Årgång 2011 - Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fick telefonsamtalet man bara längtar efter att få höra: din häst har sparkat mig i ryggen, du måste köra mig till doktorn.

Så nu är mamma på lasarett eftersom hon med största sannolikhet har träffat njuren -igen- och lär väl få ta det lugnt ett bra tag. Det bästa man kan säga är att Nangijala iallafall inte gjorde det av mening...
:eek::eek::eek::eek::eek:
Hoppas verkligen att det går bra för din mamma! Vilken otur. :(
 
@Quimero Vilken skillnad!

Nangijala passar på att byta ut mjölktänder i vilan. Just nu har hon dubbla par tänder på två ställen i överkäken. Matte vore tacksam om hon tappar dem utan bekymmer som de flesta andra hästar denna gången. Det var inte så kul förra våren när två lösa mjölktänder kostade 3000kr :devil:

Usch påminn mig inte.. fick fnatt när killen bytte sin ena. Den hängde i en köttslamsa och ville inte släppa själv. Fick leka doktor, bremsa och pilla loss den. Jävla vad jag gjorde miner då :eek:

Hoppas din mamma blir bra snart :( fy
 
@Maja_Kandi Nja, ragata skulle jag nog inte kalla Nangijala :p som sagt var det nog knappast med mening eftersom det hände när hon skulle ge hästarna hö i hagen. Hon sa att de kom farande för att äta, men exakt hur eller varför Nangijala bestämde sig för att sparka vet jag inte. En gissning är att syrrans ponny blev arg och jagade bort henne vilket jag innan sett, fått henne att sparka bakut. Det hade ju varit hemskt om hon sparkat för att mamma tex försökt flytta henne från grinden :o Har inte hört något från henne sen hon åkte in för 6h sen så de undersöker väl fortfarande. Jag känner att vår familj har sån tuuur med skador. Sist var det ju jag som blev sparkad i ansiktet och fick sy 14 stygn i och runt munnen :meh: fast då var det ju Nangijalas mor som orsakade det.

@Ackio Men du fick inget slem va? :p Nangijalas mun reagerade så på retningen från de lösa tänderna att munnen var fylld med superkletigt, grönt slem.
 
@Exotizc
Well, jag kallar Balder för både det ena och det andra, ragata är för feminint för att passa dock. Det är verkligen inte roligt när de sparkar så högt när folk är i närheten, oavsett om det är för att de siktar på en annan häst eller inte. Balder kan vara riktigt ful och komma och se ruggigt sur ut med slickade öron och alltid i samma tempo och stannar inte förrän han nästan krockat med en. Han har slutat knuffas i boxen och sköter sig jättebra i grimma och så nu - med mig. Men jag har lärt mig hur han gör och kan stoppa honom i tid innan det eskalerar. Men när min nya stallkompis går i hagen och ska hämta sin häst går han efter och gör fula miner och ska tuffa sig och kolla om han kan skrämmas. Han har haft flera såna perioder när han ska skrämmas när man ger hö i hagen, en gång hytte han ju åt mig när jag duckade under tråden och smackade för att han skulle flytta på sig. Då jävlar tog det hus i :devil: i mig och jag jagade hästfan genom halva hagen tills han började se lite moloken och ångerfull ut. Satans otyg. Jag låter honom heller aldrig äta förrän han stannar en bit bort och väntar, man ger honom lillfingernageln och han sväljer hela armen, det gäller att stoppa honom i tid. Man kan inte låta honom kasta sig över maten ena dagen för då springer han in i en dagen efter. Tröttsamt som tusan...

Hoppas det går bra för mammsen.
 
Fick telefonsamtalet man bara längtar efter att få höra: din häst har sparkat mig i ryggen, du måste köra mig till doktorn.

Så nu är mamma på lasarett eftersom hon med största sannolikhet har träffat njuren -igen- och lär väl få ta det lugnt ett bra tag. Det bästa man kan säga är att Nangijala iallafall inte gjorde det av mening...

Oj, hoppas att det går bra!
 
Jag har nolltolerans mot sparkande kring folk, jag struntar i om de sparkar åt varandra, om de är dödsfiender eller vad det månde vara. Går jag in i hagen ska det inte sparkas i närheten av mig. Eventuella diskussioner sins emellan får de ta när jag gått ut igen. På samma vis så står jag i hagen äter man ur samma hög och håller tyst, även om det annars är "över min döda kropp" att dela med sig.

Just för det är så otroligt lätt en spark mot en annan häst tar fel, och tar i huvudet t ex. Så de får sköta ev tjafs och rangdiskussioner när det inte är folk i närheten, är det folk i närheten är man sams eller håller sig undan. Samma sak när jag leder två samtidigt, då håller man sams och gör inga grimaser eller annat även om man vill.
 
@Exotizc hualigen, hoppas verkligen det gått bra för din mor!

Jag tillåter inget busande/ sparkande när jag är i närheten av mina hästar. Min har försökt att "leka" med häst nummer två när jag leder ut till hagen (två och två). Men då blir jag riktigt arg...
Busar gör man när man är i hagen.
Tillåter heller inte bråk runt mig när jag fodrar i hagen, då ryar jag och viftar med ikeapåsarna så de håller sig på avstånd.
Det kan bli så farligt även om det inte är menat för oss...

Nåväl, igår skoddes Walle runt om för andra gången. Med "slickis" gick det fint!
 
@Exotizc Hoppas det går bra för mamma din,lätt hänt om man hamnar mitt i smeten med unghästar.
Tummen hade ju lite fyr gör sig när jag fick hem henne,slickade öron och var väldigt snabb på att vända rumpan mot och sparka. Jag var dock smartare och hade med mig långpisk i början så hon lärde sig snabbt att det var mycket trevligare att vara snäll mot matte :devil:
 
Jag har blivit sparkad av ett litet arabsto, tog på skinkan som tur var, sittbenet sprack :( Det var inte skönt och jag fick stå upp i skolan i flera veckor :p
 
@oanki
Långpisk är bra grejer såna gånger. Hade spö när jag öppnade boxen ett tag åt Balder. Den fulingen fick för sig att man kunde meja ner matte på morgnarna. :devil:


Kl
Men idag har ovan nämnda odåga varit en riktig pärla! Han får största guldstjärnan idag! :love:

Var ut med stallkompisen. Ledde honom bara längs infarten (300m) innan jag hoppade upp. Han stod helt still! :) Först träffade vi på ett par skotrar, äckligt sa Balder men det gick bra. Sen skulle vi förbi jobbet och där är ju alltid en massa kvigor ute, andra hästen är livrädd för kossor och Balder har inte sett dem sen i somras. Så jag hoppade av och ledde honom. Spänd och tittig men han följde med för egen maskin utan övertalning! :) (andra hästen flög däremot omkring som en hoppetossa :p)
Hoppade upp igen från andra sidan, stod som ett ljus! En bit senare kom en kvinna på en spark runt en krök, och det var livsfarligt! Hahaha. Då satt jag löst, han grisnitade, stirrade en stund men eftersom hon inte stannade så tog han det säkra före det osäkra och tvärvände och drog. Fick stopp rätt omgående, hon stannade och vi kunde lugnt gå förbi. ;) Bara en liten bit senare kom en bil runt en annan krök - grisnit igen, passerade lugnt och fint. Sen kom vi in på en mindre skogsväg och travade på. Galopperade en rätt lång sträcka med ett litet break. Han tog galopp direkt båda gångerna och andra gången galopperade vi jämsides ett tag utan några som helst problem! :) Sen kom vi ut på en lite större gård med massor av saker att titta på, hästar i flera hagar bredvid vägen, får, maskiner, tunnor, byggnader. Så jag gick med honom då också, samma då. Visst tittade han men följde med mig helt utan bekymmer! Men sen hade unge herrn väldig soppatorsk i lilla hjärnan. :p Så jag gick med honom hela vägen hem, ca 2,5 km. Så då fick jag motion också. :p Han var så trött så man riktigt såg hur det snurrade i huvet. En gång gick han och tittade åt ett annat håll och snubblade på sig själv så han gled på knä. Klev upp och fortsatte som om inget hänt. Klanten. :p

Flätade manen innan också, delat så jag kunde låta den bakre flätan sitta i sen. Han lät mig tillochmed fläta utan knussel! Så idag får han verkligen guldstjärna! :)

IMG_20150127_103131_zps5edmyqds.jpg
 
@Maja_Kandi Jo sådär kan Nangijala göra mot andra i hantering, men nästan aldrig i hagen. Hon är ju den typen som lägger öronen bakåt när något inte passar henne, men mig veterligen har hon aldrig försökt sparka efter någon vid hödags. Undantag då om syrrans ponny är elak och ska sno hennes höhög.

Pratade med mamma idag. Hon hade haft tur i oturen och kommit undan med blödning i huden samt sviktande revben. (Sviktande, fick jag förklarat, var att de tagit emot smällen och skyddat inre organen men tryckts in = smärta). Hon förklarade att hon inte hade en aning om vad som hänt, då hon lagt ut höhögar till alla hästar utom shettisen och allt hände bakom ryggen på henne. Må så vara att Nangijala är väldigt pigg nu under vilan men jag har svårt att tro att hon bara börja hoppa omkring och sparka hejvilt av pigghet om hon nu blivit tilldelad en höhög. :)

Eftersom vi inte pratar hästspråk har jag svårt att förstå att man kan ha nolltolerans mot sparkning i hagen. Kanske nolltolerans för oss människor, men hästar är ju hästar, det går ju inte bara att stänga av en sparkknapp liksom ;)
 
:banana:

Idag kom en snäll kompis och red med mig. Hon red den gamla ponnyn och jag X :D

Skrittade ut en sväng både på väg och i skog och det gick bra, slappnade jag av slappnade hon av, såklart.

Satt upp från altanen husse byggde utanför stallet och red utan att longera först

Enda problemet är att sadeln snurrar för ingenting. Ska testa utan pad och sen dressyrsadeln.
 
Ikväll hade vi dressyrträning och jag måste få lov att säga att Xanthus är en väldigt smart liten häst! förra träningen för två veckor sedan övade vi mest på att han skulle Skritta, idag taktade han nästan ingenting! så idag övade vi lite på att flytta för lite skänkeln utmed långsidorna och även lite "bakdelsvändning" (tänkte bara lite bakdelsvändning och pressade inte särskilt mycket) på ett litet fyrkantsspår. Det gäller bara att inte gå för fort fram eftersom han har väldigt lätt att förstå.

Imorgon kommer hovis och skor, slänger på snösulorna för säkerhets skull, tror dock inte det kommer så mycket snö till, men vem vet? :)
 
Och idag tog vi oss till ett nytt ridhus, nya klubben. Hon var superpigg och fjompig när jag värmde upp henne, studsa lite på stället och stegra lite smått, men sen när det var dags att börja hoppa så var hon stencool:cool::love: Första gången vi hoppar en bana. Mer rutin och komma ihåg att rama in bättre mot hindren så kommer det nog bli nått :D

 
Ni som har hästar av halvblodstyp, vilken längd har ni på bett?

Jag trodde att min Celia skulle ha 11.5 och köpte bett i den storleken, men under hösten var det som att hon blev bredare över nosen och betten blev för små. Nu har hon 12.5 vilket passar henne bra vilket förvånar mig lite då hon är en nättare häst än sin mamma som också borde ha samma storlek (men som är 25 år och alltid haft 13.5 och protesterar om hon får bett i en annan storlek).

IMG_2894_zps00f34995.jpg
 
Allis har 11,5 i bett Görel :)

Allis skulle jag löslongera i rundkorallen idag tänkte jag, skritta och sen jogga lite. Det blev ett jäkla springande och hon bara pepprade med bakutsparkar och bocksprång :crazy:
Men jag lät henne hållas eftersom underlaget tillät det och sen fick jag henne att skritta några varv.
Blev två uppställda bilder i gången! :D

 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 724
Senast: Joro253
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 858
Senast: Valle
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 351
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 567
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp