Årgång 2011 - Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Nepenthe Ser ju helt klart godkänt ut för att hon inte varit riden så mycket, jag ser hellre att unghästar går lite öppna i formen istället för att krulla ihop sig. Kul att galoppera :up:

När man varit ute på terrängbana brukar galoppen vara lite som den vill :angel: Igår när jag red dressyr i padocken var det huvudet ner och se om ryttaren där uppe kan bromsa, det kunde hon knappt:p Han var trevlig att rida dock lite trött kanske efter terrängträningen i trosdags så galoppen var inte den bästa men han gjorde det han skulle. Idag får han vila och bara pysslas om ikväll, på tisdag är det dressyrträning så imorgon rider vi ut en liten tur:)
 
@Nepenthe Så roligt att se så många bilder på henne! Hon är ju jättesöt :love:

Fröken Nangijala ska hädanefter få följa med en gång i veckan på min ridlektion :) Mammas ponny som jag haft där i 4år är måttligt road av mig för tillfället eftersom jag började träna hoppning varannan vecka utöver min vanliga lektion. Hoppning en gång i veckan fick henne att tröttna och börja vägra samtidigt som hon ofta vände på klacken och gick iväg sur när jag skulle hämta i hagen (även om hon inte visste om jag skulle rida lektion eller i skogen med henne). Eftersom N ändå skulle hängt med mig från i höst slipper mammas ponny mig lite tidigare vilket hon nog är glad över :p Hon är ju inte redo att hänga med egentligen, men vi rider och gör det vi kan och så länge hon orkar. Ska bli himla kul!
 
@Halvblodet Ni är så snygga!!
Himla läckra bilder. Vad kul att han skötte sig så bra :up:

Själv hade jag ett mindre roligt pass idag.
Börjar med att skritta ut en liten runda och när jag sen ska in på ridbanan möter jag två fyrhjulingar och två crossar...
Jisses vad min häst blev rädd och spänd.
Trodde på allvar att han skulle skicka av mig idag, som en tickande bomb.

Jag genomförde mitt ridpass trots allt och de sista minutrarna var han hyfsat avspänd, valde då att ge lång tygel och skritta av.

Tack och lov har jag träning inbokad imorgon.
Ibland tvivlar jag på att jag ska reda ut det hela.
Han har verkligen alla känslor utanpå min lille häst.

Det är du inte ensam om....
Mitt spöke har varit mer vild än tam senaste veckan. :crazy:
Det är mycket nerv i de där Warsteinerhästarna!
 
Idag hände något otäckt...

Innan min träning bestämmer jag mig för att skritta ut tio minuter...

Precis när jag ska kliva upp råkar min häst vända på huvudet och bita tag i höger stigbygel som fastnar i munnen på honom.

Han får fullständig panik och går upp på bakbenen och går över...
Landar på/ bredvid nåt jäkla bonderedskap med vassa metalldelar...

Lille Walle sparkar sig loss.

Jag trodde på riktigt att det var kört. Fy fasen vad otäckt det var.
Han hade nog hyfsad tur i oturen. Skärsår lite här och där, värst på höger bak.
Oren i skritten och halt i traven.

Min tränare kom precis när det hänt så hon hjälpte mig att tvätta alla sår. Gårdens veterinär kunde konstatera att det var ganska ytliga sår.

Jag är väldigt orolig att han gjort sig illa i rygg eller bäcken eller något.

Jag ringer min hästklinik imorgon och hör vad de säger..

Jag är så ledsen....
 
Idag hände något otäckt...

Innan min träning bestämmer jag mig för att skritta ut tio minuter...

Precis när jag ska kliva upp råkar min häst vända på huvudet och bita tag i höger stigbygel som fastnar i munnen på honom.

Han får fullständig panik och går upp på bakbenen och går över...
Landar på/ bredvid nåt jäkla bonderedskap med vassa metalldelar...

Lille Walle sparkar sig loss.

Jag trodde på riktigt att det var kört. Fy fasen vad otäckt det var.
Han hade nog hyfsad tur i oturen. Skärsår lite här och där, värst på höger bak.
Oren i skritten och halt i traven.

Min tränare kom precis när det hänt så hon hjälpte mig att tvätta alla sår. Gårdens veterinär kunde konstatera att det var ganska ytliga sår.

Jag är väldigt orolig att han gjort sig illa i rygg eller bäcken eller något.

Jag ringer min hästklinik imorgon och hör vad de säger..

Jag är så ledsen....
Men fy vad otäckt. Skönt att det ändå gick såpass bra!
 
Idag hände något otäckt...

Innan min träning bestämmer jag mig för att skritta ut tio minuter...

Precis när jag ska kliva upp råkar min häst vända på huvudet och bita tag i höger stigbygel som fastnar i munnen på honom.

Han får fullständig panik och går upp på bakbenen och går över...
Landar på/ bredvid nåt jäkla bonderedskap med vassa metalldelar...

Lille Walle sparkar sig loss.

Jag trodde på riktigt att det var kört. Fy fasen vad otäckt det var.
Han hade nog hyfsad tur i oturen. Skärsår lite här och där, värst på höger bak.
Oren i skritten och halt i traven.

Min tränare kom precis när det hänt så hon hjälpte mig att tvätta alla sår. Gårdens veterinär kunde konstatera att det var ganska ytliga sår.

Jag är väldigt orolig att han gjort sig illa i rygg eller bäcken eller något.

Jag ringer min hästklinik imorgon och hör vad de säger..

Jag är så ledsen....
Åh.. :( jag håller tummarna för att det inte är allvarligt med honom!!
 
Idag hände något otäckt...

Innan min träning bestämmer jag mig för att skritta ut tio minuter...

Precis när jag ska kliva upp råkar min häst vända på huvudet och bita tag i höger stigbygel som fastnar i munnen på honom.

Han får fullständig panik och går upp på bakbenen och går över...
Landar på/ bredvid nåt jäkla bonderedskap med vassa metalldelar...

Lille Walle sparkar sig loss.

Jag trodde på riktigt att det var kört. Fy fasen vad otäckt det var.
Han hade nog hyfsad tur i oturen. Skärsår lite här och där, värst på höger bak.
Oren i skritten och halt i traven.

Min tränare kom precis när det hänt så hon hjälpte mig att tvätta alla sår. Gårdens veterinär kunde konstatera att det var ganska ytliga sår.

Jag är väldigt orolig att han gjort sig illa i rygg eller bäcken eller något.

Jag ringer min hästklinik imorgon och hör vad de säger..

Jag är så ledsen....

Usch så läskigt :(
 
Hämtade hem en islandssadel i lördags och testade igår. Den är vid nog men jag hamnar lite väl långt bak. Men den får duga ett tag, hon var mjuk och fin i traven om än något seg.

Husse ska springa före ute i skogen :)
 
Idag hände något otäckt...

Innan min träning bestämmer jag mig för att skritta ut tio minuter...

Precis när jag ska kliva upp råkar min häst vända på huvudet och bita tag i höger stigbygel som fastnar i munnen på honom.

Han får fullständig panik och går upp på bakbenen och går över...
Landar på/ bredvid nåt jäkla bonderedskap med vassa metalldelar...

Lille Walle sparkar sig loss.

Jag trodde på riktigt att det var kört. Fy fasen vad otäckt det var.
Han hade nog hyfsad tur i oturen. Skärsår lite här och där, värst på höger bak.
Oren i skritten och halt i traven.

Min tränare kom precis när det hänt så hon hjälpte mig att tvätta alla sår. Gårdens veterinär kunde konstatera att det var ganska ytliga sår.

Jag är väldigt orolig att han gjort sig illa i rygg eller bäcken eller något.

Jag ringer min hästklinik imorgon och hör vad de säger..

Jag är så ledsen....

Usch vad obehagligt... Hoppas verkligen inte det är något allvarligt med honom.
 
Jag är otroligt trött på hästar... Min äldsta häst brötju som sagt höften och köpte Calle för att hålla glöden uppe.. Nu vill jag inte ens gå till stallet längre... Vilken förening tillhör du?

Jag förstår dig verkligen! Jag har en frisk 25-åring som kompenserar att hennes döttrar inte är det.

Min förening är Mälardalens varmblodsklubb som brukar ha unghästtester på Strömsholm.
 
Hur hög trodde du han var? Och vad blev måttet? :)
Hon mättes till 144 cm på treårs och de tyckte hon såg stor ut där. Men jag trodde hon var 142cm men de fick henne till 140cm på mätningen, så hon får gå som C iaf nu som 4 och 5 åring så får vi se vad det slutar på huvudsaken för mig är att hon landar under ponnymått. :p Hennes båda föräldrar är 147 cm och båda har lite större bakom sig så de var många bekanta som satsat på att vi skulle få en övervuxen ponny.
 
Hon mättes till 144 cm på treårs och de tyckte hon såg stor ut där. Men jag trodde hon var 142cm men de fick henne till 140cm på mätningen, så hon får gå som C iaf nu som 4 och 5 åring så får vi se vad det slutar på huvudsaken för mig är att hon landar under ponnymått. :p Hennes båda föräldrar är 147 cm och båda har lite större bakom sig så de var många bekanta som satsat på att vi skulle få en övervuxen ponny.
Oj, 4cm skillnad, det är ju en del :p har aldrig mätt min på riktigt men jag får henne till 143 trots att hon har maxade föräldrar
 
De avrundar neråt också, så är den mätt till 140.9 tex så mäts den in som 140. Sen dras 1 cm av för skor om den är skodd.

Så en skodd ponny som mäts till 141.9 cm kommer att få ett mätintyg på 140.0 cm.
 
De avrundar neråt också, så är den mätt till 140.9 tex så mäts den in som 140. Sen dras 1 cm av för skor om den är skodd.

Så en skodd ponny som mäts till 141.9 cm kommer att få ett mätintyg på 140.0 cm.

Ja, nu hade hon inga skor men de sa också så till mig att när vi mäter som 6 åring ska hon ha skor så kan de avrunda nedåt om de skulle vara så. Mamman växte knappt något från 4 till 8 år men hon var också mer jämn i kroppen som 4 åring.
 
@Görel Ska spana in det då

Liten uppdatering. Calles sår hade läkt så pass bra så när veterinären var ute igår så tog han bara bort lite svallkött på kanterna, såret är nu knappt ½cm djupt så han tyckte det var dags att låta det vara öppet nu. Tji fick vi, ballongben imorse. La jodomslag över natt sen får vi se hur det ser ut imorgon om det går att ha det öppet dagtid. Suck..
 
@hjarterdam Det verkar går framåt iallafall, men tråkigt att han sväller så.. Har du hört något något nytt från försäkringsbolaget?

Igår hade vi första utomhusträningen, om vi räknar bort terrängträningen såklart. Det gick jättebra, Xanthus var avslappnad från start, vi börjar rida på lite mer framåt i traven nu när vi har en bra takt men det är jobbigt säger X:p Men det kommer när han blir starkare. Vi gjorde även fattningar på rakt spår, visserligen på kortsidan med lite avskurna hörn, men ändå! han fattade fel en gång på stora mittvolten men det var mitt fel och han fattade rätt när vi gjorde om. Min tränare har sagt nästan varje dressyrlektion att jag aldrig kommer kunna rida honom i skritten på långa tyglar, men gissa vad vi gjorde igår under skrittpauserna;) Han har gärna börjat takta innan men igår skrittade han på långa tyglar i bra skritt-takt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 705
Senast: Joro253
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 194
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 453
Senast: orkide
·
Övr. Barn Mina båda döttrar, 8 och 10, åker buss till skolan. Planeringen för bussarna är en aning bristfällig så trots att det är 4 km till...
2
Svar
32
· Visningar
3 394
Senast: Eurydome
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp