Är tränsbett nödvändigtvis alltid snällast?

hier

Trådstartare
Min medis har tre olika bett att växla mellan. Ett rakt tränsbett med rörliga ringar, ett kimblewick med tungfrihet och ett pelham med tungfrihet.

Jag har testat alla tre av nyfikenhet, men rider oftast på tränsbettet.
Något jag har märkt är dock att hon försöker slå sig fri från handen och dra ner huvudet när jag rider med tränsbettet eller kimblewicket, oavsett hur mjuk och försiktig jag är i handen. Det räcker med att jag tar en lätt kontakt för att hon ska göra så här. När jag testade pelham var hon betydligt lugnare i munnen och sög på bettet.

Jag ska höra med ägaren vilket bett hon oftast rider på och om hästen gör samma sak med henne. Jag känner mig inte så bekväm med att rida på så skarpa bett utan det känns tryggare med tränsbett. Hästen är väldigt mjuk och fin i munnen i övrigt kan tilläggas.

Hur beter sig era hästar med de bett de trivs bäst på?
 
Min häst gapar och står emot massor på raka bett, oavsett hur bettet ser ut. Slår inte direkt med huvudet men håller det högt och vill undvika bettet. Klockren på alla ledade.

Alltså är min slutsats att hon vill ha ledade bett eftersom hon då har en stängd mun och svarar trevligt på hjälperna :)
 
Menar du din häst eller min medis? :p

Haha, min häst. Vågar inte uttala mig om din men är det det som är skillnaden på den kan det ju passa in där med ;)
Ett ledat tränsbett kanske skulle hjälpa dig, finns ju billiga begagnade om man inte vill köpa nytt bara för att testa.
 
Haha, min häst. Vågar inte uttala mig om din men är det det som är skillnaden på den kan det ju passa in där med ;)
Ett ledat tränsbett kanske skulle hjälpa dig, finns ju billiga begagnade om man inte vill köpa nytt bara för att testa.

Det är inte min häst så jag kan inte laborera med bett och jag litar på ägaren att hon trivs bäst på raka bett :) Min oro är att jag blir lurad av stången, hon kanske helt enkelt "vågar" ha mer åsikter med tränsbettet eller jaktstången, och att pelhamet mer tvingar henne att vara tyst i munnen?
 
Har testat flera olika på min ponny och det han tyckte var värst var dom raka betten. Hann inte mer än testa det i stallgången så började han gapa och visade nej klart och tydligt. Behövde inte testa att rida med det.

Han går på ett tredelat eggbett med fasta ringar och ett Waterford.
Waterfordet för jag tänkte att jag skulle testa ett rörligare bett efter jag testat ett baucher på honom som jag tänkte skulle ligga mer stilla i munnen. Han gillade inte det alls. Så körde tvärtom istället och det gillar han.
 
Intressant hur olika hästar gillar olika bett. Min är OK med mycket i bettväg men avskyr waterford. Kan ha det i munnen, men tar man i det gapar hon hysteriskt.

Tungfrihet är ett annat hatobjekt, nova ytterligare ett. Kimblewick - även om det är rakt får henne bara att gapa - pelham däremot gillar hon.
 
Min medis har tre olika bett att växla mellan. Ett rakt tränsbett med rörliga ringar, ett kimblewick med tungfrihet och ett pelham med tungfrihet.

Jag har testat alla tre av nyfikenhet, men rider oftast på tränsbettet.
Något jag har märkt är dock att hon försöker slå sig fri från handen och dra ner huvudet när jag rider med tränsbettet eller kimblewicket, oavsett hur mjuk och försiktig jag är i handen. Det räcker med att jag tar en lätt kontakt för att hon ska göra så här. När jag testade pelham var hon betydligt lugnare i munnen och sög på bettet.

Jag ska höra med ägaren vilket bett hon oftast rider på och om hästen gör samma sak med henne. Jag känner mig inte så bekväm med att rida på så skarpa bett utan det känns tryggare med tränsbett. Hästen är väldigt mjuk och fin i munnen i övrigt kan tilläggas.

Hur beter sig era hästar med de bett de trivs bäst på?

Jag tycker nog att man ska vara medveten om att hur hästen reagerar för bettet när den gör det korrekt är en inlärd, skolad sak.
De allra flesta hästar i Sverige är inte skolade i att göra rätt vid inverkan från bettet, spec inte vid liten nog inverkan.

I min värld är tränsbett basen. Funkar det inte där har jag ett problem i utbildningen av hästen och får starta där.
När hästen är skolad kan jag använda stång. Och då på det sätt en stång är utformad att ridas på: i eftergift. En stång ska inte ridas på med den typen av kontakt som man vill ha i ett tränsbett.
Vill man ha kontakt a la tränsbett i bettet är kandaret det man får ta till om man också vill kunna nyttja stångens funktioner, då hästen är skolad nog för det och då man gör övningar där det kan finnas behov.

Att rida på stång som vardagsbett när hästen inte är skolad nog för tränsbett ser jag ingen vits med.
Därför tycker jag du gör helt rätt som inte vill rida på pelhamen. Vill man utbilda hästen är det inget lämpligt bett för de allra flesta hästar.

Jag är inget fan av raka bett. Att en stång är oledad kan jag fatta vitsen av. Speciellt om de inte har låsta leder. Dåtidens stänger kunde vara ledade men ha leder som bara kunde röra sig i vissa vinklar och i visst antal grader.
Men oledade bett var just bara något man använde då hästen var skolad och stången lades på.
Rörliga bett använder man för att man kan ge en hjälp i höger sidas mungipa som inte ger tvetydiga signaler i vänsters, som raka bett kan göra iom att alla rörelser per automatik går genom hela bettet.
De som rekommenderar raka bett är sällan såna som utbildat en massa hästar. De som gjort det vet att det ledade ger en större tydlighet för hästen och påskyndar den grundfas där man får hästen lösgjord, lita till bettet och följa det och söka det.

Min nuvarande häst är en superkänslig sak som har en väldigt liten mun på alla sätt. Han går på 3-delat, anatomiskt tränsbett som är ganska smalt. Han kan inte ha bredare iom sin lilla trut.
Jag har Sprengers Dynamic RS. Det brukar jag ha som förstahandsval på de flesta hästar jag jobbar med. Hittills har ingen ogillat det.
Såna som klapprat, dragit, backat av, gapat etc brukar gå att få och fungera på och gilla det här. Även de som anses bara kunna gå på stång eller raka bett. Men vissa måste utbildas en del.
 
Min gillar inte tränsbett. Hon går att rida, men är inte nöjd. På stång går hon mycket bättre, lugnare och lyssnar bättre.
Har både fast, correction, Billy Allen. Hon går bra på alla.

Ponnyn däremot går att rida på precis vad som helst. Bosal verkar funka bäst. Och han är långt ifrån välskolad ;)
 
Min förra ponny gick som en klocka på ett vanligt rakt bett, stadig och skummade i munnen. Men med två- och tredelade bett tog han inget stöd alls, kastade med huvudet och visade missnöje. Hade inga problem med tänderna heller. Så då fick han ha de betten som han trivdes med helt enkelt :)
 

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 060
Senast: Fazeem
·
Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 898
Senast: Gimlan
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
3 929
Senast: Kristall10
·
Utrustning Vi har en shettis som min 8-åriga dotter börjat rida lite mera på nu. Tidigare har det varit väldigt sporadiskt men nu har intresset...
Svar
3
· Visningar
974
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp