Är Rhino mindre i storlekarna än Amigo? Är Wug tightare i bogen än vanliga?

Sv: Är Rhino mindre i storlekarna än Amigo? Är Wug tightare i bogen än vanliga?

Det är mycket bättre att du ringer S-bergs för de är duktiga på att bedöma storlekar individuellt på telefon om de får info om hästen och kan prata med dig direkt osv.

jag tycker Rhino Wug är betydligt trängre i bogen än amigo och rambo ja..... vet att s-bergs själva brukar klassa dem i just ordningen rhino-amigo-rambo när de generellt pratar om storlekar osv.

Det är den uppfattningen jag fått ja, och som HW själva åtminstone utomlands står för (de tycker size up för rhino, size down för rambo osv, om hästen inte ligger prick på någon storlek).

Jag vill inte ta upp en massa tid av S-bergs när jag ändå inte köper därifrån, men har en snäll ÅF som dels mätt, och även skickar två storlekar så jag kan prova utan extra kostnad för mig.

Men S-bergs är kanonbra, så tipset är utmärkt för alla andra. (Jag har pratat med dem på Globen några år och de kan verkligen sina täcken!)
 
Sv: Är Rhino mindre i storlekarna än Amigo? Är Wug tightare i bogen än vanliga?

*KL*

100 cm blev såhär. Lite stort men det får funka. Vetesjutton vad som hände med färgerna, det är illrött egentligen mer ser orange ut
1505029_549631808466130_1538643565_n.jpg


1551616_549631818466129_707445296_n.jpg


Har bjudit på ett Rhino wug i 100 cm på tradera med, det borde bli ännu bättre, ska bara kontrollmäta längden i nederkant.
 
Sv: Är Rhino mindre i storlekarna än Amigo? Är Wug tightare i bogen än vanliga?



Håller med! Köpte nya stalltäcken Horseware Amigo och för en gångs skull var jag noggrann och mätte ponnyn innan jag beställde! Så fel det blev... Mätte in ponnyn till 150 cm från mitt på bog till mitt på svansen och beställde storlek efter det. Etiketten i täcket säger rygglängd 100 men täckets verkliga mått är 122 cm..
20131205_212029.jpg


Nästa täcke beställdes 2 storlekar mindre dvs storlek 90! Passar betydligt bättre!
20131217_211412.jpg


Till D-ponnyn passade storlek enligt tabellen perfekt!
20131205_2116221.jpg


Hej!

Vad är det för ras och storlek på din ponny?
Köpt en shettis på ca 80 sm som har strl 85 i två fodrade täcken som medföljde. Köpte ett hansbo regntäcke (utan bogveck) i strl 85 men det var ok i rygglngd men för trångt i bogen. Rygglängden verkar som sagt dock vara rätt med 85.
Funderar på ett Amigo Lite regntäcke men blir inte klok på storlekarna. Låter som att jag ska ta minsta möjliga.
 
Hej!

Vad är det för ras och storlek på din ponny?
Köpt en shettis på ca 80 sm som har strl 85 i två fodrade täcken som medföljde. Köpte ett hansbo regntäcke (utan bogveck) i strl 85 men det var ok i rygglngd men för trångt i bogen. Rygglängden verkar som sagt dock vara rätt med 85.
Funderar på ett Amigo Lite regntäcke men blir inte klok på storlekarna. Låter som att jag ska ta minsta möjliga.

Till en så liten shettis kan du nog glömma HW. Min som är 89 cm kan med nöd och näppe ha minsta storleken.
 
Hej!

Vad är det för ras och storlek på din ponny?
Köpt en shettis på ca 80 sm som har strl 85 i två fodrade täcken som medföljde. Köpte ett hansbo regntäcke (utan bogveck) i strl 85 men det var ok i rygglngd men för trångt i bogen. Rygglängden verkar som sagt dock vara rätt med 85.
Funderar på ett Amigo Lite regntäcke men blir inte klok på storlekarna. Låter som att jag ska ta minsta möjliga.

En welsh, B-ponny.

Min 105 cm shettis hade 95 i HW. 85 satt bättre i bogen men lite kort på sidor och längd. Så glöm HW på en så liten säger jag med. De är stora i de små storlekarna!
 
Tack alex o svea, då får jag kanske kika på andra märken.
Har sett bild på täcken från TREND som verkar sitta toppen men dem kan jag inte finna.

Det måste vara ett regntäcke med glansigt foder. Har inget emot att ta in det i halsen om jag måste men det får ju inte hänga för långt ner på sidorna.
 
Tack alex o svea, då får jag kanske kika på andra märken.
Har sett bild på täcken från TREND som verkar sitta toppen men dem kan jag inte finna.

Det måste vara ett regntäcke med glansigt foder. Har inget emot att ta in det i halsen om jag måste men det får ju inte hänga för långt ner på sidorna.

Trend sitter bra, men jag vet inte om de finns längre? Tror att det var ett lågprismärke som Hansbo sålde, eventuellt med samma mönster som de använde till sina egna dyrare täcken. Om de finns så hittar du dem nog på Citygross.
 
En fråga i denna några år gamla tråd. Om en ponny har st 105 i andra täcken, vad slulle ni ta i Horsewares då? Samma i Amigo och Rhino?
 
En fråga i denna några år gamla tråd. Om en ponny har st 105 i andra täcken, vad slulle ni ta i Horsewares då? Samma i Amigo och Rhino?

Som storlekarna var förr - 85 eller 95. Dock så har de - trots att de förnekar det - gjort något med storlekarna, de är mycket mindre än förr i Amigo Bravo iaf. Så köp nånstans där du kan byta. Kan hända du behöver 100 cm nu.

Min som är en liten 115 i andra täcken och alltid haft 100 i amigo måste nu ha 110.
 
Som storlekarna var förr - 85 eller 95. Dock så har de - trots att de förnekar det - gjort något med storlekarna, de är mycket mindre än förr i Amigo Bravo iaf. Så köp nånstans där du kan byta. Kan hända du behöver 100 cm nu.

Min som är en liten 115 i andra täcken och alltid haft 100 i amigo måste nu ha 110.

Eller hur!!! "Kul" att fler har märkt att de gjort ngt med storlekarna. Min ena behövde nytt täcke och 145 i amigo har alltid suttit som om det vore sytt för denna hästen och helt plötsligt satt alla som skit. Dom på Horseware sa att ingenting hade ändrats och föreslog en storlek större men det satt lika illa plus det kasade bak och tryckte då på manken. Har jämfört täckena med det gamla täcket och de är både trängre och kortare överallt. Gick över till ett annat märke efter det. :sneaky:
 
@Freazer vi är flera som upplevt just det där. På en rad olika hästar och storlekar. Men som sagt de förnekar att de ändrat minsta lilla. Konstigt att täckena är både kortare, snävare i halsen och trängre i bogen då...
 
Som storlekarna var förr - 85 eller 95. Dock så har de - trots att de förnekar det - gjort något med storlekarna, de är mycket mindre än förr i Amigo Bravo iaf. Så köp nånstans där du kan byta. Kan hända du behöver 100 cm nu.

Min som är en liten 115 i andra täcken och alltid haft 100 i amigo måste nu ha 110.

Fast nu hade vi köpt ett vintertäcke Rhino i 110, och det var bara liite stort, hängde ca 10 cm över rumpan, så vi behåller det. Ponnyn en Welsh Mountain.
 

Liknande trådar

Utrustning Måste köpa nya täcken till ponnyn som plötsligt växt ur sina. Tyvärr har han Amigo täcken och deras pony storlekar är helt tokiga så jag...
Svar
8
· Visningar
1 491
Senast: Beeboppe
·
Utrustning Nya damen har en ganska bastant bog och bred, lite lågt ansatt hals. Hon har ett Amigo bravo regntäcke i 145 som sitter bra, hennes...
Svar
18
· Visningar
2 461
Utrustning Tycker alltid det är så svårt att välja storlek på Horsewares täcken, så tänkte att vi kanske kunde lägga ut erfarenheter angående...
Svar
5
· Visningar
9 261
Senast: Niki
·
Utrustning Hur är halsen? Min häst verkar om man ser till hur HW-täckena passar ha väl mycket hals till sin bog. Jag radar upp hur de passar så...
Svar
7
· Visningar
1 310

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp