Är min katt klok?

mazurka

Trådstartare
Hej!

I natt hände något som jag tycker är lite märkligt/roligt. Min äldsta katt smet ut sent på natten. Vi bor högst upp i ett 3-våningshus. Katterna brukar få vara ute när vi är hemma och de håller sig på gården runt huset. Jag vill inte att katterna är ute på natten så jag brukar samla in dem på kvällen innan vi går och lägger oss. Ofta står de vid porten och väntar eller sitter i busken utanför, kommer när man ropar. Men igår smet en av dem ut och ville inte komma in. Ja, ja tänkte jag, han får väl vara ute då.

Jag har alltid balkongdörren öppen när jag sover och på natten vaknar jag av att en katt jamar som en tok... nedanför vår balkong!! Balkongen ligger alltså på andra sidan huset, från porten, och 3 våningar upp. På den sidan har jag även mitt sovrum. Jag tittar ut och ser min katt sitta där nere och titta upp... Hur kan han veta att vår balkong är där? När jag sedan går ut har han sprungit runt huset och sitter utanför porten.

Någon mer som har en "klok" katt? :laugh:
 
Sv: Är min katt klok?

Katter hør mycket bættre æn oss så eftersom du hade balkongdørren øppen så hørde han sæket dig snarka, eller den andra katten jama eller något sånt.
 
Sv: Är min katt klok?

Hej

Ja, kanske det var så men de övriga katterna sov i andra rum och jag snarkar inte ;) Vill nog fortsätta att betrakta min kattgubbe som klok.

Tänkte kanske att det finns någon annan med en rolig/söt historia om kloka/smarta katter.
 
Sv: Är min katt klok?

Jag tror visst din kisse är klok :)
Min gamla kattgumma var väldigt smart. Exempelvis så knackade hon på fönstret när hon ville komma in. En annan grej hon gjorde var att när en av hennes kattungar ramlade bakom den stora korgen där hennes kattungar låg, så hoppade hon upp på min säng och petade mig i ansiktet tills jag vaknade och kunde plocka upp den lille :love:
Hon väckte mig på samma sätt sista gången hon var dräktig och skulle föda. Hon ville gärna att man skulle vara med :)
 
Sv: Är min katt klok?

Tycker absolut att det låter som en smart katt du har.

På gamla stället hade vi en tvättkorg precis utanför ytterdörren och det dröjde inte länge förrän den stora kom på att man kunde hoppa upp på den och sträcka sig upp till fönstret i dörren. Helt plötsligt kunde man känna sig väldigt iakttagen, tittade man upp så såg man Tyko titta in genom fönstret. :p

En gång när jag satt i vardagsrummet och tittade på film så hörde jag helt plötsligt en stor duns mot altandörren, när jag gick upp och kickade ut i mörkret tyckte jag mig se en katt som sprang runt stugan. Gick runt till ytterdörren och där kom Tyko runt hörnet. :D

Ibland när jag gick ut och letade efter den lilla katten så följde han med och hjälpte till att "ropa". :love:
 
Sv: Är min katt klok?

Jag tror att dom flesta katter är "kloka" alla våra katter har knackat på fönster och dörrar när dom vill in, och gått upp till balkongen utanför sovrummet när dom vill inte på natten. Dessutom kan en av våra katter aportera leksaker :angel:
 
Sv: Är min katt klok?

Vi hade en "dörrknack" när jag var liten som satt rätt lågt på dörren och var formad som ett U. Den enda som använde den var katten :D Han pillade upp den med tassen och släppte så det knackade.
Gissa om vi vart förvånade första gången vi hörde knackningen, öppnade och ja, där satt bara katten.
 
Sv: Är min katt klok?

Svarar alla!

Det verkar som många katter är kloka och att de är fenomenala på att få oss att göra som de vill :laugh:

Samma kattgubbe har ett tydligt sätt att prata/jama när han vill att jag ska sätta på kranen i badrummet så att han kan dricka rinnande vatten. Det är säkert inlärt/betingat just det beteendet men han pratar annars inte på det sättet.

Tscabo: Vilken klok kattmamma som väckte dig!
Shark: Det kallar jag smart: att knacka :rofl:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 785
Senast: Praefatio
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189
Övr. Hund Min hund (7 månader) väljer att somna någonstans ute i lägenheten men vi har dörren öppen till sovrummet så han kan komma in till oss om...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 556
Senast: Lillefrun
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 813
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp