Arabiska fullblod del 2

Vad är det egentligen med arabhingstägare och slow motion filmer. Jag var ute och kollade på en hingst (nej jag ska inte betäcka utan var mest nyfiken). Det fanns inte en enda sekvens i filmen där man fick se hästen röra sig i normalt tempo. Eller man fick knappt se slow motion heller för 'all' tid gick åt till att visa huvudet :crazy:. Det här är inte första gången jag råkar ut för detta utan var och varannan hingst marknadsförst på det här sättet.
Är det farligt att visa hur hingsten rör sig? Rör de sig generellt så dåligt så man måste dölja de låsta bogarna och symaskinsstegen med slow motion eller vad är det?

Det är ett gammalt fenomen, jag har filmer på araber från 80-talet och samma elände där (och då är en del av dem hästar som verkligen kan röra sig!).

Annars håller jag med @kimmis87, det är ett "bra" sätt att dölja dåliga gångarter på :meh:
 
Det är ett gammalt fenomen, jag har filmer på araber från 80-talet och samma elände där (och då är en del av dem hästar som verkligen kan röra sig!).

Annars håller jag med @kimmis87, det är ett "bra" sätt att dölja dåliga gångarter på :meh:
Ah jag har inte sett så gamla filmer.
Angående dåliga gångarter så vinner ju krakarna på utställning så de usla gångarterna (som ofta går att se om man tittar ordentligt) är ju uppenbarligen vad domarna vill se. Det är därför jag funderar på nyttan med det. Nu har jag iallafall fått en förklaring, tradition.
 
Så, nu har katalogen satts till Bränninge Cup 3/6. Vi börjar kl 13:00 med bedömning av hästar! Utställningsclinic från kl 10:00 i nya stallet. Vädret ser hyfsat ut i prognoserna, mulet men idag sägs det inget om regn. Välkomna!
 
Lite bilder från igår, längtar verkligen till att få rida in den här hästen. :) Hon är verkligen trevlig att jobba med, positiv till allt och har sån energi! Hon ser fortfarande väldigt liten ut i kroppen trots att hon är över 150 cm nu som precis fyllda 2. Hade 2100 epg i semester när jag köpte henne och var då fruktansvärt smal, så nu när hon är helt maskfri börjar de hända saker med kroppen iallafall!

18814220_10154692194788333_5641193667216958451_n.jpg

18835903_10154692194898333_4180267505921649030_n.jpg

18767785_10154692194708333_4433992177271930630_n.jpg
 
Vad är det egentligen med arabhingstägare och slow motion filmer. Jag var ute och kollade på en hingst (nej jag ska inte betäcka utan var mest nyfiken). Det fanns inte en enda sekvens i filmen där man fick se hästen röra sig i normalt tempo. Eller man fick knappt se slow motion heller för 'all' tid gick åt till att visa huvudet :crazy:. Det här är inte första gången jag råkar ut för detta utan var och varannan hingst marknadsförst på det här sättet.
Är det farligt att visa hur hingsten rör sig? Rör de sig generellt så dåligt så man måste dölja de låsta bogarna och symaskinsstegen med slow motion eller vad är det?
Jag håller med, urfånigt! Och det är i princip bara araber som visas så....jag förstår det bara inte. Fast jag gillar araber annars! :heart
 
Vad är det egentligen med arabhingstägare och slow motion filmer. Jag var ute och kollade på en hingst (nej jag ska inte betäcka utan var mest nyfiken). Det fanns inte en enda sekvens i filmen där man fick se hästen röra sig i normalt tempo. Eller man fick knappt se slow motion heller för 'all' tid gick åt till att visa huvudet :crazy:. Det här är inte första gången jag råkar ut för detta utan var och varannan hingst marknadsförst på det här sättet.
Är det farligt att visa hur hingsten rör sig? Rör de sig generellt så dåligt så man måste dölja de låsta bogarna och symaskinsstegen med slow motion eller vad är det?

Jag tycker också det är jätteirriterande. Det förekommer i säljannonser också.

Blir också brydd över hur många det är som tycker att hästen ska visas i balanstrav eller vild galopp med fladdrande man, men aldrig i skritt. Skritten är en viktig gångart hos en häst tycker jag.
 
Jag tycker också det är jätteirriterande. Det förekommer i säljannonser också.

Blir också brydd över hur många det är som tycker att hästen ska visas i balanstrav eller vild galopp med fladdrande man, men aldrig i skritt. Skritten är en viktig gångart hos en häst tycker jag.

Då måste jag ju passa på att skryta med att Fille faktiskt fick 9 på skritt :p

Men jag håller med er i allt. Det är skittråkigt och gör det svårare än det behöver vara när man letar häst.
 
Passar på att lägga in en video på Fille från när vi provade om sadeln (IGEN) för någon vecka sen. Ridningen har stått lite still på sistone. Först var det kiropraktorbesök, sedan hela historien med Paladin som ni säkert vet redan, årets fölunge som vi tyvärr fick ta bort. Och sedan kiropraktorbesök igen. Så det är nog 3-4 veckor som han knappt har gått alls. Så han är tjock...
 
Hej!

Vi var ju på amatörutställningen på Bränninge. En riktigt spännande dag och Omman skötte sig som vanligt exemplariskt (utom när hon blev nervös och bajsade ner hela benen precis innan vi skulle in på banan, så mycket för att ha badat hästen flera gånger...). Det blev ett par riktigt söta/fina bilder, den här är dock den som bäst beskriver Nemah :heart.

Jag älskar min underbara, roliga galenpanna till häst :love::love::love:

"Le mot kameran"
19023306_1343040105731839_3391423305097520209_o.jpg
 
Vilken trevlig tråd :)
Jag är lite stamnörd och första hästen jag såg i tråden är en häst jag hittat i en fd. ridskolehästs stam :)
 
Hej!

Vi var ju på amatörutställningen på Bränninge. En riktigt spännande dag och Omman skötte sig som vanligt exemplariskt (utom när hon blev nervös och bajsade ner hela benen precis innan vi skulle in på banan, så mycket för att ha badat hästen flera gånger...). Det blev ett par riktigt söta/fina bilder, den här är dock den som bäst beskriver Nemah :heart.

Jag älskar min underbara, roliga galenpanna till häst :love::love::love:

"Le mot kameran"
19023306_1343040105731839_3391423305097520209_o.jpg
Ni var så otroligt fina och ni hade ett så jättefint samspel! Jag tänker även här skvallra om att du (och Omman) var utvalda till bästa handler, men ni hade redan åkt hem när priset skulle delas ut. Nästa år stannar du kanske kvar liite längre så vi hittar dig?
 
Nästa år stannar jag bara liiite längre ;-)
Min Omma är bäst och gör mig så bra som är:-). Utan henne skulle inte jag vara jag :heart

/L

Ni var så otroligt fina och ni hade ett så jättefint samspel! Jag tänker även här skvallra om att du (och Omman) var utvalda till bästa handler, men ni hade redan åkt hem när priset skulle delas ut. Nästa år stannar du kanske kvar liite längre så vi hittar dig?
 
Hallå! Jag har ju äntligen kunnat ta Galishimo till ridhuset och lät en f.d. professionell beridare rida honom. Han fick jättefint omdöme! Mjuk i hela kroppen, fint musklad och lyhörd. Sedan så sa hon ju att han lätt blir väldigt ängslig och osäker och så jobbade hon lite med att hjälpa honom med det. Hon hade helt klart snabbare reflexer än mig så hon hann fånga upp honom betydligt snabbare. Och så var Galishimo ju lite överviktig förstås :p Men i det stora hela fick jag beröm för att jag ridit honom bra! :) Inga ridrelaterade fel som måste rättas till eller tekniska problem som måste korrigeras. Det var jätteroligt att sätta upp någon riktigt bra ryttare på honom och självförtroendet fick sig en skjuts. Bara att fortsätta rida! :love:

18985098_10212768043426169_2043674467_n.jpg


18985291_10212767972424394_1506336895_n.jpg
 
Tycker era araber om att leka? Zidh älskar det, särskilt pilatesbollar är en favvo. :) Igår klickertränade jag och en stallkompis lite med olika föremål, och efteråt fick Zidh och hans bästis gå kvar och undersöka sakerna själva medan vi höll koll. Roligt att se dem utforska och greja vad de kände för. Här är ett litet klipp på det.

http://premiereclip.adobe.com/videos/5PPG_srSscD

I övrigt gör vi inte många knop just nu. Nån promenad här, och lite klickerträning där. Men mest bara borstar, klappar, kliar och myser. :love:
 
Ska nämligen titta på ett 3 årigt sto i Danmark. Ett svart sto Dock har hon i princip bara svart i stamtavlan så är rädd de avlat mycket på färg. Gillar att hon är stor redan nu, mäter redan 155. Något speciellt man ska tänka på när man köper ifrån Danmark? Vad kostar besiktning i dk, med eller utan röngen? Hästen är inte inriden.

Stam:
http://www.theblackarabian.com/pedigree-kasia
 
Ska nämligen titta på ett 3 årigt sto i Danmark. Ett svart sto Dock har hon i princip bara svart i stamtavlan så är rädd de avlat mycket på färg. Gillar att hon är stor redan nu, mäter redan 155. Något speciellt man ska tänka på när man köper ifrån Danmark? Vad kostar besiktning i dk, med eller utan röngen? Hästen är inte inriden.

Stam:
http://www.theblackarabian.com/pedigree-kasia
tänk på att importer har andra regler för försäkringar. Medfödda fel får du aldrig ut något för, såprata med ditt försäkringsbolag om detta före köp så att du får en bild av vad som kan hända. vi har många importer och av erfarenhet säger jag att så länge du har bestämt dig att du vill ha hästen så är det bara att köra.
 
Tip;
Vi kommer att ha unghästbedömning för araber på Brännige den 7 oktober, åldrar föl till tre år, sto, vallack och hingstklasser. Proposition publiceras i Augusti. Välkomna!
 
Senast ändrad:
tänk på att importer har andra regler för försäkringar. Medfödda fel får du aldrig ut något för, såprata med ditt försäkringsbolag om detta före köp så att du får en bild av vad som kan hända. vi har många importer och av erfarenhet säger jag att så länge du har bestämt dig att du vill ha hästen så är det bara att köra.

Det blir inget köp, hästen hade inte så bra rörelser, så forsätter leta i Sverige :D
 

Liknande trådar

Övr. Hund Tänkte berätta hur det går med vår nya hund. Vi fick en 4-årig amrishane som omplacering för ca 6 veckor sedan. Den tragiska...
Svar
8
· Visningar
2 090
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp