Är ni långsinta, eller hur lätt förlåter ni andra?

makarontanten

Trådstartare
Vänner, kompisar, familj, partner,släkt, hur lätt förlåter ni dem om de gör något som gör er osams?

Jag anser att man för det mesta är två om att starta ett "bråk", men många gånger kanske den ene individen anser att det är den andres fel, ibland kanske det bara är ett missförstånd, ibland kanske helt andra saker ( missbruk, psykisk sjukdom mm) är inblandat. I min frågeställning bortser jag från just "särskilda omständigheter" och undrar hur lätt ni ser på saker och förlåter.

Jag hade en vän, kanske mer kompis, men ändå en person som stod mig ganska nära och vi trivdes ihop. För ca 1,5 år sedan blev det ett bråk av en egentligen "skitsak" och det är mitt fel, då det var jag som kände mig sviken och startade det hela efter att hållt "tyst" om andra saker jag retat mig på under längre tid. Det blev en situation, droppen som får bägaren att rinna över och där var det igång. Två personer var "inblandade" ( utöver mig), och sedan dess har vi helt enkelt inte haft kontakt.

Jag är en person med stor umgängeskrets i alla kategorier, då jag umgås med män, som kvinnor, släktingar, gamla ex, kusiner, grannar, hundfolk, vänner, kompisar, arbetskamrater mm, så jag känner mig inte ett dugg ensam och "övergiven" i situationen. Jag har oerhört lätt att träffa nytt folk och få nya vänner/kompisar och har aldrig behövt träffa någon för att jag känner mig ensam. Däremot gillar jag inte att vara osams med folk, och tycker det är tråkigt, både när folk ogillar mig ( man kan inte vara alla till lags) och att tappa bort människor som jag ändå har trivts med. Visst att man kan växa ifrån varandra och inte behöver ha samma täta och "bästa" relationen med dem hela livet ut, men att vara osams är ju inte kul och de man en gång tyckt om, har ju något man gillar även om man inte alltid delar åsikter. Man har minnen och delat mycket genom åren.

Iallafall, idag besökte jag en vän ( A ) som känner den ena personen ( B ) och jag fick mig en liten överraskning. Personen har sagt att hen saknar mig. Person B har sagt detta till person A, och person A frågar B om hen får säga detta till mig. Person B svarar ja på frågan, så detta var då vad jag fick veta. Jag vet att person B är lite ensam, har ett ganska dåligt kontaktnät, och jag vill då inte bara vara en person som är "någon" att umgås med för att man inte har någon annan.

Jag vet inte vad jag känner om detta. På ett sätt vill jag INTE vara osams med personen, jag tycker bra om denne, men är sur över sveket som blev då. Jag är heller inte bekväm med att detta kommer i andra hand, att inte personen kan kontakta mig själv för en eventuell "försoning"och både ge en förklaring och vara ärlig om vad som hände. Jag känner ju fortfarande sveket ( en skitsak som sagt), och vet inte om jag egentligen saknar, eller om jag bara inte är bekväm med den fakta att vi inte är sams. Jag kan nog erkänna att jag är långsint, vilket innebär att jag nu känner : Ska jag ta kontakt eller inte? Är det min sak om det är denne som saknar mig? Varför går hen genom andra och lägger ansvaret/frågan på mig att ta kontakt om det är hen som saknar mig? Jag vill inte vara osams, men vet inte vad jag känner för personen längre. Jag anser att denne gjorde fel ( start till bråket), men att det var jag som drog i gång det när jag sa ifrån vad jag tyckte.

Har ni vart med om liknande, hur hade ni gjort, kan det bli en bra relation igen trots allt? Kan man försonas och ändå "bara" vara sams utan att umgås mer.
 
Jag är ganska förlåtande och överseende med vänners fel och brister. Goda vänner är det ont om och jag försöker vara rädd om mina. De har säkert ett visst överseende med mig också. Så länge ingen är medvetet elak så tycker jag att man kan lösa det mesta om båda vill.
 
Jag är typ motsatsen till långsint men kan släppa kontakten utan vidare. Hör den andra av sig så är jag med på träff etc.
 
Jag är tyvärr lite långsint och jag önskar att jag inte var det (jag jobbar på det ;))

Skulle du ha något utbyte av att börja träffa denna person igen? Skulle det kunna ge dig något? Prova om du känner att du vill, annars låt bli.

Bara för att du går med på att ses en gång så betyder ju inte det att du binder upp dig för all framtid. :)
 
Hur hade ni agerat i min sits ? Vi var vänner/kompisar, alltså inte av "bästa" sort, men ändå nära. Jag har hur mycket annat folk att umgås med som helst ( hinner ibland inte med), men kan sakna just de "gamla" som man känt länge och vet ens historia.
 
Heh. Känner igen en del i person B, fast jag är nog inte så ensam :)
Nu är den som jag bröt med (vi bröt med varann? Hen bröt med mig?) långsint så någon försoning lär aldrig hända. Hade en gemensam vän velat lägga sig i och hjälpa oss hade det nog inte blivit så illa från första början, men nu är det som det är.
Jag är inte långsint så hade säkert gått med på en fika, nen aldrig föreslagit det själv.
 
Om jag saknade personen så skulle jag ge det en chans, faktiskt.

Jag och en kompis växte ifrån varandra, jag kom på att jag saknade henne efter nåt år och kontaktade henne och så fikade vi. Tyvärr var det inte samma sak som det var tidigare och vi har inte setts sen dess, vi är inte absolut inte ovänner, vi bara umgås inte mer.
 
Saknar är fel ord för mig. Saknar kanske den hemmablinda vänskapen att vi känner varandra sen många år tillbaka, men inte så jag gråter blod för att vi inte hörts på 1,5 år. Jag är ju också lite långsint, är inte den som bara stryker ett streck, så är allt bra. Jag KAN göra det, men är då inte ärlig inombords, då känslorna finns kvar.
 
Men om personen nu saknar mig, varför inte ta kontakt och se hur jag förhåller mig? Om jag anser att personen gjorde fel och vi blir osams efter det, varför är det jag som ska kontakta vedebörande istället för att personen kontaktar mig i första hand istället för att gå genom andra och lägga över "ansvaret" på andra?
 
Jag är inte långsint men vissa saker gör att jag väljer att inte umgås med en människa mer. En människa som sårar mig med vilje eller som ljuger för mig är helt enkelt inte min vän längre för sådan vänskap har jag inget utbyte av. Jag vill inte behöva fundera på om någon ljuger för mig igen när hen berättar något eller om hen som har sårat mig med vilje kommer såra mig igen så därför väljer jag i dessa fall att bryta kontakten helt.
 
Jag är inte långsint (har vuxit upp med en långsur passiv-aggressiv mamma och det var :wtf:).

För mig är det skillnad på om man bråkar om något, dvs har olika åsikter, eller om man blir rakt av sviken. Sviker någon mig existerar inte den personen för mig längre. Visst, jag är alltid artig men det kommer aldrig mer att bli någon kontakt från min sida eller hjälp etc.

Har man bråkat om något rinner det av mig fort (även om jag och en kompis var överrens under en period att vissa saker pratade vi inte om, vi hade för olika åsikt :D men vi tyckte ju om varandra ändå).
 
@makarontanten Din f.d. vän kanske inte vågade med rädsla för att du skulle reagera väldigt negativt?
Att säga så till en gemensam vän är en fredstrevare i mina ögon. Ingenting hindrar ju dig från att göra ungefär samma sak och sparka tillbaka bollen till den andres planhalva.
 
Tänker inte dra detaljerna, men vi kan säga såhär:

En person frågar mig om vi ska göra en speciell sak, jag svarar att: Ja det kan vi göra ( bestämmer dag om en vecka). Jag ringer samma dag för att höra om tiden, och får svar att personen inte har råd längre. Ok, det är lugnt för min del. Jag bryr mig inte mer, men ser på FB att personen och en annan person gjort det vi "bestämde" ett par dagar innan...Det hen inte hade råd med att följa med mig.. Blev sur, men sa inget. Nästa vecka gör personen om samma sak och då blev jag mer sur. Ingen fråga om jag ville följa med, eller ursäkt om att vi bestämt innan, trots att jag var tillfrågad först och hen svek första gången då HEN frågade om vi kunde göra detta tillsammans ...Till saken hör även att person 2 var tillfrågad första gången, men inte kunde då, men ingen fråga tillbaka när de "svek" mig om att fråga tillbaka och drog iväg själva.
 
Jag är ju också lite långsint, är inte den som bara stryker ett streck, så är allt bra. Jag KAN göra det, men är då inte ärlig inombords, då känslorna finns kvar.

Fake it til you make it. Alltså om jag känner att jag vill lägga en viss händelse bakom mig och sluta sura så låtsas jag att jag gjort det, oavsett hur jobbigt det känns. Jag låtsas för mig själv och för andra att allt är bra och det funkar faktiskt, efter ett tag:p (såklart inte hälsosamt när det gäller stora, elaka saker, men småsaker som egentligen inte betyder något kan hanteras så)

Om du faktiskt inte ens tänkt på personen så är det kanske inte värt energin?

Men om personen nu saknar mig, varför inte ta kontakt och se hur jag förhåller mig? Om jag anser att personen gjorde fel och vi blir osams efter det, varför är det jag som ska kontakta vedebörande istället för att personen kontaktar mig i första hand istället för att gå genom andra och lägga över "ansvaret" på andra?

Jag tror att det var ett sätt att sträcka ut handen, se om du nappar tillbaka. Det är aldrig kul att bli avvisad.

Egentligen tror jag du ska ställa dig frågan: "Vill jag träffa personen?" Om svaret är ja, gör det. Låt inte en småsak (enl dig själv) och din stolthet hindra dig. Annars, skippa det.
 
jag är långsint som fan :devil: tyvärr så ger jag personer jag tycker om alldeles för många nya chanser. men jag glömmer aldrig! är det nån som inte står mej nära så ryker dom direkt. blir aldrig förlåtna mer eller mindre.
 
Jag är rätt mesig av mig och trycker oftast undan mina egna känslor för att inte "ställa till det" för andra. Konflikträdd så in i bara norden. Det har lett till en rad av rätt destruktiva relationer och gnagande känslor som inte fått utlopp.

Nu försöker jag sätta gränser och faktiskt lyfta saker med människor runt omkring mig. Jag har bland annat blivit rätt nitisk med att folk faktiskt får höra av sig till mig om de vill förbli i kontakt. Jag har haft allt för många vänner där jag varit den som fått driva hela relationen på egen hand. Givetvis ska det inte ligga helt på den andra personen heller men jag har börjat rensa ur folk där obalansen är helt uppenbar.
 
Jag förlåter folk snabbt, ibland säkert för snabbt och lätt. Men jag vill inte gå runt och vara sur på folk. Men det finns de man faktiskt inte vill träffa igen och de man inte känner att man får ut något positivt ur relationen, då lägger jag inte energi på att försöka lappa någon relation. Så känner du att du skulle få ut något av att ha en relation med den här personen igen? Och jag tycker absolut att man kan ses för en fika, rensa luften, förlåta, men sen inte ha något egentligt umgänge med - om du känner att du skulle må bättre av det.
 
Ja, på ett sätt räcker personen ut handen, men inte till mig, utan till en gemensam bekant om att jag ska ta hand om att "försonas".. Vad jag vill? Jag vill inte att vi ska vara osams, jag tycker om personen, men hen är heller inte livsviktig i mitt liv. Som jag skrev, jag gillar inte att vara osams med folk, men jag behöver inte personen för att må bra/överleva. Personen är en bra människa, vi kanske inte delar så mycket intresse och åsikter för att vara "bästisar", men absolut en fin person, en bra människa som jag tycker om att träffa och umgås med.
 
Jag är oerhört långsint. Skäms inte ett dugg över det.
Livet är för kort för att engagera sig i människor som inte tillför mig något eller som jag känner att jag inte kan tillföra något. Är vi inte på samma våglängd så är vi inte.

Svek minns jag. Och förlåter inte. Oförätter sparas i en särskild bitterlåda... Kan komma på mig med att älta. Den delen jobbar jag dock med. Idealet är att inte älta men sortera bort personer som gör mig illa.
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 943
Senast: LiviaFilippa
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 973
Senast: mars
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
8 818
L
  • Artikel
Dagbok Jag kommer säkert ångra att jag skriver dethär men jag måste bara få ut det. Och om ni tycker att jag är dum i huvudet så är jag väl det...
Svar
15
· Visningar
1 473
Senast: karl_h
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp