Årgång 2011 - Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
@happyrider Haha, oj ja, det blev fel :rofl: (kommer från tjejen som ägnade gårdagen åt att låsa upp dörrar och lämna nyckelknippan i dörren hela tiden)

@lil-sis Typ bomhöjd då? :) Jag skulle vilja ta en pay and jump med Nangijala med på vår klubb. Problemet är att sista innan sommaren är i påsk, alltså om 6v. Lägsta höjden är 30cm och det skulle hon ju tekniskt sett kunna trava över... men eftersom jag kan se hur alla hästar får henne att bocka och springa omkring är jag lite tveksam, måste nog träna en del först isåfall :p men det hade varit kul
 
@happyrider Haha, oj ja, det blev fel :rofl: (kommer från tjejen som ägnade gårdagen åt att låsa upp dörrar och lämna nyckelknippan i dörren hela tiden)

@lil-sis Typ bomhöjd då? :) Jag skulle vilja ta en pay and jump med Nangijala med på vår klubb. Problemet är att sista innan sommaren är i påsk, alltså om 6v. Lägsta höjden är 30cm och det skulle hon ju tekniskt sett kunna trava över... men eftersom jag kan se hur alla hästar får henne att bocka och springa omkring är jag lite tveksam, måste nog träna en del först isåfall :p men det hade varit kul

Ja hon kan krypa över :) Utmaningen blir ju mer på det mentala planet :)
 
Liten kortis video från idag :) Testade rida Ai utan utrustning. Jobbigaste var att ta sig upp. Hon svängde mycket bättre för kroppsspråket än vad jag trodde :love:

http://www.magisto.com/album/video/MTgkTVxURlomdikEDmEwCXt_?l=vsm&o=a&c=o

wpid-img_20150226_1813143.jpg
 
Idag var vi i ridhuset och tränade! Syrran hade ridlektion och ridhuset var samtidigt ledigt en halvtimme så jag passade på. Lägligt nog var det en storhäst som travade runt därinne (har aldrig ridit i ridhuset med sällskap av annat än syrrans ponny) och en ridlärare höll på att lägga ut bommar till cavaletti. N tog det hela mycket bättre än vad jag trodde :D att det travade en annan häst runt var inga bekymmer, men bommarna var å andra sidan mycket skräckinjagande. Särskilt de lilagröna bommarna, men tillslut kunde vi trava över alla.

Hivade upp två nya ryttare idag. Först mamma - inga problem. Och sedan grabbade jag tag i en tjej som typ aldrig träffat Nangijala som fick sitta upp. Inga problem där heller, så nu sluter jag mig till att det var flickans jacka som skrämt upp N ;)
 
Hmm fick det där samtalet igår som man inte är så sugen på.

Jobbade till 19 och vid 18 ringer stallkompisen och säger att Walles bakben är jätteblodiga.
Hon har tagit in och tvättat honom och hittar ett sår på insidan av vänster bak och ett sår i vä karled.

Jag åker upp till stallet på kvällen och hittar inte heller något annat.
Frågan är vad allt blod kom ifrån?
Han var svullen och öm över såret på benet men det var inte stort eller djupt vad jag kunde se?

Ska strax åka upp och kolla igen..
 
@urkella Va duktiga ni är! =) Och vilket vackert huvud hon har! :love:

Ringde mitt försäkringsbolag och försäkrade upp veterinärvården på Tummen :P Så nu är hon A1 försäkrad för 100.000 :up:
Känns tryggt nu i slutet av dräktigheten om något skulle hända.. Börjar bli nervös nu faktiskt! :P Var ju fyra år sen jag hade föl senast, och jag vill ju se vad som bakas där inne :D;)
 
Idag är det dags för operation. Tur jag har världens snällaste häst som jag kan lasta själv och som inte var arg för att han inte fick hö i transporten. Nu är det bara att hålla tummarna. :(
 
@urkella Va duktiga ni är! =) Och vilket vackert huvud hon har! :love:

Ringde mitt försäkringsbolag och försäkrade upp veterinärvården på Tummen :P Så nu är hon A1 försäkrad för 100.000 :up:
Känns tryggt nu i slutet av dräktigheten om något skulle hända.. Börjar bli nervös nu faktiskt! :P Var ju fyra år sen jag hade föl senast, och jag vill ju se vad som bakas där inne :D;)

Har du foster föl? Det är nästan viktigare än höja på henne. För antar du höjde vet inte liv till 100? :p
 
Tummen är A1 25.000 Liv och A1 100.000 veterinärvård =) Jag har ingen fosterförsäkring då det är levande föl avgift på fölungen.
Och fölet ska försäkras när det är 2 dygn =)
 
Tummen är A1 25.000 Liv och A1 100.000 veterinärvård =) Jag har ingen fosterförsäkring då det är levande föl avgift på fölungen.
Och fölet ska försäkras när det är 2 dygn =)

FosterFöl ger dig en garanterad försäkring för allt som kan gå fel vid födsel, ev operationer osv. Hade vi på alla våra föl oavsett kostnaderna runt. Behövdes på en, navelbråck och strul. Men var försäkrad så löste sig
 
Men fölet är ju försäkrat via stoet i 30dagar om hon är A1 försäkrad :) Därför tyckte jag att det är viktigt att ha en högre veterinärvård på henne :)
 
Men fölet är ju försäkrat via stoet i 30dagar om hon är A1 försäkrad :) Därför tyckte jag att det är viktigt att ha en högre veterinärvård på henne :)

Väljer inte diskutera. Men hade valt fosterföl. Då har du dolda fel och allt där om du skulle sälja osv.
 
@Ackio Men dolda fel väljer jag till om jag försäkrar inom 30 dagar. Har jag gjort på Roxi och mina andra uppfödningar.
Så det är inga problem :)
Och skulle fölet bli sjuk så använder jag Tummens veterinärvårdsförsäkring tills jag kan försäkra fölet.
Och det är minst lika stor chans att Tummen får komplikationer så det är självklart för mig att hon är bra försäkrad. :)
 
Det blev ingen operation för bebbo idag. Kom in för många akutfall så hanär kvar på kliniken och opereras på måndag istället.
 
@hjarterdam åh vad trist att behöva vänta...
En sån där sak vill man ju ha gjord direkt så allt kan bli bra sen..
Håller tummarna för på måndag.

Kl
Trots sår red jag ut en ordentlig sväng igår.
Hästen pigg som en mört och definitivt ohalt, härligt!

För tillfället är min häst så rastlös och ganska krävande i hanteringen.
Han har alltid varit väldigt oral:o men nu har det eskalerat på något sätt. Han försöker bitas HELA tiden :meh:.
Jag rättar och säger till, men han fattar inte....
Jag har verkligen sagt till på skarpen men vad gör man??

Igår skulle jag rycka manen. Väntade till efter ridturen för att han skulle vara lite trött men det krävdes några ordentliga tillsägelser innan han stod hyfsat still.
När det tillslut går in att han inte får bita mig så biter han sig själv i ren frustration:confused:.
 
Var uppe på ghs i torsdags på kvällsföreställningen, där är alltid så härlig stämning!! Åkte upp igår igen till mässan och köpte en tömkörningsgjord och roeckl handskar. Ska dit igen imorgon, fick tag på biljetter så vi ska åka dit med ett par kompisar, sitter dock inte bredvid dem men vi får gå runt på mässan tillsammans och sitta för sig i arenan :)

Tänkte prova att tömköra lite idag :nailbiting: det kan gå hur som helst:D Han har vilat i två dagar och får vila imorgon så lite rörelse idag kan inte skada:)
 
@happyrider Tack! Operationen gick bra!
Däremot har han fått en streptococcus bakterie infektion i benet och måste såklart stå på intravenöst penicillin.
Men om bakterien är resistent fför penicillinet så ser inte prognosen så god ut..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 724
Senast: Joro253
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 851
Senast: Valle
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 351
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 563
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp