Årgång 2011 - Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
@happyrider Tack! Operationen gick bra!
Däremot har han fått en streptococcus bakterie infektion i benet och måste såklart stå på intravenöst penicillin.
Men om bakterien är resistent fför penicillinet så ser inte prognosen så god ut..

Men hjälp vilken otur ni har :(
Håller tummarna att han blir bra, nu förtjänar ni ett skadefritt år.

Min är lite snuvig, börjar fundera på om det är jag som smittat honom :p
 
@Vimsan Jadu, jag vet inte vad vi gjort för att förtjäna två stora operationer på ett år. Han är verkligen en toppen häst och jag hoppas han klarar sig nu..
Snuvtider nu, Calle var också lite snuvig här om dan. Tycker det är svårt att täcka, jag tyckte det var varmt så jag täckade min äldre med 100gr ist för 200gr så kom han in skakandes.. :banghead:
 
@Vimsan Jadu, jag vet inte vad vi gjort för att förtjäna två stora operationer på ett år. Han är verkligen en toppen häst och jag hoppas han klarar sig nu..
Snuvtider nu, Calle var också lite snuvig här om dan. Tycker det är svårt att täcka, jag tyckte det var varmt så jag täckade min äldre med 100gr ist för 200gr så kom han in skakandes.. :banghead:

Tycker så synd om dig o din fina kille :( Håller tummarna för er!
 
Min sadel som skulle stoppas om satt inge bra så den ska inte användas.
Tog tag i det direkt och köpte en ny som ska sitta bra enligt sadelutprovare. Skulle prova den i fredags men när jag tog in Allis hade hennes ena bakben svullnat upp och hon hade massa sår :( fick panik o ringde ut vet. akut och som tur va markerade hon varken i skritt eller trav och såren var ytliga :) så hon fick metacam och sen lindade jag benet. Frågan är vad som har hänt men hennes "kompis" gillar henne inte så bytte hage till 2 snällare hästar där hon trivs kanon
Och igår red jag :love: i nya sadeln i skritt och travade ett par varv! Hon är så jäkla fin så jag hoppas att vi kan komma igång nu med ridningen. Hon har blivit jättefin i kroppen nu o breddat sig och växt lite på höjden med tror jag.
Jag är iaf väldigt glad just nu :D

kan ni se filmen?



 
Senast ändrad:
@Nepenthe Tack. Jag går i total oro tills vi vet om han svarar på antibiotikan. Har sån ångest att jag inte ens orkar köra upp till uppsala och hälsa på honom fören jag vet hur det blir...
 
I söndags red vi för tränare igen. Testade rida henne bara i repgrimma denna gång då hon stressar upp sig så när man får ta tag i henne med bett. Tränaren hade lagt ut bommar denna gång så vi fick börja med att trava över ett par bommar sedan stanna i en box av 4 bommar där man skulle vända 360°. Vi tränade lite på detta i somras vilket Ai verkade komma ihåg då hon stoppade bättre än någonsin i boxen och vände lugnt och fint utan att vara nära på slå i någon av bommarna. Efter det var det 2 galoppbommar på volt vilket vi hade litemer problem med. Vi har bara galopperat över bom en gång tidigare i höstas och det var på rakt spår. Men Ai tyckte det var kul... jätte kul snarare så hon drog på lite väl i galoppen när hon såg dem och hoppade snarare över dem än galoppera :p Sist så testade vi att galoppera igenom boxen och byta varv och testa byta galopp. Ai hade fullt upp med ta sig över bommarna i rätt galopp så hon bytte inte där men gjorde klockrena byten så fort vi kom ut ur boxen istället :love: Så i söndags var hon dyr lilla tokan. Nu har hon vila då hon börjat hosta, varken feber eller snorig som tur är. Men det har en annan fått istället. Så hon får vila denna veckan. Så tar vi nya krafft tag nästa istället :) Hoppas på kunna få någon till att ta kort på nästa träning med. Denna hade vi spöregn och storm men ska visst gå upp och bli runt 10-15 grader nu så hoppas det blir så.

wpid-img_20150301_200025.jpg
 
Xanthus var jätteduktig idag! Red ett dressyrpass där jag vände upp vid A och sedan flyttade ut honom till spåret så vi kom ut i samma varv igen. Började i skritten på halvlånga tyglar då jag ville att han skulle söka sig neråt och bli lång i överlinjen. Gjorde det två gånger i varje varv och kortade sedan tyglarna lite och gjorde likadant igen. Travade runt lite sedan och provade några gånger i traven, gick lika bra där! Provade sedan att sitta ner på honom under skänkelvikningarna och sedan när vi kom ut på spåret fatta galopp och 5/6 gånger fattade han rätt galopp sedan avslutade vi för det är ingen ide att nöta när han är så duktig.

Imorgon får han skritta en runda och på torsdag ska vi på hoppträning för första gången, vi ska hoppa med en b- och en d-ponny :laugh: Förhoppningsvis kan mamma filma lite, inte för att det är så mycket att se just nu för han är inte direkt en naturbegåvning utan bommarna trillar lite mest hela tiden i början men det kan vara kul att se det med:D
 
Min sadel som skulle stoppas om satt inge bra så den ska inte användas.
Tog tag i det direkt och köpte en ny som ska sitta bra enligt sadelutprovare. Skulle prova den i fredags men när jag tog in Allis hade hennes ena bakben svullnat upp och hon hade massa sår :( fick panik o ringde ut vet. akut och som tur va markerade hon varken i skritt eller trav och såren var ytliga :) så hon fick metacam och sen lindade jag benet. Frågan är vad som har hänt men hennes "kompis" gillar henne inte så bytte hage till 2 snällare hästar där hon trivs kanon
Och igår red jag :love: i nya sadeln i skritt och travade ett par varv! Hon är så jäkla fin så jag hoppas att vi kan komma igång nu med ridningen. Hon har blivit jättefin i kroppen nu o breddat sig och växt lite på höjden med tror jag.
Jag är iaf väldigt glad just nu :D

kan ni se filmen?




Wihoooooooo, vilken fart hon har!!
 
Nu måste ni vara ärliga allihopa och berätta om hur era blivande fyraåringar är på riktigt!
Är de bara snälla och lugna eller fullt ös/medvetslös?

Mitt gråa spöke är en riktig fåntratt!
Idag tänkte jag ta en liten tur i skogen.
Har ridit ut en gång själv i år och 2 gånger förra året.
Idag blev han helt hispig.... bara för att maken placerat sin jobbebil på gårdsplanen!! :eek:

10985929_561559603947263_3863363978618213510_n.jpg


Han kastade sig, stegrade, slog bakut och snorklade i tio minuter innan han kunde lukta på den!!
Sen satt jag upp, vi red förbi bilen som då var ofarlig.
Vi tog oss bort till skogsvägen och jag tänkte trava, Walle tänkte bara skutta och hoppa.
Normalt sätt tycker jag man häver bock med att rida framåt, men han är så snubblig och klumpig i skogen så vi hade garanterat stått på öronen om jag manat på honom. Istället saktade jag ner och så gick vi serpentiner mellan granarna istället.
Han lugnade sig och frustade. Provade trava igen men direkt blev han spänd, tog ner huvudet och försökte bocka.
Även om jag är 100 gånger modigare nu än i höstas så gillar jag INTE bockande hästar.
Några tips?
Vi snirklade runt i skogen i 30 minuter, sen red jag hem.
Mötte en bil precis vid vår infart, den brydde han sig inte alls om.

För övrigt så fick han ett nytt träns idag + en extra nosgrimma :)

11050655_561584887278068_8979637389898778050_n.jpg
 
Nu måste ni vara ärliga allihopa och berätta om hur era blivande fyraåringar är på riktigt!
Är de bara snälla och lugna eller fullt ös/medvetslös?

På "nya" platser är hon galen i ca 20 minuter, sen är hon lugn. Så hon skrittas för hand den tiden, det är säkrast så :D Hur det ska bli på markarbetskursen i helgen vet jag inte, kanske får linlöpa lite på ridbanan utanför först eller något. Jag har ingen större lust att sitta på henne de där första minutrarna :crazy: Ridhuset är dock inte nytt för henne, vi har löshoppat där några gånger men då är hon ju själv på banan...

Hemma är hon mest lugn. Jag tror det är hennes lättstressade sida som visar sig och jag hoppas att det ger med sig ju mer vi är i väg och har samma rutin, dvs 20minuter skritt för hand innan jag ber om något annat. När vi är i ridhuset där vi tömkör så är hon lugn från start men vi har ju varit där så många gånger redan. Vi åkte ju till ett annat ställe men för samma tränare i december och då var hon också galen ett tag men inte så länge, hon hittar tryggheten i samma arbete precis som jag har hoppats på!

I övrigt så bjuder hon faktiskt på hinder även i skritt :love:

(X har ett sådant träns när vi tömkör :) ).
 
Nu måste ni vara ärliga allihopa och berätta om hur era blivande fyraåringar är på riktigt!
Är de bara snälla och lugna eller fullt ös/medvetslös?

Mitt gråa spöke är en riktig fåntratt!
Idag tänkte jag ta en liten tur i skogen.
Har ridit ut en gång själv i år och 2 gånger förra året.
Idag blev han helt hispig.... bara för att maken placerat sin jobbebil på gårdsplanen!! :eek:

10985929_561559603947263_3863363978618213510_n.jpg


Han kastade sig, stegrade, slog bakut och snorklade i tio minuter innan han kunde lukta på den!!
Sen satt jag upp, vi red förbi bilen som då var ofarlig.
Vi tog oss bort till skogsvägen och jag tänkte trava, Walle tänkte bara skutta och hoppa.
Normalt sätt tycker jag man häver bock med att rida framåt, men han är så snubblig och klumpig i skogen så vi hade garanterat stått på öronen om jag manat på honom. Istället saktade jag ner och så gick vi serpentiner mellan granarna istället.
Han lugnade sig och frustade. Provade trava igen men direkt blev han spänd, tog ner huvudet och försökte bocka.
Även om jag är 100 gånger modigare nu än i höstas så gillar jag INTE bockande hästar.
Några tips?
Vi snirklade runt i skogen i 30 minuter, sen red jag hem.
Mötte en bil precis vid vår infart, den brydde han sig inte alls om.

För övrigt så fick han ett nytt träns idag + en extra nosgrimma :)

11050655_561584887278068_8979637389898778050_n.jpg

Det beror verkligen på dagsformen ☺️ hur passet går.

Härom dagen, när jag skulle rida var det lugnt och sansat. Tills pållen upptäckte den nya läskiga pallen som står i mitten av ridbanan, som vi passerat många gånger och även hoppas upp från samma pass. Nej då blev det något bockliknade bus.

Jag longerar alltid lite innan ridning, ett tag har han varit skogstokig på lina men trevlig att rida.
Just nu tuggar han alltid på grimskaftet eller longerlinan, tyglar mm, som tur för han inte mig .

En annan dag red jag ut med sällskap, helt ok tur, longera inte, lite spänd i början men efter lite off road blev det ok. Skrittar lugnt och behagligt på en grusväg sista biten hem, tvär stopp, back, frust, skutt (kompisen var lugn, och gick vidare) för det var en vägskylt som var "läskig".

Så du är inte ensam!
 
Det beror verkligen på dagsformen ☺️ hur passet går.

Härom dagen, när jag skulle rida var det lugnt och sansat. Tills pållen upptäckte den nya läskiga pallen som står i mitten av ridbanan, som vi passerat många gånger och även hoppas upp från samma pass. Nej då blev det något bockliknade bus.

Jag longerar alltid lite innan ridning, ett tag har han varit skogstokig på lina men trevlig att rida.
Just nu tuggar han alltid på grimskaftet eller longerlinan, tyglar mm, som tur för han inte mig .

En annan dag red jag ut med sällskap, helt ok tur, longera inte, lite spänd i början men efter lite off road blev det ok. Skrittar lugnt och behagligt på en grusväg sista biten hem, tvär stopp, back, frust, skutt (kompisen var lugn, och gick vidare) för det var en vägskylt som var "läskig".

Så du är inte ensam!

Åh så skönt att höra!
Började nästan fundera på om han gått och blivit tokig :D
Är glad att han går på lösdrift, hade han stått på stall så hade han säkert haft mer överskottsenergi.



Hur gör du och ni andra när ni häver bockningarna?
 
@Vimsan spontant känner jag att du nog behöver rida ut betydligt mycket mer :O Jag rider ut minst 1 gång i veckan, 2 dagar till är jag ute och antingen tömkör eller bara promenerar. Det kanske du gör, men det lät lite lite med 1 gång ute på 3 månader av det här året :)

*Delvis KL*

Min är väldigt lugn i de flesta situationer faktiskt! Jag promenerade bara utomhus själv första veckorna jag hade honom, vilket nog stärkte mycket mer än vad jag trott. Vid ridning har jag alltid suttit av när han har visat att han inte vågar möta något. Då har jag först gått fram till det och sen har han självmant fått komma och kolla. Vi hade turen att stå på bete i närheten av ett sommarstugeområde med massor av läskiga grejer som vi hann undersöka första veckorna. Sen så är jag glad att jag har tålamod så det räcker och blir över, ibland har en 15 mins promenad blivit 1h bara för att vattnet var såååå läskigt och spännande. :cool:

Jag har nästan bara ridit ut honom själv, upplever honom betydligt tryggare då.. Även om det är bättre ur säkerhetssyn att alltid ha med sig sällskap så föredrar jag att vara själv eller att bara ha någon med på marken. Tycker att hästarna oftast triggar upp varandra alldeles för mycket... När jag nu på senaste har ridit ut med nån med en äldre snäll häst så har den varje gång hoppat till för saker, vägrat gå förbi vissa grejer, viljat sticka iväg osvosvosv... Medans Calle strosar på som ingenting och blir mer rädd för den andra hästen än för den "egentliga" faran. Känns betydligt mer osäkert att rida ut med andra när det blir så. Sticker den andra hästen av rädsla så kommer min definitivt hänga på, men hade vi varit ensamma kanske jag hade hunnit hoppa av och kunnat reda ut det från marken.

Ang överskottsenergi så låter jag honom rejsa av sig i ridhuset ca 1 gång i veckan, ibland bara varannan vecka beroende på veckoschema. Skrittar fram honom för hand, löslongerar i trav och några steg i galopp så brukar han komma igång och fräser runt ett par varv själv. Är rätt kul och se hur han rör sig, om steget han ändrats något osv. Jag har aldrig problem med bockningar i ridningen pga energi heller, inbillar mig att det nog har något med att han får springa av sig ibland :up:
 
@Vimsan spontant känner jag att du nog behöver rida ut betydligt mycket mer :O Jag rider ut minst 1 gång i veckan, 2 dagar till är jag ute och antingen tömkör eller bara promenerar. Det kanske du gör, men det lät lite lite med 1 gång ute på 3 månader av det här året :)

Ha ha, ja det låter lite futtigt men jag har precis satt igång honom efter vintervilan (dec-feb) och har ridit ut fler gånger med sällskap.
Då har han varit lugnare och inte försökt bocka. Har ingen ridbana hemma så det blir ju mest skogen för vår del.
Har både promenerat med honom och haft honom som handhäst i år och det funkar bra, så det är uteritter utan sällskap vi behöver jobba på.
 
Åh så skönt att höra!
Började nästan fundera på om han gått och blivit tokig :D
Är glad att han går på lösdrift, hade han stått på stall så hade han säkert haft mer överskottsenergi.



Hur gör du och ni andra när ni häver bockningarna?
har min på lösdrift också, hade säkert varit odräglig just nu annars ( 7 killar i 1-5 års ålder) lite att tampas med.

Nu har jag tur (peppar,peppar) att han inte gör det så fult. Utan lite lagom för det mesta .

Men förebygga med hög hand och vara på med skänkeln. Försöka dra runt på liten volt och tänka framåt och sväng samtidigt.

Samt håller mig till gångarter och ställen jag är trygg på, för att utmana när JAG känner mig trygg.

Jag linar nästan alltid innan jag hoppar upp några varv iallafall. Men hästen ska veta när det är jobb och inte. När man jobbar är det inte tillåtet med bus. Busa kan han göra i hagen med kompisarna inte när han är med mig.
 
Nangijala tillhör kategorin "fullt ös medvetslös" den mesta av tiden :D Hon gör inga små bockningar heller. Ridit hästar som bara brallar lite av glädje medan de galopperar, men Nangijala drar ner hela huvudet mellan frambenen och bockar så i farten eller stannar upp och gör det. Får dra upp huvudet innan jag ens kan tänka på att rida framåt.

Efter fyra dagars vila blev skogsturen livad. Men hade förbygeln med martingalen vilket hjälpte mot allt huvudskakande. Men första traven blev fyrsprång som övergick till rask trav som slutade i att vi hoppade över den 2dm höga stocken som hon bara lyft på benen innan för :p
 
Min kan vara ganska tittig på saker som ligger på marken, skuggor, soptunnor m.m. men han ha aldrig flugit iväg eller så om han blir riktigt rädd så rasslar det till under en men sedan är det bra och han släpper det med en gång. Han reste sig en gång i padocken när en bil kom bakifrån och körde förbi men det var mitt fel som gick på honom i det läget. Inne i stallet kan han stressa upp sig ibland och då ser man riktigt hur hjärtat slå och musklerna börjar skaka men han har blivit mycket bättre på det.
 
Nu måste ni vara ärliga allihopa och berätta om hur era blivande fyraåringar är på riktigt!
Är de bara snälla och lugna eller fullt ös/medvetslös?

Jag har ju inte så mycket riderfarenhet på min men hon har varit cool i ridningen hittills..
Hanteringen så har vi ju kommit långt med att vara ensam i gången när alla andra är ute och hanteringen i paddocken med.
Men lämna stallet på promenad är INTE populärt. Lämna stallet med ridsällskap blev de ju en liten kick mot skänkeln men sen gick hon
Ska nog rida ut på söndag igen :)
 
@Vimsan Calle är väldigt cool i det mesta. Jag lastar honom själv, pysslar i boxen, sitter på huk och lägger hans hov i knäet vid broddning. Har rengjort skadan i boxen och fast det gör ont pussar han mig i nacken. Men han är väldigt bestämd, vi har haft problem med mugg hf och så numera vägrar han lyfta den utan övertalning och kan därför svamla vid skoning. Jag har lagt Mycket tid med ledarskap från marken då han är rätt tuff. I rridningen är han mer stabil ute än inne eftersom jag nästan bara rider ut. jag har dessutom med tre lösa hundar på våra turer och blir han rädd så stannar han till och kollar men inget mer, kan hoppa till lite. Han kan göra ngt litet glädjeskutt men det händer sällan och han stannar alltid på pro. Men innan jag red in honom var jag ute och promenerade med sadel och repgrimma genom vattenfyllda diken, träbroar, förbi bilar, traktorer, grävmaskiner, genom lågt hängande träd som drogs mot honom och sadeln. Detta tillsammans med ledarskapsövningarna har nog lett till att han är så stabil. Han är en sån häst som lätt blir rädd men som lika fort blir lugn igen. Men jag känner mig helt trygg när jag rider ut på honom, får va lite vaken i ridhuset.

Liten uppdatering om skadan
Calles antibiotika är restat i hela Sverige. Och bakterien i såret är multiresistent så han står numera i isolation. De skulle göra bandagebyte idag så får vi se vad dom säger...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 724
Senast: Joro253
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 876
Senast: Valle
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 354
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 581
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp