jag kan tillägga att jag har inga problem med djurparker som sköts bra (Eskilstuna Zoo ska tex vara ok vad jag vet).

@lizan har väl lite koll på vilken/vilka parker i Sverige som är bra?
 
Min unge kommer inte få gå på cirkus och jag känner mig inte ett dugg elak.

Vad gäller djurparker är jag själv dels något skeptisk och dels inte särskilt kunnig, men tycker att kunskap om djur är viktigt och att det är viktigt att se dem på riktigt och inte bara på tv. En person vars kompetens och omdöme jag litar på har talat gott om Parken Zoo i Eskilstuna, och efter att ha varit där en hel dag lämnade jag stället med en god känsla i magen. Har även varit på Skansen, men där var det vissa delar som jag kände lite "Nja..." inför.
 
Mina barn har inte fått gå på cirkus (med mig). Deras farföräldrar tog dock med dem några gånger när de har små.
 
Enligt mig är det en skam att Sverige inte lyckats förbjuda vilda djur på cirkus än. Att inte låta sina barn gå på cirkus som har vilda djur (går att diskutera djur överlag, men för mig är det viktigaste vilda djur. domesticerade kan fungera, vissa av dem och under vissa omständigheter) är inte elakt utan enligt mig jäkligt vettigt. Vilda djur hör inte på något sätt hemma i den miljön.

Att jämföra cirkusar och djurparker (i Sverige, pratar vi utomlands beror det HELT och hållet på var du är) blir dock rätt så konstigt för det finns inga likheter alls mellan varken syfte eller hur djuren hålls.

Det finns helt klart etiskt "knepiga" aspekter även av djurparker som jag helt och fullt förstår om alla inte vill ställa sig bakom. Det finns en ekonomisk del i djurparker som inte går att komma ifrån, men i princip alla djurparker i Sverige jobbar också väldigt seriöst med bevarandearbete. Det främsta bevarandearbetet djurparker gör är ex situ-arbete, det betyder att man jobbar på annan plats än djurens naturliga habitat. Alla parker är också iblandade i olika in situ-projekt (dvs projekt på plats i djurens naturliga habitat) men inte lika mycket. Djurparker i världen har som roll att se till att det finns en "backup" av alla djur, att det finns hållbara populationer så att arterna inte dör ut från jorden om de skulle dö ut i det vilda. Andra grundpelare är utbildning och forskning, men även underhållning/rekreation.

Det finns forskning som visar att man kan få personer att bry sig mer om bevarande och börja bidra till bevarandearbete (och inte bara bidra med pengar alltså, utan främst genom att lära sig vad man själv kan göra) om man har någon upplevelse att koppla det till. Att genom t ex djurparker skapas ett intresse som är svårt att väcka på annat sätt.

Men det finns massor vi kan diskutera med djurparker också som sagt. T ex så går det inte att komma ifrån att det är vilda djur vi håller och för de flesta av dem kommer vi inte egentligen kunna hålla dem optimalt. Det finns ungefär hur mycket som helst att diskutera på den fronten, t ex om vi ska låta bli att hålla vissa arter och i så fall vilka ska det vara? De som är svåra att hålla eller de som är minst hotade?

Personligen tycker jag att det finns en poäng med djurparker och även om jag i år inte jobbar i en så ligger branschen mig nära. Jag tycker dock också att ska vi ha vilda djur i fångenskap så är det vår skyldighet att hålla dem så bra som bara möjligt, och där behövs det alltid mer jobb.

I Sverige håller de flesta parker liknande nivå. Alla har sina guldklimpar och alla har också delar man får lite ont i hjärtat av. Jag tycker dock att man med gott samvete kan besöka dem och man behöver inte vara orolig för att man stödjer plågeri, illegal handel eller annat ickerent mjöl i påsen.
 
Mina barn har varit på cirkus en gång, den ena somnade och den andra ville gå i pausen... :angel: Vad jag kommer ihåg var det duvor som var de vildaste djuren på den cirkusen, sen var det hundar och hästar. Det var en bedrövligt dålig cirkus men på plus sidan hade de inga vilda djur och de tama djuren verkade rätt tillfreds med livet.
Djurparker har de däremot besökt, Parken Zoo, Kolmården och Furuvik är de större vi har besökt och alla tre kändes okej. Orsa Björnpark vill jag besöka och är kanske den park som är allra mest anpassad till djuren, risken är stor att man inte får se alla djur men då är det så. :D
 
Av etiska skäl undviker jag traditionella djurparker och cirkusar sen många många år. Djur ska helt enkelt inte leva så.
Nu har jag barn och den andra föräldern samt släktingar på både hans och min sida vill längre fram gå på cirkus och djurpark med barnet.
Jag kan inte gärna hindra dem enbart pga mina principer, barnet tar ju inte skada av det, men jag tänker inte själv följa med utan hen får då gå med andra vuxna.
Men jag blir lite sur, ledsen och fundersam när det framhålls hur synd det skulle vara om barnet om hen inte får uppleva dessa saker och att jag skulle vara elak och försöka tvinga mina åsikter på barnet genom att inte följa med.
Är det verkligen så illa att växa upp utan att se kameler och zebror springa runt i en liten manege eller gnuer och lejon i en inhägnad där de bara ligger och glor ut i ingenting?
Att låta barnet växa upp med att man ska stå för vad man tycker och bry sig om välmåendet hos alla levande varelser, är det att tvinga på åsikter? Gör man isåfall inte det med all form av uppfostran?

Cirkus med djur saknar jag inte och kommer inte gå med barnet på.
Men djurparker kan absolut ha ett syfte i att barnen får se och lära sig om alla möjliga djur och miljöer och på ett roligt sätt kan bli medvetna om hur viktigt det är att vi tar hand om planeten osv. Vilken djurpark här i sverige är(sett till djurhållningen)"bäst"? Mitt senaste besök på djurpark var 2009 på Ölands djurpark och... mjaaa... jag är inte expert på exotiska djur men har rätt bra "djuröga" och var ledsen när jag gick därifrån...
Knuthenborgs safaripark i Danmark har sina djur på nästan 600 ha och Nordens ark i Bohuslän har mer än 300 ha. Kolmårdens djurpark har nog också ganska stora ytor för djuren tror jag.
 
Mina barn har varit på cirkus en gång, den ena somnade och den andra ville gå i pausen... :angel: Vad jag kommer ihåg var det duvor som var de vildaste djuren på den cirkusen, sen var det hundar och hästar. Det var en bedrövligt dålig cirkus men på plus sidan hade de inga vilda djur och de tama djuren verkade rätt tillfreds med livet.
Djurparker har de däremot besökt, Parken Zoo, Kolmården och Furuvik är de större vi har besökt och alla tre kändes okej. Orsa Björnpark vill jag besöka och är kanske den park som är allra mest anpassad till djuren, risken är stor att man inte får se alla djur men då är det så. :D

Angående Orsa: Både ja och nej, som med alla parker. ;) Men det är en fin park som är värd ett besök. :)
 
Cirkusar som inte har vilda djur kan jag tycka är rätt ok. Om hästarna har det bra. Hundar är jag övertygade om att de kan ha ett toppenliv på cirkus (säger inte att alla har det men jag tror inte det är så svårt att se till så att en hund på cirkus trivs, alla de underaktiverade feta hundar som bara får gå mycket korta rundor varje dag har det nog mycket sämre än cirkushundarna). Men elefanter vill jag inte att det ska finnas på cirkusen om mitt barn ska dit. Oavsett om jag är med eller ej. Mitt barns favorit på cirkusen är clownerna :-)

Djurparker är en annan sak. Självklart ska djuren ha det så bra som möjligt men jag inser också att djuren där är dels ambassadörer för sin art och dels så utför de allra flesta djurparker ett fint bevarandearbete. Om ingen hade fått se en tiger hade tillräckligt många brytt sig om att bevara den?

T.ex. så utrotades pzewalskishästen i det vilda men det finns kvar en del individer i djurparker världen runt (och i reservat i Mongoliet). Nu har man kommit fram till att det finns en bra chans för dem att åter få leva vilt som de gjorde förr. Nu ska man sätta ut djurparksfödda individer i Mongoliet igen. Hade man inte haft de djuren i djurparker hade den chansen inte funnits.
 
Knuthenborgs safaripark i Danmark har sina djur på nästan 600 ha och Nordens ark i Bohuslän har mer än 300 ha. Kolmårdens djurpark har nog också ganska stora ytor för djuren tror jag.

Utrymme är inte allt. Är utrymmet inte rätt utrustat med rätt resurser på rätt sätt spelar inte utrymmet någon roll alls. På samma sätt kan ett litet utrymme vara riktigt bra ändå, för att det utnyttjats och gjorts komplext på helt rätt sätt för arten som ska bo där.
 
Inte heller min son kommer få gå på cirkus (med djur). Djurparker är som sagt knepigare och vi försöker välja de vi tycker verkar vettiga.

Tips på bra djurpark är Järvzoo! "Bara" svenska djur och en liten "nackdel" är kanske att det finns risk att man inte ser alla djur eftersom hägnen är så stora. Man går på en 3km lång träbro genom skogen. De har även rehab av vilda skadade djur.
 
Utrymme är inte allt. Är utrymmet inte rätt utrustat med rätt resurser på rätt sätt spelar inte utrymmet någon roll alls. På samma sätt kan ett litet utrymme vara riktigt bra ändå, för att det utnyttjats och gjorts komplext på helt rätt sätt för arten som ska bo där.
För stäpp- och savannlevande större djur har arealen betydelse.
 
Vi kommer inte ga pa ciruks med djur som hästar, elefanter och kameler med vara barn, hundar är ok i de flesta fall. Djurparker gar vi till men vi väljer vilka.

Mina barn tva äldsta är 8 och snart 7 ar och dom förstar varför och vill inte heller ga pa cirus med djur.
 
För stäpp- och savannlevande större djur har arealen betydelse.

Nja, det är inte stäpp/savann som är den gemensamma faktorn bland djur som verkar påverkas mest av att inte ha stora ytor att röra sig på.

Och ditt inlägg om att två parker har stora ytor säger fortfarande inte så mycket. Nordens Ark har inte så många stäpp/savannlevande djur t ex (egentligen bara ett som jag kan komma på sådär direkt).
 

Liknande trådar

Småbarn Jag tänkte först skaffa ett anonymt konto, men jag orkar inte. Det är ju heller inget att skämmas för tänker jag (försöker jag tänka)...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 157
Senast: TinyWiny
·
Relationer När är det rimligt att vuxen-barn relationen övergår till vuxen-vuxen relation? Jag läste den här artikeln...
13 14 15
Svar
282
· Visningar
26 293
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kaninskrik
  • Kön kattungar
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp