Årgång 2011 - Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Xanthus har fått ett sår ca en decimeter ovanför carpus=hela området + hela leden ser ut som en ballong! Sen har han även en liten liten reva på insidan av ett bakben=svullen hela vägen ner till kotan på insidan, men den svullnaden såg mycket bättre ut idag (dag 3) medan carpus-svullnaden såg ungefär likadant ut, kanske lite mer svullet (dag 2). Kul med hästar som sväller för minsta lilla:grin: Jaja, tur han ändå ska ta det lugnt nu inför vila.
Han och islänningen verkar komma överens nu med, de kan beta nära varandra och igår hade de tydligen pillat på varandra så Xanthus verkar ha accepterat sin position och då är islänningen snäll mot honom.
 
@lil-sis min telefon vägrade låta mig skriva efter att jag hade citerat. Jag hade som sagt ingen aning om att han skulle försöka ta över ledarskapet eftersom han var så undergiven de andra hästarna. Men tji fick jag. Gamlingen blev högst i rang redan som 5åring men är en briljant ledare. Men nu när han brutit bäckenet är han så försiktigt. Förutom att Calle är bråkig emellan åt i hagen så är dom best polers.

BBörjade skriva på en annons på Calle och inser vilken otrolig 4åring jag har. Han rids ut ensam i alla gångarter, går fram överallt. Rids ut med sällskap utan problem. Han brukar ha tre lösa hundar som brukar skrämma andra hästar när de springer ut/in ur skogen men Calle bryr sig inte. Riden alla gångarter i ridhuset och han har sån otrolig elasticitet och en mjukhet i steget om än han är ostadig i formen. löshoppad 120. Fin att tömköra. Snäll i all hantering, lastar honom själv. Visad på treårstestet med ca 2mån förberedelse å fick 8 på typen 7 på skritten 6 på traven och 7,5 på galoppen trots att han var otroligt spänd då det var andra platsen han var på sen jag köpte honom från uppfödaren. Traven finns där även om han inte kom över ryggen just på treårs. 6-6 i hoppningen. Inga problem vid uppsittningen eller så som det kan vara med unghästar. Hade han inte haft skadorna hade det varit prislapp Dyr. Så det är väl därför jag har fått skadorna, han kan ju inte vara för bra.
Måste även skryta om en skrittur vi hade och då träffade vi på elden för första gången hos grannen som hade tänt en stor brasa. Kände hur hjärtat slog på lillgrabben men efter att ha fått titta lite så gick han förbi även om han var spänd och drog till sig alla hästar i hagarna runtomkring resten av ridturen.
Såret ser förövrigt bättre ut. Rengör det med väteperoxid varje dag och byter bandage. Har torrt bandage med en sorbact kompress. Med lite tur kanske det är läkt tills betessläppet om ca 2v.
 
:devil:Jag vet inte hur jag tänkte när jag 2011 både köpte föl och fick barn!
Nu har jag två stycken blivande 4 åringar hemma som pendlar mellan busiga, trotsiga och superduktiga!
Den ena väger väl 20 kilo och är ganska lätt att övertala, den andra väger MYCKET mer och är dessutom JÄTTESTOR :crazy:

Vi skulle ta en långrunda igår med gammelhästen.
Precis där han växte fast tidigare i veckan drog han i handbromsen och tänkte inte hänga med ut.
Jag reagerade blixtersnabbt och fick honom att gå framåt direkt.
Sen skötte han sig hela rundan och vi kunde galoppera i båda galopperna, både länge och lite snabbare.
Men sen försökte han bitas när jag ryktade honom.
Inte så konstigt kanske för just nu biter han på allt.
Som här till ex....

Inte nog med det, när jag satte på täcket sen så lyfter han ett bakben och försöker sparka mig.
Träffar lite lätt på låret och sen fick han veta att så gör man INTE :devil:
Illbatting..... !!!

Haha, lite skönt att läsa att det inte bara är min fyraåring som har lite attityd så här på våren... :D Fröken fräken har just nu Massor av energi och är mer vild än tam att leda till och från ridbanan. Beter sig typ som en galoppör, så vi liksom cirklar oss fram. Två steg rakt fram, en volt. Två steg rakt fram, en volt. Dessutom har hon mer än lovligt mkt attityd i stallet, snäll och gosig när man bara myser - precis som vanligt - men kan Inte stå still, nafsas och fäktar med benen när benskydd ska på osv när hon förstår att det är dags för ridning. Är liksom som att ngn slår på turbon för tidigt... :D

Efter höstens långa sjuka så ligger hon ordentligt efter utbildningsmässigt och vi arbetar just nu på att gå fram till handen i övergångar skritt-trav och att börja hitta "rätt växel" i traven så att hon blir lite mer ärligt på tygeln och på så sätt slappnar av i rygg och börjar kliva på med lite bättre takt och tryck. Galoppen är fortfarande lite svag med ryttare, hjälperna är inte helt befästa så nu när hon inte längre ska "ramla in" i galopp utan fatta med kontakt på tygeln och på linjen så är det svårt - och jobbigt. Går framåt, men än så länge är ngn form av uppvisningsgalopp långt borta. Vi skyndar dock väldigt långsamt och låter fröken växa i sin fortfarande väldigt gängliga kropp utan stress.

Ikväll kommer unghästutbildaren som ska hoppa in henne och rider för första gången - ska bli väldigt skoj!

Jag hoppas att Prickan fortsätter hålla bus och rodeofasoner till enbart under hantering från marken och att hon inte kommer på att man kan bete sig typ som nedan också med ryttare på ryggen - för då kommer jag slå ihjäl mig...

 
Jag har anmält oss till en ridklass och en working hunter på Riks som går av stapeln 8-9 aug :eek:

Så det är bäst att jag rider idag när jag kommer hem från jobbet.
 
@hjarterdam Detta kändes inte som lymfangit dock, det brukar vara mer "svampigt" och hårt, denna svullnaden är som en vattenballong, nästan skvalpar när jag håller på med den. Svårt också att linda carpus, Xanthus är dessutom väldigt pillig av sig så jag skulle inte våga lämna honom med lindor på. Rädd för att han ska få upp lindan och dra åt den eller trassla in sig:nailbiting:
 
Nu har jag och Roxi gjort vår dressyrdebut!
Hon var HUR cool och lugn som helst! Stod stilla på transporten, och stod helt stilla när jag skulle sadla mm.
Och hon brydde sig inte om domaren eller staketet. men var det 2 speglar som var lite läskiga och hon snubblade rejält i galoppen och var lite vinglig. Och ryttaren är inte direkt någon stilryttare där i hoppsadeln ;) Men jag är så otroligt nöjd och Roxi tyckte det var jättekul! =) Nu är jag riktigt taggad inför en hoppdebut! =) 53,2% red vi ihop =)
11225272_10152965712308460_3114408629379046063_n.jpg

11071512_10152965712633460_5353363181640790137_n.jpg
11270594_10152965712513460_5377180385807289049_o.jpg

Jag blir förvånad varje gång när jag inser att jag har väldigt väluppfostrade hästar! haha :P
 


Min är nog inte så väluppfostrad men inridaren befäste stå still vid pall så man kan parkera henne vid vad som helst och klättra upp och hon väntar som en staty :love:

Travade runt på ridbanan i vattenpölarna. Svarade fint för skänkeln och bjöd mellan tvärstoppen :p

Skrittade lite på grusvägen också, mycket skeptisk ponny :rofl:
 
När jag var i stallet igår hade svullnaden vandrat neråt och kändes mer som den typiska "lymfangit-svullnaden" så jag var ute och gick en runda och travade lite korta sträckor och han travade normalt och han ömmar inte när jag klämmer på benet så det går väl ner tillslut. Vet. kan ändå inte göra något annorlunda, förutom skiva ut lite antiinflammatoriskt men det tror jag inte behövs i det här fallet.
 
Senast ändrad:
@lil-sis min telefon vägrade låta mig skriva efter att jag hade citerat. Jag hade som sagt ingen aning om att han skulle försöka ta över ledarskapet eftersom han var så undergiven de andra hästarna. Men tji fick jag. Gamlingen blev högst i rang redan som 5åring men är en briljant ledare. Men nu när han brutit bäckenet är han så försiktigt. Förutom att Calle är bråkig emellan åt i hagen så är dom best polers.

BBörjade skriva på en annons på Calle och inser vilken otrolig 4åring jag har. Han rids ut ensam i alla gångarter, går fram överallt. Rids ut med sällskap utan problem. Han brukar ha tre lösa hundar som brukar skrämma andra hästar när de springer ut/in ur skogen men Calle bryr sig inte. Riden alla gångarter i ridhuset och han har sån otrolig elasticitet och en mjukhet i steget om än han är ostadig i formen. löshoppad 120. Fin att tömköra. Snäll i all hantering, lastar honom själv. Visad på treårstestet med ca 2mån förberedelse å fick 8 på typen 7 på skritten 6 på traven och 7,5 på galoppen trots att han var otroligt spänd då det var andra platsen han var på sen jag köpte honom från uppfödaren. Traven finns där även om han inte kom över ryggen just på treårs. 6-6 i hoppningen. Inga problem vid uppsittningen eller så som det kan vara med unghästar. Hade han inte haft skadorna hade det varit prislapp Dyr. Så det är väl därför jag har fått skadorna, han kan ju inte vara för bra.
Måste även skryta om en skrittur vi hade och då träffade vi på elden för första gången hos grannen som hade tänt en stor brasa. Kände hur hjärtat slog på lillgrabben men efter att ha fått titta lite så gick han förbi även om han var spänd och drog till sig alla hästar i hagarna runtomkring resten av ridturen.
Såret ser förövrigt bättre ut. Rengör det med väteperoxid varje dag och byter bandage. Har torrt bandage med en sorbact kompress. Med lite tur kanske det är läkt tills betessläppet om ca 2v.

Har du ingen bra bild på Calle man kan få se? Hoppas det går bra för dig/er nu!
 
Min fot var inte bara ur led utan den är bruten.
Så jag fick komma hem igår och opererades i förrgår. 2 skruvar sitter det ihop med och det blir gips två månader.
Jag har förhoppningsvis hittat en köpare till Allis som också är en vän så för hästens del löser det sig väldigt bra ändå.
Visst det är bittert men jag har verkligen tappat all glädje och hon förtjänar någon med tid som verkligen älskar henne.
Så blir det ett uppehåll från egen häst för min del, så blir nog inte fler inlägg från mig här om jag inte går in o gillar era :) vill gärna se hur det går för er andra!
 
Har du ingen bra bild på Calle man kan få se? Hoppas det går bra för dig/er nu!
Det här är den senaste bilden men den har men den är från april. Ska fota honom nu när han har bytt päls och lagt på sig igen. Såret läker bra, jag har köpt en prestige hippos till honom och nästa vecka på torsdag så åker dom till nya stället. Hoppas på att allt lugnar ner sig med lite fler hästar i hagen :)
1546312_10152883733923789_3780858742752516001_n_zpsc2gtndtw.jpg
 
Det här är den senaste bilden men den har men den är från april. Ska fota honom nu när han har bytt päls och lagt på sig igen. Såret läker bra, jag har köpt en prestige hippos till honom och nästa vecka på torsdag så åker dom till nya stället. Hoppas på att allt lugnar ner sig med lite fler hästar i hagen :)
1546312_10152883733923789_3780858742752516001_n_zpsc2gtndtw.jpg

Fina Calle!
Var bara tvungen att leta upp några fölbilder på våra bröder :love:

11268912_586492241453999_8809649201184819341_n.jpg


11060260_586492238120666_7265140987530370647_n.jpg


Walle

11150784_586492248120665_679440958032267210_n.jpg


10389973_586492271453996_3911915179350944731_n.jpg


För er som inte vet så kommer min och @hjarterdam s pojkar från samma uppfödare och har samma pappa.
Bilderna är tagna i september 2011.
Calle är 4 månader och storebror Walle är 5 månader.
 
Igår blev det hoppträning på stora utebanan med Magnus! Och han var sååå jäkla duktig!:love:
Först värmde vi upp på volt med 6 andra hästar och i volten gjorde vi volter = hästar överallt. Men Magnus koncentrerade sig otroligt bra och gjorde det han skulle =) Sen hoppade vi 4 små hinder på volt. Trodde inte han skulle klara detta men efter ett varv i trav löste han det själv i galopp i vänster varv. Höger har han lite svårade så där prickade vi 2 hinder dom andra fick vi ta i trav.

Sen hoppade vi en trippelbarr ner till ett räcke och det fanns ingen tvekan i lillgrabben! :D
Som avslutning hoppade vi ett räcke med en vit låda under vilket också gick hur bra som helst. Supernöjd!
11212741_10152970210103460_1517336465902602399_o.jpg

11059965_10152970209698460_1558439134415874922_n.jpg

Kolla in min snygga min :p
11329992_10152971332713460_5673760507605948310_n.jpg
11054478_10152971332948460_4119227080644263415_n.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 705
Senast: Joro253
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 195
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 454
Senast: orkide
·
Övr. Barn Mina båda döttrar, 8 och 10, åker buss till skolan. Planeringen för bussarna är en aning bristfällig så trots att det är 4 km till...
2
Svar
32
· Visningar
3 394
Senast: Eurydome
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp