Är pojkar mindre "värda"?

Grattis till din kommande pojke!
Förstår din rädsla helt över att vara rädd att sin son skulle vara mindre värd eller mindre älskad för att det blev en till pojke i "mängden".
Skönt att din sambo har kommit över 'sorgen' och kan glädjas tillsammans med dig. :heart Då kommer vi få barn ganska när varandra, jag får i mars :)

Tack snälla! Och grattis till din bebis! Vad kul, inte sååå långt kvar nu.
 
En i den närmaste kretsen har alltid pratat om flickor och tjejer som svårare (är själv mamma till enbart söner). Tack och lov har hon inte knystat det minsta om det sedan dottern föddes utan hon älskar henne över allt annat. Men eftersom jag har hört det där om "jobbiga tjejer" (hon har ffa syftat på tonåringar) under så många år kan jag inte skaka av mig en gnagande känsla av att en eventuell framtida son skulle rendera ännu mer glädje. Jag hoppas innerligt att så inte är fallet om vi skulle få ett till barn och hen föds med snopp.

Det roliga är att hennes egna söner har varit sju resor värre under uppväxten än jag någonsin varit - det har jag alltid kontrat med när det kommit på tal. :p
Alltså det mönster jag till viss del ser är ju att tyvärr fler tjejer än killar mår dåligt psykiskt under ungdomen. Samtidigt är det fler killar som hamnar i t ex våldsamma beteenden etc. Oavsett vilket så är det ju lika illa och man kan bara hoppas att ens barn inte hamnar där och försöka bygga trygghet och självkänsla så mycket man bara kan.

Alltså kanske lite olika ev problematik men inget är ju mer eller mindre önskvärt än det andra tänker jag (som är mamma till en tjej o två killar).
 
Härligt med fler korta föräldrar. Sambon är 165 och jag 162 men ingen av oss har någonsin lidit av att vi skulle vara korta eller blivit retade i skolan..
Min man får en del kommentarer av min far (!) just att han är kort i rocken, stannat i växten.. han själv lider inte alls. Min man är påriktigt den bästa man och pappa åt vår son som man kan ha. Tror min pappa är lite avundsjuk och gärna pikar:cautious:
 
Åh gud, den kommentaren fick vi redan på BB när dottern var typ 8 timmar gammal "Men vilken otroligt söt liten flicka! Det kommer bli jobbigt för pappa när hon blir tonåring!" :confused: (Jag och maken var helt snurriga efter förlossningen och kunde inte få ur oss mer än typ "va? Nää?")

Angående det där med längd @Shpongle så är vår dotter ovanligt lång, och det blir folk tydligen jättenervösa av och bara måste kommentera hela tiden. Man kan ibland tyvärr inte göra mer än att öva in ett par bra kommentarer att trycka till såna människor med. (Makens standardsvar på "Oj, men så lång hon är! Hon kommer nog bli väääldigt lång som vuxen! *bekymrad min*" är ett nöjt "Jajamen, hon är deluxemodell! Extra stor, extra glad och extra fin!" :))

Var tror du att folk blir jättenervösa över att er dotter lång?

Tror du att folk blir nervösa över allt de kommenterar? Min dotter är också lång (och vi är inte det). Folk kommenterar också ofta att hon är lång och jag har aldrig tänkt tanken att det skulle vara nåt negativt eller att folk skulle vara nervösa över det. Lite förvånade möjligtvis (det är jag också men hon kanske slutar växa tidigt vad vet jag) men inte nervösa. Nä, det förstår jag inte alls.
 
Var tror du att folk blir jättenervösa över att er dotter lång?

Tror du att folk blir nervösa över allt de kommenterar? Min dotter är också lång (och vi är inte det). Folk kommenterar också ofta att hon är lång och jag har aldrig tänkt tanken att det skulle vara nåt negativt eller att folk skulle vara nervösa över det. Lite förvånade möjligtvis (det är jag också men hon kanske slutar växa tidigt vad vet jag) men inte nervösa. Nä, det förstår jag inte alls.

De verkar alltid lite förvånade på ett bekymrat sätt. Som att hon inte borde vara så lång. Aldrig har någon sagt "Åh, vad lång hon är!" med förtjusning eller entusiasm i rösten utan de låter alltid som att det är något avvikande. Därför använde jag ordet "nervös". Jag kom inte på ett bättre uttryck för den känsla jag får av de som kommenterar. Förstår du bättre nu?

Och nej, jag tror givetvis inte att folk blir nervösa över allt de kommenterar. :confused:
 
De verkar alltid lite förvånade på ett bekymrat sätt. Som att hon inte borde vara så lång. Aldrig har någon sagt "Åh, vad lång hon är!" med förtjusning eller entusiasm i rösten utan de låter alltid som att det är något avvikande. Därför använde jag ordet "nervös". Jag kom inte på ett bättre uttryck för den känsla jag får av de som kommenterar. Förstår du bättre nu?

Och nej, jag tror givetvis inte att folk blir nervösa över allt de kommenterar. :confused:

Fast det ser ju lite konstigt/lustigt/annorlunda ut med två korta föräldrar och ett långt barn. Eller två föräldrar med mörkt hår med ett blont barn osv. Inte fel eller negativt men inte vad man förväntar sig.

Om ni två nu är korta och er dotter ovanligt lång så är det klart man kan reagera med förvåning "oj, vad ovanligt!" eller liknande.

Sen tror jag att många tolkar för mycket in i såna kommentarer generellt.

Jag har aldrig tolkat det som nåt negativt när vi fått den kommentaren. Ja, hon är lång. Ja, det är lite märkligt. Ja, det blir lite roligt att behöva titta upp på henne när hon växt om mig. En rolig grej helt enkelt. Sen retas jag lite med henne och säger att snart kommer jag kunna låna hennes kläder om hon växer i den här takten ett tag till. Inte poppis tills hon inser att hon kommer kunna låna mina också :-)
 
Fast det ser ju lite konstigt/lustigt/annorlunda ut med två korta föräldrar och ett långt barn. Eller två föräldrar med mörkt hår med ett blont barn osv. Inte fel eller negativt men inte vad man förväntar sig.

Om ni två nu är korta och er dotter ovanligt lång så är det klart man kan reagera med förvåning "oj, vad ovanligt!" eller liknande.

Sen tror jag att många tolkar för mycket in i såna kommentarer generellt.

Jag har aldrig tolkat det som nåt negativt när vi fått den kommentaren. Ja, hon är lång. Ja, det är lite märkligt. Ja, det blir lite roligt att behöva titta upp på henne när hon växt om mig. En rolig grej helt enkelt. Sen retas jag lite med henne och säger att snart kommer jag kunna låna hennes kläder om hon växer i den här takten ett tag till. Inte poppis tills hon inser att hon kommer kunna låna mina också :-)

Men vi är inte korta. Jag är själv jättelång. Och jag kanske är udda, men jag skulle själv aldrig få för mig att gå fram till en främmande människa och kommentera dennes barns utseende oavsett hur ovanligt detta utseende är. Det känns väldigt främmande för mig.
 
Men vi är inte korta. Jag är själv jättelång. Och jag kanske är udda, men jag skulle själv aldrig få för mig att gå fram till en främmande människa och kommentera dennes barns utseende oavsett hur ovanligt detta utseende är. Det känns väldigt främmande för mig.

Gör främmande människor det? Hur vet de att hon är lång om de inte ens vet hur gammal hon är?
 
Men vi är inte korta. Jag är själv jättelång. Och jag kanske är udda, men jag skulle själv aldrig få för mig att gå fram till en främmande människa och kommentera dennes barns utseende oavsett hur ovanligt detta utseende är. Det känns väldigt främmande för mig.
Folk kommenterar storleken på mitt barn också. Det tycker jag är lite lättare än när de kommenterar hur tidig i utvecklingen han är (20 mån, säger meningar med flera ord, kan nästan hela alfabetet, kan lite engelska också trots svenska förändrar osv). Vad är det meningen att man ska svara liksom? ”Ja det är han”? Särskilt svårt är det när föräldrar till jämngamla barn kommenterar för då ska man nog ge en komplimang tillbaka också som inte låter ”ditt barn pratar också jättebra (men inte lika långa meningar som mitt)”? Jag tänker ju att det säkert jämnar ut sig med tiden. Jag var själv jättetidig med språket och lärde mig läsa när jag var knappt 4. Men blev helt normalbegåvad som vuxen. Så det betyder liksom ingenting.
 
Tänkte bara uppdatera er med att jag har försökt prata/ förklara för min mamma om hur jag känner och upplever saker som säger eller gör, och då tog jag även upp det här med längden.. Men hon förstod inte, utan resultatet blev att vi nu inte har pratat med varandra på några veckor nu.

Men nu har iaf min bror fått sin bebis och det blev en flicka. :love: Så nu fick min mamma sig en flicka iaf! Och vilken tur att det blev en flicka eftersom hon "bara" var 46cm lång. ;)
 
Tänkte bara uppdatera er med att jag har försökt prata/ förklara för min mamma om hur jag känner och upplever saker som säger eller gör, och då tog jag även upp det här med längden.. Men hon förstod inte, utan resultatet blev att vi nu inte har pratat med varandra på några veckor nu.

Men nu har iaf min bror fått sin bebis och det blev en flicka. :love: Så nu fick min mamma sig en flicka iaf! Och vilken tur att det blev en flicka eftersom hon "bara" var 46cm lång. ;)
Vad ledsen jag blir över att läsa att din mamma är så oförstående. Blir helt bestört över könsfixeringen. Hur känns det för dig nu när det gått ett tag sedan du startade tråden?
 
Tänkte bara uppdatera er med att jag har försökt prata/ förklara för min mamma om hur jag känner och upplever saker som säger eller gör, och då tog jag även upp det här med längden.. Men hon förstod inte, utan resultatet blev att vi nu inte har pratat med varandra på några veckor nu.

Men nu har iaf min bror fått sin bebis och det blev en flicka. :love: Så nu fick min mamma sig en flicka iaf! Och vilken tur att det blev en flicka eftersom hon "bara" var 46cm lång. ;)
Nu är inte jag expert på något vis, men antagligen blir lilltjejen i alla fall något längre med tiden ;) tänk om hon, ve och fasa, blir över 180!? :nailbiting:

Var glad åt din pojke och strunta i sånt där fjant. Tråkigt när det blir sådär men vissa människor och deras åsikter klarar man sig faktiskt bäst utan.
 
Och så har vi såklart fått kommentarer om att vår pojke kommer bli väldigt kort då både jag och sambon är under 170cm. Och det är en stor oro hos mig att han bara blir 160 men hoppad han landar runt 170cm. "Han kommer inte bli några 170" "Hade det vart en flicka så hade det inte vart samma problem"..
Grattis till er son!

1) En mans/pojkes/människas värde sitter inte i längden (eller könet)... vilken otur dina nära och kära förnärvarande har när de tänker!
2) Ta inte ut något ännu. Min ena bror är 185 min andra bror var 194 - min mamma var 165 och min pappa 183. Och för övrigt din sambo hittade ju någon som ville ha en liten pojk med honom trots längden:p :D kan du tänka dig något bättre?
 
Jag är gravid och väntar mitt första barn. Var nyligen på rutinultraljudet och allt såg bra ut och vi väntar en son.
Vi var i ett totalt lyckorus över att allt såg bra ut!
Och så ringde vi runt till nära och kära för att berätta att allt såg bra ut och att vi väntar en son och inte en FLICKA som alla runt om oss har trott.,

Och så fick jag höra "oh vad tråkigt" av min bästavän när jag berättade att det var en pojke.. Och samtalet dog ut ganska snabbt.

Min mamma blev glad.. Men så hoppas hon nu såklart att min bror som får barn två månader innan mig får en flicka.. "Vi som trodde ni skulle få en flicka.. Då får vi hoppas S får en flicka"

Blev såklart lite ledsen och det kändes som att vår pojk inte var något speciellt bara en till pojke i mängden. :(

Och så har vi såklart fått kommentarer om att vår pojke kommer bli väldigt kort då både jag och sambon är under 170cm. Och det är en stor oro hos mig att han bara blir 160 men hoppad han landar runt 170cm. "Han kommer inte bli några 170" "Hade det vart en flicka så hade det inte vart samma problem"..

Och nu har all glädje försvunnit och jag har legat i sängen i nästan ett dygn och bara gråtit.. Jag fattar inte varför jag har tagit åt mig så hårt av kommentarerna.. Men det är väl för att dom just har kommit från familjen och andra personer som betyder mycket för mig

Att pappan är lång betyder inte nödvändigtvis att pojken blir lång heller. Min pappa är 184 och mamma 164. Varken jag eller mina bröder vart över 180 cm. Men jag tänker mig att får jag en son nån dag så kanske han ärver min pappas gener och blir lång :). Så det där med längd är inte alltid hugget i sten.
 
jag hade nog motsatt problem när jag väntade min son, under hela graviteten fick jag höra att det MÅSTE bli en pojk att det var min plikt att se till att det var en pojk. Vi valde ju att inte ta reda på vad det skulle bli för vi ville att det skulle bli en överraskning. Dessutom så för oss spelade det inget roll vilket kön det blev bara det var friskt =).
Nu får jag höra framförallt från svärfar hur stor o tjock sonen är..jag borde fundera på att minska på maten tycker han. Och jag som går hemma o inget gör ska minska på chipsätandet tydligen. jag som äter sånt max en gång i veckan och knappt hinner sitta ner under dagen.
 
jag hade nog motsatt problem när jag väntade min son, under hela graviteten fick jag höra att det MÅSTE bli en pojk att det var min plikt att se till att det var en pojk. Vi valde ju att inte ta reda på vad det skulle bli för vi ville att det skulle bli en överraskning. Dessutom så för oss spelade det inget roll vilket kön det blev bara det var friskt =).
Nu får jag höra framförallt från svärfar hur stor o tjock sonen är..jag borde fundera på att minska på maten tycker han. Och jag som går hemma o inget gör ska minska på chipsätandet tydligen. jag som äter sånt max en gång i veckan och knappt hinner sitta ner under dagen.
Seriöst? Säger din svärfar sådant till dig? Jag blir matt... exakt VAD har han med ditt chipsätande att göra? Ät så mycket chips du bara vill. Chips är gott.

Och att sonen är stor och tjock - ja? Det är liksom så bebisar kan se ut. Det finns inget negativt med att bebisar är stora och tjocka.
 
Seriöst? Säger din svärfar sådant till dig? Jag blir matt... exakt VAD har han med ditt chipsätande att göra? Ät så mycket chips du bara vill. Chips är gott.

Och att sonen är stor och tjock - ja? Det är liksom så bebisar kan se ut. Det finns inget negativt med att bebisar är stora och tjocka.
Han är en person som är väldigt bitter på allt så kan han hitta nåt att klaga på så gör han det. Va det gäller min son har jag pratat med bvc om det och så länge han följer sin kurva är de nöjda. Dessutom så tycker inte jag han är så speciellt tjock han väger strax under 9 kg och är 72cm lång och 6 månader.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 177
Senast: Destiny_D
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 586
Senast: Madalitso
·
  • Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
324
Senast: miumiu
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 703
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp