Arabiska fullblod del 2

athena_arabians

Trådstartare
Andra tråden är full nu så jag börjar en ny. Jag har ju ingen arab men är ju en aning stamnörd så jag börjar den nya tråden med några gamla bilder.


Exelsjor, alltid en favorit som lämnade Sverige för tidigt.


Jager, en av de första arabhingstarna i Sverige i modern tid.


Edjora, superstoet. Användbar, vacker och en otrolig avelsmärr (dessutom dotter till Exelsjor!).


Min favorit Etna.
 
Åh vilken fantastisk trådstart! Jag fick riktig åååååh -vill ha- känsla av bilden på Exelsjor. Tyckte mig känna igen namnet även om jag inte sett bild på honom tidigare, och jovisst hade min fröken honom bak i stammen! Men det visste säkert @athena_arabians bättre än mig! ;)

Idag skyndade jag mig ut på ridtur innan regnet skulle komma på eftermiddagen. Och kom ut exakt när ett tätt pissregn började falla! Min fröken hatade mig då för att jag tvingade ut henne, men tack och lov lättade det efter en stund. Nu, när jag sitter inomhus igen så skiner solen som bara den! :banghead:
 
Plannja och jag var också ute på en träningsrunda, men jag var på marken och Plannja iförd akademisk kapson och långa tyglar.
Vi tränar ungefär varannan dag, men jag har varit tvungen att själv gå vidare lite i programmet och lägga in övningar som jag såg de andra göra men inte själv har utfört tidigare. Plannja är nämligen, som de flesta araber, väldigt snabb i tanken och tyckte efter två träningstillfällen att det var utrtråkigt att göra samma sak igen. Jag vill att hon ska behålla intresset och gilla det vi gör, så nu promenerar jag ett par kilometer och övar ställning och öppna utmed vägen. Sänka huvudet, ställning och öppna. Hon provar sig fram och testar "vad händer om jag gör så när du gör så" och det är inspirerande men betyder också att jag måste ligga före i tanken.
Araber med sin höga intelligens är minsann en utmaning, men en härlig sådan! :heart
 
Plannja och jag var också ute på en träningsrunda, men jag var på marken och Plannja iförd akademisk kapson och långa tyglar.
Vi tränar ungefär varannan dag, men jag har varit tvungen att själv gå vidare lite i programmet och lägga in övningar som jag såg de andra göra men inte själv har utfört tidigare. Plannja är nämligen, som de flesta araber, väldigt snabb i tanken och tyckte efter två träningstillfällen att det var utrtråkigt att göra samma sak igen. Jag vill att hon ska behålla intresset och gilla det vi gör, så nu promenerar jag ett par kilometer och övar ställning och öppna utmed vägen. Sänka huvudet, ställning och öppna. Hon provar sig fram och testar "vad händer om jag gör så när du gör så" och det är inspirerande men betyder också att jag måste ligga före i tanken.
Araber med sin höga intelligens är minsann en utmaning, men en härlig sådan! :heart


Känner igen det!
Hästmassören beordrade avsutten öppna inkluderat i uppvärmningen innan varje ridpass förra året. Efter andra gången har det varit en ständig kamp att få det lite mindre urtrist. Jag lyckades inte... ;)
 
Oj då.... ! :crazy: Jag ska på clinic igen ett par gånger under sommaren, hoppas få lite mer övningar och utmaningar då så att Plannja inte bryter ihop av tråk.... Men hon kommer självmant fram och stoppar nosen i kapsonen när vi ska träna, det har hon aldrig gjort med tränset. Så man får väl se det som lite positivt....! :up:
 
Här går det Framåt idag fick Naazina följa med på en liten tur ut för första gången sedan i höstas, det gick jättebra inget bus å hon knallade på avslappnat framåt i både skritt och trav även när hon var först och var glad och positiv hela tiden så det verkar lovande, Kalle är insutten och har skrittat runt nu med ryttare på ryggen när jag hållit honom i lina men han bryr sig inte om något, jag har aldrig haft en så lättjobbad och lugn unghäst (då har jag ändå haft nordsvensk i 25 år) så nu är det dags för lite mer rida själv på banan innan han får följa med ut på liten tur i skogen han med :p Ffenix har byggt upp sin kondis ordentligt nu men har inte riktigt fattat än att han är valack så igår provade vi "poppcorngalopp" :D:nailbiting: för första gången, med brunstigt sto först i gruppen vid uteridning sen låg den läskiga Nordisvalacken Marino bakom som man också var tvungen att ha koll på samtidigt :sneaky: (kan jag förstå låter som en elefant kommer galopperandes haha):devil: Inte helt bekvämt eller enkelt att hänga med i men vi gjorde några snygga sidvärts utmed vägen iaf :o:p vi får se om vi lyckas med några sådana krumelurer på dressyrträningen ikväll ;)
 
Ibland slår det mig dethär med avel och förväntningar, med snyggingar i stammen som Excelsjor, Gotcha, Negatraz mm. Borde man ha en sådan där snygging som tar andan ur en. Men:

bild15_zps6c49d07e.jpg


Snarare ganska kortbent och ser ut som en tunna även när hon inte är fet.. :grin:


Tur för henne att hon tar andan ur mig varje gång hon kommer fram till mig, med bara sin otroliga personlighet och inställning! Även andra håller med om att hennes charm är oemotståndlig, hästvan som hästallergiker!
 
Vacker eller ej, idag tog fuxfröken andan ur mig!
Hade äntligen en sån ridtur där allt funkar och hästen känns som en miljon!
Efter att ha dragits med spänningar i bogarna ett tag, var det idag bra ärlig framåtbjudninh, längning i steget och en otrolig feeling och schwung i varje steg! Såna pass ger bara en sån lyckokick som varar tills bästa lika bra ridpass, hur lång tid det än dröjer. Men jag har en känsla av att det går bra snart igen! ;)
 
Ibland slår det mig dethär med avel och förväntningar, med snyggingar i stammen som Excelsjor, Gotcha, Negatraz mm. Borde man ha en sådan där snygging som tar andan ur en. Men:

bild15_zps6c49d07e.jpg


Snarare ganska kortbent och ser ut som en tunna även när hon inte är fet.. :grin:


Tur för henne att hon tar andan ur mig varje gång hon kommer fram till mig, med bara sin otroliga personlighet och inställning! Även andra håller med om att hennes charm är oemotståndlig, hästvan som hästallergiker!


Det här med skönhet tycker jag är intressant. Det sägs ju att skönheten ligger i betraktarens ögon. Ibland blir jag fundersam hur mycket energi det läggs på skönhet. när det är så mycket mer man behöver ha i en häst om allt skall fungera.
Nog om det roligt att få se bild på din fuxflicka, känslan när allt fungerar i ridningen är svår att beskriva. den lever man länge på :)
 
Det här med skönhet tycker jag är intressant. Det sägs ju att skönheten ligger i betraktarens ögon. Ibland blir jag fundersam hur mycket energi det läggs på skönhet. när det är så mycket mer man behöver ha i en häst om allt skall fungera.
Nog om det roligt att få se bild på din fuxflicka, känslan när allt fungerar i ridningen är svår att beskriva. den lever man länge på :)

Sant! Håller man inte på med utställning behöver hästen ju inte vara vacker, utan ändamålsenligt byggd. Vilket innefattar väldigt mycket mindre även om de ibland överlappar..
Men vad fröken saknar i fysiska fördelar tar hon mer än in på vilja att vara till lags!
 
Jag tycker att en korrekt häst är vacker, sen kan ju min personliga smak vara något mer åt utställningshållet, men jag uppskattar fortfarande riktigt atletiska brukshästar.

Pompeji var med på hingstcertifieringen som var, det gick helt ok, framförallt med tanke på att han mest har gått i hagen sen han ställdes ut som åring!

Här har ni hans poäng med kommentarer!



Jag håller med i stort och känner mig nöjd med bedömningen. Jag vet att han kan få bättre på temperament, skritt och hals. För hur den här halsen kan vara grov är för mig en gåta! Men Sanna sa att han var spänd och bara hade huvudet rakt upp, och ja, då ser den ju grov ut.
11081159_10153127526101223_7921340387121417787_n.jpg


11091331_10153127524476223_7347559186742472644_n.jpg


11036258_10153125400736223_4633281426295692296_n.jpg


Grov hals? Nej, jag köper inte det riktigt faktiskt.
 
Han är jättefin, men på filmen ser han faktiskt ut att ha grovt ansatt hals. Kan säkert bero på att han spände sig.
 
Jag tycker att en korrekt häst är vacker, sen kan ju min personliga smak vara något mer åt utställningshållet, men jag uppskattar fortfarande riktigt atletiska brukshästar.


Precis vad jag menar. En korrekt häst är vacker, men i en vacker häst ligger så mycket mer än att den är korrekt!
 
Uppdatering igen....

Angelique är fortfarande tjock. Hon är tuffsig och inte alls fin just nu. Nu vill jag ha sommar och sommarpäls

I ridningen har det gått framåt. Vi har galopperat uppsuttet i helgen, inga snygga galoppfattningar alls, men det blev galopp i alla fall. Igår hade jag tänkt rida, men det blev tömkörning istället. Angelique skötte sig utmärkt och tyckte det var riktigt kul, dock slog hon på sig på insidan av frambenet. Idag när jag var till stallet så var hon varm och svullen vid såret. Så det blev en vilodag med fokus på sårrengöring.

Nu är jag så trött på leriga hagar (det är massor av lera i hagen, men grusat vid ingången), skitig häst och dålig stämning i stallet. Då är det tur att jag har en underbar häst som tillför den energi som äts upp av lera...

Var förresten på hingstvisningen i Strängnäs. Alltid kul att se fina hingstar och jag hittar minst en varje gång som jag blir helkär i... Farligt detta...
 
Idag går jag på små rosa moln :love: Ffenix fick följa med på WE kurs för första gången en tänkt miljöträning då jag aldrig haft möjlighet att rida i ridhus med flera andra hästar av olika kön och temperament men han klarade det galant, den stora spegelväggen och folket på läktaren var lite läskiga först men sen klarade han av hinder efter hinder galant, tom avslappnad på riktigt i halterna. på em gick det ännu bättre och han tittade inte märkbart åt något alls. Tänk lilla grå som varit så rädd för allt som kommer från sidan och nu klarar han att stå still lös när jag sadlar och täckar och tom på bortaplan ihop med andra hästar kunna ridas in i en avslappnad halt och stå kvar på enhandsfattning när jag lyfter upp och ställer tillbaka saker bredvid honom, flyttar mugg över huvudet och plingar i en klocka. Inte annat är jag är en aningen stolt idag :p (ursäkta underdriften jag spricker snart) det märks också att han blir starkare och mer balanserad för var dag som går nu är det riktigt riktigt roligt...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Tänkte berätta hur det går med vår nya hund. Vi fick en 4-årig amrishane som omplacering för ca 6 veckor sedan. Den tragiska...
Svar
8
· Visningar
2 090
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp