Årgång 2011 - Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ang klippning så tror jag inte det kommer bli aktuellt för mig, inte iår iallafall. Ida har väldigt tunn päls verkar det som (den var tunn som sommarpäls redan i mars med när jag provred henne).
Tidigare hästar har haft lite mer päls och då har jag klippt när de börjat bli väldigt svettiga vid träning. Jag brukar klippa kroppen men lämna benen och en fläck på ryggen. Jag brukar klippa första gången i slutet av september/början av oktober och sedan brukar det bli 1-2ggr till beroende på hur fort det växer.

Annars så åkte jag på en smäll på hälsenan i förrgår, var ute på en promenad med henne och hon blev skrämd -och när hon hoppade till flaxade ett ben ut.
Ont gjorde det! Jag kylde ordentligt och har gjort vad jag kan. Igår hade jag foten lindad när jag jobbade och då kunde jag gå riktigt bra, tog jag av lindan gjorde det dock ont.
Idag känns det mycket bättre så jag hoppas det fortsätter så ;)

På söndag är det kiropraktorbesök som gäller.
 
Ang klippning så tror jag inte det kommer bli aktuellt för mig, inte iår iallafall. Ida har väldigt tunn päls verkar det som (den var tunn som sommarpäls redan i mars med när jag provred henne).
Tidigare hästar har haft lite mer päls och då har jag klippt när de börjat bli väldigt svettiga vid träning. Jag brukar klippa kroppen men lämna benen och en fläck på ryggen. Jag brukar klippa första gången i slutet av september/början av oktober och sedan brukar det bli 1-2ggr till beroende på hur fort det växer.

Annars så åkte jag på en smäll på hälsenan i förrgår, var ute på en promenad med henne och hon blev skrämd -och när hon hoppade till flaxade ett ben ut.
Ont gjorde det! Jag kylde ordentligt och har gjort vad jag kan. Igår hade jag foten lindad när jag jobbade och då kunde jag gå riktigt bra, tog jag av lindan gjorde det dock ont.
Idag känns det mycket bättre så jag hoppas det fortsätter så ;)

På söndag är det kiropraktorbesök som gäller.

Aj aj!
Det är livsfarligt med hoppiga hästar, har också en mosad fot tack vare en viss grå... :cool:
Hoppas du blir bra snart.
Ska du visa på kvalitén förresten?
Jag är till 99 % säker att jag inte ska men kan inte riktigt släppa tanken ändå :p
 
Aj aj!
Det är livsfarligt med hoppiga hästar, har också en mosad fot tack vare en viss grå... :cool:
Hoppas du blir bra snart.
Ska du visa på kvalitén förresten?
Jag är till 99 % säker att jag inte ska men kan inte riktigt släppa tanken ändå :p

Mm, det är så himla lätt hänt...

Jag har faktiskt anmält mig, trots att jag inte skulle....:angel: Inte till Kvalitén men till regionalt dressyr-kval. Har ett som går inom en timme från oss.
Vi är inte tillräckligt förberedda, men jag tänker att det blir ett ypperligt tillfälle att öva på tävlingsmomentet med allt vad det innebär. Och ja, antingen blir hon livrädd och går inte ens in på banan -eller så går det bra.
Jag förväntar mig ingenting, men det blir en kul aktivitet.
 
Mm, det är så himla lätt hänt...

Jag har faktiskt anmält mig, trots att jag inte skulle....:angel: Inte till Kvalitén men till regionalt dressyr-kval. Har ett som går inom en timme från oss.
Vi är inte tillräckligt förberedda, men jag tänker att det blir ett ypperligt tillfälle att öva på tävlingsmomentet med allt vad det innebär. Och ja, antingen blir hon livrädd och går inte ens in på banan -eller så går det bra.
Jag förväntar mig ingenting, men det blir en kul aktivitet.

Aha, va spännande! Det kommer säkert gå toppenbra!

Vi är inte alls redo. Han blir ju helspänd på nya ställen och travar som en B-ponny, men går som en kung hemma.
 
Aha, va spännande! Det kommer säkert gå toppenbra!

Vi är inte alls redo. Han blir ju helspänd på nya ställen och travar som en B-ponny, men går som en kung hemma.

Klart ni ska åka. Är man inte rädd för att riskera dåliga poäng (om man tex tänkt sälja hästen eller liknande) så kan man åka förutsättningslöst och öva på tex framridning, publik och domarbord, utan att det är programridning osv.
 
Klart ni ska åka. Är man inte rädd för att riskera dåliga poäng (om man tex tänkt sälja hästen eller liknande) så kan man åka förutsättningslöst och öva på tex framridning, publik och domarbord, utan att det är programridning osv.

En del av mig tänker så samtidigt tänker jag att det kan vi öva på en pay & ride tex.
Han har ju bra resultat från 3 årstestet, då är det ju synd om han skulle få helkassa poäng på kvaliten ÄVEN om han inte ska säljas :o
Plus att mina nerver hade säkert stökat så mycket att ridningen inte funkat för det :eek:
 
Jag har ju lagt lite krut på kvalitets iom att hon är på utbildning och ska visas av utbildaren men för mig är det ffa ett kunskapsmål.

Likaså planerar jag att kvala till ungpinnychampionaten men det är inte säkert att vi rider finalerna även vi skulle kvalificera oss. Visar inte på kvalitetsfinal heller om det skulle bli aktuellt. Resten av hösten ska vi träna på att tävla. Massor.
 
Hur är Neros hakningar? @border_kelpie[/QUOTE]

Ja det är att han inte kan böja vänster bak. Så tex ber honom att backa så kan han inte med de bakbenet. Utan det släpar han efter sig :(..
Men det släpper när han har skrittat igång och blivit varm i kroppen. Han hade inte det i sommar och då antagligen på grund av storleken på hagen.
Ville därför ha ett stall med stora hagar och lång utevistelse. Vilket tydligen inte finns här där jag bor :down:, inga lediga sådana iallafall.
 
Igår släpptes Ida och hennes kompis ihop med två ponnyston. De har gått i hagarna bredvid varandra ett tag men igår var det dags att släppa ihop. Gick fint! ...trots att ponnyernas ägare kläcker ur sig kommentaren; "jaaa, vi har ju inte vågat släppa dem med några andra eftersom X är så väldigt sparkbenägen" -och det säger hon när de redan är ihopsläppta :banghead: varken jag eller stallägarna (som äger stoet Ida gått med innan) var särskilt nöjda över detta kan jag säga. Sånt säger man FÖRE!

Nu gick det bra ändå, och imorse när jag kom ut till stallet såg det ut såhär: (Ida längst till höger, och de två nya till vänster).
11879208_10154109877910400_6783009574856428054_o.jpg


Ida har fått träffa kiropraktor idag och det gick bra. Hon var sned i bäckenet (kändes mest på högersidan) och spänd i vänsterbogen. Men det visste jag redan. Kiropraktorn sa iallafall att det släppte bra i bogen (sa ju även massören som var ute för ett tag sedan) och att hon inte hade ont (än) i bakdelen -det har inte "satt" sig än utan kommer vara rätt enkelt att rätta till henne. Vi ska göra en uppföljning/fortsättning om 2v ungefär och det skulle troligtvis räcka.
Sedan kommer massören 7/10 igen.
 
Har inte varit aktiv här i tråden nu på ett tag då jag inte haft så mycket att säga. Champagne har varit skadad hel sommaren, gått konstigt och haft dålig balans. Vi har varit på klinik 3 gånger, röntgat och tagit prover och utrett hit och dit. Nu har det konstaterats att hon har en förstorad ledkapsel i halskotpelaren som trycker på nerverna, det för att hon går som hon gör. Finns tyvärr inget att göra för att hon ska bli bra :( En kompis som är duktig på att fota var med ute i stallet nu i veckan och tog fina bilder på oss att ha som minne av henne!

11260604_10154110053987538_8452256487882184923_n.jpg


11060960_10153007273897681_7361510641123496920_n.jpg
 
Har inte varit aktiv här i tråden nu på ett tag då jag inte haft så mycket att säga. Champagne har varit skadad hel sommaren, gått konstigt och haft dålig balans. Vi har varit på klinik 3 gånger, röntgat och tagit prover och utrett hit och dit. Nu har det konstaterats att hon har en förstorad ledkapsel i halskotpelaren som trycker på nerverna, det för att hon går som hon gör. Finns tyvärr inget att göra för att hon ska bli bra :( En kompis som är duktig på att fota var med ute i stallet nu i veckan och tog fina bilder på oss att ha som minne av henne!

11260604_10154110053987538_8452256487882184923_n.jpg


11060960_10153007273897681_7361510641123496920_n.jpg
Vilka vackra bilder!
Men vad tråkigt att det inte finns något att göra....
Min förra häst tog jag bort som sjuåring pga pålagringar och artros i flera halskotpelare. Det är en sorg som fortfarande gör sig påmind trots att det gått två år redan.
Kram på dig!
 
Har inte varit aktiv här i tråden nu på ett tag då jag inte haft så mycket att säga. Champagne har varit skadad hel sommaren, gått konstigt och haft dålig balans. Vi har varit på klinik 3 gånger, röntgat och tagit prover och utrett hit och dit. Nu har det konstaterats att hon har en förstorad ledkapsel i halskotpelaren som trycker på nerverna, det för att hon går som hon gör. Finns tyvärr inget att göra för att hon ska bli bra :( En kompis som är duktig på att fota var med ute i stallet nu i veckan och tog fina bilder på oss att ha som minne av henne!

11260604_10154110053987538_8452256487882184923_n.jpg


11060960_10153007273897681_7361510641123496920_n.jpg

Nej vad tråkigt :(

Men skönt att de hittade felet iaf.
 
Mina 3 vildhästar då, dom har inte gjort så mycket alls, blivit skrittade och joggade några veckor. Har haft problem med tappskor på Roxi. så hon fick komma hem nu under helgen då hon ska skos på måndag. Hon har faktiskt varit själv i både hage och box ( har aldrig sovit i stall ) Och det går hur bra som helst =)
Igår tog jag på henne " tapptofflan" och slängde på selen och provade tömköra för första gången och hon brydde sig inte ett dugg om svanskappa =)
Förhoppningsvis har jag 1 eller 2 inkörda hästar i år. =)
 
Har inte varit aktiv här i tråden nu på ett tag då jag inte haft så mycket att säga. Champagne har varit skadad hel sommaren, gått konstigt och haft dålig balans. Vi har varit på klinik 3 gånger, röntgat och tagit prover och utrett hit och dit. Nu har det konstaterats att hon har en förstorad ledkapsel i halskotpelaren som trycker på nerverna, det för att hon går som hon gör. Finns tyvärr inget att göra för att hon ska bli bra :( En kompis som är duktig på att fota var med ute i stallet nu i veckan och tog fina bilder på oss att ha som minne av henne!

11260604_10154110053987538_8452256487882184923_n.jpg


11060960_10153007273897681_7361510641123496920_n.jpg
Nej fy så tråkigt:cry:
 
Åh vad tråkigt @fruxolisa , beklagar verkligen! Fina bilder på er.

Dino hann vara igång i ca 8 veckor, kändes superfin i ridningen och började muskla sig. Sen fastnade han i hönätet i boxen (som nu är bortplockat) & fick en liten sträckning så jag valde att låta honom vila någon vecka. I Torsdags kväll såg han helt ren ut när jag släppte ut honom i hagen (går ute nattetid bara pga insekterna dagtid & byggarbete vid hagarna dagtid) så jag planerade att börja rida igen i Fredags.

Dom planerna kördes snabbt i soptunnan.. I fredags morse när jag skulle ta in honom från hagen så var han superhalt på ett framben.. Linkade fram & inne i stallet ville han inte alls stå på det.. Hade puls & var svullen så vi åkte akut in till kliniken. Han både röntgades & plockades av sko för att leta hovböld men inget hittades.. Åkte hem med strikt boxvila. Ikväll är det dags för återbesök igen, fortsätta leta hovböld (som för övrigt inte klinikhovslagaren trodde på..) och röntga en omgång till för att leta fraktur som tyvärr verkar vara det troliga felet..

Sjukt nervös för kvällens dom.. Är det en hovbensfraktur så kommer vår resa sluta här.. Han har för mkt i bagaget med alla senskador för att det ska vara värt att rehabilitera tyvärr..
 
Då är vi hemma från kliniken igen... Inte ett dugg klokare än i fredags.. Det vi kunde komma fram till är att om han är bättre inom fyra dagar ska vi tillbaka för att slå på skon, är han inte så ska vi tillbaka och fortsätta utreda, suck.. Så sjukt jäkla less på det här nu!! Måste erkänna att tanken på att sluta med hästar är väldigt hägrande just nu.. Känns som om det här kommer bli en jäkligt långdragen historia igen, fasen jag vill bara ha en frisk häst & kunna rida igen...
 
Då är vi hemma från kliniken igen... Inte ett dugg klokare än i fredags.. Det vi kunde komma fram till är att om han är bättre inom fyra dagar ska vi tillbaka för att slå på skon, är han inte så ska vi tillbaka och fortsätta utreda, suck.. Så sjukt jäkla less på det här nu!! Måste erkänna att tanken på att sluta med hästar är väldigt hägrande just nu.. Känns som om det här kommer bli en jäkligt långdragen historia igen, fasen jag vill bara ha en frisk häst & kunna rida igen...
Ni har då för otur!

Jag red ett dressyrpass på Nangijala idag och kände att det kommer behövas mycket av den varan + tömkörning för att bygga upp hennes muskler igen. I med sträckningen är hon ojämnt musklad bak och hon är väldigt svag och stel i högersidan. Det som vi kämpade mest med idag var att hon inte ska gå vänsterställd i hörnen i högervarv, antagligen för att hon är lite rädd för att det ska göra ont. Men det lossnade i slutet av passet så det blir nog lättare snart :)
 
Igår kväll tänkte jag och flickvännen ta en mysig tur till stranden med Roxi och se om hon ville plaska lite.. Tänkte att det borde gå bra då hon älskar vatten annars!(duscha, svampa och hälla hinkar över går bra )
Men som sagt så bor det en åsna i henne och varje år sen hon var föl har vi haft våra duster och det tar ett bra tag innan hon ger upp.
Över 1h höll jag på medans hon tjurade vid strandkanten! Men skam den som ger sig och hon gav tillslut upp och klev i vattnet!=)
Och som jag visste från början så ÄLSKAR hon att plaska runt i vattnet. Mycket beröm och klappar så fick hon plaska runt några minuter innan vi gick hem igen.
11892207_10153171459053460_1366730474020297502_n.jpg

11781696_10153171454333460_1614568811648553870_n.jpg

11137100_10153171454368460_8332746271436057103_n.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 724
Senast: Joro253
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 873
Senast: Valle
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 352
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 578
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp