Arbeta från marken?

icekat3

Trådstartare
Hejsan!

Har ett 4-årigt sto som inte har ridits så mycket. Kan ha träns och sadel med gjord, har endast skrittat med henne dock.

Undrar om man kan träna henne så hon svarar med skänklarna utan att sitta i sadeln? T.ex. att använda spö eller någonting och trycka på sidan? Vill inte göra någonting om jag inte vet vad jag håller på med, vill inte "förstöra" henne.

Jag är under 15 men jag vill fortfarande inte höra att jag inte ska hålla på med henne p.g.a. min ålder. Jag har ridit i stort sett hela mitt liv och har tillstånd från min mamma att hålla på med henne så mycket jag kan. Hon är snäll och inte het. Blir lite nervös när hon blir ensam men det försvinner efter ett tag.

Ge gärna mer tips om arbete från marken, dock inte "trickträning" utan mer respekt och förtroende övningar. Tack så mycket. :)

/K
 
Hejsan!

Har ett 4-årigt sto som inte har ridits så mycket. Kan ha träns och sadel med gjord, har endast skrittat med henne dock.

Undrar om man kan träna henne så hon svarar med skänklarna utan att sitta i sadeln? T.ex. att använda spö eller någonting och trycka på sidan? Vill inte göra någonting om jag inte vet vad jag håller på med, vill inte "förstöra" henne.

Jag är under 15 men jag vill fortfarande inte höra att jag inte ska hålla på med henne p.g.a. min ålder. Jag har ridit i stort sett hela mitt liv och har tillstånd från min mamma att hålla på med henne så mycket jag kan. Hon är snäll och inte het. Blir lite nervös när hon blir ensam men det försvinner efter ett tag.

Ge gärna mer tips om arbete från marken, dock inte "trickträning" utan mer respekt och förtroende övningar. Tack så mycket. :)

/K

Har du ridit henne i skritt?
Jag undrar hur du tänker att hästen ska lära sig vad skänkel betyder om du inte använder den??? Mitt råd har ingenting med din ålder att göra, jag hade sagt samma sak till en 100-åring - ta hjälp av en kunnig person!
 
Har du ridit henne i skritt?
Jag undrar hur du tänker att hästen ska lära sig vad skänkel betyder om du inte använder den??? Mitt råd har ingenting med din ålder att göra, jag hade sagt samma sak till en 100-åring - ta hjälp av en kunnig person!
Ja, jag har ridit henne i skritt. Menar ju mer så om det finns några övningar så man får att hästen respektera en, (såklart det finns) och om det finns en övning där man får hästen att flytta på sig åt sidan med kroppen bara av att stöta lite på den?

Förlåt om jag var otydlig.
 
Ja, jag har ridit henne i skritt. Menar ju mer så om det finns några övningar så man får att hästen respektera en, (såklart det finns) och om det finns en övning där man får hästen att flytta på sig åt sidan med kroppen bara av att stöta lite på den?

Förlåt om jag var otydlig.
Bara för "kul" liksom. :)
 
Jag tycker att du svarar själv på din fråga! :) Du tänker helt rätt, det finns massor med sådana övningar man kan göra från marken. Och det är jättebra att göra sådant innan man börjar träna det uppsuttet. Mycket är redan vunnet då, att hästen har lärt sig att flytta sig undan för tryck.
Du kan använda ett spö och dutta med i skänkelläget, och när hon flyttar sig lite så slutar du dutta och berömmer. I början förstår hon säkert inte vad du menar, men gå från mycket lätt till lite hårdare duttande tills hon har förstått. Och när hon vet vad hon ska göra behöver du bara röra lite med spöet så flyttar hon sig. Du kan också stå bredvid henne och använda din hand på samma sätt. Prova också att flytta bara bakdelen, bara framdelen, rygga. Man kan träna massor med sådant och det är jättebra för kommunikationen mellan häst och ryttare, och för att få ett finstämt språk er emellan.
Lycka till! :)
 
Men varför ska folk som inte har en aning om hur man utbildar en unghäst hålla på med sånt? Kan man inte överlåta den känsliga fasen i en hästs liv till någon som vet vad dom håller på med? Det är ju faktiskt ingen leksak. Jag bara undrar.
 
Men varför ska folk som inte har en aning om hur man utbildar en unghäst hålla på med sånt? Kan man inte överlåta den känsliga fasen i en hästs liv till någon som vet vad dom håller på med? Det är ju faktiskt ingen leksak. Jag bara undrar.

Lite av min tanke - ta hjälp av en kunnig person! Mitt råd är att ts ska anmäla sig till en tömkörningskurs. Där får man just det som ts frågar efter, nämligen att
 
Det finns bra böcker du kan läsa om utbildning av ung hästar, Jens Fredricson har skrivit en.
 
Börja hos en tränare som är duktig på unghästar så både du och hästen kan lära er tillsammans, visst kan man läsa böcker men ibland så reagerar din häst annorlunda än va hästen i boken gör och uppstår problem kan ni ta itu med dom direkt med din tränare. :)

Finns nog inga direkta genvägar för att lära en häst skänklar, men har du hört talas om trail at hand? Väldigt roligt att göra o få ännu mer pli på hästen:D ju mer man gör på backen ju mindre behöver man slita på hästryggen;)
 
Ok. Tack för alla svar. :) :D


Tömkörning tänkte jag också. Ta några lektioner för en kunnig person som kan visa dig hur du ska göra. Det är väldigt användbart som träningsform sedan också och är inte bara "på kul".

Samma är miljöträning. Bara att du går ut och promenerar med hästen vore jättebra. så den får se sig om i världen utan press och stress. Bara gå i grimskaft och titta, nosa på en brevlåda, se en presenning... etc.

Man ska inte göra saker så komplicerade. :)
 
Om du vill rida in och utbilda hästen själv är mitt tips att flytta hästen till en duktig tränare och att ni hjälps åt.
För det första är det bra att vara två i början. Även jag som arbetar med att rida in hästar har medhjälpare vid vissa moment.
Sen är inridningen är otroligt känslig del i hästens liv; därför bör alla som inte gjort det innan ta hjälp av någon duktig. -Alla börjar vi någon gång men det är viktig att det blir rätt från början.
All träning bör ha en rödtråd. Jag börjar alltid enkel; lär hästen att gå framåt i longering alt. löslongering. Sedan stanna och sist byta håll/riktning som sedan utvecklas till styrning när man sitter på.

När du är ensam; använd de övningar som du kan och klarar av att lära hästen. Nya övningar kan du träna med en redan utbildad och "klar" häst. Här är det DU som är hästens lärare och du måste kunna det du ska lära ut. :)
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 217
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 739
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 927
Senast: __sofia__
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 178
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp