Är ni jämställda?

Vårt första barn är bara tre månader så kan ju bara svara på hur det varit hittills och hur vår plan ser ut :p

Tagit ut lika mkt föräldraledighet/ vabb.

Vår nuvarande plan sträcker sig ca. 2år framåt. Jag ska vara hemma till våren då barnet är ca. 1år och då förhoppningsvis kunna få jobb inom min ganska säsongsbetonade bransch (blev tyvärr uppsagd under graviditeten (ej pga den)), då ska pappan vara hemma fram till vintern om jag inte hittar en anställning som sträcker sig även över vintern - i så fall får han vara hemma längre. Jag tar inte ut någon FP detta första året men sambon kommer ta ut 5dgr/vecka när han är hemma. Detta pga försäkringskassans regler och att vi vill skydda våra SGI. Hade jag haft en fast anställning att gå tillbaka till hade vi kanske gjort lite annorlunda.


Inte automatiskt mamman som går ner i arbetstid.

Efter dessa första två åren får vi göra en ny plan då vi önskar att barnet inte behöver gå så mycket på dagis, men har vi båda fasta jobb så blir det väll att vi båda går ner i tid för att pussla ihop det :)


Mamman är inte projektledare över barn och familj (födelsedagar, familjens sociala kontakter)och den som talar om för pappan vad som ska göras och inte automatiskt pappa som är ansvarig för bil, reparationer på hus etc.

I vår relation är det väll jag som är just projektledare men även den som lagar och reparerar saker. Blir helt enkelt så då jag är den som är praktiskt lagd till skillnad från sambon som är en mer sävlig person med tummen mitt i handen. Däremot är han bra på att göra saker som jag tycker är tråkiga tex klippa gräsmattan, skotta snö, handla och laga mat. Eller saker jag inte begriper mig på som el och datorer, och han försöker bli bättre på att vara projektledare även om det inte går så bra :rofl:


När familjen ska ut och åka tillsammans så kör mamman bilen lika ofta som pappan

Sambon kör oftast. Ingen av oss vill egentligen köra man han är snällare än vad jag är så jag brukar slippa :sneaky: Fast egentligen borde jag köra för jag bara skäller på honom när han kör.. Haha sådär klassiskt :rofl:

Inte alltid mamman som är den som tar upp diskussioner om hur man ska göra för att vara jämställda.
Vi har nog aldrig diskuterat det - någonsin...


Lika stora möjligheter till fritidsintressen

Det har vi, vi har alltid uppmuntrat varandras olika intressen och även fast jag är lite begränsad just nu pga sjukt mammig bebis så skulle sambon ställa in sin egen aktivitet för att ta hand om bebis om jag ville iväg på något.

Så ser det ut hemma hos oss :) Jag tycker vi har ett jämlikt förhållande :)
 
Jag är numer intresserad av grillning. Så det har jag skött hela sommaren.
Ev för att det innebär att jag slipper skrubba potatis, duka och fixa sallad samtidigt som jag ser efter 2åring. Istället sitter jag på altanen med ett glas vin och en kompis och kollar så grillen tar sig utan att bränna ner nåt annat.

Så bra när man bara gör det man tycker är kul.

Jag är alltså fett lurad som gör allt ovanstående, inkl handla livsmedlen, planera maten och diska efteråt.
 
Jag får nog anse oss förbi jämställda med ditt synsätt.

Maken har tagit två tredjedelar av föräldraledigheten. Vid vab så har jag förmånen att få arbeta hemifrån även.om barnen är sjuka. Behöver alltså inte vabba om jag inte vill. Har jag möten så vabbar i regel maken. Har vi båda möten prioriteras dens möte som är svårast att boka om med anledning av andra mötesdeltagare, agendor och deadlines etc.

Jag är den som fixar mest med bilarna, är också den som oftast kör när vi ska någonstans. Vi betalar båda räkningarna ofta tillsammans och har gemensam koll på ekonomi.

Båda har svängrum med intressen såsom häst, golf, ölklubben, ordensträffarna, fika med kompisar etc.

Maken lagar nog mer mat än jag medan jag är den som bakar.

Båda handlar gemensamt och hämtar på förskola gemensamt eftersom vi samåker.

Jag fixar mest av oss med tvätten och han mest med läxläsning (han kan mer om no-ämnen etc).

Eftersom vi ser det som vår familj, vår ekonomi och vårt ansvar så har det hitintills inte hamnat i läget att bara för han tjänat betydligt mer än mig i många år så är det jag som ska fixa sjuka barn eller på annat vis stå tillbaka. Numera tjänar vi nästan lika.
 
Vi lever nog hyfsat jämställt enligt listan, men har saker att jobba på:

Tagit ut lika mkt föräldraledighet/ vabb.
Japp, vi har delat lika på föräldraledighet och delar lika på vab, typ varannan dag, varje gång.


Inte automatiskt mamman som går ner i arbetstid.

Ingen av oss har gått ner i tid och jag skulle absolut inte vilja göra det. Irriterar mig som tusan på att folk ofta ojar sig över att jag inte gått ner i tid men ingen frågar min man om inte han ska göra det :rage:


Mamman är inte projektledare över barn och familj (födelsedagar, familjens sociala kontakter)och den som talar om för pappan vad som ska göras och inte automatiskt pappa som är ansvarig för bil, reparationer på hus etc.

Här skulle vi kunna bättra oss, jag blir ofta projektledare. Annars lagar jag ofta mat och tvättar medan han fixar disk, dammsugning och städning av toaletter. Bilarna hjälps vi åt med även om han fixar småreparationer och däckbyten. Vi har emellertid inga större problem att byta sysslor och jobbar jag sent fixar han så klart maten osv.


När familjen ska ut och åka tillsammans så kör mamman bilen lika ofta som pappan

Det här har varit en källa för bråk hos oss, han kör oftast bil utom när vi ska på nån tillställning med alkohol inblandat :meh: jag dricker minimalt sen vi fick barn men av nån anledning tycker både han själv och omgivningen att pappor kan fortsätta supa ner sig på högtider och fester, trots små barn närvarande. Är så less på det och vi har pratat mycket om det så jag förväntar mig en drastisk förändring avseende detta.


Inte alltid mamman som är den som tar upp diskussioner om hur man ska göra för att vara jämställda.

Vi har båda pratat enormt mycket om detta sen vi fick barn. Innan barnen kom var vi rätt jämställda automatiskt, nu kräver det liksom en del jobb för att hålla det på någorlunda vettig nivå och inte totalt falla i traditionella roller. När barnen var nyfödda var vi extremt ojämställda, jag tog alla nätter och ammade typ dygnet runt så hur mycket han än hade gjort hade det aldrig ens kommit i närheten av rättvisa. Det kom som en chock för mig eftersom vi varit rätt jämställda innan och pratat om det innan. Men det har blivit mycket bättre sen dess, efter många långa diskussioner!


Lika stora möjligheter till fritidsintressen
Mina fritidsintressen har definitivt fått ta både ett och annat kliv tillbaka men nu när barnen är lite större har jag börjat springa och gymma lite igen. Hästarna är numera mer barnens aktivitet eftersom det mest blir att barnen rider och vi kör shettisen när vi är i stallet. Jag har inte längre någon ridhäst (drn blev skadad och fick tas bort så det är inte självvalt) men en kallblodstravare jag pysslar om lite när jag är i stallet med barnen. Har svårt att rida eftersom jag i princip alltid har med barnen i stallet. Mannen spelar innebandy och golfar.
 
Kan tillägga en annan sak som är väldigt intressant, vi tjänar nu ungefär lika mycket (vilket egentligen är fel eftersom jag har mycket högre utbildning, vi har båda bytt jobb, vi är i samma bransch och är lika gamla. Jag förbereder mig noga för lönesamtal och förhandlar medan han bara får ett bud som varje gång varit högre än väntat och har då tackat ja) och vi har tagit ut lika mycket föräldraledighet. Under min föräldraledighet blev löneutvecklingen sämre, tom den fackliga representanten sa att det blir så när man är föräldraledig och inte är på plats och visar framfötterna. Medan min mans lön bara tog fart under hans föräldraledigheter och självklart tyckte alla att han var en fantastisk engagerad pappa som var hemma såååå lääänge med sina barn :meh::cautious:
 
Kan tillägga en annan sak som är väldigt intressant, vi tjänar nu ungefär lika mycket (vilket egentligen är fel eftersom jag har mycket högre utbildning, vi har båda bytt jobb, vi är i samma bransch och är lika gamla. Jag förbereder mig noga för lönesamtal och förhandlar medan han bara får ett bud som varje gång varit högre än väntat och har då tackat ja) och vi har tagit ut lika mycket föräldraledighet. Under min föräldraledighet blev löneutvecklingen sämre, tom den fackliga representanten sa att det blir så när man är föräldraledig och inte är på plats och visar framfötterna. Medan min mans lön bara tog fart under hans föräldraledigheter och självklart tyckte alla att han var en fantastisk engagerad pappa som var hemma såååå lääänge med sina barn :meh::cautious:

Fy fan vad sunkigt :yuck:
 
Jag har svårt att se att jämställdhet innebär att alla gör lika mycket av allt?
Det handlar väl mer om att respektera varann, och att varje familj har full möjlighet att göra val som passar dom? Dvs att allas åsikt och vilja respekteras,.
Har fullt med bekanta kvinnor som skriker om jämställdhet, och vill att mannen ska ta halva ansvaret för huset, men själva inte ens vill åka och tanka bilen, eller byta däck.

Det stora problemet är väl i arbetslivet, där löneskillnaderna hänger på kön mer än utfört arbete.
 
Fy fan vad sunkigt :yuck:

Väldigt! Eftersom man får höra saker som att kvinnor måste vara tuffa vid löneförhandlingar har jag verkligen satsat allt på att vara extremt förberedd, gå ut hårt, ha konkreta exempel på resultat och vara tuff som tusan (men samtidigt givetvis trevlig, aldrig ta något personligt osv - ja följa alla tips som finns att hitta) och visst hjälper det men såå irriterande att han kan gå till ett lönesamtal helt oförberedd och knappt öppna munnen så får han en högre löneökning än jag :cautious:
 
Väldigt! Eftersom man får höra saker som att kvinnor måste vara tuffa vid löneförhandlingar har jag verkligen satsat allt på att vara extremt förberedd, gå ut hårt, ha konkreta exempel på resultat och vara tuff som tusan (men samtidigt givetvis trevlig, aldrig ta något personligt osv - ja följa alla tips som finns att hitta) och visst hjälper det men såå irriterande att han kan gå till ett lönesamtal helt oförberedd och knappt öppna munnen så får han en högre löneökning än jag :cautious:

Min fd kollega åkte med på mitt bananskal när jag förhandlade mig till högre arvode (är egenföretagare) för några år sedan. Han vågade inte ens fråga :grin:
 
Har fullt med bekanta kvinnor som skriker om jämställdhet, och vill att mannen ska ta halva ansvaret för huset, men själva inte ens vill åka och tanka bilen, eller byta däck.

Det stora problemet är väl i arbetslivet, där löneskillnaderna hänger på kön mer än utfört arbete.

Fast jag tycker det är såå konstigt att ta upp biltankning och däckbyten ärligt talat! Hur ofta tankar man bilen, en, två gång i veckan? Och det tar Max tio minuter! Byta däck gör man en gång i halvåret och det handlar om en halvtimmes jobb! I barnfamiljer fixar man mat två- tre gånger per dag på veckorna och fem gånger på helgen, man tvättar ett par maskiner tvätt per dag, dammsuger varje dag, kör ett par diskmaskiner per dag, byter x antal blöjor, duschar barn, plockar leksaker, nermosade mackor och torkar kladd i det oändliga! Tidsåtgången för traditionellt manliga och traditionellt kvinnliga hushållssysslor går liksom inte ens att jämföra! Om man inte funderar på arbetsfördelningen i hemmet är det inte så konstigt att mammor inte orkar och hinner jobbs heltid och utöva fritidsintressen.
 
Fast jag tycker det är såå konstigt att ta upp biltankning och däckbyten ärligt talat! Hur ofta tankar man bilen, en, två gång i veckan? Och det tar Max tio minuter! Byta däck gör man en gång i halvåret och det handlar om en halvtimmes jobb! I barnfamiljer fixar man mat två- tre gånger per dag på veckorna och fem gånger på helgen, man tvättar ett par maskiner tvätt per dag, dammsuger varje dag, kör ett par diskmaskiner per dag, byter x antal blöjor, duschar barn, plockar leksaker, nermosade mackor och torkar kladd i det oändliga! Tidsåtgången för traditionellt manliga och traditionellt kvinnliga hushållssysslor går liksom inte ens att jämföra! Om man inte funderar på arbetsfördelningen i hemmet är det inte så konstigt att mammor inte orkar och hinner jobbs heltid och utöva fritidsintressen.
Du misstolkade mig.
Det var som exempel. Deras män gör MASSA saker, lägger säkerligen minst lika mycket tid på "projekt familj" som kvinnan.
Men får hugg i ryggen om de inte tvättar varannan maskin.
 
Du misstolkade mig.
Det var som exempel. Deras män gör MASSA saker, lägger säkerligen minst lika mycket tid på "projekt familj" som kvinnan.
Men får hugg i ryggen om de inte tvättar varannan maskin.

Ja det är synd om männen. Även om forskningen säger att kvinnor jobbar dubbelt så hårt som männen hemma är det ändå viktigt att vi lyfter fram män som har det jobbigt. Och självklart är det lata kvinnor som bara skriker hemma vi ska skambelägga.
 
Det handlar väl mer om att respektera varann, och att varje familj har full möjlighet att göra val som passar dom? Dvs att allas åsikt och vilja respekteras,.

Men oj vilket bra exempel på något jag skrev i en annan tråd häromdagen.

Nej, det du beskriver är inte jämställdhet. Jämställdhet är inget begrepp som var och en kan fylla med innehåll. Även om jag gärna skulle ligga i hängmattan och dricka mojitos medan en städgalen partner knäskurade så kan jag inte kalla det jämställdhet, hur nöjda vi än vore med fördelningen.

Jämställdhet handlar om lika möjligheter, lika villkor.
 
Kan tillägga en annan sak som är väldigt intressant, vi tjänar nu ungefär lika mycket (vilket egentligen är fel eftersom jag har mycket högre utbildning, vi har båda bytt jobb, vi är i samma bransch och är lika gamla. Jag förbereder mig noga för lönesamtal och förhandlar medan han bara får ett bud som varje gång varit högre än väntat och har då tackat ja) och vi har tagit ut lika mycket föräldraledighet. Under min föräldraledighet blev löneutvecklingen sämre, tom den fackliga representanten sa att det blir så när man är föräldraledig och inte är på plats och visar framfötterna. Medan min mans lön bara tog fart under hans föräldraledigheter och självklart tyckte alla att han var en fantastisk engagerad pappa som var hemma såååå lääänge med sina barn :meh::cautious:
Alltså det här ...

Lysande exempel!
 
Men oj vilket bra exempel på något jag skrev i en annan tråd häromdagen.

Nej, det du beskriver är inte jämställdhet. Jämställdhet är inget begrepp som var och en kan fylla med innehåll. Även om jag gärna skulle ligga i hängmattan och dricka mojitos medan en städgalen partner knäskurade så kan jag inte kalla det jämställdhet, hur nöjda vi än vore med fördelningen.

Jämställdhet handlar om lika möjligheter, lika villkor.
Och skulle jag vilja förtydliga, makt. Det handlar om att kvinnor ska få lika mycket makt över sina liv som män har.
 
Och skulle jag vilja förtydliga, makt. Det handlar om att kvinnor ska få lika mycket makt över sina liv som män har.
Makt är inte något man får om man inte är tronarvinge i en monarki. Det är något man får arbeta för. Så har det alltid varit och kommer alltid vara. Att tro att man ska få allt tilldelat rättvist i livet bara för att det vore bra för alla är en utopi.

Det enda sättet kvinnor kan få sin makt är genom att ta den och arbeta för den. När vi har fått den så måste vi sedan bevaka och slåss för den, det är så makt fungerar. Är vi villiga att göra detta?
 
Makt är inte något man får om man inte är tronarvinge i en monarki. Det är något man får arbeta för. Så har det alltid varit och kommer alltid vara. Att tro att man ska få allt tilldelat rättvist i livet bara för att det vore bra för alla är en utopi.

Det enda sättet kvinnor kan få sin makt är genom att ta den och arbeta för den. När vi har fått den så måste vi sedan bevaka och slåss för den, det är så makt fungerar. Är vi villiga att göra detta?
Ja du...du framstår ju inte som en av de kvinnorna på Buke som vill kämpa för kvinnors rättigheter precis. Så jag fattar nog inte riktigt vad du menar med ditt inlägg.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 452
Senast: fejko
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 009
Senast: Migo
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 928
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 657
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp