Årgång 2011 - Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Visste ni att rådjur och ensilagebollar äter små tyskor till lunch? Förutom att sitta lite löst vid dessa dramatiska möten blev det markkänning för både häst och ryttare när något annat skrämde henne. Ida tog som synes emot med mulen....
2015-06-20-1525_558569cb9606ee4e8f0bef1c.jpg

Satt som sagt först lite löst ett par gånger när hon exploderade för rådjur som hoppade upp framför och läskiga ensilagebollar. Sedan gick det bra och hon travade så fint ute på ängen... När vi var klara och skrittade tillbaka till stallet och var i en nedförsbacke blev hon rädd och kastade sig -tyvärr la hon krokben för sig själv så hon gjorde en kullerbytta framåt, ned i backen och jag flög över huvudet på henne. Ingen större skada skedd! Men vi jobbar vidare med miljöträning av "innehästen".

Förövrigt har vi haft Ida en månad idag :)
 
Idag trillade jag av Nangijala för andra gången :rofl: Red barbacka med shettisen och dennes ryttare. Båda ponnyerna var pigga så redan i traven blev det lite bocksprång när de ena ökade takten. När vi kom till en rejäl uppförsbacke gjorde Nangijala något som var ett mellanting mellan ett bocksprång, en stegring och en capriole och oförbered som jag var bara gled jag av. Det fick i sin tur shettisen att sticka iväg i galopp uppför backen med ryttaren på sned. Jag ser dem försvinna bakom några buskar och när shettisen kommer ut är han ryttarelös men inom ett par sekunder springer en rosaklädd flicka efter i full fart. Som vi skrattade jag och flickan när shettisen var infångad :laugh:
 
Mina är fortfarande på betet och gör ingenting :P Magnus var hemma 5 dagar, dels hade han en sko som behövdes fixas plus att Tummen och fölet skulle få lära känna hagen ordentligt utan att Magnus springer runt, han har ju sina dagliga intervall träningar..

Släppte ut Magnus i förrgår igen på betet och han blev hur glad som helst :P Bockade och galopperade och var överlycklig att få vara tillbaka i flocken igen! Och han var väldigt snäll mot lilla Love :heart
11142417_10153045777028460_638580289331959759_n.jpg

Så här glad blir man att få gå i favorit hagen ;)
11427176_10153045778443460_8565853474946931425_n.jpg

Hästarna han gick med hemma har bitit på han, därav blåsprayen på magen :P
10384196_10153045779263460_7751176832918331530_n.jpg

Och här får man träffa familjen igen! =)
 
Nu kommer jag och spammar tråden igen ;) (jädra facebook som bråkar med kvalitén :( )

Idag stod det som sagt lastträning på schemat. När vi hämtade henne gick det inte så smidigt så vi visste inte riktigt vad vi hade att vänta, visste bara att detta var något som vi behöver öva på.
Mamma och pappa kom ut så att vi skulle vara tre stycken; en som håller hästen och sedan en på varje sida för inramning. Jag hade henne i grimma och långt grimskaft + handskar ifall hon skulle dra iväg.

Vi gjorde så att jag red henne innan så att hon skulle vara lugn och avspänd innan, och hur ridpasset gick kan ni se nedan. Hon kändes fin idag, mycket mjukare än sin ryttare som var stel som en pinne i ryggen efter gårdagen. Hon började med att testa lite när jag precis suttit upp, vevade lite med frambenen, kastade med huvudet och var lite laddad. Men efter lite trav så släppte det. Efter det så gick passet bra och vi fick flera bitar där hon "andades ut" och fick en lite lugnare takt där hon väntade på mig.

Lastningen då? Jodå, det gick alldeles utmärkt. Hon fick gå fram och kika på lämmen, var noga med att hålla henne rak och riktad mot transporten men ändå låta henne ta sin tid. Min uppfattning från lastningen vid hämtningen var att hon tyckte lämmen var lite läskig och att hon behövde få titta i lugn och ro (men vid hämtningen tilläts hon inte det utan blev onödigt pressad). Efter en halv minuts tittande så bestämde hon sig för att "nää, här är ingen idé att stå" -så hon klev på istället. Mycket beröm och godis. Stod kvar en stund och sen backade jag av henne.
Ledde på och av en gång till, och sedan en gång till och sista gången stängde vi också. Det var lite läskigt men vi stod kvar i lugn och ro tills hon stod avspänt, sedan fick hon gå av och gå ut i hagen till sin kompis.
Kunde inte gått bättre :)

dsc_0006_558700702a6b229c7729cc91.jpg


dsc_0020_55870074e087c316acb97348.jpg
 
Idag fort jag av Nangijala igen :grin: ponnyns grodhopp är ju helt omöjliga att sitta kvar i fastän de gjordes från skritt (vi kom till en sträcka vi normalt travar vilket hon taggade rejält till). Jämfotahoppstegring och jag stutsar upp i luften och stutsar av, idag landade jag åtminstone prydligt på fötterna :laugh: jag behöver verkligen en sadel....
 
Vi var iväg på vår första hoppträning för tränare igår, det var även debuten för att gå i grupp. Vilket gick galant och det var kanske en extra trygghet att ha sin mamma med i gruppen också för lillfia. Hon skötte super och hon är verkligen duktigt på att rätta sig snabbt och gör sällan samma misstag. Vi fick till och med agera draghjälp åt den minsta ponnyn. :p Jag gjorde min första träning med hennes mamma för tio år sen när hon var 4, vid ungefär denna tid och de är slående hur lika men ändå olika de är.
 
X går som handhäst ungefär varannan dag och varannan gör jag något på ridbanan, igår tömkörde jag och fick två fina fattningar även i höger galopp, sen fick jag använda mitt lilla hjälphinder för att det skulle bli rätt.

L tömkördes också, tror jag ska löshoppa så snart vi gjort fler hinder, hon behöver nog hoppa studs för att bli lite mjukare i ryggen och få bättre galoppmuskler. Hon galopperar som den ponnytravare hon är :rofl:
 
Som jag trodde passade inte sadeln längre så den avskaffades snabbt samtidigt. Denna gången bestämde hpn sig inte för att hata sadelprovaren iallafall men istället la hon det på själva sadeln och ridbanan :devil: kort sagt vägrade hon gå efter ett par varv och protesterade högljutt genom att bita mig i vänster fot, stegra eller sparka. Efter samma reaktion med två sadlar ändrade vi taktik och red bort till grannen istället. DÅ kunde hon minsann röra på benen. Sen gick det på ridbanan med. Fanns en sadel som passade, en globud (ska bara stoppas till) och turligt nog passade den mig bra också :-) nu ska bara en equiterapeut komma ut och fixa till det som orsakats av den gamla sadeln och sen kan vi köra igen.

Vet ni föresten vad sadelprovaren anmärkte om Nangijala? ! Att hon var bakhög! :grin: jag skrattade och sa att hon aldrig sett så jämn ut.
 
Idag red jag på ridbanan. X stod blickstill på gången när jag grejade med benskydd och boots, det är nog första gången!

Skrittar alltid fram för hand, sen trav och galopp i bägge varven, det är relativt lätt att få rätt galopp även i höger. Hon är inte särskilt stark eller balanserad så vi tar kurvorna liggande men hon orkar hela varv även i galopp :)
 
Jag och fröken har nu varit på terrängbanan för första gången. Dock blev det från marken i lina eftersom hon är så känslig. Hon skötte sig super verkligen, väldigt avspänd och efter några gånger över en grav tyckte hon att man lika gärna kunde kliva i den (den var liten så gjorde inget). Upp och ner för banken och plaska i vattnet. Vattnet var vääääldigt läskigt först men när hon väl var i ville hon nog helst rulla sig i vattnet :)
 
Idag åkte vi ner till Uppsala och tömkörde för Anders. Åkte helt själv för första gången, husse brukar möta upp.

Gick att skicka på både hemma och borta och klev ur lugnt, inga bekymmer att klä på henne heller.

Han noterade att X tappat vikt (bra) och tyckte hon blivit större. Inte omöjligt då baken skjutit iväg igen. 1/5 träffade vi A senast så det är ju nästan två månader.

Han redde dock inte heller ut höger varv (till hans förtret :p ) så jag skippar tömarbete i galopp tills i höst och rider mer istället. Ok att träna med upphöjd cavaletti som jag gjort (det blir rätt galopp då).

Så mest en bekräftelse på att jag faktiskt tänkt rätt :D
 
Åtta lektioner i höst för Anders är bokade, varvar lite grann med Lime också, två av tillfällena fre-lör och då är det lagom att ta en dag var.

Sen börjar det bli dags för uppsuttna lektioner också :eek:
 
Härligt med sommar bilder!

Åhhhh står och velar hur jag ska göra, alla tips och tankar välkommet.

Min hade vila någon månad i vintras. Har sedan mars ridits ca 4 dagar i veckan med mini vilor då och då. Nu senast vila en vecka. Rider ungefär med intervallen, rida 2-3 dagar och vila 1-2 dagar emellan.

I augusti-september har jag 3 tävlingar (dressyr) inplanerat. Detta för att träna på vara på tävlingsplats och få rutin, inga krav mer än att lyssna på mig .

Ska man ge längre vila typ nu och sedan förberedda inför hösten. Eller genomföra tävlingarna först och sedan ge typ 3 veckors vila?

Kommer automatiskt bli mer vila i juli då vädret blir varmare och insekterna fler men mer att man rider varannan/tredje dag.

Hmm svårt hur jag ska lägga upp det.
 
Idag åkte vi ner till Hågadalen och red ut med sällskap. Och gick över smal träbro :eek:

Ungefär en mil och bara skritt. Pigg ibland, avslappnad ibland :)
 
Är på väg till träning med den äldre ponnyn och hårdbevakar TDB för arrangören jag tänkte göra Kvalitets hos har bara 10 platser för ponny :eek:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 724
Senast: Joro253
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 869
Senast: Valle
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 352
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 577
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp