Är ni jämställda?

stjarnhimmel

Trådstartare
Hej Buke…. I helgen träffade jag en barnfamilj som jag alltid sett som jämställda. Efter en diskussion blev jag lite uppgiven. När jag ser mig omkring ser jag nog bara någon enstaka barnfamilj som är jämställda enligt hur jag ser på jämställdhet. Jag tänker att en jämställd relation är ungefär enligt nedan enligt min önskan;



Tagit ut lika mkt föräldraledighet/ vabb.



Inte automatiskt mamman som går ner i arbetstid.



Mamman är inte projektledare över barn och familj (födelsedagar, familjens sociala kontakter)och den som talar om för pappan vad som ska göras och inte automatiskt pappa som är ansvarig för bil, reparationer på hus etc.



När familjen ska ut och åka tillsammans så kör mamman bilen lika ofta som pappan



Inte alltid mamman som är den som tar upp diskussioner om hur man ska göra för att vara jämställda.



Lika stora möjligheter till fritidsintressen



Hur många familjer med mindre barn i er omgivning lever enligt ovan? Jag är lite uppgiven,,,,


Jag vet att folk kommer säga att de inte gjort si eller så pga ekonomi så den diskussionen behöver vi inte ta nu. Utan jag är bara intresserad av att höra om det finns några familjer som lever enligt ovan.
 

Tagit ut lika mkt föräldraledighet/ vabb.

Vabb har jag en dag mer än sambon. Så väldigt lika. Föräldraledigt så har vi fått jämställdhetsbonusen så enligt staten har vi iaf tagit ut ungefär lika. Vi har väldigt många dagar kvar, runt 180-200. Dotter är 1.5.

Inte automatiskt mamman som går ner i arbetstid.
Jag har både anställning + eget företag så jobbar mer än 100 % egentligen. Så nej.

Mamman är inte projektledare över barn och familj (födelsedagar, familjens sociala kontakter)och den som talar om för pappan vad som ska göras och inte automatiskt pappa som är ansvarig för bil, reparationer på hus etc.
Där hjälps vi åt. Jag har allt ansvar för bilen. Hus har vi inte utan nybyggd hyreslägenhet så finns inget underhåll att göra på den. Kläder till barnet köper jag (vi delar på kostnaden) för jag tycker det är kul.

När familjen ska ut och åka tillsammans så kör mamman bilen lika ofta som pappan

Jag kör alltid. Sambo har inget körkort pga han tyckte inte han behövde när han var 18 och hans föräldrar erbjöd sig betala ett, han ska ta när vi har tid.

Inte alltid mamman som är den som tar upp diskussioner om hur man ska göra för att vara jämställda.

Nä vi pratar om det båda men båda känner att vi lever väldigt jämställt.

Lika stora möjligheter till fritidsintressen

Det har vi, ett tag tyckte jag inte det då jag fick för mig att jag ville spela tennis och sambo tyckte det tog lite mkt tid först men ändrade sig direkt. Sen insåg jag att jag gillade tanken på att spela tennis, inte att faktiskt göra det.

Det är för övrigt sambo som städar här. Alltid. Jag har städat 4 gånger på snart 3 år. Tvättar hjälps vi åt med.
 
Vi har tagit ut lika mycket FL och vi VABar 50-50. Jag är den som har koll på vad barnen behöver i klädväg och skol-/dagisgrejer. Pappan fixar mat hemma och städar på dagis... på det stora hela är vi nog hyfsat jämställda men jag har mer detaljkoll gällande allt som har med barnen att göra. Jag försöker låta bli.
 
Hej Buke…. I helgen träffade jag en barnfamilj som jag alltid sett som jämställda. Efter en diskussion blev jag lite uppgiven. När jag ser mig omkring ser jag nog bara någon enstaka barnfamilj som är jämställda enligt hur jag ser på jämställdhet. Jag tänker att en jämställd relation är ungefär enligt nedan enligt min önskan;



Tagit ut lika mkt föräldraledighet/ vabb.



Inte automatiskt mamman som går ner i arbetstid.



Mamman är inte projektledare över barn och familj (födelsedagar, familjens sociala kontakter)och den som talar om för pappan vad som ska göras och inte automatiskt pappa som är ansvarig för bil, reparationer på hus etc.



När familjen ska ut och åka tillsammans så kör mamman bilen lika ofta som pappan



Inte alltid mamman som är den som tar upp diskussioner om hur man ska göra för att vara jämställda.



Lika stora möjligheter till fritidsintressen



Hur många familjer med mindre barn i er omgivning lever enligt ovan? Jag är lite uppgiven,,,,


Jag vet att folk kommer säga att de inte gjort si eller så pga ekonomi så den diskussionen behöver vi inte ta nu. Utan jag är bara intresserad av att höra om det finns några familjer som lever enligt ovan.

Jag har inga egna barn men känner mig också uppgiven när jag ser mina vänners förhållanden efter att de fått barn. Vi diskuterade det här förra veckan, att det känns som att det är jättesvårt att vara jämställda med barn? Framförallt fastnade vi vid att män ofta ägnar sig väldigt mycket åt självförverkligande? Deras hobbys är, om jag ser min bekantskapskrets, ofta mer uppstyrda än kvinnornas och prioriteras därför på något märkligt sätt? Och barnen tyr sig till kvinnorna för att det är de som oftast är med barnen efter jobbet medan mannen sköter matlagning och städning typ.
 

Tagit ut lika mkt föräldraledighet/ vabb.

Det är mina biologiska barn, men sedan han kom in i bilden har vi delat Vab, el han mer då jag har svårt att vara borta som lärare .



Inte automatiskt mamman som går ner i arbetstid.

Jag vill gå ner i tid, men vi har inte råd med det ännu då min man är underbetalda.


Mamman är inte projektledare över barn och familj (födelsedagar, familjens sociala kontakter)och den som talar om för pappan vad som ska göras och inte automatiskt pappa som är ansvarig för bil, reparationer på hus etc.
Här är vi exakt det du inte vill ;) mest för att barnen är mina biologiska och han är en Handy Man ut i fingerspetsarna. Jag har inget intresse av sådant, men arbetat inom lokalvården så det kan jag ganska bra.



När familjen ska ut och åka tillsammans så kör mamman bilen lika ofta som pappan

Absolut



Inte alltid mamman som är den som tar upp diskussioner om hur man ska göra för att vara jämställda.

Stämmer


Lika stora möjligheter till fritidsintressen
Japp, jag kanske mer :angel:
 
Tagit ut lika mkt föräldraledighet/ vabb.
Mina biologiska barn - få föräldradagar kvar då jag tog ALLT i det förhållande jag levde med exet. Så nä - vi delar inte. Skulle vi få barn ihop skulle vi troligen dela, det är dock inte aktuellt att få barn ihop.


Inte automatiskt mamman som går ner i arbetstid.

Nä, jag jobbar och pluggar 300 procent.


Mamman är inte projektledare över barn och familj (födelsedagar, familjens sociala kontakter)och den som talar om för pappan vad som ska göras och inte automatiskt pappa som är ansvarig för bil, reparationer på hus etc.

Det blir ju lite så eftersom han är hitflyttad från ett annat land. Han är dock med på allt. Han går hemma just nu, pluggar bara några timmar per dag på SFI och lagar datorer ibland, så han sköter nog merparten av hushåll-bil-lagningar-barn-skjutsningar och så vidare.


När familjen ska ut och åka tillsammans så kör mamman bilen lika ofta som pappan

Definitivt. Vi delar även på vem som ska dricka och köra om vi är bortbjudna.


Inte alltid mamman som är den som tar upp diskussioner om hur man ska göra för att vara jämställda.

Vi har ofta diskussioner om det eftersom vi kommer från så olika kulturer - men jag upplever dock att vi tar upp det båda två. Han är intresserad av den västerländska kulturen och har ju valt att leva med en svensk kvinna, vilket troligen inte är det lättaste för en man från en så patrialkatisk kultur och familj som han är från, men det innebär inte att han alltid tycker vi i Sverige gör rätt. Ibland tycker han nog att det är för mycket, men han tycker samtidigt att kvinnan ska ha frihet och så. Svårt att förklara, för egentligen är han rätt patrialkatisk, men trots det mår vi bra ihop och löser de problem vi har vilka kan handla en del om jämnställdhet.


Lika stora möjligheter till fritidsintressen

Ja, definitivt.


Hur många familjer med mindre barn i er omgivning lever enligt ovan? Jag är lite uppgiven,,,,
De flesta jag känner lever i en patrialkatisk familjestruktur. Vi lever ju lite mer tvärtom, men det beror ju mest på att mannen inte fått jobb ännu. När han får jobb tror jag vi får prata igenom situationen då. Jag upplever i alla fall som att min man är betydligt mer öppen för ett jämnställt förhållande trots att han är från MENA än vad många av mina vänners svenska män är...
 
Men varför är det så hemskt att man har uppdelade sysslor i hemmet så länge sysslorna är ungefär lika betungande?

Eller är det optimala att att man byter två däck var på bilen?

Jag lever inte riktigt jämställt. Vi har städningen bortlejd, men jag ägnar mycket tid till att hålla ordning (min man tycker inte det är viktigt). Men annars tror jag vi lägger ungefär samma tid på måsten i hemmet, men vi har sysslorna uppdelade och jag har en känsla av att båda tycker att den drar ett lite större last än den andra, men det är nog ganska jämnt ändå.

Min man är inte tappad bakom en vagn och kan själv tänka ut vad barnen behöver när han lämnar dem trots att ansvaret för barnen annars ligger huvudsakligen på mig.
 
Men varför är det så hemskt att man har uppdelade sysslor i hemmet så länge sysslorna är ungefär lika betungande?

Eller är det optimala att att man byter två däck var på bilen?

Jag lever inte riktigt jämställt. Vi har städningen bortlejd, men jag ägnar mycket tid till att hålla ordning (min man tycker inte det är viktigt). Men annars tror jag vi lägger ungefär samma tid på måsten i hemmet, men vi har sysslorna uppdelade och jag har en känsla av att båda tycker att den drar ett lite större last än den andra, men det är nog ganska jämnt ändå.

Min man är inte tappad bakom en vagn och kan själv tänka ut vad barnen behöver när han lämnar dem trots att ansvaret för barnen annars ligger huvudsakligen på mig.
Du får leva precis som du vill.
Jag frågar då jag vill diskutera med de som lever som jag vill leva. Jag vill ha inspiration och tips på hur jag (om jag får barn) ska göra för att leva så som jag vill.
 
Jag kommer från ett litet ställe, och där de allra flesta även i min ålder och väldigt mycket yngre (jag fyller 28 i år, det är inte ovanligt här att folk har hus och barn vid 20) har ojämställda förhållanden redan innan barnen. Som sen då givetvis blir mycket värre när barnen kommer. Min stora förebild är min moster som fick sina barn lite senare i livet, både hon och hennes man har välbetalda jobb (hon tjänar dock mer än han), de har delat i princip rakt av (han har tagit lite mer i och med att familjen förlorar mest ekonomiskt på att hon är hemma, alltså tvärtom mot vad folk generellt gör), fördelningen av fritidsintressen är hyfsat jämlik (den har i alla fall inte förändrats sen barnen kom), och ja, ska jag ha barn någon gång så är det så jag vill ha det.

Och argumentet med bilen, det är en sån sak som jag inte förhandlar bort för något i världen. Eftersom jag i princip aldrig dricker alkohol heller så tar jag gärna på mig rollen som chaufför.
 
Du får leva precis som du vill.

Tack! ;)

Jag frågar då jag vill diskutera med de som lever som jag vill leva. Jag vill ha inspiration och tips på hur jag (om jag får barn) ska göra för att leva så som jag vill.

Men jag undrar varför det bara är om man delar på VARJE syssla som man är jämställd. Varför tycker du och många så? Eller är det just att mannen gör klassiska manliga sysslor och kvinnan gör klassiskt kvinnliga sysslor som stör? Om en familj byter så att kvinnan sköter bilen och mannen barnen - är det lika problematiskt?

Vore en lösning att ha ett system med sysslor att göra med poäng för varje syssla. Man sätter upp sig på sysslor och i slutet av månaden ska det summera jämnt, vore inte det jämlikt?
 
Tack! ;)



Men jag undrar varför det bara är om man delar på VARJE syssla som man är jämställd. Varför tycker du och många så? Eller är det just att mannen gör klassiska manliga sysslor och kvinnan gör klassiskt kvinnliga sysslor som stör? Om en familj byter så att kvinnan sköter bilen och mannen barnen - är det lika problematiskt?

Vore en lösning att ha ett system med sysslor att göra med poäng för varje syssla. Man sätter upp sig på sysslor och i slutet av månaden ska det summera jämnt, vore inte det jämlikt?
För att jag inte vill dela sysslor utifrån kön och det som är normen. Jag vill dela utifrån det jag och framtida partner vill göra.
Jag vill inte vara projektledare etc.
 
Tagit ut lika mkt föräldraledighet/ vabb.
Nja, vi har nog delat rätt lika på föräldraledigheten men min partner tar all vabb.


Inte automatiskt mamman som går ner i arbetstid.

Ingen har gått ner.

Mamman är inte projektledare över barn och familj (födelsedagar, familjens sociala kontakter)och den som talar om för pappan vad som ska göras och inte automatiskt pappa som är ansvarig för bil, reparationer på hus etc.

Jag är nog mer projektledare skulle jag tro, gällande allt.

När familjen ska ut och åka tillsammans så kör mamman bilen lika ofta som pappan

Japp.

Inte alltid mamman som är den som tar upp diskussioner om hur man ska göra för att vara jämställda.

Hmm oklart. Det är en on going diskussion som sker typ dagligen.

Lika stora möjligheter till fritidsintressen

Ja.
 
Tänker att det där beror på hur man är också? Jag är mer projektledare - det är ju även min arbetsbefattning och barnen är mina biologiska - det blir automatiskt så att jag syr ihop barnens schemor även om han är med på det och är den som ser till att allt flyter med skjuts och så eftersom jag jobbar och studerar mycket. Sedan är han hemma, så just nu sköter han allt. Är båda upptagna delar vi på sysslorna. Men jag kan egentligen inte se problemet med att han byter olja på bilen (jag kan säkert göra det, men det skulle ta tid, tid jag hellre lägger på saker jag tycker är roliga) och jag lagar mest mat, då jag älskar att laga mat. Han är duktig på att laga mat också, men inte vidare intresserad. Sedan kan jag väl ärligt säga att det är sällan jag engagerar mig i sonens intresse för playstation, jag tycker inte det är så roligt ärligt talat, medans mannen blir som barn på nytt. Medans jag gärna engagerar mig i dotterns ponny, eftersom mannen inte tycker det är roligt (eller har kunskapen mer än att han kan mocka och ta in och ut den och ser om den står på alla fyra eller hoppar på tre ben typ). Typ så.
 

Tagit ut lika mkt föräldraledighet/ vabb.

Vabb - ja det gör vi
Föräldraledighet - nej och jag vet att du inte vill ha en ekonomisk diskussion men.. jag har bytt jobb (karriär) mellan våra barn och eftersom de är så tätt går jag föräldrapenning baserat på lönen jag hade när jag fick barn 1. Dvs jag går ut mer än om jag jobbar vilket är mer än vad mannen får i föräldrapenning samtidigt har han nu högre lön än mig.


Inte automatiskt mamman som går ner i arbetstid.

Ingen av oss har gått ner i tid.


Mamman är inte projektledare över barn och familj (födelsedagar, familjens sociala kontakter)och den som talar om för pappan vad som ska göras och inte automatiskt pappa som är ansvarig för bil, reparationer på hus etc.

Jag är tyvärr projektledare över allt dvs även huset och bilen. Ligger lite i min natur också :down:



När familjen ska ut och åka tillsammans så kör mamman bilen lika ofta som pappan

Jag kör typ alltid. Det är enbart om jag håller på att somna som mannen kör.


Inte alltid mamman som är den som tar upp diskussioner om hur man ska göra för att vara jämställda.

Båda


Lika stora möjligheter till fritidsintressen

Jag har ju haft häst så då vägde det över till min fördel. Nu är det jämnt tycker jag.
 
Delat jämt på Fl på alla barnen. Den mesta vabben har min man gjort.

Min man är den som gått ner i arbetstid.

Jag har koll på vilka kläder som skall köpas min man har koll på storlekarna.

Hemma vet vi vad som skall göras och när det skall göras så det är rätt så jämt fördelat.

Min man kör oftare än jag gör av den enkla anledningen att jag inte kan surfa på Buke och köra samtidigt :D

Annars brukar vi dela på sysslorna på kvällen innan/på morgonen så att alla vet vad som förväntas fixas. Däremot gör vi inte hälften var av själva uppgiften utan när vi stämmer av vad som behövs göras så väljer vi vad vi vill göra då. Men vi gör inte alltid samma saker bortsett från det vi tycker är kul (jag gillar tex pula i trädgården och gillar klippa gräset)

Dock brukar min man alltid byta däcken på bilarna för det tycker jag är :wtf:

Vi pratar nog inte direkt om jämställdhet här hemma utan snarare i termer att ingen vill vara den som gör allt.

När det kommer till projektledning så gör jag mer. Det har ofta med att göra att jag gör saker omedelbart medan min man gärna vill fundera lite. Så där har jag fått backa lite och min man snabba på lite.

Kalas och liknande där det är datum att hålla reda på är min mans avdelning.

Egentid är jämt fördelat då våra intressen tar ungefär lika mycket tid.

Jag skulle inte säga vi är jämställda utan snarare att det är hyfsat rättvist fördelat.

Frågan är om det går att vara 100% jämställda.

Jag har vänner där de gör i princip allt tillsammans. Åker och handlar tillsammans, lagar mat tillsammans, tvättar tillsammans, städar tillsammans osv. De kanske är mer jämställda men hos oss hade det inte funkat att ha det så ineffektivt fördelat. Det är så mycket tidsslöseri. Här åker en och handlar medan den andra städar.

Sen har jag vänner där det är väldigt traditionellt fördelat vem som gör vad. Jag upplever att de paren går isär oftare men det är bara min egna magkänsla.
 
Tagit ut lika mkt föräldraledighet/ vabb.
Nej, inte lika mycket. I praktiken har min fru varit hemma mycket mer, men helt utan ersättning. Räknar man ersättningsdagar och VAB har jag tagit många fler. Ingen har varit föräldraledig på heltid med senaste barnet, utan jag har jobbat mån-fre heltid och frun har arbetat fredag-söndag heltid. Projektansvaret följer med den som inte jobbar.


Inte automatiskt mamman som går ner i arbetstid.

Inte gå ner i arbetstid, eftersom egenföretagande inte fungerar så. Bara jobba mer komplementärt.


Mamman är inte projektledare över barn och familj (födelsedagar, familjens sociala kontakter)och den som talar om för pappan vad som ska göras och inte automatiskt pappa som är ansvarig för bil, reparationer på hus etc.

Ganska fördelat, men visst finns en tyngdpunkt åt normhållet. Sociala kontakter har typiskt var och en för sig, och ibland men sällsynt så sammanfaller de.


När familjen ska ut och åka tillsammans så kör mamman bilen lika ofta som pappan

Nästan alltid jag (man) som kör. Min partner sover eller pratar hellre i telefon, och bilkörning är för mig rena avkopplingen, yogan och fullständig mindfulness.


Inte alltid mamman som är den som tar upp diskussioner om hur man ska göra för att vara jämställda.

Här är det tvärtom på den fronten.


Lika stora möjligheter till fritidsintressen

Tja- nästan inga möjligheter alls. Lika med andra ord. Det blir så när man jobbar med sin "hobby" och har eget företag, samtidigt med barn.
 
Hej Buke…. I helgen träffade jag en barnfamilj som jag alltid sett som jämställda. Efter en diskussion blev jag lite uppgiven. När jag ser mig omkring ser jag nog bara någon enstaka barnfamilj som är jämställda enligt hur jag ser på jämställdhet. Jag tänker att en jämställd relation är ungefär enligt nedan enligt min önskan;



Tagit ut lika mkt föräldraledighet/ vabb.



Inte automatiskt mamman som går ner i arbetstid.



Mamman är inte projektledare över barn och familj (födelsedagar, familjens sociala kontakter)och den som talar om för pappan vad som ska göras och inte automatiskt pappa som är ansvarig för bil, reparationer på hus etc.



När familjen ska ut och åka tillsammans så kör mamman bilen lika ofta som pappan



Inte alltid mamman som är den som tar upp diskussioner om hur man ska göra för att vara jämställda.



Lika stora möjligheter till fritidsintressen



Hur många familjer med mindre barn i er omgivning lever enligt ovan? Jag är lite uppgiven,,,,


Jag vet att folk kommer säga att de inte gjort si eller så pga ekonomi så den diskussionen behöver vi inte ta nu. Utan jag är bara intresserad av att höra om det finns några familjer som lever enligt ovan.
Föräldraledighet och VAB har vi tagit lika mycket.
Jag kör om det är släp, på semester kör vi lika mycket men han mest på kvällen eftersom jag blir sömnig. Stadstrafik kör han eftersom han blir åksjuk om han håller koll på gps .
Vi har två bilar och besiktar/lagar varsin oftast.
Ingen har gått ner i arbetstid.
Jag har haft häst och kommer skaffa igen. Han spelade fotboll men slutade- mycket på grund av skador.

Den som lämnar på skolan ansvarar för att ha koll på vad som ska me- varannan dag blir det. Han köper presenter till barnkalas eftersom han jobbar bredvid leksaksbutik.

Han gör mer i trädgården och mer renovering hemma. Jag sorterar mer kläder och putsar mer fönster.

Projektledare- det känns som vi saknar det lite. Ingen är helt nöjd med vad den andra bestämmer. Men var och en sköter "sin" familj med födelsedagar etc

Prat om jämställdhet- har vi nog inte särskilt mycket alls. Däremot gnabb om vem som glömt vattna blommorna eller vems fel att ingen handlat. Brist på projektledare igen... Mycket här hemma är det ingen som gör och båda vill ha gjort.

Så rätt ok enligt dina punkter. Men om jag tittar vidare:
Om något ska bakas förutsätts det att jag fixar fast jag inte kan annat än äppelpaj.
Om något ska sys kommenteras det att jag borde kunna.
Frisyrer på dottern förutsätts oxå att jag gör.
Han städar bilen eftersom jag inte gör det ordentligt.
Allt som har med hemteknik att göra är på hans lott. Jag är så grymt ointresserad. Och det blir ju ojämställt men jag vill inte bry mig om sånt. Även om jag borde.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 319
Senast: fejko
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 822
Senast: Migo
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 601
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 277
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp