Årgång 2011 - Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är på väg till träning med den äldre ponnyn och hårdbevakar TDB för arrangören jag tänkte göra Kvalitets hos har bara 10 platser för ponny :eek:
10 platser? Varför inte mer? :confused:
Hade siktat på kvalite i august/september i med jag missade treårstestet. Dock har jag skrotat kvalitén med nu när det blev sånt krabb med sadeln. Just nu ser det ut som om hon får vila ytterligare 1 månad eller så... typ helvila tills equiterapeuten kan komma ut och kolla igenom henne.
 
Hittade en bild till :)

11350447_599677680135455_5145243393298635095_n.jpg
 
10 platser? Varför inte mer? :confused:
Hade siktat på kvalite i august/september i med jag missade treårstestet. Dock har jag skrotat kvalitén med nu när det blev sånt krabb med sadeln. Just nu ser det ut som om hon får vila ytterligare 1 månad eller så... typ helvila tills equiterapeuten kan komma ut och kolla igenom henne.

40 starter totalt på dagen, 10 ponny, 10 föl och 20 storhästar.
 
Abbe har fått lite ofrivilligt lång vila, först tappskor på betet och sedan fick han lymfangit/infektion i ett nästan läkt sår så en liten penicillinkur på det. Imorgon sätter vi dock igång igen lite lätt.

Det känns som om han vuxit lite i manken sedan betessläpp, eller så är det bara så att han börjar bredda sig. Han känns större nu igen. Har i tillägg till sin mamma fått en extramamma just nu har han två starka ston som skyddar honom och ser till att det råder lugn i hagen.
D266CC96-7CB3-420A-8B89-6E7B1AF06981_zpscfvquutk.jpg

Abbe och hans lilla mamma.
 
Min har en kortare vila nu. Hon har ändå gått ganska intensivt en period och jag ska ändå stoppa om sadeln nu. Såå, lugnt och skönt för henne.
Igår hade visst blinningarna vaknat till efter årets (hittills) icke-sommar så damerna fick gå in en stund på dagen då de sprang mycket, och sedan ut på kvällen klädda i flugtäcken som de sluppit hittills. Usch, jag avskyr de där bitande jäklarna... :wtf:
 
Har börjar komma bromsar och annat bitande äckel här också men inte mer än att svansarna viftar. Vill inte täcka före helgens utställning.

Red ett bra pass i alla gångarter i hagen idag :)
 


Ett till fint pass i hagen och idag hade hon lika många skor på sig hem som dit...

Men resten ryker nog imorgon IOM utställningen på söndag, noll är bättre än tre.
 
Idag är det första dagen på semestern, och jag var i stallet 07:15 för att slippa undan den värsta värmen och insekterna. Igår när jag kom efter jobbet var det 31 grader och mycket blinningar (:yuck:) som bet både mig och hästen.
Nu på morgonen var det 19 grader och det var så SKÖNT, några morgonpigga flugor var det men inga bitande äckel. Longerade en stund i ridhuset och hon såg fin ut. Hon har haft lite semester en vecka, och det blir ett par dagar till då jag lämnat iväg sadeln på omstoppning. Och sen ska jag till Falsterbo ett par dagar nästa vecka.
Någon annan som ska dit?
 
Idag är det första dagen på semestern, och jag var i stallet 07:15 för att slippa undan den värsta värmen och insekterna. Igår när jag kom efter jobbet var det 31 grader och mycket blinningar (:yuck:) som bet både mig och hästen.
Nu på morgonen var det 19 grader och det var så SKÖNT, några morgonpigga flugor var det men inga bitande äckel. Longerade en stund i ridhuset och hon såg fin ut. Hon har haft lite semester en vecka, och det blir ett par dagar till då jag lämnat iväg sadeln på omstoppning. Och sen ska jag till Falsterbo ett par dagar nästa vecka.
Någon annan som ska dit?

Jag har faktiskt låtit mina hästar gå i vinter/skoghagen igår och idag så de kan sök skydd på logen för sol och insekter. Inte bara fördelar med att sommaren plötsligt kom :p

Vill till Falsterbo så det värker... Hoppas jag löser det på något vis :grin:
 
Nu ni! Nu är det slut på sommarlovet för lille herr Xanthus:)
Han har tagit vilan med ro och bara gått i hagen tillsammans med sin kompis och ätit. Han har nog lagt på sig några kilon iallafall för han ser lite jämnare och rundare ut i kroppen. Jag har tömkört honom ett par gånger, promenerat och varit ute i skogen nu i ca en vecka och han har skött sig jättebra. inget bock och bus i ridningen trots uppehållet.
Igår tömkörde jag på kvällen när det svalnat av men blinningarna var på honom en del ändå.. Han var jätteduktig och fattade rätt galopp varje gång, brallade iväg ett par gånger på volten men annars var han lagom pigg och vågade ta stöd själv. Känner att jag själv börjar bli lite bättre på att se när han går bra under tömkörningen men jag tycker fortfarande att det är svårt:D
Vi har även hunnit med ett tandläkarbesök, lite vassa kanter och något glest mellan ett par tänder men det var inget tandläkaren trodde skulle bli problem med. Han sa även att han verkade ha ett bra bett för där var inga som helst tecken på skador eller förslitningar:)
 


Stora utställningshelgen :D

Russinet (till vänster) fick 87778 och uppförde sig sådär, jag var dum nog att ta med två... (Senioren fick 98977).

Imorgon är det Xanadus tur!
 
Idag har Ai och jag varit och tävlat :) Hon skötte sig super... till skillnad från när vi tränar hemma :angel: Slutade på en 5 placering utav 14 startande i ranch trailen sedan i team trailen så fick jag värsta hjärnsläppet i grinden så drog nog på oss en del minus där så mitt lag hamnade på åter på en 5 plats av 8 lag :p

DSC_0006.jpg

DSC_0307.jpg

DSC_0127.jpg
 
Oj va mycket ni gör :o:p

Min går fortfarande på bete och vilar hah. Mest för att jag ville han skulle äta upp sig och så innan vi skulle börja med sadel letande och motionering.
Vilket han verkar ha gjort nu :D
Så nu ska där bara på med muskler och så.

Såhär såg han då ut den 18 mars :(





Och detta är taget 29 juni :)



Han var riktigt trött haha.

Haha nu är han nästan tjockis istället :o. Men hellre detta hållet när man ska börja jobba dom så att dom har något att ta ifrån.
 
Har inte uppdaterat här på lääänge nu upptäckte jag. Jag bara läser om alla andra härliga 11:or som njuter i sommarvärmen.

Nå väl, för drygt 2 veckor sedan hittade jag min Champange hoppande på 3 ben. Ville inte belasta hö fram och var tjock i bakbenet på samma sida. Hon hoppade med mig in i stallet, ringde ut distriktet. Hon hade aldrig sett något liknande då det såg ut som om armbågsleden hoppat ur led på henne. Metacam och boxvila blev resultatet och vi skulle åka till klinik om hon blev sämre. Hon blev sämre under måndagskvällen så då åkte vi med henne till kliniken på tisdagen. Veterinären kliade sig i huvudet och hade ingen som helst aning om vad det kunde vara. Inga tecken på ömhet när han undersökte och tryckte på problemområdet och heller ingen svullnad eller ökad puls. Han bedövade kotan vid hoven då han tyckte det satt en hälta även där nere, men jisses vad halt hon blev när känseln i hoven försvann. Röntgen av skulderblad, knä, och allt där i mellan. Inga tecken på något onormalt eller rotation... Vila i 3 veckor, box natten och liten hage dagtid, och sedan återbesök om 3 veckor. Igår hittade jag henne med en svullen bog (den hon har problem med) så jag ringde idag och det fanns en tid till samma veterinär redan på onsdag så vi åker ner med henne då så får vi se vad dom säger...
 
@fruxolisa Låter ju helkonstigt! Hoppas det blir bättre nu.

@border_kelpie Vilken skillnad! :)

@urkella Så fin hon är :love:

Här händer inte ett smack. Eller jo, det förstås, jag fick hem den nya sadeln igår men jag lär väl tidigast kunna provrida den igen lagom tills augusti... Nangijala har föresten snällat till sig. Eller kanske det är sommarsegheten som gör det och den ickebefintliga konditionen :p Jag tar in och borstar henne ibland och hennes lilla beundrare är lyrisk över att hon äntligen får hjälpa mig igen och att ponnyn faktiskt är snäll mot henne...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 724
Senast: Joro253
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 876
Senast: Valle
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 354
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 581
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp