Är läderbalsam skadligt för lädret om man jämför med läderfett?

eldkyss

Trådstartare
Har nyligen köpt hem lädertvål samt läderbalsam till vår loksele. Att jag köpte balsam istället för olja beror på att jag läst att olja kan lösa upp sömmarna i lädret. Men hur är det med balsam? De senaste ja hörde nu var att läderfett är bättre än balsam?

Vad vet ni om saken?
 
När jag gick utbildning till sadelutprovare hade vi ett par pass om just läder och lädervård. Enligt den sadelmakaren var läder animaliskt och det bästa för läder var läderfett där innehållet var animaliskt, det bästa skulle då vara Lanolin (ullfett). Sen menade hon att läderfett kunde man behöva typ en gång per år, max två. Och då oljade man i pyttesmå mängder i taget och masserade in, tills lädret var mättat. Sen om man ville använda typ en bivaxprodukt (typ balsam) oftare för en skyddande hinna så var det lite upp till var och en. Själv använde hon mest en fuktad trasa till vardagsjobbet. Möjligen lite sadeltvål emellanåt.
 
Så länge du torkar bort överflödigt fett/olja/balsam från sömmarna så brukar det mesta klara sig bra. Använd naturliga produkter, växtbaserat. Inte kemiskt eller mineralolja. Hellre smörja ofta och lite än mycket och sällan :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 221
Senast: IngelaH
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 836
Ridning Behöver bara skriva av mig lite. För några månader sen köpte vi ett litet C-ponny sto på 10 år. Hon kom nyligen från Irland. Hon har...
Svar
10
· Visningar
1 309
Senast: tuaphua
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag tänkte jag att jag skulle skriva lite mer om mina ponnysar! Men först så tänkte jag säga lite om hur det går för mig just nu med...
Svar
2
· Visningar
950
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp