Årgång 2011 - Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Nepenthe Din stackare! Det måste ju gjort jätteont! Hur hände allt egentligen?

Jag låg o hoppades på att ja bara vrickat foten men när ja rörde den knastrade det så :D tur de röntgade en tredje gång för där syns benbrottet tydligt.
Allt var mitt fel. Ville ha en bild i annonsen när hon hoppade så testade hoppa en stock som ligger i hagen. 3dje gången sköt hon rygg som fan, ja tappa balansen och sen bockade hon loss efteråt. Sen ska man inte rida i converse...

@Nepenthe Vad fin hon är! Men shit! Hoppas foten läker snart!

Tack! Ja hon är fruktansvärt fin :)
Kan säga att tjejen som ska köpa henne är lyrisk så det känns väldigt bra
 
Nu är jag igång och rider igen..
Har ridit fyra pass sen olyckan och det känns helt okej.
Walle var väldigt spänd första passet men har slappnat av fint efteråt.

Jag är duktig på att läsa i tråden men lite sämre på att skriva tror jag...:o
Himla kul att läsa om allt ni tar er för!:up:
 
Jag har anmält oss till en ridklass och en working hunter på Riks som går av stapeln 8-9 aug :eek:

Så det är bäst att jag rider idag när jag kommer hem från jobbet.



Bara 50cm till så klarar vi WHP.

:D

Xanadu är en himla snäll ponny. Hon stannar en del (ibte vid hindret) men är mest osäkerhet. Höjde krysset lite och då bjöd hon fint och gjorde tom ett litet skutt.

Det känns aldrig som att hon kommer sticka, bocka eller göra något dumt.
 
Igår kom Abbe på att man kan bralla lite även med ryttare på. Kände redan när vi red iväg att han var väldigt taggad och pigg. Ruskade på huvudet och tyckte försökte komma iväg i galopp istället för att trava. Hade även taggad mamma till Abbe med och hon låg bakom oss. I första galoppen kom hon upp jämsides och Abbe blev väldigt glad och drog till med ett litet bocksprång. Efter det tyckte Abbe att man nog kan få dra iväg en liten brall i varje galopp. ;) Han är dock stor i sina rörelser så det känns inte speciellt svårt att hålla balansen när han skuttar till. (det är värre med hans mor som både skjuter rygg och slår bakut och dessutom är väldigt snärtig...:crazy:).

Fick mycket miljöträning igår, det låg små träd över vägen som vi var tvungna att kliva över, på ridbanan i skogen låg en lång radda med bommar utlagda så dem tog vi oss också över. Det flög in ett flygplan för landning rätt över huvudet på oss och det tyckte båda hästarna var lite läskigt. De visste inte riktigt vart de skulle ta vägen. Och som avslutning störtade ett rådjur förbi över stigen bara någon meter ifrån oss. Då kände jag hjärtat slå på Abbe.

Snart ska jag våga mig iväg på en tur ensam. Tror inte det kommer bli några problem faktiskt, han är ju en rätt cool kille.
 
Ridlektion idag, dressyr denna gång tack och lov. Hon lastade sig själv på direkten, men kom ut stissig som vanligt på plats. När jag sadlat hade vi en kvart innan lektionen började så vi vandrade runt på den ridbana vi var förra veckan. Hindrena fanns kvar om än inte samma plats men vi cirkulerade runt lite och sedan lade jag ner bommen på de två vi hållit på med förra veckan. Jag såg hur hon spände till först när hon fattade att vi skulle gå över, men det blev inga som helst problem trots vi gick över flera gånger när jag ledde :) Nytt för dagens lektion var att ridskolehästarna gick i hagen bredvid och en liten vit b-ponny fick henne att fly åt motsatt håll när denne travade förbi. Trots att hon glodde mycket på dem hela lektionen var hon ändå mycket mer sig själv och i slutet när hon började bli trött kändes hon ungefär som hemma.
 
Ai-chan hålls igång lite lätt för stunden. Tror hon fått en låsning i bog och SI-leden då arbete på volt är väldigt besvärligt för stunden. Så vi rider bara ut fram tills kiropraktorn varit ute den första juni. Så här om dagen passade vi på att rida ner till sjön för första gången. Det var lite otäckt tyckte hon då vattenpölarna vi brukar rida i inte har en massa vågor :p. Men när hon väl gått ner så var det väldigt kul och spännande :D Blir helt klart fler rundor dit innan badsäsongen och alla barnfamiljer tar upp stranden :cool:

wpid-img_20150515_173510.jpg


Sedan för hon är så snygg så bjuder jag på dessa :love:
DSC_0321.jpg

DSC_0341.jpg

DSC_0350.jpg
 
I onsdags var vi iväg och hoppade, vilket gick bra. Hon är lite spänd i början men när vi skuttat lite och hon fattat grejjen skuttar hon glatt över. höjdrekord idag, hela 70 cm, jag blir nästan lite osäker på om hon ska hoppa och sitter och måttar fasten jag bara bör sitta still och driva på. Vi tog även fram lite lådor som vi satte under hindren som hon knappt märkte av. Men när vi skulle hoppa vattengraven gick matte hoppa före. :p

Idag märkte jag att hon är brunstig också, ska bli spännande hur de påverkar henne när vi ska iväg på söndag.
 
Jag var i grannbyn igår med min kreativa häst.
Andra gången i år på den ridbanan och denna gången var det alla ljud runtomkring han reagerade mest på.
Fick jobba en bra stund från marken innan han coolade ner sig tillräckligt mycket för att jag skulle vilja sitta upp.

11261218_587264494710107_3066257237694459266_n.jpg


11351203_587264498043440_4822189451214313181_n.jpg


11351222_587264491376774_4536256641046155128_n.jpg


Väl uppe i sadeln var han helt fantastisk.
Mjuk och mycket lyhörd.
Då släppte han allt omkring sig och har nog aldrig varit så ridbar tidigare.
Fick till så bra galoppfattningar att jag nästan tappade hakan. Sen orkade han inte hålla galoppen så länge men det är en annan femma.
Härlig avslappnad trava och fina luftiga gångarter.
Tyvärr var jag ju själv så inga bilder från ridningen.
 
Så, nu hoppar jag in i tråden.

Har idag hämtat min nya stjärna.
Säg hej till Batida "Ida". Oldenburgarsto f-2011, e: Bordeaux ue: Pik Noir.

Hon är inriden i vintras och inte så mycket riden alls egentligen, men det lilla som är gjort är bra gjort iallafall. Jag är supertaggad :laugh::D:p

1276368_10153907642485400_6943448897407521716_o.jpg


11062060_10153907673395400_6619185407785734793_n.jpg


10922699_10153907673480400_4228358826076302537_n.jpg


16488_10153907673470400_675742725957214458_n.jpg
 
Så, nu hoppar jag in i tråden.

Har idag hämtat min nya stjärna.
Säg hej till Batida "Ida". Oldenburgarsto f-2011, e: Bordeaux ue: Pik Noir.

Hon är inriden i vintras och inte så mycket riden alls egentligen, men det lilla som är gjort är bra gjort iallafall. Jag är supertaggad :laugh::D:p

1276368_10153907642485400_6943448897407521716_o.jpg


11062060_10153907673395400_6619185407785734793_n.jpg


10922699_10153907673480400_4228358826076302537_n.jpg


16488_10153907673470400_675742725957214458_n.jpg
Så vacker! Grattis!
 
Så, nu hoppar jag in i tråden.

Har idag hämtat min nya stjärna.
Säg hej till Batida "Ida". Oldenburgarsto f-2011, e: Bordeaux ue: Pik Noir.

Hon är inriden i vintras och inte så mycket riden alls egentligen, men det lilla som är gjort är bra gjort iallafall. Jag är supertaggad :laugh::D:p

1276368_10153907642485400_6943448897407521716_o.jpg


11062060_10153907673395400_6619185407785734793_n.jpg


10922699_10153907673480400_4228358826076302537_n.jpg


16488_10153907673470400_675742725957214458_n.jpg

Vad maffig :love: Önskar er all lycka till nu det förtjänar du verkligen!
 
Nu är vi hemkomna från pay and jumpen. Hon skötte sig jättebra och var jätteduktig :love:

vi hoppade 50 cm som hon egentligen bara kliver över, de hade satt ut tittiga infångare så hon blev lite spänd när hon kom in på bana men med lite övertalning så hoppade hon och de flöt på fram till en vit grind med stora gula blommor. Hon har aldrig sett en sån och den stod i en sväng som var precis ifrån utgången. Bakom grinden fanns även ett hinder med vattenmatta, så de tog stopp där.... de fick plocka bort grinden så kunde vi fortsätta sen över de sista hindren som gick galant.

Tycker att det var väldigt taskigt att ta fram grinden redan i 50 cm då hela skälva grinden var 50 cm hög så de fanns ingen bom över och ingen marklinje framför heller, tycker inte att de var speciellt inbjudande, och att de dessutom ställt hindret ur sväng 10 m ifrån utgången där alla andra hästar stod och med vattenmattan som glänste bakom tycker jag inte alls att det var schysst när man kommer med unghäst. :arghh: egentligen så är väl själva grinden inte problemet här, men om jag skulle vara arrangör kanske jag skulle placera grinden på ett hinder som stod lite bättre tlll, exempelvis att man skulle hoppa mot utgången och inte vända ifrån.

Men huvudsaken är att hon nog fick med sig en bra upplevelse och vi får helt enkelt träna vidare. Man fick inte heller göra en omstart som jag trodde att man skulle få. Nä kommer bojkotta denna klubb ett ta framöver nu.
 
Hos oss har det varit lugnt idag, lilla damen fick gå ut i gräshage (gick i rasthage igår) men fick gå i egen hage intill sin kommande kompis. Vi planerar att släppa ihop dem om ett par dagar. De har stått inne inatt i boxarna bredvid varandra och det gick så smidigt igår kväll, ett pip från det andra stoet. Inte ett höstrå fanns kvar i boxen när jag skulle mocka, så jag tror inte hon varit spänd inatt. Och min uppfattning är att det är en häst som uppskattar mat och nog går att muta till det mesta :p
Hursomhelst, de gick i varsin hage och det var lugnt, blev lite oroligt när det andra stoet skulle gå in för att ridas. Då de gått "på andra sidan" stallet så fanns det inga hästar att se för Ida så då blev hon upprörd. Jag flyttade upp henne till en av rasthagarna där hon ser de andra hästarna, och så fort jag kopplade grimskaftet blev hon helt lugn och gick i löst snöre trots att hon precis rusat runt och skrikit. En klok tjej.

När den andra hästen gått till ridhuset tog jag in henne i stallet för borstning och sadeltestning. Sadeln passade inte alls tyvärr så jag får titta på en annan lösning, jag har en hoppsadel med så får köra med den ett tag. Efter borstning och så gick vi ut och spanade i paddocken, blåsigt och mycket att titta på men hon höll sig på mattan hela tiden, även när jag longerade ett par varv. Pigg men inga utbrott ;)

Sedan gick vi in igen och pysslade vidare medan vi väntade in kompisen, och sen fick damerna gå ut...

När de släpps ihop kommer de gå i en annan hage som ligger på andra sidan stallet, så då tror jag det kommer gå att ta ut den andra utan att Ida ska få hjärtinfarkt -då går nämligen valackerna bara på andra sidan vägen, så det finns hästar i närheten. Och sen är folk väldigt snälla i stallet så skulle hon bli orolig så kommer de ställa henne i rasthage om det behövs under tiden de rider.

Ida i sin hage
2015-05-24-1607_5561db38e087c338817c8d95.jpg
 
Länge sedan jag skrev nu.

Men hur tänker ni med vila på era 4-åringar?

Min har sedan februari gått ca 3-4 dagar i veckan varierat dressyr, hoppning och uteritter . Hoppar mycket serier för att stärka och få självförtroende som ekipage, i dressyren sitter fattningar bra och vi börjar flytta lite för skänkeln, behöver bli starkare i övergångarna och uteritter i alla gångarter både själva och med sällskap med mycket klättring.

Har nu en mini vila på knappt 2 veckor och tänkte sedan rida fram till juli och sedan hel vila juli och halva augusti ungefär. Detta för att hinna befästa vårens arbete och sedan hinna introducera lite nytt inför vintervila i december igen. Hur tänker ni?
 
Länge sedan jag skrev nu.

Men hur tänker ni med vila på era 4-åringar?

Min har sedan februari gått ca 3-4 dagar i veckan varierat dressyr, hoppning och uteritter . Hoppar mycket serier för att stärka och få självförtroende som ekipage, i dressyren sitter fattningar bra och vi börjar flytta lite för skänkeln, behöver bli starkare i övergångarna och uteritter i alla gångarter både själva och med sällskap med mycket klättring.

Har nu en mini vila på knappt 2 veckor och tänkte sedan rida fram till juli och sedan hel vila juli och halva augusti ungefär. Detta för att hinna befästa vårens arbete och sedan hinna introducera lite nytt inför vintervila i december igen. Hur tänker ni?

Min går inte särskilt hårt och har inte gjort men hon ska få ett par veckor efter kvalitets, ökar på mängd och ridning nu och så ska hon på utbildning i augusti hos visaren.

Jag planerar sällan vila utan det blir när vädret suger (på hösten) och så. Mina djur arbetar sällan särskilt hårt.
 
Kanske dags att visa att man lever. Efter vintervila, hälta, hälta och ännu en hälta :devil: så är Zacke igång igen. För tillfället med en bekant till mig som fodervärd på honom hemma i stallet där vi står annars med. Hon rider och sköter om honom medan jag jobbar med min egen hälsa. Så efter i stort sett vilat sen 3 års (ridits kanske 10 ggr under året som gått sen) så får han äntligen faktiskt komma igång. Friskförklarad, tänderna kollade och allt. Målet är kvaliten i höst om allt nu går vägen. Han kommer ridas kanske 3 ggr i veckan, sakta utbildas och utvecklas så han blir mer säker och stadig.

20150329_171259-1.jpg

Med klumpedunsmatte i sadeln (därav bortklippt ryttare) i slutet av mars efter friskförklaringen!
Första skritten igen :love: cool och lugn trots lång vila och rastlöshet.
 
Länge sedan jag skrev nu.

Men hur tänker ni med vila på era 4-åringar?

Min har sedan februari gått ca 3-4 dagar i veckan varierat dressyr, hoppning och uteritter . Hoppar mycket serier för att stärka och få självförtroende som ekipage, i dressyren sitter fattningar bra och vi börjar flytta lite för skänkeln, behöver bli starkare i övergångarna och uteritter i alla gångarter både själva och med sällskap med mycket klättring.

Har nu en mini vila på knappt 2 veckor och tänkte sedan rida fram till juli och sedan hel vila juli och halva augusti ungefär. Detta för att hinna befästa vårens arbete och sedan hinna introducera lite nytt inför vintervila i december igen. Hur tänker ni?

Jag fick hem min i september förra året. Då hade hon gått på bete hela sommaren och blivit riden sporadiskt. Jag började då med att lära känna henne från marken och satt upp ett par gånger både i manegen och red ut ett par gånger. I oktober när vi var ute på en lugn skogstur får hon flipp och börjar bocka. Jag flyger av och skadar svanskotan och kan inte göra så mycket med henne på en månad ungefär... Sen bad jag om hjälp med henne, har en tjej som hjälpt mig sedan december :) Så hon började rida samtidigt som jag tömkörde henne in i mellan. Sen i februari tyckte jag att hon började gå konstigt med höger fram, hon tog liksom inte ut rörelsen ordentligt. Men hon var inte öm eller liknande... Så en osteopat kom ur och det konstaterades att hon hade en del spänningar i bog och länd, troligtvis för hon gått omkull i hagen och sträckt sig och sedan avlastat. Och efter 3 behandlingar är hon äntligen kommit igång igen. Vi har kört på rätt bra med ridning och tömkörning nu under senare delen av våren. Nu så har hon en lugnare period igen för att komma ikapp mentalt. Ska köra ett "rejs" till med ridning och eventuellt lite hoppning innan det blir sommarvila. Jag tar vilorna som dom kommer och lyssnar mycket på hästen. Hon är en känslig individ och det är viktigt att lyssna på henne. :D :D
 
Länge sedan jag skrev nu.

Men hur tänker ni med vila på era 4-åringar?

Min har sedan februari gått ca 3-4 dagar i veckan varierat dressyr, hoppning och uteritter . Hoppar mycket serier för att stärka och få självförtroende som ekipage, i dressyren sitter fattningar bra och vi börjar flytta lite för skänkeln, behöver bli starkare i övergångarna och uteritter i alla gångarter både själva och med sällskap med mycket klättring.

Har nu en mini vila på knappt 2 veckor och tänkte sedan rida fram till juli och sedan hel vila juli och halva augusti ungefär. Detta för att hinna befästa vårens arbete och sedan hinna introducera lite nytt inför vintervila i december igen. Hur tänker ni?

Vilan brukar nästan komma av sig själv kan man säga. När jag känner att hästen hunnit 'befästa' det som behövs för att gå vidare får han en paus för att tänka igenom allt han lärt sig.
Jag hämtade Xanthus i december och då hade han gått på galoppen, men mest ridits i skogen. Nu i vår har han alltså fått lära sig grunderna i dressyren, hoppningen och även terrängen så nu får han en vila och sedan kan vi plocka fram de 'verktygen' vi använt under våren. Förhoppningsvis kommer han ihåg det mesta och vi kan gå vidare till nästa steg i utbildningen efter ett tag.

*Kl
Promenerar fortfarande varje dag med X men på onsdag ställs han av helt. Igår var han jättelugn på våran promenad, hoppas han är lika lugn efter vilan när han ska sättas igång annars ska det bli spännande :nailbiting:
 
Nangijala reds ju inte mycket alls förra året eftersom hon växte. Tror det blev typ 15min 3ggr/vecka i 2-3 månader sammanlagt mellan januari till juni :p sen vilade hon juni-augusti, hann ridas 2v och stod sedan 2 månader då hon fick en spark med tillhörande svullnad. Hon hann väl ridas 2,5 månad innan året tog slut och hon fick vila. Tanken var att rida henne till junis slut och sedan låta henne vila 5 veckor :) hon växer just nu. Syrran kom i helgen och påstod att hon sett N stå bredvid sin ponny och att N var högre. Det vägrade jag tro för syrrans ponny är 145 och Nangijala var 143 sist jag kollade, men nu var hon faktiskt 144.

dsc06522_556343509606ee3b5ef6860d.jpg

dsc06551_556343d79606ee3af3105a91.jpg

dsc06560_5563441f2a6b2267f35f82c3.jpg

Kan någon lära mig häst att inte stå och hänga så fort jag ska fota helkropp?
dsc06539_556343b1ddf2b374d649b3c6.jpg

Samma vinkel för ett år sedan, jämnare mellan manke och kors och längre :) (och med samma pälsblänk haha!)
dsc04008_5377aa6b9606ee34de211b9f.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 720
Senast: Joro253
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 745
Senast: Valle
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 335
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 547
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp