Årets första lussekatter

Åh! Jag har ingen julkänsla i år, men man kanske ska göra iordning lite saffran inför nästa jul? :d
 
Åh! Jag har ingen julkänsla i år, men man kanske ska göra iordning lite saffran inför nästa jul? :d
Bor du inte för långt från Kungsbacka så kan du få några av mina :)

Tycker annars absolut att du skall sätta några burkar med saffransmarinad. De kan nog stå i princip hur länge som helst :up:
 
Bor du inte för långt från Kungsbacka så kan du få några av mina :)

Tycker annars absolut att du skall sätta några burkar med saffransmarinad. De kan nog stå i princip hur länge som helst :up:

Men vad gullig du är! :love: Jag bor tyvärr i Stockholm.

Och det var väl bättre om dom stod länge? För då skulle jag kunna baka fina lussebullar nästa år när det kommer vara betydligt mer julstämning. :up:
 
Näää tyvärr var det nog sämsta lussekatterna jag gjort på länge. Smakar alldeles för lite saffran, typ så lite så jag undrar om det ens var äkta saffran och degiga :cry:
Aldrig kalljäst innan, kanske var det som blev konstigt. Förra året gjorde jag matgeeks recept men utan kalljäsning och 2 gram pulversaffran, då blev de jättegoda.
Kommer nog testa något helt nytt nästa gång..
 
Näää tyvärr var det nog sämsta lussekatterna jag gjort på länge. Smakar alldeles för lite saffran, typ så lite så jag undrar om det ens var äkta saffran och degiga :cry:
Aldrig kalljäst innan, kanske var det som blev konstigt. Förra året gjorde jag matgeeks recept men utan kalljäsning och 2 gram pulversaffran, då blev de jättegoda.
Kommer nog testa något helt nytt nästa gång..
Men om dom var bleka och degiga så behövde dom kanske vara mer i ugnen?
 
Ha, har äntligen kommit mig för att beställa saffran idag. Vill gärna ha lussebullar till andra advent, sa det far bli snabbmarinering. Väntar med spänning...
 
En liten bakuppdatering. Jag använde inte receptet @Tora la in utan Roy Fares recept (googla Roys saffransbullar med fördeg) för jag ville ha en mindre deg och det brukar inte bli bra att halvera och greja själv.

Jag gjorde fördegen på morgonen, lät den stå i kylen till sen eftermiddag och bakade på kvällen. En plåt fick jäsa över natten i kylen och en gräddade jag direkt när den jäst färdigt. Jag tycker resultatet blev utmärkt även om de inte fick jäsa över natten, jag misstänker att det är långjäsningen av fördegen som är nyckeln till det hela. En enormt lättbakad deg måste jag säga. Jag har romrussin jag gjort själv tidigare så jag använde dem, det blev jättebra.

Skulle de jag bakat nu ta slut innan jul (viss fara för det med särbon i närheten ;)) så kommer jag att göra en omgång till och då blir det lusseblobbar och runda bullar med vaniljfyllning (som en grotta). Jag tycker helt enkelt bäst om saffransbröd med mycket russin och pärlsocker eller med klet i :D
 
Jag fick ett ryck i lördags kväll och ba: jag ska lussekatter till första advent! Jag gör också efter ica-receptet som @bettysmatte har länkat och tycker det är ett bra och enkelt recept som ger väl godkända lussekatter. :up: Jätteviktigt dock att frysa in de man inte ska äta direkt så fort de har blivit ljumma, ananrs blir de torra och tråkiga. Jag använder vanlig mald saffran och låter den dra i rom eller konjak någon timme. Nu var jag både för trött och för otålig när jag bakade i lördags, så jag varken knådade tillräckligt länge innan första jäsningen eller lät den jäsa ordentligt. Med följden att jag fick knåda in flera nävar extra mjöl vid utbakningen eftersom degfanskapet bara kletade fast i bakbordet som en jävla bläckfisk. :meh:

Men två plåtar med ojämna och fula lussekatter blev det, och trots allt mitt slarv blev de faktiskt riktigt goda! Idiotsäkert recept mao! ;) Nu är de nästan slut (mamma har fått ett par påsar men resten har jag satt i mig alldeles själv, det går inte att ta bara EN lussekatt) så jag ska göra en ny omgång till lucia, och då ska jag börja i tid och göra det ordentligt. Jag har testat Roy Fares recept också, men kommit fram till att jag tycker absolut bäst om vanliga klassiska lussekatter med två russin i varje, fyllningar och toppingar och grejer tycker jag förstör bullarna.
 
@Tora

Känner mig n.g.t. efter, men vill gärna ha förtydliganden.

Smula ner jästen i bunken till hushållsassistenten (man kan ta mindre – se texten ovan). Värm mjölken en aning – max 37 grader och slå den över jästen. Rör tills all jäst är helt löst.
Tillsätt socker och vetemjöl. Kör degen i maskin tills den är lös men nästan upplevs seg. Det tar cirka 10 minuter. Har man ingen hushållsassistent kan man ta degkrokarna på elvispen. Täck bunken och låt jäsa cirka 30 minuter. Har man mindre jäst tar det längre tid.


Dra lite i degen – om den är fylld med småbubblor och har vuxit cirka 50% är den redo.


Värm mjölken som ska vara i huvuddegen så den känns ljummen. Dela och skrapa ur vaniljstången. Mortla saffranet tillsammans med lite strösocker. Rör ner vanilj och saffran i mjölken.
Ska man inte göra mer med denna degen?


Tillsätt mjölk, socker, smör, salt, mjöl och ägg till fördegen.
Endast till fördegen? När blandar man ihop fördeg och huvuddeg? :arghh:


Kör i maskinen cirka 10 minuter. Fuska inte med det här eftersom det är avgörande för slutresultatet. Degen ska vara seg, uppfattas som lite lös men släppa från kanterna i maskinen. Tar man upp en klump kan man dra ut den till en liten kvadrat som är så tunn att man nästan kan se igenom den, utan att den spricker. Är du osäker, låt den knådas ett par minuter extra. Täck därefter bunken och låt degen jäsa 30 minuter.


Mjöla ett bakbord ytterst lite. Smöret i degen gör att den inte fastnar nämnvärt ändå. Dela degen i 5 delar och varje del i 10 bullar. Har man en våg ska är 50 g per bulle ett bra mått. Rundriv varje bulle till en liten boll (eller rulla den till en boll mellan händerna).


Rulla varje boll till en tunn korv (se texten ovan för instruktioner) och snurra ihop korven till en lussekatt. Lägg med 1 cm mellanrum på en bakplåtspappersklädd plåt, täck med en bakhandduk och ställ in i kylen över natten. Vill man ha sina bullar direkt låter man dem jäsa 10 minuter i rumstemperatur och gör sen enligt nedan.


På morgonen sätter man ugnen på 220 grader och tar fram plåtarna ur kylen. Låt dem rumstempereras cirka 30 minuter. Vispa upp ägget med 1 msk vatten och pensla lussekatterna med äggvispet. Tryck i russin eller korinter efter smak.


Koka upp socker och vatten till en sockerlag, låt sjuda ett par minuter och varmhåll därefter.
VAD SKA MAN MED SOCKELAGEN TILL? I DO NOT UNDERSTAND ELLER HÄNGER MED! :eek::eek::eek:

Grädda lussekatterna i nedre delen av ugnen. När de fått ganska mycket färg tar man ut dem och penslar omedelbart med lite sockerlag.


Låt svalna på galler. Det som inte äts upp samma dag fryser man in så fort de svalnat.

JAG VILL GÖRA EN DEG SOM KAN LIGGA I KYLSKÅP OCH RULLAS TILL LUSSEKATTER DAGEN EFTER DÅ DET SKA GÖRAS I SAMBAND MED SMÅ BARN HÄNDER I SKOLA
KAN MAN DET?
 
@Tora

Känner mig n.g.t. efter, men vill gärna ha förtydliganden.

Smula ner jästen i bunken till hushållsassistenten (man kan ta mindre – se texten ovan). Värm mjölken en aning – max 37 grader och slå den över jästen. Rör tills all jäst är helt löst.
Tillsätt socker och vetemjöl. Kör degen i maskin tills den är lös men nästan upplevs seg. Det tar cirka 10 minuter. Har man ingen hushållsassistent kan man ta degkrokarna på elvispen. Täck bunken och låt jäsa cirka 30 minuter. Har man mindre jäst tar det längre tid.


Dra lite i degen – om den är fylld med småbubblor och har vuxit cirka 50% är den redo.


Värm mjölken som ska vara i huvuddegen så den känns ljummen. Dela och skrapa ur vaniljstången. Mortla saffranet tillsammans med lite strösocker. Rör ner vanilj och saffran i mjölken.
Ska man inte göra mer med denna degen?


Tillsätt mjölk, socker, smör, salt, mjöl och ägg till fördegen.
Endast till fördegen? När blandar man ihop fördeg och huvuddeg? :arghh:


Kör i maskinen cirka 10 minuter. Fuska inte med det här eftersom det är avgörande för slutresultatet. Degen ska vara seg, uppfattas som lite lös men släppa från kanterna i maskinen. Tar man upp en klump kan man dra ut den till en liten kvadrat som är så tunn att man nästan kan se igenom den, utan att den spricker. Är du osäker, låt den knådas ett par minuter extra. Täck därefter bunken och låt degen jäsa 30 minuter.


Mjöla ett bakbord ytterst lite. Smöret i degen gör att den inte fastnar nämnvärt ändå. Dela degen i 5 delar och varje del i 10 bullar. Har man en våg ska är 50 g per bulle ett bra mått. Rundriv varje bulle till en liten boll (eller rulla den till en boll mellan händerna).


Rulla varje boll till en tunn korv (se texten ovan för instruktioner) och snurra ihop korven till en lussekatt. Lägg med 1 cm mellanrum på en bakplåtspappersklädd plåt, täck med en bakhandduk och ställ in i kylen över natten. Vill man ha sina bullar direkt låter man dem jäsa 10 minuter i rumstemperatur och gör sen enligt nedan.


På morgonen sätter man ugnen på 220 grader och tar fram plåtarna ur kylen. Låt dem rumstempereras cirka 30 minuter. Vispa upp ägget med 1 msk vatten och pensla lussekatterna med äggvispet. Tryck i russin eller korinter efter smak.


Koka upp socker och vatten till en sockerlag, låt sjuda ett par minuter och varmhåll därefter.
VAD SKA MAN MED SOCKELAGEN TILL? I DO NOT UNDERSTAND ELLER HÄNGER MED! :eek::eek::eek:

Grädda lussekatterna i nedre delen av ugnen. När de fått ganska mycket färg tar man ut dem och penslar omedelbart med lite sockerlag.


Låt svalna på galler. Det som inte äts upp samma dag fryser man in så fort de svalnat.

JAG VILL GÖRA EN DEG SOM KAN LIGGA I KYLSKÅP OCH RULLAS TILL LUSSEKATTER DAGEN EFTER DÅ DET SKA GÖRAS I SAMBAND MED SMÅ BARN HÄNDER I SKOLA
KAN MAN DET?

Nu är jag inte @Tora men svarar ändå :D

Jag gjorde ju efter ett annat recept men allt till fördegen blandas ihop och får jäsa enligt detta recept i ca 30 min. Häll sedan i allt blött (sockret löst i vätskan) till huvuddegen i fördegen och sedan det torra, gå sedan loss med visp, matberedare eller armarna/händerna ;)

Länk till receptet Tora körde med: http://matgeek.se/2013/11/13/recept-pa-saftiga-lussekatter/

Länk till receptet jag använde: http://www.koket.se/mitt-kok/roy-fares/saffransbullar-med-fordeg/
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Det är dags för årets första världscupstart i hoppning och till helgens tävlingar i Basel kommer flera svenska ryttare för att försöka...
Svar
0
· Visningar
227
Senast: Gunnar
·
Tjatter Nu när det börjar lacka mot jul så tänkte jag att det i hög tid för en adventskalendertråd! Har hittills fått något mejl från...
68 69 70
Svar
1 383
· Visningar
66 406
Senast: Blyger
·
IT & mobiler Mitt facebookkonto blev kapat i natt och kaparen har varit inne pa min mail för att komma at koden för att ändra lösenordet. Även ett...
Svar
3
· Visningar
613
Senast: Hermelin
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
21 22 23
Svar
458
· Visningar
11 682
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Kön kattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp