Arabiska fullblod del 2

Alltså, "riktigt" proffs som i att personen tävlar GP. Inget negativt riktat mot Malin och Petra, de är riktiga proffs på att rida in och rida till och jobba fram löftesrika araber men inte ännu att tävla svår klass.

Jag förstod precis vad du menade :)

Det låter som en väldigt bra plan!
Jag önskar att jag hade ekonomi att göra samma sak.
 
Apropå ingenting så. Som ny arabmatte hade det varit kul att åka ut på någon tävling/show/premiering för att se hur det går till och så där. Jag har haft häst för en massa år sedan, men då i min egen lilla skogsbubbla så att säga. Nu har jag ett större intresse och sitter och läser på mer, läser diskussioner och försöker lära mig och själv tycka och tänka. Ja inte öppet än då, men i "kulisserna". ;) Hur som helst så är det inte alltid jättelätt att veta vart man ska hitta info. Tittade tex under proportioner på sahf's hemsida, och jag förstår om saker inte kommit ut än. Men antingen är jag blind, eller så finns bara gamla grejer från 2014 där? Vart hittar man info om sånt egentligen, för jag antar att det funnits event även efter 2014? :) Jag antar att datum och plats åtminstone borde vara planerade för diverse events, finns det någon översikt?

Om man nu ska åka och titta på något eller några happenings under året, vad är era personliga åsikter kring vad som är värt att åka till som åskådare? :)

Och för övrigt: När det kommer till shower, finns det nån ordlista för oss som inte förstår lingon? :D Jag är inte utställningsintresserad vad jag vet, men jag är kunskapsintresserad, och med hundarna har jag alltid provat på lite av allt för att se vad jag gillar så kanske vill jag det med häst också så småningom. Just nu sitter jag och försöker förstå innebörden av "c-show", "futurity" osv osv. Huuur ska en stackars nybörjare fatta? Finns det någon hemlig ritual så man blir invigd och får del av infon, bör man utbilda sig till detektiv eller behöver jag helt enkelt bara en kurs i sökteknik på google och eventuellt ett par glasögon? :D
 
@galathea: Bokstaven framför showen anger vilken nivå det är (olika krav osv). Allt finns på ECAHO:s sida under "Documents" och "Rules for Affiliation of Shows".

Futurity är som en serie där man betalar in pengar vid flera tillfällen när hästen är föl resp unghäst. Sedan tävlar man om de pengarna på utställning och bara de som betalat in har rätt att vara med och dela på pengarna vid ev placering. Dock brukar det inte vara så många hästar så den klassen brukar vara inbakad i de vanliga klasserna. Tex vinner en häst 2-årsklassen på 90 p men är inte anmäld till Futurityn så vinner den "bara" klassen sas. Tvåan i klassen har 89 p men är anmäld så då vinner den Futurityklassen och prispengarna från Futurityn.
 
@galathea: Bokstaven framför showen anger vilken nivå det är (olika krav osv). Allt finns på ECAHO:s sida under "Documents" och "Rules for Affiliation of Shows".

Futurity är som en serie där man betalar in pengar vid flera tillfällen när hästen är föl resp unghäst. Sedan tävlar man om de pengarna på utställning och bara de som betalat in har rätt att vara med och dela på pengarna vid ev placering. Dock brukar det inte vara så många hästar så den klassen brukar vara inbakad i de vanliga klasserna. Tex vinner en häst 2-årsklassen på 90 p men är inte anmäld till Futurityn så vinner den "bara" klassen sas. Tvåan i klassen har 89 p men är anmäld så då vinner den Futurityklassen och prispengarna från Futurityn.

Men tack för den förklaringen, jag har undrat vad Futurity betydde för något :)
 
Apropå ingenting så. Som ny arabmatte hade det varit kul att åka ut på någon tävling/show/premiering för att se hur det går till och så där. Jag har haft häst för en massa år sedan, men då i min egen lilla skogsbubbla så att säga. Nu har jag ett större intresse och sitter och läser på mer, läser diskussioner och försöker lära mig och själv tycka och tänka. Ja inte öppet än då, men i "kulisserna". ;) Hur som helst så är det inte alltid jättelätt att veta vart man ska hitta info. Tittade tex under proportioner på sahf's hemsida, och jag förstår om saker inte kommit ut än. Men antingen är jag blind, eller så finns bara gamla grejer från 2014 där? Vart hittar man info om sånt egentligen, för jag antar att det funnits event även efter 2014? :) Jag antar att datum och plats åtminstone borde vara planerade för diverse events, finns det någon översikt?

Om man nu ska åka och titta på något eller några happenings under året, vad är era personliga åsikter kring vad som är värt att åka till som åskådare? :)

Och för övrigt: När det kommer till shower, finns det nån ordlista för oss som inte förstår lingon? :D Jag är inte utställningsintresserad vad jag vet, men jag är kunskapsintresserad, och med hundarna har jag alltid provat på lite av allt för att se vad jag gillar så kanske vill jag det med häst också så småningom. Just nu sitter jag och försöker förstå innebörden av "c-show", "futurity" osv osv. Huuur ska en stackars nybörjare fatta? Finns det någon hemlig ritual så man blir invigd och får del av infon, bör man utbilda sig till detektiv eller behöver jag helt enkelt bara en kurs i sökteknik på google och eventuellt ett par glasögon? :D


En sak som jag rekommenderar är sportcupen som ordnas varje sommar. Där tävlar araber mot varandra i alla möjliga grenar.
Sen riks utställningen till exempel är ockdå ett årligt evenemang som kan bara roligt att åka och se på :)
 
Alltså, "riktigt" proffs som i att personen tävlar GP. Inget negativt riktat mot Malin och Petra, de är riktiga proffs på att rida in och rida till och jobba fram löftesrika araber men inte ännu att tävla svår klass.
Spännande Sarah, tycker det är så roligt att dina hingstar får prestera både inom ridning och show, hatten av till dig!
Cheval ser jättefin ut under sadel dessutom :heart
 
Apropå ingenting så. Som ny arabmatte hade det varit kul att åka ut på någon tävling/show/premiering för att se hur det går till och så där. Jag har haft häst för en massa år sedan, men då i min egen lilla skogsbubbla så att säga. Nu har jag ett större intresse och sitter och läser på mer, läser diskussioner och försöker lära mig och själv tycka och tänka. Ja inte öppet än då, men i "kulisserna". ;) Hur som helst så är det inte alltid jättelätt att veta vart man ska hitta info. Tittade tex under proportioner på sahf's hemsida, och jag förstår om saker inte kommit ut än. Men antingen är jag blind, eller så finns bara gamla grejer från 2014 där? Vart hittar man info om sånt egentligen, för jag antar att det funnits event även efter 2014? :) Jag antar att datum och plats åtminstone borde vara planerade för diverse events, finns det någon översikt?

Om man nu ska åka och titta på något eller några happenings under året, vad är era personliga åsikter kring vad som är värt att åka till som åskådare? :)

Och för övrigt: När det kommer till shower, finns det nån ordlista för oss som inte förstår lingon? :D Jag är inte utställningsintresserad vad jag vet, men jag är kunskapsintresserad, och med hundarna har jag alltid provat på lite av allt för att se vad jag gillar så kanske vill jag det med häst också så småningom. Just nu sitter jag och försöker förstå innebörden av "c-show", "futurity" osv osv. Huuur ska en stackars nybörjare fatta? Finns det någon hemlig ritual så man blir invigd och får del av infon, bör man utbilda sig till detektiv eller behöver jag helt enkelt bara en kurs i sökteknik på google och eventuellt ett par glasögon? :D


Jag kan tänka mig att de är en hel vetenskap att hoppa in i arabvärlden som nybliven. Araber kan ju användas till det mesta och det finns ju många olika modeller och grenar som de används i.
På Facebook finns en grupp som heter forum för det arabiska fullblodet och om du inte är med där så rekommenderar jag att du ansöker om medlemskap.
Där lär du känna många olika slags arabmänniskor.
Var inte rädd för att fråga om det är något du undrar över, jag var också lite lost när jag började med rasen för 11 år sedan.
 
17352001_1788996278089484_7383340444643481039_n.jpg

17362058_1788996298089482_6604873748293740248_n.jpg


Hos oss flyter allt på som vanligt. Har särat på meciliah och Marilyn nu och det har gått helt smärtfritt.
Meciliah får vara på träningsläger vid "Ranchen" hon är uppväxt på.
Finns en jätteduktig beridare där som utbildar hästar så det passade ganska bra att skicka iväg henne dit på lite utbildning.
 
Men vad kul! Det gick snabbt :) men sen är hon så fin å. Blir hon kvar i Finland?


Jo till min stora glädje så blir hon kvar i landet.
Jätte förvånad att det gick så snabbt, hade två spekulanter som ville ha henne på en och samma dag så det gick hastigt..
Kommer till en som är intresserad av både ridning och avel så det är jag glad för. Men oj vad jag kommer att sakna henne..
 
Jo till min stora glädje så blir hon kvar i landet.
Jätte förvånad att det gick så snabbt, hade två spekulanter som ville ha henne på en och samma dag så det gick hastigt..
Kommer till en som är intresserad av både ridning och avel så det är jag glad för. Men oj vad jag kommer att sakna henne..

Förstår att du kommer att sakna henne :love: men vad kul att hon blir kvar i Finland.
 
Apropå ingenting så. Som ny arabmatte hade det varit kul att åka ut på någon tävling/show/premiering för att se hur det går till och så där. Jag har haft häst för en massa år sedan, men då i min egen lilla skogsbubbla så att säga. Nu har jag ett större intresse och sitter och läser på mer, läser diskussioner och försöker lära mig och själv tycka och tänka. Ja inte öppet än då, men i "kulisserna". ;) Hur som helst så är det inte alltid jättelätt att veta vart man ska hitta info. Tittade tex under proportioner på sahf's hemsida, och jag förstår om saker inte kommit ut än. Men antingen är jag blind, eller så finns bara gamla grejer från 2014 där? Vart hittar man info om sånt egentligen, för jag antar att det funnits event även efter 2014? :) Jag antar att datum och plats åtminstone borde vara planerade för diverse events, finns det någon översikt?

Om man nu ska åka och titta på något eller några happenings under året, vad är era personliga åsikter kring vad som är värt att åka till som åskådare? :)

Och för övrigt: När det kommer till shower, finns det nån ordlista för oss som inte förstår lingon? :D Jag är inte utställningsintresserad vad jag vet, men jag är kunskapsintresserad, och med hundarna har jag alltid provat på lite av allt för att se vad jag gillar så kanske vill jag det med häst också så småningom. Just nu sitter jag och försöker förstå innebörden av "c-show", "futurity" osv osv. Huuur ska en stackars nybörjare fatta? Finns det någon hemlig ritual så man blir invigd och får del av infon, bör man utbilda sig till detektiv eller behöver jag helt enkelt bara en kurs i sökteknik på google och eventuellt ett par glasögon? :D

Vi kommer ha en regional D-show hos oss 3 juni. Inga proffs får delta! Efter utställningsklasserna har vi fölbedömning för föl över en månad dessutom. Proppen kommer snart ut på SAHFs sida.
 
Åh

Det kanske man vågar vara med på. Min pärla har äntligen, "på ålderns höst", börjat bete sig som en
"arabhäst" (dvs hon busar och bockar och kan tom trava med vackert böjd hals).

/Lavinia
Vi kommer ha en regional D-show hos oss 3 juni. Inga proffs får delta! Efter utställningsklasserna har vi fölbedömning för föl över en månad dessutom. Proppen kommer snart ut på SAHFs sida.
 
o0xjf9.jpg
[/IMG]
o0xjf9.jpg


Cheval gjorde sin debut idag, 64,5% och kritiken "med mer rutin och styrka kommer det blir hur bra som helst ! En SUPERFIN häst med alla förutsättningar för framtiden !"
Ganska bra för en hingst som kommer ut bland många andra hästar mitt i hormonsäsongen. :)
 
Tack snälla! Det hade förstås varit ÄNNU roligare att rida honom själv, men jag har min snälla Centella att rida på här hemma. :)

Men någon gång måste du allt ta dig ut på sportcupen med honom tycker jag!
Och Centella :heart oxå!!!

Grattis till bra resultat! Det är så kul att följa honom! Jag har ju trott på honom sååå länge, sedan han var 1,5 och jag för första gången såg videon på youtube :love::love::love::love: Han är en hingst helt i min smak! Petros som oxå står hos Petra gillar jag med!

Om jag kunde så skulle jag vilja kombinera dessa 2 hingstar med min egen :love::love::rofl::rofl:
Om man nu kunde avla på det sättet :D:p
 

Liknande trådar

Övr. Hund Tänkte berätta hur det går med vår nya hund. Vi fick en 4-årig amrishane som omplacering för ca 6 veckor sedan. Den tragiska...
Svar
8
· Visningar
2 090
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp