Är ni jämställda?

Att lära sina barn att göra sånt där "otraditionellt" kan man faktiskt göra ändå utan att bli matförgiftad av inkompetent partner när det kommer till mat/råvaruhantering och få matvägrande barn på kuppen, om vi nu tar just matlagning som exempel.

Lade nog mer tid på sonen när det kom till matlagning och allmänna hushållssysslor än vad jag gjorde på döttrarna och som relativt nybliven farmor kan jag konstatera att han tvärt emot sin far har tagit mycket föräldraledigt och verkligen vill umgås med sitt barn, både när han varit ledig och när han inte jobbar.
Fast samtidigt så, så länge man berättar vad man kan bli matförgiftad av, så är det ett jättebra sätt att lära folk laga mat på. Jag har alltid kunnat laga mat men inte varit så begeistrad i det, jag föredrar att baka bröd. (baka har jag lärt mig genom att mamma äter allt med god aptit och laga mat när jag var tio lärde jag mig genom att hon utan att säga något äter currydränkta fiskpinnar och andra experiment.) Dessutom äter jag gärna smörgås om jag inte orkar laga mat. Samtidigt som jag äter nästan precis vad som helst som ställs framför mig.

Summan av kardemumman är att min man och jag har varit ihop i runt tio år (ngt år hit eller dit). Han kunde inte laga mat alls! när vi blev ihop. (hans ex (som är jättetrevlig) älskade matlagning och hon kunde inte heller klara av att han och hans vänner lagade mat ens till sig själva utan att vara inne och peta och ta över. Hon tyckte det var ganska drygt att han inte tog så mycket hushållsarbete.) Så det tog mig, tre år av att äta vad sjutton som helst utan att säga ett ljud under tiden det tillverkades att få världens bästa kock hemma som lagar mat (inklusive hemgjord majonäs och sådant) även om det är jag som har gäster och som handlar nästan allt (jag är inte bra på att handla mat).

Jag hjälpte såklart med saker han inte kunde, när det efterfrågades, som gjorde allting i ugn och kokade allt ris i början. Berättade att potatisar blir gröna av ljus och det var giftigt och att man måste vara försiktig med kyckling. Men nu har han till och med börjat knapra in på sockerkaka och tänkte lura sonen att han kan baka genom att använda pulver (Tänkte att det märker inte en sjuåring, men det gjorde han ändå, han brukar hjälpa mig och fick ett tag göra helt egna experiment med sockerkaka som vi typ åt...). Dock har sonen inte märkt att jag "låtsas laga cykel" dvs pumpar däcken och justerar sadel och trampor (jag är totalt inkompetent på cyklar osv.)

Kort sagt så är det helt klart värt att bli typ matförgiftad av inkompetent partner, så länge man håller koll på att det faktiskt inte är giftigt.

(själv är jag kvar på den nivån att jag föredrar att slänga allt ätbart i en ugnsform och rensa ogräs i 40 minuter.)
 
Kort sagt så är det helt klart värt att bli typ matförgiftad av inkompetent partner, så länge man håller koll på att det faktiskt inte är giftigt.

Dvs, för dig och din familj är det "helt klart värt det" att den som inte vill/kan/vågar tvingas göra saker "bara för att".

För mig är det inte värt det och som jag skrev i något inlägg; jag personligen skulle inte stanna en nanosekund i ett förhållande där jag tvingas göra saker jag inte vill/vågar/kan, men hey.. Det funkar ju tydligen utmärkt för många att vara i såna förhållanden :up:
 
Dvs, för dig och din familj är det "helt klart värt det" att den som inte vill/kan/vågar tvingas göra saker "bara för att".

För mig är det inte värt det och som jag skrev i något inlägg; jag personligen skulle inte stanna en nanosekund i ett förhållande där jag tvingas göra saker jag inte vill/vågar/kan, men hey.. Det funkar ju tydligen utmärkt för många att vara i såna förhållanden :up:
Men tror du på allvar att det är parterna som TVINGAR varandra, i de fall där någon av oss tar sig samman och gör nåt man gärna skulle slippa?
 
Dvs, för dig och din familj är det "helt klart värt det" att den som inte vill/kan/vågar tvingas göra saker "bara för att".

För mig är det inte värt det och som jag skrev i något inlägg; jag personligen skulle inte stanna en nanosekund i ett förhållande där jag tvingas göra saker jag inte vill/vågar/kan, men hey.. Det funkar ju tydligen utmärkt för många att vara i såna förhållanden :up:
Jag tror knappast att det handlar om att tvingas i de förhållanden där man reflekterar över att arbetsbördan ska fördelas hyfsat jämnt. Det föregås nog av dialog kring att den ena är ensam om att utföra en, i många fall könsbunden, syssla och att det kan vara bra för både jämställdheten och rollen som barns förebilder att man delar.

Jag brukar tänka på @escodobe och hennes ex som lärde henne att sätta staket åt getter(?) när jag läser sådana här trådar där det handlar om att den ena parten lär sig sådant den öht inte kan men som kan vara bra att kunna.
 
Dvs, för dig och din familj är det "helt klart värt det" att den som inte vill/kan/vågar tvingas göra saker "bara för att".

För mig är det inte värt det och som jag skrev i något inlägg; jag personligen skulle inte stanna en nanosekund i ett förhållande där jag tvingas göra saker jag inte vill/vågar/kan, men hey.. Det funkar ju tydligen utmärkt för många att vara i såna förhållanden :up:
Det var inte "bara för att". Jag sa inte att nu är det din tur för vi ska vara jämställda. Vi bodde inte ens ihop. Jag reflekterade inte ens över möjligheten att jag skulle laga mat när jag var hemma hos honom! Jag lagade mat åt honom hemma hos mig (och tyckte det var helt självklart att han inte gjorde det!).

När vi flyttade ihop lagade jag mat när jag orkade och hade lust (vi hade inte barn, precis som många inte har i början av ett förhållande) och tid, (inte hängde med vänner eller gick och jumpade eller red) när jag inte hade lust eller tid så föreslog jag smörgås. Han ville äta riktig mat... så då lagade han alltid riktig mat när jag tyckte det var dags för smörgås. Vilket var ganska ofta eftersom jag red och jumpade osv flera gånger i veckan. Då stod maten på bordet när jag kom hem.

Det jag säger är att jag vet att jag har väninnor tex som skulle ha lagat mat hemma hos honom som en självklarhet. Skulle tyckt att det han lagade inte dög så de inte ville äta det. Skulle hoppat jumpan eller lagt den så det passade med att de lagade mat åt mannen och sig osv.

Men, om han inte lagade mat majoriteten av tiden och handlade, så skulle han få göra det varannan dag och då skulle vi få äta makaroner och färdigköttbullar eller mackor eller vad som helst som han lyckades sno ihop, micrad havregrynsgröt om det knep. För jag skulle då inte laga riktig mat varje dag även om jag skulle göra det varannan. Och om det vore så så skulle han få tvätta varannan gång osv.

Men nu gör han det så vi tvättar inte längre tillsammans i tvättstuga en hel lördag utan jag slänger i lite tvätt då och då i vår maskin hemma och han "hjälper till" att hänga den. Så vi fördelar också efter vad som är enklast och vad vi står ut med. Men om man faktiskt har en man som inte kan någonting alls så skulle det för mig vara klart värt att ha krympta kläder, äta havregrynsgröt, ej dammsuget i hörnen, glömma föräldramötet osv under en hm justeringstid.

Dessutom har vill/vågar/kan en tidsaspekt. Ju mer du gör någonting desto mer vill/vågar/kan du och desto mindre jobbigt blir det. Jag skulle inte göra någonting om jag inte övervunnit vill/vågar/kan, speciellt skulle jag inte kunna läsa och räkna och simma.
 
Senast ändrad:
För mig är det inte värt det och som jag skrev i något inlägg; jag personligen skulle inte stanna en nanosekund i ett förhållande där jag tvingas göra saker jag inte vill/vågar/kan, men hey.. Det funkar ju tydligen utmärkt för många att vara i såna förhållanden :up:
Men vem har skrivit att man ska bli tvingad att göra saker? Jag tror du har missuppfattat.

Det en del beskriver är att de själva ibland VÄLJER att göra saker de inte tycker om.
 
Dvs, för dig och din familj är det "helt klart värt det" att den som inte vill/kan/vågar tvingas göra saker "bara för att".

För mig är det inte värt det och som jag skrev i något inlägg; jag personligen skulle inte stanna en nanosekund i ett förhållande där jag tvingas göra saker jag inte vill/vågar/kan, men hey.. Det funkar ju tydligen utmärkt för många att vara i såna förhållanden :up:

Men det handlar ju inte om att tvingas utan om att tycka det är viktigt att båda gör allting i ett hem. Det går ju åt båda hållen också, jag kommer tex aldrig skaffa barn med någon som aktivt väljer bekvämlighet framför jämställdhet. Eller för den delen, någon som öht ser på vardagssysslor i termer som vill, vågar eller kan.
 
:) Jag gillar en grej jag tänkte på på landet med mina kusiner. Kommer hem från jogging en sen förmiddag. Ena kusinen ligger i soffan och läser en deckare, hennes man överser en sen påklädning av deras barnflock. Kusinfru (är det en sorts svägerska?) ligger och solar i bikini, min kusin steker pannkakor till 7 barn och 6 vuxna. 4 barn ställer till oreda på vinden och min man hänger däruppe med en padda. (Det är inte så jämt, det vore ju helt ojämlikt, men det händer.)
 
:) Jag gillar en grej jag tänkte på på landet med mina kusiner. Kommer hem från jogging en sen förmiddag. Ena kusinen ligger i soffan och läser en deckare, hennes man överser en sen påklädning av deras barnflock. Kusinfru (är det en sorts svägerska?) ligger och solar i bikini, min kusin steker pannkakor till 7 barn och 6 vuxna. 4 barn ställer till oreda på vinden och min man hänger däruppe med en padda. (Det är inte så jämt, det vore ju helt ojämlikt, men det händer.)
Låter ju som en mysig sommardag med en massa härliga människor du gillar i en glad röra .
 
Jag är numer intresserad av grillning. Så det har jag skött hela sommaren.
Ev för att det innebär att jag slipper skrubba potatis, duka och fixa sallad samtidigt som jag ser efter 2åring. Istället sitter jag på altanen med ett glas vin och en kompis och kollar så grillen tar sig utan att bränna ner nåt annat.

Så bra när man bara gör det man tycker är kul.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 587
Senast: YlvaG
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 473
Senast: fejko
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 075
Senast: Migo
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 109
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp