Årgång 2011 - Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har varit och tittat på ett stall med ridhus :love:
Stort ljust ridhus, INGA pass, stora fina hagar och hagar som inte blir leriga! Fri tillgång till hö ute :love:
Det anordnas löshoppning och tömkörning i ridhuset. Fina bra ridvägar!
Behöver jag säga att vi kommer flytta dit? :D
 
Hoppas allt går bra med era hästar!
Själv har jag problem att hitta en sadel som ligger bra och jag skulle gärna vilja köpa stoppoväx av någon? ;)
Idag skoddes han och han har gått upp en storlek på skorna till 1or!
Dessvärre börjar han vara närmare 170cm i manken och fortfarande överbyggd! >_<
Hur stor kommer han bli??
 
walles bett är 12,5.
Har också bytt nosgrimma till remont de sista passen och oj vilken skillnad...
Pållen är lugnare i munnen, tar fint stöd och söker sig i form långa stunder!

Idag blev det uteritt 45 min tillsammans med dottern på sin ponny.
Allt fungerade jättebra! Lilla älsklingsplutt :love:

Lutar på att återgå till remont här med. Z har ju fan huvudet överallt annars :devil: man får ducka där uppe när han kommer farande med huvudet. Så tillbaka till baucher och remont. Då gick han som bäst och slappnade av så mycket mer!
 
Idag var Amaranthe iväg på sin livs första pay&jump:D. Startade 70 cm två gånger, första omgången tittade hon på allting utom hindren, bla läktaren var superfarlig....:eek::yuck::nailbiting::arghh: vilket resulterade i ett antal stopp:down:.
I andra rundan flöt det på mycket bättre och det blev en felfri runda:banana::banana::banana:

1475841_964735423536922_7560840997303513481_n.jpg

1533714_964735386870259_6695867893917896636_n.jpg

984317_964735396870258_1497366768787676275_n.jpg

10959866_964735433536921_7869814169083708508_n.jpg
 
@Nightwish Tycker det ser jättebra ut för att vara er första pay and jump! Känner mig långt efter er, även om jag har en ponny :p har ju inte ens hoppat med henne än...

Jag längtar efter att börja rida Nangijala igen. Bara två veckor kvar om vädret är på vår sida. Är det för dåligt får hon nog vila lite till. Har valt helt rätt period för vila för vädret har varit bedrövligt så hade ändå inte gått att rida mycket typ. De lösa framtänderna har trillat bort iallafall utan problem :D
 
Jahaja, bakslag igen.. Kommer ut till stallet och min kära Calle har fått ett broddhål ovanför knäet och i en artär.. Så blev tryckförband för att stoppa blödningen (Var blod i halva hagen). Ingen feber this far och ombandagerat med antibakteriellt omslag så får vi se hur det är imorgon. Han tycker såklart lite synd om sig själv.. När jag blev väckt efter att ha jobbat natt och får höra "Du måste komma ut, det är blod i hela hagen och Calle har ett sår"..
När jag gick till hagen och såg honom gå mellan lunchhögarna tänkte jag "Okej, han kan iaf gå på benet!" Senaste två gångerna mina hästar skadade sig så kunde ingen av dem gå.. Nu får vi se om vi klarar oss utan lymfangit, han är ju lite känslig.. Så efter bandagering tog vi fram mätstickan. ca 169cm med traktbrodd och skor.. :eek:
 
Jasså, det är HÄR ni är! Hittade knappt hit sen tråden flyttades från avel. :D

Här har det varit stiltje, kastrationssåret knölade ju som sagt en hel del men nu är Tubbe äntligen ordentligt ihopläkt. Han var tunn redan innan kastreringen och det blev ju inte bättre av att det trasslade. Nu börjar han äntligen få lite mage, så nu ska både han och matte bygga flås och muskler. Igår var vi ute och pulsade i snön (efter att ha grävt fram utrustning som passar en 4-åring...) och det gick riktigt fint.

01.jpg


Idag släppte jag ihop alla mina fyra hästar för första gången, Tubbe är numera ensam pojke och resten är rent ut sagt kärringar.

01.jpg

Stackars Tubbe får inte vara med när tanterna gaddar ihop sig

Jag hoppas att han snart får vara med i gemenskapen, men jag tror det kommer ge sig så länge han förstår att veta hut. :grin:

02.jpg


07.jpg
 
Idag släppte jag ihop alla mina fyra hästar för första gången, Tubbe är numera ensam pojke och resten är rent ut sagt kärringar.

01.jpg

Stackars Tubbe får inte vara med när tanterna gaddar ihop sig

Jag hoppas att han snart får vara med i gemenskapen, men jag tror det kommer ge sig så länge han förstår att veta hut. :grin:

Nämen vilken kul bild :D tycker lite synd om honom dock men tanter brukar veta hur de ska tas
 
Jahaja, bakslag igen.. Kommer ut till stallet och min kära Calle har fått ett broddhål ovanför knäet och i en artär.. Så blev tryckförband för att stoppa blödningen (Var blod i halva hagen). Ingen feber this far och ombandagerat med antibakteriellt omslag så får vi se hur det är imorgon. Han tycker såklart lite synd om sig själv.. När jag blev väckt efter att ha jobbat natt och får höra "Du måste komma ut, det är blod i hela hagen och Calle har ett sår"..
När jag gick till hagen och såg honom gå mellan lunchhögarna tänkte jag "Okej, han kan iaf gå på benet!" Senaste två gångerna mina hästar skadade sig så kunde ingen av dem gå.. Nu får vi se om vi klarar oss utan lymfangit, han är ju lite känslig.. Så efter bandagering tog vi fram mätstickan. ca 169cm med traktbrodd och skor.. :eek:
Håller tummarna för att allt går bra.
 
Tack alla. Han tycker otroligt synd om sig själv - det är knappt så han kan gå på mornarna för att det satsar i benet. Men än så länge går svullnaden ned vid rörelse. Imorgon ska han få laser på såret och vi fortsätter med aloevera och spritomslag och hoppas att vi slipper lymfangit den här gången...
 
Nu har jag varit uppe på hästryggen igen efter 1 veckas vila. Nacken är som sagt bättre :)
Roxi joggade jag 3 km med i låg rund form efter vägarna som har Perfekt underlag just nu! Nu är det så att man kan galoppera flera mil efter vägen utan att stanna :) (men självklart har man för unga /otränade hästar för att göra det )
Magnus joggades ca 10-15 min i paddocken som det var ca 50 cm ny snö i otroligt mysigt och kul att vara igång igen! :)
 
*gnällhörna*
Skulle IGEN sätta igång min häst.. nu är han helt stel över ryggen, korset och ner i bakbenen.
Gissningar ligger på antingen: 1: Han går och spänner sig i hagen pga ömma hovar eller 2: Frusen om ryggen.
Så blir sko på honom + täcka på mer för se om detta räcker.

Annars blir det snart korvfabriken (uppgiven ägare som är trött på "vilor")
Vill ha en häst som går att göra något med! Mer än pussa i boxen!
 
Jag ska sätta igång Celia alldeles snart, så fort det blir lite bättre väder...
Jag satte igång hennes mamma Cézanne i helgen. Hennes storasyster Cebula opererades för två månader sedan och all min ork har gått åt till att ta hand om henne så resten av familjen har blivit lidande :(

Celia har blivit väldigt kaxig och vill helst bestämma i hagen. De senaste veckorna har hennes mamma varit sällskap åt hennes syster som gått i mindre hade, och då har Celias horn vuxit ut. Hon jagar verkligen andra hästar och är inte särskilt gullig alls. Därför släppte jag in henne som sällskap till storasyster i söndags så att storasster skulle sätta lillskiten på plats. Det slutade med att de sprängde tråden till hagen, antagligen för att Celia blivit intryckt i ett hörn. Därefter hade Celia haft sönder en tråd till och tagit sig in till sin lösdrift och storasyster tagit sig in till sin box i stallet.

Jag är så oerhört tacksam för att de inte sprang från gården. För ganska exakt ett år sedan rymde de och återfanns på en gård ett par kilometer från stallet. Celia kom hem med en griffelbensfraktur och var konvalescent i fyra månader. Nu är det några nervösa dagar då jag håller henne och syrran under extra koll för att se om de fått några men. Frakturen upptäcktes inte förrän benet började svullna efter några dagar. Hon var aldrig ens halt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 724
Senast: Joro253
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 867
Senast: Valle
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 352
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 576
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp