Årets första lussekatter

@Tora

Känner mig n.g.t. efter, men vill gärna ha förtydliganden.

Smula ner jästen i bunken till hushållsassistenten (man kan ta mindre – se texten ovan). Värm mjölken en aning – max 37 grader och slå den över jästen. Rör tills all jäst är helt löst.
Tillsätt socker och vetemjöl. Kör degen i maskin tills den är lös men nästan upplevs seg. Det tar cirka 10 minuter. Har man ingen hushållsassistent kan man ta degkrokarna på elvispen. Täck bunken och låt jäsa cirka 30 minuter. Har man mindre jäst tar det längre tid.


Dra lite i degen – om den är fylld med småbubblor och har vuxit cirka 50% är den redo.


Värm mjölken som ska vara i huvuddegen så den känns ljummen. Dela och skrapa ur vaniljstången. Mortla saffranet tillsammans med lite strösocker. Rör ner vanilj och saffran i mjölken.
Ska man inte göra mer med denna degen?


Tillsätt mjölk, socker, smör, salt, mjöl och ägg till fördegen.
Endast till fördegen? När blandar man ihop fördeg och huvuddeg? :arghh:


Kör i maskinen cirka 10 minuter. Fuska inte med det här eftersom det är avgörande för slutresultatet. Degen ska vara seg, uppfattas som lite lös men släppa från kanterna i maskinen. Tar man upp en klump kan man dra ut den till en liten kvadrat som är så tunn att man nästan kan se igenom den, utan att den spricker. Är du osäker, låt den knådas ett par minuter extra. Täck därefter bunken och låt degen jäsa 30 minuter.


Mjöla ett bakbord ytterst lite. Smöret i degen gör att den inte fastnar nämnvärt ändå. Dela degen i 5 delar och varje del i 10 bullar. Har man en våg ska är 50 g per bulle ett bra mått. Rundriv varje bulle till en liten boll (eller rulla den till en boll mellan händerna).


Rulla varje boll till en tunn korv (se texten ovan för instruktioner) och snurra ihop korven till en lussekatt. Lägg med 1 cm mellanrum på en bakplåtspappersklädd plåt, täck med en bakhandduk och ställ in i kylen över natten. Vill man ha sina bullar direkt låter man dem jäsa 10 minuter i rumstemperatur och gör sen enligt nedan.


På morgonen sätter man ugnen på 220 grader och tar fram plåtarna ur kylen. Låt dem rumstempereras cirka 30 minuter. Vispa upp ägget med 1 msk vatten och pensla lussekatterna med äggvispet. Tryck i russin eller korinter efter smak.


Koka upp socker och vatten till en sockerlag, låt sjuda ett par minuter och varmhåll därefter.
VAD SKA MAN MED SOCKELAGEN TILL? I DO NOT UNDERSTAND ELLER HÄNGER MED! :eek::eek::eek:

Grädda lussekatterna i nedre delen av ugnen. När de fått ganska mycket färg tar man ut dem och penslar omedelbart med lite sockerlag.


Låt svalna på galler. Det som inte äts upp samma dag fryser man in så fort de svalnat.

JAG VILL GÖRA EN DEG SOM KAN LIGGA I KYLSKÅP OCH RULLAS TILL LUSSEKATTER DAGEN EFTER DÅ DET SKA GÖRAS I SAMBAND MED SMÅ BARN HÄNDER I SKOLA
KAN MAN DET?
Fördegen kallas den innan första jäsningen. När den har jäst i 30 minuter så tillsätter du saffran, vaniljstång, smör, mer socker, mer mjöl och så något mer.

Dvs du gör en deg först. Låter den jäsa. Sedan slänger du i resten av ingredienserna och låter den jäsa igen. Det är alltså inte frågan om två olika degar utan två jäsning ar. Sockerlaget duttar du på lussekatterna när du tar ut dom färdiga ur ugnen.

De ugnsfärdiga lussekatterna jäser med fördel länge i kylskåpet.
 
Fördegen kallas den innan första jäsningen. När den har jäst i 30 minuter så tillsätter du saffran, vaniljstång, smör, mer socker, mer mjöl och så något mer.

Dvs du gör en deg först. Låter den jäsa. Sedan slänger du i resten av ingredienserna och låter den jäsa igen. Det är alltså inte frågan om två olika degar utan två jäsning ar. Sockerlaget duttar du på lussekatterna när du tar ut dom färdiga ur ugnen.

De ugnsfärdiga lussekatterna jäser med fördel länge i kylskåpet.
Åh tack! Jag trodde man skulle göra två olika degar och sedan skulle det magi till innan de blev en. Då är jag med :up:
 
Sista plåten ska in i ugnen strax!
Inte riktigt nöjd tyvärr. De är aningens bleka i färgen och när jag provsmakade smakade det inte jättemycket. Dock var de väldigt varma. Får se hur de smakar om en stund!

Mina blev också alldeles för bleka och inte direkt jätteintensiva i smaken. Nu är dt nästan bara jag som äter lussebullar i familjen, så de räcker nog, men ska jag göra mer så mortlar jag saffran och inte bara marinera den. Mina är liksom bleka med röda trådar i.
 
Jag använder alltid MINDRE mängd saffran än det står, dvs 1 paket i stället för 2, men ändå har jag inte problem med att lussekatterna blir vare sig bleka eller smaklösa. I år blev det saffran från Willys, dvs Garant-märket, men jag vet inte om det har någon betydelse? Det var pulver, inget man behövde mortla alltså.
 
Mina blev också alldeles för bleka och inte direkt jätteintensiva i smaken. Nu är dt nästan bara jag som äter lussebullar i familjen, så de räcker nog, men ska jag göra mer så mortlar jag saffran och inte bara marinera den. Mina är liksom bleka med röda trådar i.
Var har ni köpt saffranet och hur mycket hade ni i?
Kan det vara något fel på saffranet?

Mina blir ju knallgula. Det är knappt så man kan se dom röda trådarna i. Vet man inte om trådarna så ser man dom inte. Saffransmaken är väldigt intensiv.
 
Var har ni köpt saffranet och hur mycket hade ni i?
Kan det vara något fel på saffranet?

Mina blir ju knallgula. Det är knappt så man kan se dom röda trådarna i. Vet man inte om trådarna så ser man dom inte. Saffransmaken är väldigt intensiv.

Jag köpte fran en kryddhandel. Har varit nöjd med deras kryddor hittills, men vad vet jag. Det ska vara coupé-kvalitet med över 190 crocin (vad det nu betyder, men det är den högsta kvalitetsnivan...)
 
Jag köpte fran en kryddhandel. Har varit nöjd med deras kryddor hittills, men vad vet jag. Det ska vara coupé-kvalitet med över 190 crocin (vad det nu betyder, men det är den högsta kvalitetsnivan...)
För det låter onekligen som om det är något som inte är hundra med saffranet. Det kan ju vara ett parti som det blivit något fel på. Behöver ju inte betyda att affären generellt har dåliga saffranpistiller :)

Hur många gram saffranpistiller gjorde du marinaden på? Hur luktade paketet med saffran. Min erfarenhet är att riktig bra saffran luktar starkt genom sin förpackning. Dvs även om det är en totalt anonym förpackning så skall det inte vara någon tvekan vad som är i förpackningen utan att du behöver öppna det.
 
För det låter onekligen som om det är något som inte är hundra med saffranet. Det kan ju vara ett parti som det blivit något fel på. Behöver ju inte betyda att affären generellt har dåliga saffranpistiller :)

Hur många gram saffranpistiller gjorde du marinaden på? Hur luktade paketet med saffran. Min erfarenhet är att riktig bra saffran luktar starkt genom sin förpackning. Dvs även om det är en totalt anonym förpackning så skall det inte vara någon tvekan vad som är i förpackningen utan att du behöver öppna det.

Jag gjorde pa ett gram och det luktade jättestark. Men jag marinerade ju inte sa länge och inte i rom utan i amaretto, det var nog det det berodde pa. Det är rätt goda ända faktiskt.
 
Jag gjorde pa ett gram och det luktade jättestark. Men jag marinerade ju inte sa länge och inte i rom utan i amaretto, det var nog det det berodde pa. Det är rätt goda ända faktiskt.
Okej det kanske funkar bäst med konjak ändå (eller vodka/mörk rom).

Till min första lussekattomgång marinerade jag bara några dagar och det gick jättebra ändå. Men tror att rekommendationen är en månad helst.

Tittade på "min" saffran nu, värdet där anges till mellan 230-260. Kanske gör det skillnad också.

Bra med sådana här trådar, man lär sig ofta mycket :up:
 
En fråga! Jag gjorde lussebullar förra veckan, de blev väldigt goda och saftiga. La dem rätt tätt, men, ett par stycken i mitten blev inte klara och smakade deg (såg inte tillräckligt bakade ut under till iheller).
Hur kommer det sig? Ojämn ugn, eller skulle de varit inne längre?
Men så såg de perfekta ut ovanpå och det var kanske 8 av 40 som blev sådana.
 
En fråga! Jag gjorde lussebullar förra veckan, de blev väldigt goda och saftiga. La dem rätt tätt, men, ett par stycken i mitten blev inte klara och smakade deg (såg inte tillräckligt bakade ut under till iheller).
Hur kommer det sig? Ojämn ugn, eller skulle de varit inne längre?
Men så såg de perfekta ut ovanpå och det var kanske 8 av 40 som blev sådana.
Vet inte, har aldrig råkat ut för det och då är vår ugn ojämn.

Har du varmluftsugn?

Kan dom lussekatterna varit större än dom andra? Jag brukar väga mina bullar så att dom väger 50g st. Upplever att det blir jämnare kvalité på bullarna om dom är lika stora.
 
Vet inte, har aldrig råkat ut för det och då är vår ugn ojämn.

Har du varmluftsugn?

Kan dom lussekatterna varit större än dom andra? Jag brukar väga mina bullar så att dom väger 50g st. Upplever att det blir jämnare kvalité på bullarna om dom är lika stora.

Jag vägde mina också just för att jag också haft problem med gräddad/degig tidigare.
 
Alltså, alla mina var ju pyttesmå, för att det viktigaste var att det blev 50 st (så att det blev två var till barnen). Men det faila ju men dem med degbotten. :down:
Det var ju de i mitten, så något måste det ju vart, om det var något så var dem lite mindre. O_o
Ska göra om dem och ta med dem till England. Tror ni det funkar? Tänker om man fryser dem på studs och så får de tina på vägen.
 
Jag brukar lägga 1g pistiller i marinad per burk. Sen slänger jag i hela innehållet i burken i degen. Med pistiller och allt. Blir jättevacker deg av det.

Kan rekommendera tre tillägg i receptet:

1) Låt alla kalla ingredienser ligga framme i rumstemperatur i några timmar.

2) Lägg russinen i blöt i några timmar.

3) Ha gladpack över plåtarna när dom står i kylskåpet över natten.

Jag överdriver också saffranet. Myyyycket :D

Jag tror att de pistiller som finns att köpa på Ica duger utmärkt och brukar vara av bra kvalite men jag har en förkärlek för ekosaffran. Den lukten alltså :love:. Det luktar saffran i hela huset :d

Dessutom är den ekosaffran ekologisk, vilket jag inte tycker är att förakta :)
Och snabba som attan på att skicka är dom också. Brukar också alltid få en liten handskriven lapp i brevet. I år skrev dom att det är roligt att jag beställer av dom igen (var ett år sedan sist). Jag är en sucker för sådana små gester :o :p

Hur gör du med folien så den inte ligger ann på lussekatterna? Tänker så de får plats att jäsa.
Och sen undrar jag varför du föredrar att baka dem på galler?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Förra året gick jag till vårdcentralen för att jag tyckte att jag hade lite förstorade lymfkörtlar runt halsen. Men speciellt en...
Svar
3
· Visningar
400
  • Artikel
Hästnyheter Det är dags för årets första världscupstart i hoppning och till helgens tävlingar i Basel kommer flera svenska ryttare för att försöka...
Svar
0
· Visningar
228
Senast: Gunnar
·
Tjatter Nu när det börjar lacka mot jul så tänkte jag att det i hög tid för en adventskalendertråd! Har hittills fått något mejl från...
68 69 70
Svar
1 383
· Visningar
66 412
Senast: Blyger
·
IT & mobiler Mitt facebookkonto blev kapat i natt och kaparen har varit inne pa min mail för att komma at koden för att ändra lösenordet. Även ett...
Svar
3
· Visningar
613
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp