Årgång 2011 - Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har släppt pojkarna på gräs. Vissa har det dock svårare än andra...
11152710_792253097537332_7435189283686224945_n.jpg
 
Idag blev premiär att rida ut ensam i blåsten.
Bort från stallet blev det några stop men titta måste hon få göra o hon gick fram ganska fort av sig själv. Hem..... då steppade hon fram med krökt hals och grymtade :crazy: men vi överlevde o jag är glad för de :D

Sen har hon fått nått på huvudet.. nått utslag där hon tappar päls? Ingen ring utan bara som en fläck vid mungipan. Går att pilla bort skorpor?
Verkar inte klia.
Hennes hagkompis som släpptes in för en månad hade detta redan innan
Kul! hoppas på att de inte är ringorm men har som tur e äckelmedel att behandla med då vi misstänkte Nasse hade ringorm
 
Här blåste det med idag så N var lagom toppad när jag hämtade in henne och skulle åka till ridskolan på lektion. Hon var inte vidare rolig att lasta, trots hjälp från min mor, men gick tillslut in efter 10min. Hem tog 4min. Vi fick lära oss avdelningsridning idag. Aldrig hört om det innan, men det påminde ju om kadrilj och var faktiskt riktigt roligt :) Nangijala tyckte det var jättespännande att gå så nära andra hästar. Idag tog hon galoppfattningarna bättre, men i volten i höger varv for hon iväg som ett spjut till andra volten i varje varv :p
 
Jag har inte kunnat rida på en vecka nu.
Skulle slå på en tappsko på Magnus men han ryckte till precis när sömmen gick igenom hoven och rakt genom mitt finger så nu är jag vackert ihopsydd på ringfingret :/ Men men! Magnus vilar fortfarade efter sin hovböld, idag kommer hovslagaren och kollar om all skit är borta.
Roxi blir riden av en dressyrtjej här i stallet, hon är helt såld på henne ;) Hon vill göra om henne till dressyrhäst tror jag :P
Tummen har bara en vecka kvar innan datumet går ut! Hon är pigg och glad igår sprang hon med dom andra och bockade runt.
11169806_10152913392203460_3660603899685472996_n.jpg
 
Hoppträning för min studsboll igår.
Det gick på sätt och vis bättre än förra gången.
Han var inte lika vild till en början men när väl ryttaren satt sig i sadeln så skuttade han både hit och dit :eek:

Han visar ett hiskeligt humör när han inte får göra som han vill.
Det kommer kosparkar och skutt både uppåt och åt sidan.
Han vänder och kastar sig åt alla håll och kanter.
Men över hindren är han jättefin :angel:

Jag är SÅ glad att det inte är jag som rider men samtidigt LIVRÄDD att han ska bete sig lika dant när jag sitter på :crazy:
Är ju inte alls bekväm med såna här studsande, vilda djur.
Får väl hålla tummarna att han slutar med detta när han blir äldre...

ps. bilder kommer
 
Jag har inte kunnat rida på en vecka nu.
Skulle slå på en tappsko på Magnus men han ryckte till precis när sömmen gick igenom hoven och rakt genom mitt finger så nu är jag vackert ihopsydd på ringfingret :/ Men men! Magnus vilar fortfarade efter sin hovböld, idag kommer hovslagaren och kollar om all skit är borta.
Roxi blir riden av en dressyrtjej här i stallet, hon är helt såld på henne ;) Hon vill göra om henne till dressyrhäst tror jag :P
Tummen har bara en vecka kvar innan datumet går ut! Hon är pigg och glad igår sprang hon med dom andra och bockade runt.
11169806_10152913392203460_3660603899685472996_n.jpg
Hej badboll! :love:
 
Första "dressyr"träningen på min älgkalv igår. Helt plötsligt ställdes det krav på att man var ställd åt rätt håll och tog stöd på bettet. Det var jobbigt tyckte båda Abbe och matte. Han är så kort i ryggen och har så långa bakben att han behöver lite hjälp med att få med sig dom in under kroppen - själv tycker jag att det går väldigt fort då men jag känner ju samtidigt att det blir stadigare och luftigare när han får komma fram i ett friskare tempo.

Så nu ska vi träna en gång i veckan för tränare. Det blir bra såhär någon månad innan det är dags för nästa långa vila över sommaren. Känner mig supertaggad! :up:
 
@oanki, UNDERBAR MAGE!!!! :love:

@Vimsan Ja just det du hyrde in ryttare som hoppade :) Ska nog gå bra när du hoppar tids nog med ;)

@fia-lisa Kul med träning :) Nyfiken, hur stor är din pålle? Du skriver att han har långa bakben och kort rygg. Samma med min, hon e 163bak, ca 159/160 fram. Lååånga bakben, kort i ryggen och faktiskt kort hals med. Var jättejobbigt i början men det har jag vant mig vid. Lättare när framdelen växer :)

Ni som hållt på med unghäst längre än jag. Tror Ni hon växer ikapp fram? Hur brukar det vara? Hon har varit sen i växten hela tiden. Var bara 144 som 1,5åring...

KL

Vi hoppade igår med :) Julia har verkligen mognat sedan förra tillfället som var för 2v sedan så nu är det bara att driva och styra dit man vill. En riktig kämpe. Planen är att starta 80cm i Ätrabygden 9maj :nailbiting: Känner mig pirrig :D
 
@oanki, UNDERBAR MAGE!!!! :love:

@Vimsan Ja just det du hyrde in ryttare som hoppade :) Ska nog gå bra när du hoppar tids nog med ;)

@fia-lisa Kul med träning :) Nyfiken, hur stor är din pålle? Du skriver att han har långa bakben och kort rygg. Samma med min, hon e 163bak, ca 159/160 fram. Lååånga bakben, kort i ryggen och faktiskt kort hals med. Var jättejobbigt i början men det har jag vant mig vid. Lättare när framdelen växer :)

Ni som hållt på med unghäst längre än jag. Tror Ni hon växer ikapp fram? Hur brukar det vara? Hon har varit sen i växten hela tiden. Var bara 144 som 1,5åring...

KL

Vi hoppade igår med :) Julia har verkligen mognat sedan förra tillfället som var för 2v sedan så nu är det bara att driva och styra dit man vill. En riktig kämpe. Planen är att starta 80cm i Ätrabygden 9maj :nailbiting: Känner mig pirrig :D



Han är någonstans mellan 170 och 175 cm. Har inte mätt honom på jättelänge. Ger ett stort intryck. Ska mäta och fota honom i eftermiddag! Dock tror ja inte han är klar i kroppen än, han har vuxit en hel del i vinter och han mamma växte fram tills hon var 8. Han ger fortfarande ett väldigt valpigt intryck.
 
Han är så himla läcker din Walle @Vimsan

Liten filmsnutt på min Walle idag...
Han är så social och go....
Trots sin "skada" så är han pigg, glad och verkar inte ha ont alls.
Nu står han iof fortfarande på Metacam men ändå, har knappt varit svullen ens.:confused::banana:

 
Idag när jag fyllde på vatten kom Allis gående mot mig o ställde sig vid grinden. Jag gick in till henne o hon la sitt huvud i min famn o jag stod bara o myste med henne massor :love: min lilla snuttegullunge :love:
Allt har verkligen blivit så bra nu, hon är lugn i gången ensam och njuter av att bli borstad och sen att det gick så bra att rida ut ensam känns verkligen bra för mig! Allt känns bara väldigt bra just nu. Synd att man inte har mer tid men jag avvaktar lite fram till hösten med att sälja. Har bytt tjänst o förhoppningsvis känner jag att jag hinner mer efter det.
 
Han är så himla läcker din Walle @Vimsan

Liten filmsnutt på min Walle idag...
Han är så social och go....
Trots sin "skada" så är han pigg, glad och verkar inte ha ont alls.
Nu står han iof fortfarande på Metacam men ändå, har knappt varit svullen ens.:confused::banana:


Taaack! Det är din Walle också :love:

Vi har varit på kurs både lördag och söndag.
Mitt stjärna (han var inte spöke en enda gång ;) ) är dyr idag :D

22111_580190878750802_8509945779133053630_n.jpg
 
Jag premiär-red utan att Abbe fått springa av sig innan i lördags, dessutom passade vi på att göra det med en skogstur. SUPER-laddad Abbe som taktade ut från stallbacken och helst hade velat sätta av i galopp från start. Mötte mountainbikes i hög fart och Abbe tyckte det var lite läskigt men hanterbart . När det fladdrade upp ankor framför nosen gjorde han dock en piruett (men stannade direkt efter). Efter det var han dock lite mer tittig (nysågade stubbar var tex jäääättefarliga). Så glad att han trots att han är superpiggelin sköter sig och fortsätter lyssna på mig oavsett vad vi stöter på.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 724
Senast: Joro253
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 859
Senast: Valle
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 352
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 571
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp