Arbetsförmedlingen, vad gör dom??

Texaz

Trådstartare
Efter att periodvis varit arbetslös i drygt 1,5 år, börjar jag fundera över arbetsförmedlingens uppdrag :crazy:

Skrev in mig, och fick träffa en karl som hade noll koll, jag fick själv upplysa om vilka blanketter etc som jag skulle ha:p

Var idag kallad för första gången, träffar samma man som direkt sa, att OJ, det här kunde inte han:confused: Blev hänvisad till en ung tjej som stod ute i entrén och som enbart tog emot min ifyllda blankett om vilka planer jag hade.. Hon undrade om jag hade några frågor och skickade sen iväg mig:o

Jag funderar mest över varför i hela friden jag var tvungen att infinna mig en viss tid, enbart för att lämna ett papper som jag lika gärna hade kunnat skicka in. Inget prat alls om min handlingsplan, eller information om vad som ska ske framöver...

Kan tillägga att jag nu är i Fas 2, alltså ska mer insatser sättas in....
 
Jo man måste visa upp sig, vad det nu spelar för roll när de ändå inte kan hjälpa en. Vi förmedlar inga jobb, vi förmedlar coacher sa de till mig. Bara en massa charader och snick-snack tills jag kunde gå i pension utan att bli utfattig. Efter sista coachträffen blev som en ny människa.
 
De gör ingenting förutom försvårar saker och är kontrollorgan åt a-kassorna. Jag har gjort slut på all a-kassa och hamnat i jobb och utvecklingsgarantin. Inte ens då hände något vettigt (tvingades till värdelös jobbcoaching på tider utanför dagistider så jag ändå tvingades fixa barnvakt). Sen fick jag komma in i kommunens jobbcoaching för de med speciella behov (jag har adhd) och då tog det en månad så hade hon hjälpt mig att ta vidare mina kontakter så att jag fick praktik.
Så, inte ens när man har en funktionshinderkod på af så lägger de två strån i kors för att man ska få jobb. Det är ett värdelöst ställe som jag hoppas aldrig behöva ha med att göra mer! Min Jobbcoach hade mailat min handläggare på af och det tog TIO dagar att få svar. Från en statlig myndighet. Patetiskt!
 
De gör ingenting förutom försvårar saker och är kontrollorgan åt a-kassorna. Jag har gjort slut på all a-kassa och hamnat i jobb och utvecklingsgarantin. Inte ens då hände något vettigt (tvingades till värdelös jobbcoaching på tider utanför dagistider så jag ändå tvingades fixa barnvakt). Sen fick jag komma in i kommunens jobbcoaching för de med speciella behov (jag har adhd) och då tog det en månad så hade hon hjälpt mig att ta vidare mina kontakter så att jag fick praktik.
Så, inte ens när man har en funktionshinderkod på af så lägger de två strån i kors för att man ska få jobb. Det är ett värdelöst ställe som jag hoppas aldrig behöva ha med att göra mer! Min Jobbcoach hade mailat min handläggare på af och det tog TIO dagar att få svar. Från en statlig myndighet. Patetiskt!

Hade jag haft den svarstiden på mina jobbmail hade jag inte haft något jobb.

Jag hade det iofs rätt bra när jag var i AF:s klor, min handläggare var nöjd om han fick titta ner i min urringning med jämna mellanrum :p Vad jag gjorde däremellan var inte så kinkigt bara jag sökte jobb (vilket jag givetvis gjorde, jag ville ju jobba), dvs jag slapp flera idiotmöten som andra tvingades till. Helt förkastligt av mig men skit samma, det fungerade ju. Hade han ens kommit i närheten att röra mig förutom ett handslag hade han blivit av med armen.
 
Tja, av tråden att döma så ser de åtminstone till att Försäkringskassan inte behöver ta all skit...

Min erfarenhet är att ju mer hjälp man behöver, desto mer kan man få från AF. De största insatserna läggs på personerna som är långt från arbetsmarknaden.
 
Vi fick åka 25 mil dagen efter nyår för att min man skulle skriva in sig för 8 dagar till nästa jobb...
Skrev han inte in sig då kunde han få lägre A-kassa OM han skulle behöva det inom ett år.
De va full snöstorm, och ingen vettig människa gav sig ut på dessa vägar förutom vi:angel:
Väntetiden hos A-kassan var nästan 2 timmar, och sedan var det samma snöstorm hem.
Att ringa va inte att tänka på, det skulle inte godkännas.

* Jenny *
 
Tja, av tråden att döma så ser de åtminstone till att Försäkringskassan inte behöver ta all skit...

Min erfarenhet är att ju mer hjälp man behöver, desto mer kan man få från AF. De största insatserna läggs på personerna som är långt från arbetsmarknaden.
Vilka är det då? Räknas inte två års arbetslöshet direkt efter examen? Jag bad om hjälp, många ggr. Jag fick ingenting. Eller jo, jag höll på att bli av med all ersättning för att af strulade när jag sjukskrevs när sambon dog, så mitt i allt med att ordna begravning och överleva själv var jag tvungen att skriva överklagan och skicka in dödsattest mm för att inte stå helt utan inkomst efter sjukskrivningen.
 
Efter att periodvis varit arbetslös i drygt 1,5 år, börjar jag fundera över arbetsförmedlingens uppdrag :crazy:
.

Det borgarna vill.. (De styrde i åtta år) dvs att genom uttala den magiska trollformlen jobb, jobb, jobb, landsbygden så fukar allt.

Tyvärr fungerar inte verkligheten som kursliteratureren på handels, men det hindrar inte stureplans-centern att fortsätta hoppas.

Så istället för att förmedla arbeten, göra folk anställningsbara genom utbildning, så får alla lära sig att skriva jobbansökningar av privata vårdprofiörer.

En annan idé av "jobb, jobb, jobbb, landsbygden", var att subventionera McD och Max med 1.600.000 per arbete. Man får tre vårdbidträden för samma pengar.

Och för att ytterligare ställa till det lade borgarna över flyktingmottagandet på AF....

Utanförskapet är större än tidigare.

Hepp
 
Vilka är det då? Räknas inte två års arbetslöshet direkt efter examen? Jag bad om hjälp, många ggr. Jag fick ingenting. Eller jo, jag höll på att bli av med all ersättning för att af strulade när jag sjukskrevs när sambon dog, så mitt i allt med att ordna begravning och överleva själv var jag tvungen att skriva överklagan och skicka in dödsattest mm för att inte stå helt utan inkomst efter sjukskrivningen.

Jag skrev "min erfarenhet". När jag visserligen varit långtidssjukskriven men ändå kände mig på banan så fick jag klara mig i princip själv. När läget varit så att jag inte klarat ett vanligt jobb har jag fått stöd och hjälp med olika åtgärder.
 
Min erfarenhet är att ju mer hjälp man behöver, desto mer kan man få från AF. De största insatserna läggs på personerna som är långt från arbetsmarknaden.
Det vore ju smart om de stämde i bäcken istället för i ån.
Om de lade lite energi på att hjälpa folk i början, då skulle folk slippa bli så nerkörda, utstämplade osv. En vinst för alla.
 
Det borgarna vill.. (De styrde i åtta år) dvs att genom uttala den magiska trollformlen jobb, jobb, jobb, landsbygden så fukar allt.

Tyvärr fungerar inte verkligheten som kursliteratureren på handels, men det hindrar inte stureplans-centern att fortsätta hoppas.

Så istället för att förmedla arbeten, göra folk anställningsbara genom utbildning, så får alla lära sig att skriva jobbansökningar av privata vårdprofiörer.

En annan idé av "jobb, jobb, jobbb, landsbygden", var att subventionera McD och Max med 1.600.000 per arbete. Man får tre vårdbidträden för samma pengar.

Och för att ytterligare ställa till det lade borgarna över flyktingmottagandet på AF....

Utanförskapet är större än tidigare.

Hepp

Skitsnack, när jag var i AF:s klor var det under en socialdemokratisk regering och de var lika inkompetenta då som de verkar vara idag. Det har inget med regeringen att göra utan felrekryteringar i hela kedjan. Och om jag inte helt misstar mig så har vi idag en en rödgrön röra till regering så allt borde ju då vara guld och gröna skogar?!
 
Jag kan inte uttala mig om andra AF-handläggare än de jag träffat. Merparten har varit vettiga, några har varit på fel plats, ett par har varit riktiga spån.

Klart att det finns individer som är bra men jag tror kollektivt att den organisationen behöver ses över. Nu var ju jag personligen nöjd med att ha en inkompetent idiot till handläggare eftersom jag kunde lägga upp mitt race själv :D men hade någon som inte hade mitt driv eller förmåga att göra CV och ansökningar på egen hand haft honom som handläggare hade han varit en katastrof :(
 
Skitsnack, när jag var i AF:s klor var det under en socialdemokratisk regering och de var lika inkompetenta då som de verkar vara idag.

Nej det är inte alls skitskack. Det är möjligt att du mötte inkompetent personal, men då hade de i alla fall ett vettigare uppdrag. Ett som faktiskt ledde till att folk blev anställningsbara och inte som med borgarnas uppdrag, gödde vårdprofitörer och McD.

1.600.000 per hamburgarvändare hade faktiskt kunna göra bättre nytta på andra ställen.
 
Nej det är inte alls skitskack. Det är möjligt att du mötte inkompetent personal, men då hade de i alla fall ett vettigare uppdrag. Ett som faktiskt ledde till att folk blev anställningsbara och inte som med borgarnas uppdrag, gödde vårdprofitörer och McD.

Intressant, du menar alltså att den totala felinformation jag fick av andra anställda där och historier liknande min men med andra handläggare på samma kontor inte tydde på ett problem i organisationen? Det har jag svårt att tro.
 
Klart att det finns individer som är bra men jag tror kollektivt att den organisationen behöver ses över. Nu var ju jag personligen nöjd med att ha en inkompetent idiot till handläggare eftersom jag kunde lägga upp mitt race själv :D men hade någon som inte hade mitt driv eller förmåga att göra CV och ansökningar på egen hand haft honom som handläggare hade han varit en katastrof :(

Krasst sett ska då inte arbetsförmedlingen vara till för dig. Du fixar det själv. Lite som att akutmotagningen på sjukhus inte är till för de som inte är akut sjuka.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 663
Relationer Jag behöver hjälp att reda i mina tankar. Jag lever sedan knappt fem år tillsammans med mannen som jag var säker på var "mannen i mitt...
2 3
Svar
55
· Visningar
14 385
Senast: Korven
·
Övr. Barn Finns så mycket kloka människor här så jag vill fråga, kanske finns något man kan göra som man inte har tänkt på. Min väninna levde...
Svar
14
· Visningar
3 125
Senast: krambanan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp