Arabiska fullblod del 2

Men någon gång måste du allt ta dig ut på sportcupen med honom tycker jag!
Och Centella :heart oxå!!!

Grattis till bra resultat! Det är så kul att följa honom! Jag har ju trott på honom sååå länge, sedan han var 1,5 och jag för första gången såg videon på youtube :love::love::love::love: Han är en hingst helt i min smak! Petros som oxå står hos Petra gillar jag med!

Om jag kunde så skulle jag vilja kombinera dessa 2 hingstar med min egen :love::love::rofl::rofl:
Om man nu kunde avla på det sättet :D:p
Haha, förra sportcupen var han inte inriden... I år kommer han ut som sista tävling innan sommarbete är tanken. Sedan ska han öka trycket!
 
Hej!

Idag fick min prinsessa släpa runt på husse medan jag red husses dressyrhalvblod. Det är intressant hur lilla sessan med mig står på bakbenen och bockar, men med husse springer snällt, om än något frustrerat över att han klämmer med benen i galoppfattningen...

Utöver det händer inte mycket, vi funderar på utställning men får se om jag får till nån showighet i fina sessan, hon brukar mest se ut som en drake eller ett gotlandsruss :heart.

/L
 
Vi kommer ha en regional D-show hos oss 3 juni. Inga proffs får delta! Efter utställningsklasserna har vi fölbedömning för föl över en månad dessutom. Proppen kommer snart ut på SAHFs sida.

Det hade jag jättegärna åkt upp och kikat på, men givetvis krockar det med jobbhelg. Sportcupen skall jag också spana in. :)

KL

Min lilla kille ser oftast inte klok ut. Långa ben, lite kulmage, vuxet huvud på ranglig kropp. Men han har ju några år att växa till sig på. Ibland när det är bus på gång kan han visa upp sin lite finare sida åtminstone. :love:

18301268_10155270194366672_256695264912105992_n.jpg


Vi tränar på basic grejer, går promenader och njuter av livet helt enkelt. Hans bästis är en 3-årig nordsvensk och de är nästan oskiljaktiga. De äter hö på samma ställe, sover ihop, betar ihop och leker tillsammans. Farbror fjording som photobombade denna bilden är en trygg gubbe som håller vakten när småpojkarna vilar. Fint att se att han landat så bra i nya flocken. :)
 
Det hade jag jättegärna åkt upp och kikat på, men givetvis krockar det med jobbhelg. Sportcupen skall jag också spana in. :)

KL

Min lilla kille ser oftast inte klok ut. Långa ben, lite kulmage, vuxet huvud på ranglig kropp. Men han har ju några år att växa till sig på. Ibland när det är bus på gång kan han visa upp sin lite finare sida åtminstone. :love:

18301268_10155270194366672_256695264912105992_n.jpg


Vi tränar på basic grejer, går promenader och njuter av livet helt enkelt. Hans bästis är en 3-årig nordsvensk och de är nästan oskiljaktiga. De äter hö på samma ställe, sover ihop, betar ihop och leker tillsammans. Farbror fjording som photobombade denna bilden är en trygg gubbe som håller vakten när småpojkarna vilar. Fint att se att han landat så bra i nya flocken. :)
Tips, kulmage och ranglig kropp brukar betyda proteinbrist!

Han ser ut att trivas bra! Ni får säkert jättekul ihop!
 
Tips till er runt Stockholm som vill ställa ut men inte vågar; på vår amatörutställning för araber och arabkorsningarhar vi först clinic sedan lunchrast då jag, Madde och Alexandra hjälper till att sminka och passa ut lånehalters om man vill. Det skulle vara så roligt om fler glada arabhästägare kommer och träffas och har roligt.! En tjej har lovat att hjälpa till med att visa häst om man inte kan/har nerver till det själv. Halters, smink, springhjälp i mån av plats och goda råd ställer vi upp med!
 
Jag kommer om jag lyckas begripa anmälningsblanketten!

Sen lär OmNom se ut som ett russ men ställas ut måste hon ju nån gång :-)

/L
Tips till er runt Stockholm som vill ställa ut men inte vågar; på vår amatörutställning för araber och arabkorsningarhar vi först clinic sedan lunchrast då jag, Madde och Alexandra hjälper till att sminka och passa ut lånehalters om man vill. Det skulle vara så roligt om fler glada arabhästägare kommer och träffas och har roligt.! En tjej har lovat att hjälpa till med att visa häst om man inte kan/har nerver till det själv. Halters, smink, springhjälp i mån av plats och goda råd ställer vi upp med!
 
Jag kommer om jag lyckas begripa anmälningsblanketten!

Sen lär OmNom se ut som ett russ men ställas ut måste hon ju nån gång :-)

/L
Anmälnngsblanketten? Fyll i så gott du kan och så hör jag av mig om något är helkonstigt!
Jag är säker på att fler araber ser ut som russ just nu, jag har ett gäng i hagen... ;)
 
Tips till er runt Stockholm som vill ställa ut men inte vågar; på vår amatörutställning för araber och arabkorsningarhar vi först clinic sedan lunchrast då jag, Madde och Alexandra hjälper till att sminka och passa ut lånehalters om man vill. Det skulle vara så roligt om fler glada arabhästägare kommer och träffas och har roligt.! En tjej har lovat att hjälpa till med att visa häst om man inte kan/har nerver till det själv. Halters, smink, springhjälp i mån av plats och goda råd ställer vi upp med!
Superbra initiativ synd man bor i fel land
 
Hejsan alla!
17141582_10211850434006507_382079939_n.jpg


Long time no see! Hur är det med alla? :)

Jag minns inte när jag skrev senast men gör en quick update med araben Galishimo! Efter några års sparande samt inköp av en bil med dragkrok och hästtransport (som oturligt nog behövde renoveras lite mer än tänkt) så har jag kommit igång med att åka iväg med honom! Vi har nu tillgång till ett ridhus en mil bort. Jag har provat en tränare med stor erfarenhet av nerviga hästar, och efter första passet med henne så blev jag väldigt inspirerad! :)

Det var skönt med någon som läser honom så väl och ger den feedback jag behöver. Jag är trött på personer som säger "Nu ser han helt lugn ut, nu kan du slappna av." för min upplevelse har alltid varit att det är precis tvärtom, och denna tränare sa direkt: "Nu är han helt avslappnad, det är nu det kan smälla om han vaknar till och inser att han råkat släppa kontrollen..." Då vet man att det är en tränare som känner igen hans typ! :D

I övrigt så tyckte hon han var jättetrevlig!

galo7.jpg

Skänkelvikning... :)
Galishimo är ju pepp som vanligt och älskar att jobba som vanligt. :love:

galo2.jpg
 
Hejsan alla!
17141582_10211850434006507_382079939_n.jpg


Long time no see! Hur är det med alla? :)

Jag minns inte när jag skrev senast men gör en quick update med araben Galishimo! Efter några års sparande samt inköp av en bil med dragkrok och hästtransport (som oturligt nog behövde renoveras lite mer än tänkt) så har jag kommit igång med att åka iväg med honom! Vi har nu tillgång till ett ridhus en mil bort. Jag har provat en tränare med stor erfarenhet av nerviga hästar, och efter första passet med henne så blev jag väldigt inspirerad! :)

Det var skönt med någon som läser honom så väl och ger den feedback jag behöver. Jag är trött på personer som säger "Nu ser han helt lugn ut, nu kan du slappna av." för min upplevelse har alltid varit att det är precis tvärtom, och denna tränare sa direkt: "Nu är han helt avslappnad, det är nu det kan smälla om han vaknar till och inser att han råkat släppa kontrollen..." Då vet man att det är en tränare som känner igen hans typ! :D

I övrigt så tyckte hon han var jättetrevlig!

galo7.jpg

Skänkelvikning... :)
Galishimo är ju pepp som vanligt och älskar att jobba som vanligt. :love:

galo2.jpg

Men vad roligt att det går framåt för er! O ni ser superfina ut på bilderna! :):bump:
 
Tips till er runt Stockholm som vill ställa ut men inte vågar; på vår amatörutställning för araber och arabkorsningarhar vi först clinic sedan lunchrast då jag, Madde och Alexandra hjälper till att sminka och passa ut lånehalters om man vill. Det skulle vara så roligt om fler glada arabhästägare kommer och träffas och har roligt.! En tjej har lovat att hjälpa till med att visa häst om man inte kan/har nerver till det själv. Halters, smink, springhjälp i mån av plats och goda råd ställer vi upp med!
Var och när? :-)
 
Kul att det går framåt @Oh_really!

KL

På tal om tränare..
Jag står i valet o kvalet om jag ska byta tränare. Tränaren i sig är jätteduktig, förstår hästen precis och ser vad han behöver.
Men hon förstår inte mig alls.
Hon tycker att jag är jobbig som ställer frågor under lektionen, och jag har stränga order om att vara tyst. Frågor får man ta efteråt.

Men så fungerar inte jag. När hon frågar efteråt så kommer jag aldrig ihåg en enda fråga. Vilket gör att jag nog missar rätt mkt kunskap.
Jag lär mig genom att fråga undertiden, genom att ha en dialog med tränaren mer eller mindre konstant.

Den här tränaren tycker att jag ska lära mig att tysta mitt huvud. Och vill därför att jag ska vara tyst. Men resultatet blir ju bara att det som inte får komma ut istället snurrar runt runt runt i huvudet, vilket orsakar ganska mkt frustration, och snarare gör mitt huvud mer "högljutt".

Hur hade ni tänkt i en sådan situation?
Hade ni bytt tränare?
Fortsätt kämpa eftersom ni ser att det ändå är ett träningssätt som passar hästen?
 
Hur hade ni tänkt i en sådan situation?
Hade ni bytt tränare?
Fortsätt kämpa eftersom ni ser att det ändå är ett träningssätt som passar hästen?

Jag känner igen mig jättemycket. Jag hade blivit galen om jag inte fått ställa frågor under tiden. Precis som du skulle jag ha glömt av de mesta för att sedan ha att det dök upp mitt i natten eller på nån hundpromenad eller nåt. Jag behöver ju bara ställa en fråga en gång, sedan minns jag svaret och har sedermera lärt mig något. Vilket ju är vad jag betalar för. Nu var det ett tag sedan jag red för tränare, och har ju av förklarliga skäl inte kommit igång med det än, men jag hade provat annan tränare. Om inte Fille är väldigt komplicerad borde det väl finnas andra tränare som ni båda trivs med? Och i värsta fall går det väl kanske att byta tillbaka, om du känner att det bästa ändå var en tränare som förstår sig på hästen exakt.

Jag går mycket kurser med hund för kända lydnadsinstruktörer, och då går ofta halva min egentid åt att pausa hunden och få förklarat hur de menar, varför, vad konsekvensen är osv för att sedan prova och utvärdera. Jag förstår att man inte behöver analysera sönder allt, men det är ju fortfarande jag som skall lära mig och ta med mig kunskapen utanför lektionstid så att säga. :)
 
Jag känner igen mig jättemycket. Jag hade blivit galen om jag inte fått ställa frågor under tiden. Precis som du skulle jag ha glömt av de mesta för att sedan ha att det dök upp mitt i natten eller på nån hundpromenad eller nåt. Jag behöver ju bara ställa en fråga en gång, sedan minns jag svaret och har sedermera lärt mig något. Vilket ju är vad jag betalar för. Nu var det ett tag sedan jag red för tränare, och har ju av förklarliga skäl inte kommit igång med det än, men jag hade provat annan tränare. Om inte Fille är väldigt komplicerad borde det väl finnas andra tränare som ni båda trivs med? Och i värsta fall går det väl kanske att byta tillbaka, om du känner att det bästa ändå var en tränare som förstår sig på hästen exakt.

Jag går mycket kurser med hund för kända lydnadsinstruktörer, och då går ofta halva min egentid åt att pausa hunden och få förklarat hur de menar, varför, vad konsekvensen är osv för att sedan prova och utvärdera. Jag förstår att man inte behöver analysera sönder allt, men det är ju fortfarande jag som skall lära mig och ta med mig kunskapen utanför lektionstid så att säga. :)


Han är väl inte jättekomplicerad, men han fungerar inte som en vanligt halvblod ridmässigt.
Där gasar de flesta för att hitta balans och bärighet i början. Det fungerade aldrig för Fille, honom fick man istället bromsa för att hela kroppen skulle hinna med. Annars slog han i bakhovarna i framhovarna och blev spänd i överlinjen som resultat av det.

Så just där blev det lite för svårt för vissa tränare märkte jag. För det skulle minsann gå! Det är så man ska göra!
 
På tal om tränare..
Jag står i valet o kvalet om jag ska byta tränare. Tränaren i sig är jätteduktig, förstår hästen precis och ser vad han behöver.
Men hon förstår inte mig alls.
Hon tycker att jag är jobbig som ställer frågor under lektionen, och jag har stränga order om att vara tyst. Frågor får man ta efteråt.
Det skulle inte funka för mig. Det är när jag är i känslan jag måste få reda på om min uppfattning om vad som hänt är rätt. Trettio minnuter senare kan det lika gärna kvitta eftersom jag inte har kvar känslan då.
 
Vad är det egentligen med arabhingstägare och slow motion filmer. Jag var ute och kollade på en hingst (nej jag ska inte betäcka utan var mest nyfiken). Det fanns inte en enda sekvens i filmen där man fick se hästen röra sig i normalt tempo. Eller man fick knappt se slow motion heller för 'all' tid gick åt till att visa huvudet :crazy:. Det här är inte första gången jag råkar ut för detta utan var och varannan hingst marknadsförst på det här sättet.
Är det farligt att visa hur hingsten rör sig? Rör de sig generellt så dåligt så man måste dölja de låsta bogarna och symaskinsstegen med slow motion eller vad är det?
 
Vad är det egentligen med arabhingstägare och slow motion filmer. Jag var ute och kollade på en hingst (nej jag ska inte betäcka utan var mest nyfiken). Det fanns inte en enda sekvens i filmen där man fick se hästen röra sig i normalt tempo. Eller man fick knappt se slow motion heller för 'all' tid gick åt till att visa huvudet :crazy:. Det här är inte första gången jag råkar ut för detta utan var och varannan hingst marknadsförst på det här sättet.
Är det farligt att visa hur hingsten rör sig? Rör de sig generellt så dåligt så man måste dölja de låsta bogarna och symaskinsstegen med slow motion eller vad är det?

Det korta svaret är ja.

Hingstägare som har hingstar som rör sig bra har inte behovet av att göra filmer i slowmotion. Dessutom så ser det bara löjligt ut. Jag provade att göra en film i slowmotion på Fille, och alltså, det ser helfånigt ut! Han har ju så långt steg ändå så det ser bara konstigt ut i slowmotion.

Ibland döljer man det med att bara visa balanstrav med. Det är typ det tråkigaste jag vet. Hästen kan ju röra sig riktigt bra annars, eller rent av helt katastrof, man har ju ingen aning!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Tänkte berätta hur det går med vår nya hund. Vi fick en 4-årig amrishane som omplacering för ca 6 veckor sedan. Den tragiska...
Svar
8
· Visningar
2 084
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp