Är Rhino mindre i storlekarna än Amigo? Är Wug tightare i bogen än vanliga?

Alexandra_W

Trådstartare
Hästen är 115 cm i rygglängd om jag mäter från där täcket (ett Amigo) ligger framför manken, och bak till svansroten. Amigo Hero Pony i storlek 95 cm är 110 cm från mankkant till ryggsöm.

Haken är att hitta just ett passande HW.

Amigo Hero 6 i strl 95 = 110 cm rygglängd
Storlek 100 = 120 cm i rygglängd
Storlek 105 = ? cm
Storlek 110 cm = 126 cm i rygglängd

Det finns således ingen logik, förutom att de är stora i små storlekar.

Men med tanke på att det han har nu sitter bra i bogen och så (det är "bara" för kort), så tror jag han drunknar i ett 100 cm, på alla ledder.

Men har för mig jag hört någonstans att Rhino är mindre i storlekarna, ffa i bogen? Särskilt Wug. Stämmer detta? (Bara haft ett wug och det var tightare i bogen/halsen än Amigo i samma storlek, dock var det i strl 140 och storlekarna är ju inte så stora i de mer normala storlekarna)
 
Sv: Är Rhino mindre i storlekarna än Amigo? Är Wug tightare i bogen än vanliga?

Rygglängden blir väldigt olika beroende på skärningen ja. De äldre täckena som har stor bogskärning får kortare rygglängd och än ett nytt täcke med mindre hål för bogen.
Om man mäter från bogspännena till bakkanten är det mycket lättare att hamna rätt.
Det måttet anges även på många täcken, på 115 står det då även ca 160. Så om det står 115/160 så är det det måttet man menar.
 
Sv: Är Rhino mindre i storlekarna än Amigo? Är Wug tightare i bogen än vanliga?

Fast det måste ju vara rätt i rygglängden oavsett. Och lita på vad HW skriver på lapparna går ju inte ang rygglängden, då vetesjutton om man kan lita på övriga mått.

100 cm blir ju ungefär 5 cm för långt (och frågan är hur det blir i bogen), men tänkte om ett 100 cm wug kanske skulle kunna funka, om det hamnar lite längre fram och blir lite tightare i bogen?

Nu vill jag inte ha något annat märke om jag inte måste, men jag vet sen förr att vad det står för storlek och vad det är när man mäter är ju inte alltid alls samma sak. Har varit med om 115 cm-täcke som legat från 105 - 125 cm i rygglängd. Lärde mig alltid ta med måttband när jag skulle shoppa täcken ;) (Nu mäter ju snälla ÅF åt mig och mailar, men inte fått svar ang Wug än)

Tillägg: Alla mått är på nya täcken kanske ska tilläggas, det äldsta är 95 cm täcket som är från förra året. Övriga är på årets. (Dock så mitt gamla 95 cm HW Amigo är också 110 cm i ryggen, så de verkar inte ändrat nåt just där)
 
Sv: Är Rhino mindre i storlekarna än Amigo? Är Wug tightare i bogen än vanliga?

har ett 140 rhino wug 200g på hästen som är i minsta laget.
har ett 130 rhino ofodrat som sitter bra.

så på något sätt måste ju rhio+wug+fodring göra att täcket blir mindre :) men ingen logik...
 
Sv: Är Rhino mindre i storlekarna än Amigo? Är Wug tightare i bogen än vanliga?

Jag köpte ett Rhino stl 100 cm förra vintern till shettisen som har 95-105 i täcken.

Det var lite stort...

859757_10151294270620811_1266174513_o.jpg


Satt lite bättre på ngt större ponny (126)

1463931_10152012185326676_900372636_n.jpg
 
Sv: Är Rhino mindre i storlekarna än Amigo? Är Wug tightare i bogen än vanliga?

*KL*

Strömsbergs gårds översättningstabell för storlekar är helknasig i de små storlekarna, för att inte säga totalsnurrig.

Gå efter de engelska storlekarna så blir det bättre.

5'6" är 125 (inte 115 som hos Strömsberg). Jag har den storleken till min ganska rejäla lilla D-ponny.

5'0" är 115, 4'6" är 105, 4'0" är 95. 3'9" är 90 cm.

Engelska storlekarna mäts från mitt fram på bogen till täckets bakkant. 5'0" är ca 152cm och 5'3" är 160cm.
 
Senast ändrad:
Sv: Är Rhino mindre i storlekarna än Amigo? Är Wug tightare i bogen än vanliga?

145 i Amigo lite har för litet. 145 i Rambo satt perfekt... De skiljer i storlekarna!
 
Sv: Är Rhino mindre i storlekarna än Amigo? Är Wug tightare i bogen än vanliga?

Juste: wug är tightare i bogen uppleber jag med :p
 
Sv: Är Rhino mindre i storlekarna än Amigo? Är Wug tightare i bogen än vanliga?

*KL*

Strömsbergs gårds översättningstabell för storlekar är helknasig i de små storlekarna, för att inte säga totalsnurrig.

Gå efter de engelska storlekarna så blir det bättre.

5'6" är 125 (inte 115 som hos Strömsberg). Jag har den storleken till min ganska rejäla lilla D-ponny.

5'0" är 115, 4'6" är 105, 4'0" är 95. 3'9" är 90 cm.

Engelska storlekarna mäts från mitt fram på bogen till täckets bakkant. 5'0" är ca 152cm och 5'3" är 160cm.

Fast det är totalsnurrigt med HWs egna tabell med.

95 cm = 4´9 = 145 cm mitt fram till bakkant enligt lappen. Men rygglängden är 110 cm på det, och längden är mer än 150 cm (minns inte exakt).

100 cm har en rygglängd på 120 cm, 110 cm har en rygglängd på 126 cm (105 fanns inget inne att mäta).

När jag mäter mitt fram till bakkant är ponnyn ungefär 157 cm. Rygglängd mankeskant på täcke till svansrot är 115 cm.

Haken är ju att måtten på täckena inte stämmer med måtten i tabellen, vilket gör det jäkligt knepigt. 157 cm rygglängd ska enligt tabellerna bli en 5´3/110 cm. Men 110 cm är 126 cm i ryggen, och inte 120 cm som HW påstår. Vilket gör mig väldigt tveksam till att måttet 157 cm stämmer.

Jag TROR ju utefter måtten att han ska ha 100 cm/5´0 - eftersom det är 120 cm i ryggen mätt hos ÅF. I och med att "mitt på" måttet inte stämmer tabell - täcke så antar jag det är längre än de 152 cm det ska vara enligt tabell med

Men varför inte bara ändra tabellhelvetet så det STÄMMER?? HW är ju inte så kajko i större storlekar (från 125 cm). Så vad hände när de försökte sy små täcken egentligen.
 
Sv: Är Rhino mindre i storlekarna än Amigo? Är Wug tightare i bogen än vanliga?

Jag köpte ett Rhino stl 100 cm förra vintern till shettisen som har 95-105 i täcken.

Det var lite stort...

859757_10151294270620811_1266174513_o.jpg


Satt lite bättre på ngt större ponny (126)

1463931_10152012185326676_900372636_n.jpg

Tack, det där stärkte min misstanke om att 100 cm skulle kunna funka påmin, är ju en B-ponny (ca 122 - 125 cm i mkh, och tanig än, ung)
 
Sv: Är Rhino mindre i storlekarna än Amigo? Är Wug tightare i bogen än vanliga?

Köp Weatherbeeta i stället! ;)
 
Sv: Är Rhino mindre i storlekarna än Amigo? Är Wug tightare i bogen än vanliga?

*KL*

Strömsbergs gårds översättningstabell för storlekar är helknasig i de små storlekarna, för att inte säga totalsnurrig.

Gå efter de engelska storlekarna så blir det bättre.

5'6" är 125 (inte 115 som hos Strömsberg). Jag har den storleken till min ganska rejäla lilla D-ponny.

5'0" är 115, 4'6" är 105, 4'0" är 95. 3'9" är 90 cm.

Engelska storlekarna mäts från mitt fram på bogen till täckets bakkant. 5'0" är ca 152cm och 5'3" är 160cm.

Håller med! Köpte nya stalltäcken Horseware Amigo och för en gångs skull var jag noggrann och mätte ponnyn innan jag beställde! Så fel det blev... Mätte in ponnyn till 150 cm från mitt på bog till mitt på svansen och beställde storlek efter det. Etiketten i täcket säger rygglängd 100 men täckets verkliga mått är 122 cm..
20131205_212029.jpg


Nästa täcke beställdes 2 storlekar mindre dvs storlek 90! Passar betydligt bättre!
20131217_211412.jpg


Till D-ponnyn passade storlek enligt tabellen perfekt!
20131205_2116221.jpg
 
Sv: Är Rhino mindre i storlekarna än Amigo? Är Wug tightare i bogen än vanliga?

Ja det verkar vara just småtäckena de har problem med storlek kontra verklighet?

Jag har haft HW på hästar från 125 cm och upp, och där har det alltid stämt. Dvs har de haft 125 i andra täcken har HW i strl 125 suttit bra. 135 finns ju inte i HW men 130 har legat bra på de som passat i 135, och 140 cm har suttit bra på de som passat i stora 135. Osv

Men små storlekar och det är en djungel. Jag skulle kunna skita i vad de kallade storlekarna, de får kalla den Nisse och Lisa om de vill. Men när deras angivna mått inte stämmer, så blir det ju lotto.

122 cm i rygglängd på ditt stämmer med när ÅF mätte ett 100 cm till 120 cm.
 
Sv: Är Rhino mindre i storlekarna än Amigo? Är Wug tightare i bogen än vanliga?

Mitt på svansen är för långt. Du ska mäta till täckets tänkta bakkant.
 
Sv: Är Rhino mindre i storlekarna än Amigo? Är Wug tightare i bogen än vanliga?

Mitt på svansen är för långt. Du ska mäta till täckets tänkta bakkant.

Jo jag noterade det sen, så man får dra av några cm, och det blir någonstans 157 cm. Men det gör ingen praktisk skillnad då det är ett hopp på 8 cm på det måttet. Dock stämmer inte de måtten med verkligheten lik förbannat.

Dels så påmitt 95 cm täcke stämmer INTE det där måttet. Och enligt måttabellen ska han om längdmåttet är 157 cm ha en motsv svensk 110 cm. Men de är 126 cm i rygglängd vilket är 10 cm för stort.

Så räcker inte med att mäta ponnyn och sen kolla i tabellen. Man måste mäta ponnyn och sen mäta täcket - måttabellen kan man tända i pannan med =/

Min underbara ÅF skickar ett 100 cm och ett 110 cm Amigo Hero 6 lite, med fri returfrakt på ett täcke :love:

Så får vi se om nåt av dem passar. Jag gissar ju på 100 cm, både innan och efter att ha sett bilder här på 100 cm täcken.

Bad en som säljer ett 100 cm Rhino Wug att mäta rygglängden. Hon fick den till 150 cm, men då är det ju wug, så man får väl dra av lite för det som går upp på manken/halsen - men det är ju knappast 50 cm..
 
Sv: Är Rhino mindre i storlekarna än Amigo? Är Wug tightare i bogen än vanliga?

Det enda jag tycker är negativt med HW's täcken är just det du skriver - ingen logik. Å ena sidan säger de att Rambo ska vara större i storlekarna och att Rhino ska passa smalbogade hästar. Min hyffsat bredbogade spanjor får ha en stl större i Rhino, men det sitter riktigt bra på honom. Hans Rambo Supreme stl 140 får ligga och skräpa i förrådet, för det är alldeles för litet. Provade ett Rambo Wug 0 g i stl 140 - det hängde ner halvvägs över haserna på honom. ??? Provade också ett Rambo Duo i 145 (efter att jag konstaterat att Rhino 145 låg bra och att Rambo Supreme 140 var på tok för litet) och det hängde också ner över rumpan. Go figure.. Till slut köpte vi ett Rambo Optimo i stl 140, detta ligger tack och lov bra på honom. Men maken till krångel med att hitta rätt storlek på ett och samma täckesmärke har jag då aldrig varit med om.
 
Sv: Är Rhino mindre i storlekarna än Amigo? Är Wug tightare i bogen än vanliga?

Just ja, tillägger att jag tror att man i mitt fall måste ta mått från mitten på bogen/bröstet till "sittbenet" eller bakersta punkten på rumpan, och jämföra detta mått med täckenas nedermått (som tack och lov är angivet i HW's täcken!). För enligt ryggmåttet så är han 135 cm; men pga bogen så kan han inte ha 135-täcken. Uppenbart inte heller vissa Rambo 140 heller.
Just ja! Jag mätte mitt Amigo 130-täcke som jag sålde pga att han vuxit ur det, och det var 145 cm(!!) över ryggen. Detta täcke hade jag inte en chans att knäppa.
SÅ ja, det är helt snurrigt. :P
 
Senast ändrad:
Sv: Är Rhino mindre i storlekarna än Amigo? Är Wug tightare i bogen än vanliga?

Det är mycket bättre att du ringer S-bergs för de är duktiga på att bedöma storlekar individuellt på telefon om de får info om hästen och kan prata med dig direkt osv.

jag tycker Rhino Wug är betydligt trängre i bogen än amigo och rambo ja..... vet att s-bergs själva brukar klassa dem i just ordningen rhino-amigo-rambo när de generellt pratar om storlekar osv.
 

Liknande trådar

Utrustning Måste köpa nya täcken till ponnyn som plötsligt växt ur sina. Tyvärr har han Amigo täcken och deras pony storlekar är helt tokiga så jag...
Svar
8
· Visningar
1 491
Senast: Beeboppe
·
Utrustning Nya damen har en ganska bastant bog och bred, lite lågt ansatt hals. Hon har ett Amigo bravo regntäcke i 145 som sitter bra, hennes...
Svar
18
· Visningar
2 461
Utrustning Tycker alltid det är så svårt att välja storlek på Horsewares täcken, så tänkte att vi kanske kunde lägga ut erfarenheter angående...
Svar
5
· Visningar
9 261
Senast: Niki
·
Utrustning Hur är halsen? Min häst verkar om man ser till hur HW-täckena passar ha väl mycket hals till sin bog. Jag radar upp hur de passar så...
Svar
7
· Visningar
1 310

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp