Årgång 2011 - Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Var och hälsade på min på betet ikväll och han är så underbar! :love:. Han är så nyfiken och snäll så man blir helt kär :laugh:

Kolla bara in hans uttryck på dessa bilderna :love:

Obs! lite av en bild bomb :D









Han har börjat bli lite tunn fast där är gräs kvar så kommer stalla in honom den 3 augusti. Blir bra för då kan jag börja sätta igång honom :p.
 
Jag hade tänkt visa Celia på kvaliten men en hovböld satte stopp för det. Den verkades upp och hon fick vara gipsad i flera veckor och hamnade för långt efter i träningsschemat för att det skulle vara någon idé. Ska hon visas ska hon ha en chans att få de poäng hon är värd för sin goda gång. Jag är visserligen glad över att hennes kraftiga hälta bara var en hovböld och inget värre, men tråkigt att inte kunna visa henne. Jag kunde inte visa henne på treårs för att hon hade en griffelbensfraktur förra våren.
 
Usch för en sådan hovböld :(

KL

Var och tävlade på Åby i fredags. Väldigt besviken när jag såg filmen för det kändes bättre än jag kan tycka att det ser ut :/ Debut i 1m så trots min miss på kombinationen (som jag inte heller gillar att hoppa...) så är hon en klippa. :)

 
Igår red vi för tränare igen. Testade på att rida på stång och enhandsfattning denna gång, både jag och Ai-chan fick tänka så det knakar kändes det som. Men hon gick så jäkla bra sedan på slutet :love: Ai-chan trivs så mycket bättre på stång än på tränsbett. När vi slutade bar hon sig själv i lugn och samlad trav och galopp på lång tygel :heart Innan så har hon alltid legat på som en ångvält i galoppen då hon gärna försöker springa ifrån arbetet. Så det var vårt bästa pass någonsin :bump:Vår tränare var med helt lyrisk över hur himla bra hon gick på slutet.

Ett par bilder på världens snyggaste häst väl hemma sedan efter träningen :laugh:
11809970_456947487799378_1119946393_n.jpg


11311121_883195558426066_846138753_n.jpg
 
Får se om jag visar. måste ha en sadel. ska prova rida honom på banan och se om han är med på notorna. Löshoppingen går fint!
 
Då är äntligen Nangijala genomgången av en equiterapeut. Precis som jag trodde hade hon rejäla låsningar, fast de var faktiskt mycket värre än vad jag trodde de var :( Eq. lyckades lossa vänstersidan efter en del knådande men höger sidan satt fast så rejält att det krävdes laser och sedan mer knådande innan det lossnade där. Hon sa att det inte var den gamla sadeln som orsakat problemen utan att det nog härlede från en rejäl sträckning som borde ha orsakats efter att hon har gått omkull. De härjar ju runt så jag sa att det inte vore omöjligt att hon gått omkull rejält. Efter att hon åkt slog det mig att jag och min syster, gissningsvis i april/maj (minns bara att träden inte hunnit slå ut alls/mycket) stod i stallet en dag och såg hela flocken härja runt. Om jag inte minns helt fel tittade jag bort en sekund varpå syrran ser N komma galopperande nerför en riktigt brant del av en backe (sån som vi människor sakta går nerför, helt i sidled) och gör en rejäl vurpa. Kan ju ha varit någon av de andra som gick omkull och tyvärr minns inte syrran händelsen alls. Men i med att problemet i ridningen bara kom pang på plötsligt låter ju en omkullfallning som en rimlig orsak.

När låsningarna var lossade longerade vi igen och det syntes skillnad, främst märktes det på att hon piggnade till och började hoppa runt :) förhoppningsvis blir det nu bättre för var dag, eq. sa att det kunde vara en ledskada men att det isåfall skulle bli märkbart värre inom ett par dagar. Annars är det promenad som gäller i två dagar och sedan igångsättning i ridning med återbesök om 3v.
 
Då är äntligen Nangijala genomgången av en equiterapeut. Precis som jag trodde hade hon rejäla låsningar, fast de var faktiskt mycket värre än vad jag trodde de var :( Eq. lyckades lossa vänstersidan efter en del knådande men höger sidan satt fast så rejält att det krävdes laser och sedan mer knådande innan det lossnade där. Hon sa att det inte var den gamla sadeln som orsakat problemen utan att det nog härlede från en rejäl sträckning som borde ha orsakats efter att hon har gått omkull. De härjar ju runt så jag sa att det inte vore omöjligt att hon gått omkull rejält. Efter att hon åkt slog det mig att jag och min syster, gissningsvis i april/maj (minns bara att träden inte hunnit slå ut alls/mycket) stod i stallet en dag och såg hela flocken härja runt. Om jag inte minns helt fel tittade jag bort en sekund varpå syrran ser N komma galopperande nerför en riktigt brant del av en backe (sån som vi människor sakta går nerför, helt i sidled) och gör en rejäl vurpa. Kan ju ha varit någon av de andra som gick omkull och tyvärr minns inte syrran händelsen alls. Men i med att problemet i ridningen bara kom pang på plötsligt låter ju en omkullfallning som en rimlig orsak.

När låsningarna var lossade longerade vi igen och det syntes skillnad, främst märktes det på att hon piggnade till och började hoppa runt :) förhoppningsvis blir det nu bättre för var dag, eq. sa att det kunde vara en ledskada men att det isåfall skulle bli märkbart värre inom ett par dagar. Annars är det promenad som gäller i två dagar och sedan igångsättning i ridning med återbesök om 3v.

Tråkigt att det var så illa.

Jag har en skitdag idag då mitt ridpass inte blev nåt alls... När jag ska börja trava efter framskrittning betedde sig Ida väldigt konstigt, hon körde upp huvudet, la öronen och "hoppade" in i traven. Flera gånger.. Och det fanns ingen bjudning i traven. Kanske inte var någon stor grej egentligen men hon är annars så otroligt framåt och positiv -och det känns plötsligt som en dålig repris av vad jag precis gått igenom med Calle. Mardrömsscenario.

Har bestämt att hon får vila ett par dagar, och får massage i övermorgon. Gör hon likadant nästa gång jag rider bokar jag kliniktid direkt -för såhär är inte hon. Hoppas såklart på att hon "bara" har någon låsning och är "lite känslig". Men jag är jätterädd att hon är skadad. När vi hämtade henne slog hon runt vid lastningen, och jag är rädd att nåt hände då.
 
Vi fick en ny upplevelse igår.
Först å främst så började jag ridturen med att gå en bit = ingen tjurig åsna som vägrade gå.
Satt upp med hjälp av en mossig sten och han var framåt direkt.
När vi kommit förbi stället där vi mötte älgen så fick han syn på en bambi.
Kikade bara på den och gick vidare.
Sen möter vi en häst! Det är en häst som ofta passerar deras hage och ägaren stannar alltid och pratar med mina hästar vilket gör att Walle nästan känner den. Så vi tog följe en bit och det gick jättebra.
Först fick den andre gå först men det är en liten islänning så Walle tyckte han gick för sakta.
Han gick om och höll täten ända tills vi skulle gå åt olika håll.
Det uppskattade inte alls Walle som blev halvtokig.
Jag ville inte bråka utan satt av och han följde med direkt.

Satt upp bara några meter längre fram och resten av rundan gick kalasbra.

11742664_608883425881547_1530750042368376108_n.jpg
 
I måndags hade jag ute en familj som kollade på nisse. Var lite orolig att han skulle vara seg, för medans vi gjorde iordning honom så stod han på gången och sov. Meeen. när tjejen väl satt upp så hann hon nog inte skritta mer än fem steg innan han satte av i trav som sedan övergick i galopp :confused::nailbiting: inte något sken, bara lugnt och bestämt "nu får du hålla i dig för jag vill galoppera". så gjorde han TRE gånger och jag höll på att skämmas ihjäl. Tur att tjejen var duktig och inte blev rädd, bara lite osäker på om hon skulle våga hoppa honom. Men efter många varv i trav tills han var sitt vanliga coola jag så travade hon lite bommar och sedan hoppade dom utan problem :)
 
Var lite små-nervöst att gå till stallet idag, tänk om hon var sämre liksom, men härligt nog var hon precis som igår. Var tvungen att longera ett par varv och hon var pigg och busig :D så nu håller jag tummarna att det håller imorgon med så jag får börja sätta igång henne på fredag
 
Kul att läsa om allas hästar.

Red ut häromdagen och möte får för första gången. Lite läskiga men gick snällt förbi.

Har även hoppat bana på 70 cm och lite terränghinder utan problem.

Vad använder ni andra för bett på era hästar och varför?
Har just nu rakt bett men tycker han blivit lite stum i munnen det sista, funderar på att tillfälligt byta till 3 delat.
 
Mina 3 går på rakt bett. Gummi eller metall med fasta ringar.Ibland har jag 2-delat på Roxi då hon kan bli stark och dra ner huvudet. Men sen byter jag tillbaka :) Jag som suttit på pansarvagn innan tycker det är väldigt skönt ;) håller faktiskt på att sälja av min samling av skarpa bett :)
 
Gällande bett så går Ida på tredelat. Rakt eller tvådelat gillade hon inte, då blir hon flaxig med huvudet och gapar.

Idag har fröken Ida blivit masserad. Jag har upplevt henne som spänd och låst i framförallt bogarna + att hon sett sned ut i bak. Kiropraktor är bokad till 16/8 men vi förjobbade lite med massage idag. Till att börja med var Ida lite skeptisk då jag kom och hämtade henne mitt i morgonluren -men efter lite övertalning klev hon upp.
2015-07-30-1417_55ba15c0ddf2b34469037182.jpg


Massören tog verkligen god tid på sig och jobbade igenom från öron till hov. Ida var mycket riktigt hård och spänd på flera ställen, bogarna var värst och då framförallt vänster. Dock svarade hon bra på behandlingen och släppte fint. Ida slog över vid lastningen när vi hämtade henne, och då satte hon sig på rumpan och jag har misstänkt att snedheten i bak kom från det, bäckenet var idag lite ojämnt men det lämnar vi åt kiropraktorn att kika på.
Massören som var ute är en som stallägarna har ute regelbundet till sina hästar. Stallägaren brukar skämtsamt säga att hon är lite av en häxa -att hon är duktig och har "bra ögon" när det gäller hästarna. Nu får man tro och tycka vad man vill kring "alternativare" (denna massören pratar mycket om "punkter", medianlinjer osv...) och jag är själv skeptisk när det flummar iväg, men hon sa en del saker idag som träffade väldigt rätt kring Ida. Nästan lite obehagligt rätt.
Hursomhelst, tror det gjorde gott att massera upp fröken och hon gäspade nästan käken ur led i slutet ;) Jag har fått lite stretchövningar och så att jobba med fram till kiropraktorn kommer (och såklart senare med).

Annars har vi bokat på första träningen för tränare -5 september är det dags! :banana: och jag kommer få skämmas ihjäl -jag har inte ridit för tränare sedan juli -14 så misstänker att jag lagt mig till med lite ovanor :rofl::grin:.
 
@mooi Skönt det inte verkade vara lika illa som hos min :)

Har hela tiden använt novabett på Nangijala. Jag har testat två delat bett med fasta ringar och fast bett någon gång med, men tycker kombinationen av novabett och ps-tränset gör henne mest nöjd. Hon hänger sig fast mer om jag byter till ett annat och sist jag försökte byta tränset körde hon bara upp huvudet. Må så vara att min häst gärna skuttar omkring i skogen och härjar, men tack och lov har hon aldrig varit svår att stanna :)
 
Min häst är inte normal. Smärta gör henne tydligen henne snäll,seg och vänlig mot nästan alla. Men så fort hon blir smärtfri är hon sitt vanliga stoiga jag som tjuter så fort något inte passar och som viftar med hovarna så fort man petar fel på henne :rofl: Jag hade hoppats hon mognat under sommaren när hon blev så snäll... nåja, nu känner jag iallafall igen henne helt igen :angel: verkade ännu piggare idag så nu längtar jag tills imorgon!
 
Jag rider Walle på tjockt tvådelat med lösa ringar. Det trivs han utmärkt på!

Jag har tränat:banana:.
Efter våra förutsättningar gick det så bra! Walle fick beröm för energi och inställning:up:. Stundtals hittar han fin unghästform och får då en härlig takt i traven.
Längtar till nästa gång!
 
Kul att läsa om allas hästar.

Red ut häromdagen och möte får för första gången. Lite läskiga men gick snällt förbi.

Har även hoppat bana på 70 cm och lite terränghinder utan problem.

Vad använder ni andra för bett på era hästar och varför?
Har just nu rakt bett men tycker han blivit lite stum i munnen det sista, funderar på att tillfälligt byta till 3 delat.

Oftast rakt med fasta ringar. Hon gillar det. Varierar med tredelat anatomiskt från sprenger. Hon gillar massiva bett, tunga men inte tjocka.
 
Gällande bett så går Ida på tredelat. Rakt eller tvådelat gillade hon inte, då blir hon flaxig med huvudet och gapar.

Idag har fröken Ida blivit masserad. Jag har upplevt henne som spänd och låst i framförallt bogarna + att hon sett sned ut i bak. Kiropraktor är bokad till 16/8 men vi förjobbade lite med massage idag. Till att börja med var Ida lite skeptisk då jag kom och hämtade henne mitt i morgonluren -men efter lite övertalning klev hon upp.
2015-07-30-1417_55ba15c0ddf2b34469037182.jpg


Massören tog verkligen god tid på sig och jobbade igenom från öron till hov. Ida var mycket riktigt hård och spänd på flera ställen, bogarna var värst och då framförallt vänster. Dock svarade hon bra på behandlingen och släppte fint. Ida slog över vid lastningen när vi hämtade henne, och då satte hon sig på rumpan och jag har misstänkt att snedheten i bak kom från det, bäckenet var idag lite ojämnt men det lämnar vi åt kiropraktorn att kika på.
Massören som var ute är en som stallägarna har ute regelbundet till sina hästar. Stallägaren brukar skämtsamt säga att hon är lite av en häxa -att hon är duktig och har "bra ögon" när det gäller hästarna. Nu får man tro och tycka vad man vill kring "alternativare" (denna massören pratar mycket om "punkter", medianlinjer osv...) och jag är själv skeptisk när det flummar iväg, men hon sa en del saker idag som träffade väldigt rätt kring Ida. Nästan lite obehagligt rätt.
Hursomhelst, tror det gjorde gott att massera upp fröken och hon gäspade nästan käken ur led i slutet ;) Jag har fått lite stretchövningar och så att jobba med fram till kiropraktorn kommer (och såklart senare med).

Annars har vi bokat på första träningen för tränare -5 september är det dags! :banana: och jag kommer få skämmas ihjäl -jag har inte ridit för tränare sedan juli -14 så misstänker att jag lagt mig till med lite ovanor :rofl::grin:.

Jag red för utbildaren i tisdags.

Senaste lektionen före det var typ 2007 :angel: :crazy:

Efter kvalitets så ska jag börja rida för tränare på veckobasis igen :)
 
Det märks att jag inte ridit N med sadel på två månader :D skrittade ut i skogen idag och halvvägs runt blir hon pigg och busig och börjar med att ruska på huvudet för att sedan göra en liten jämfotastegring. Det var ungefär då jag upptäckte att jag ridit iväg utan martingalen O_o nåja, tyglarna höll sig på plats ändå... sadelgjorden på 1m fick jag dock byta ut! Saknades en hel dm när jag försökte spänna :rofl: hittade bara en 120 som nätt och jämnt passade.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 724
Senast: Joro253
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 864
Senast: Valle
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 352
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 576
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp